نوشته شده توسط : fatemeh

از کالسکه برای نوزاد استفاده کنید تا جابه جایی برایتان راحت تر باشد. می توانید به جای در آغوش گرفتن نوزاد در طول سفر از کالسکه های تاشو که می توان در ساک جا داد استفاده کنید. اگر نوزادتان با آغوشی راحت است می توانید از آغوشی استفاده کنید.

به گزارش بلاغ، سفر با نوزاد دلبندتان می تواند تجربه لذت بخشی باشد اگر چند نکته را رعایت کنید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کاویاب می‌خوانیم.


مادر شدن یکی از زیباترین تجربه های زندگی است اما در عین حال مسئولیت های بسیاری را با خود همراه دارد. دیگر مثل گذشته آزاد نیستید و نمی توانید هر کاری را انجام دهید. به خصوص در یک سال اول تولد نوزاد باید مثل یک پرستار مرتب مراقب او باشید و روز و شب از او پرستاری کنید. در مورد مسافرت هم همینطور است. باید در سفر هر لحظه نگران نوزاد و رفع نیازهای او باشید. توصیه می شود حتی الامکان مادر و نوزاد در ماه های اول به سفر نروند زیرا مادر نیاز به استراحت و آرامش پس از زایمان دارد و نوزاد نیز باید خود را با محیط جدید وفق دهد. اما اگر مجبور به سفر هستید، برای آن برنامه ریزی داشته باشید. دیگر نمی توانید مثل گذشته بدون برنامه ریزی و تنها با یک کوله پشتی به سراغ کشف سرزمین های جدید بروید.

صندلی خود را حساب شده انتخاب کنید

قبل از رزرو بلیط، نسبت به جای صندلی و زمان حرکت دقت کنید فرقی نمی کند با کدام وسیله نقلیه سفر می کنید. از طرف دیگر مهماندارها به محض دیدن وضعیت شما به شما کمک خواهند کرد. اگر با هواپیما سفر می کنید صندلی راهرو که نزدیک به در خروج باشد را انتخاب کنید. اگر با قطار سفر می کنید، صندلی انتهایی قطار نزدیک در خروج را انتخاب کنید. صندلی های راهرو به شما اجازه می دهند راحت تر جا به جا شوید برای مواقعی که بخواهید برای شستشو یا تعویض نوزاد به سرویس بهداشتی بروید. از طرفی کنار سرویس بهداشتی ننشینید زیرا سر و صدای آنجا برای نوزادی که گوش حساسی دارد، ناراحت کننده است.

نوزاد را خوب بپوشانید

از کالسکه برای نوزاد استفاده کنید تا جابه جایی برایتان راحت تر باشد. می توانید به جای در آغوش گرفتن نوزاد در طول سفر از کالسکه های تاشو که می توان در ساک جا داد استفاده کنید. اگر نوزادتان با آغوشی راحت است می توانید از آغوشی استفاده کنید.

چمدان را با دقت باز کنید و با دقت ببندید

یک لیستی از وسایل لازم که باید همراه خود ببرید تهیه کنید و هنگام بستن و باز کردن چمدان وسایل را بر اساس لیست چک کنید. وسایلی که باید همراه خود داشته باشید عبارتند از: لباس مناسب، پوشک، دارو، تعدادی اسباب بازی، شیشه شیر، پستونک. اینگونه نوزاد حس نمی کند که در جای غریبه ای قرار گرفته است. سعی کنید عادت خواب نوزاد به هم نریزد. مثلا صبح ها زودتر بیدار شوید و یا شب دیرتر از معمول بخوابید.

ننو یا صندلی خواب

برخی والدین عادت دارند نوزاد را در آغوش می گیرند و می خوابانند اما برخی نوزادان عادت دارند در ننو یا صندلی خواب می خوابند. در این صورت صندلی آنها را حتما همراه داشته باشید.

به توصیه های بالا توجه کنید و مطمئن باشید سفر خوب و خاطره انگیزی را با کودک دلبندتان تجربه خواهید کرد.

منبع: https://www.bloghnews.com/doc/news/292518/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d8%b3%d9%81%d8%b1



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یک وان نوزاد یا یک ظرف تمیز پر از آب گرم، دو عدد حوله، یک پوشک تمیز، لباس‌های تمیز و پنبه. آب باید گرم باشد نه داغ.
نیازی نیست هرروز نوزاد خود را حمام ببرید اما باید هرروز صورت، گردن، دست‌ها و پایین‌تنه‌ی او را تمیز کنید. زمانی را برای این کار انتخاب کنید که نوزاد شما سرحال و آماده است. مطمئن شوید هوای اتاق گرم است. قبل از حمام همه‌چیز را آماده کنید. شما به یک‌کاسه آب گرم، یک حوله، کمی پنبه، یک پوشک و لباس تمیز نیاز دارید.

شاید مراحل گام‌به‌گام زیر برای شما مفید باشد:
کودک خود را روی زانوهایتان گذاشته و یا صاف روی تشک تعویض پوشک بخوابانید. همه‌ی لباس‌های کودک را درآورید، به‌جز پوشک. آن‌ها را روی یک حوله بگذارید. پنبه را کمی در آب خیس کنید. ( مواظب باشید زیاد خیس نشود ) و به‌آرامی اطراف چشم‌ها را با آن تمیز کنید. برای هر چشم از یک‌تکه‌ی جدا استفاده کنید. دلیل این کار این است که هیچ‌گونه عفونت یا ماده‌ی چسبنده‌ای را از یک‌چشم به چشم دیگر منتقل نکنید.

با یک‌تکه پنبه دور گوش‌های کودک را تمیز کنید، اما نه داخل آن‌ها. هیچ‌وقت از پنبه برای تمیز کردن داخل گوش کودک استفاده نکنید. بقیه‌ی صورت کودک، دست‌ها و گردن او را بشویید و به‌آرامی با حوله خشک‌کنید. پوشک را درآورده و باسن و ناحیه‌ی تناسلی کودک را با پارچه‌ی پنبه‌ای و آب گرم بشویید. سپس او را با دقت خشک‌کنید، بین چین‌های پوستی را حتماً خشک‌کنید و برای او یک پوشک تمیز بگذارید.

اگر در حین شستن کودکتان با او صحبت کنید احساس آرامش بیشتری خواهد کرد. هرچه او بیشتر صدای شما را بشنود بیشتر به گوش دادن به شما عادت می‌کند و سریع‌تر شروع به درک گفته‌های شما خواهد کرد. کودکان دو یا سه بار در هفته نیاز به حمام‌ دارند اما اگر کودک شما واقعاً از این کار لذت می‌برد او را هرروز حمام ببرید. بلافاصله پس از شیر خوردن یا زمانی که کودک خسته یا گرسنه است او را حمام نبرید. مطمئن باشید هوای اتاق گرم است.

هر چیزی که نیاز دارید را در دسترس بگذارید:
یک وان نوزاد یا یک ظرف تمیز پر از آب گرم، دو عدد حوله، یک پوشک تمیز، لباس‌های تمیز و پنبه. آب باید گرم باشد نه داغ. با مچ دست یا آرنجتان آب را امتحان کنید و آن را خوب تکان دهید تا جایی زیاد از آن زیاد گرم نمانده باشد. کودک خود را روی زانوهایتان گذاشته و صورت او را مطابق روش گفته شود بشویید.

سپس موهای او را با آب تنها بشویید، سر او را بالای کاسه نگهدارید. زمانی که به‌آرامی موهای او را خشک کردید می‌توانید پوشک او را درآورده و اگر آلودگی‌ای وجود داشت تمیز کنید. کودک را در وان یا لگن آرام بخوابانید و یک دست خود را پشت بالاتنه‌ی او قرار دهید به‌طوری‌که از شانه‌ها و سر کودک حمایت کند. هیچ‌گونه ماده‌ی شوینده‌ای به آب وان اضافه نکنید. آب ساده در یک ماه اول برای پوست کودک شما مناسب‌تر است.

به سر نوزاد آب نزنید. با دست دیگر به‌آرامی آب را روی کودک خود بریزید. مواظب باشید یک‌باره آب را روی او نپاشید. هیچ‌وقت کودک خود را تنها در حمام نگذارید، حتی برای یک‌لحظه. کودک خود را از وان خارج کرده و او را خشک‌کنید. به خشک‌کردن میان چین‌های پوستی او دقت کنید.

حالا زمان خوبی برای ماساژ دادن کودک است. ماساژ می‌تواند به آرامش کودک و خوابیدن او کمک کند. تا حداقل یک‌ماهگی کودک از هیچ‌گونه کرم یا روغنی استفاده نکنید. اگر به نظر می‌رسد کودک شما از حمام می‌ترسد و گریه می‌کند باهم به حمام بروید. مطمئن شوید آب زیاد داغ نیست. زمانی که شما به حمام می‌روید و یا می‌خواهید بیرون بیایید بهتر است فرد دیگری در نگه‌داشتن کودک به شما کمک کند.

منبع: https://niniban.com/fa/news/92086/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

شفا آنلاین>سلامت>یک اوپتومتریست گفت: ایجاد تغییرات ظاهری در اتاق نوزاد و نمایش اسباب بازی‌های مورد علاقه وی می‌تواند در تقویت بینایی نوزاد اثر مثبت داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین-محمد کی‌پور اوپتومتریست در خصوص راهکارهایی که جهت تقویت بینایی کودکان باید از طرف والدین مورد توجه قرار بگیرد، گفت: بهتر است اتاق خواب نوزاد با رنگ‌های شاد و روشن تزئین شود همچنین سرویس خواب و لوازم موجود در اتاق وی دارای رنگ‌های متضاد با اشکال متفاوت باشد.

وی افزود: دکوراسیون اتاق خواب نوزاد باید به صورت تدریجی و با اضافه کردن اشیای جدید و جذاب تغییر پیدا کند.

این اوپتومتریست با تاکید بر اینکه قرار دادن نوزاد بر روی شکم در هنگام بیداری باعث یک تجربه حسی و حرکتی سودمند می‌شود، اظهار داشت: قدم زدن با نوزاد و صحبت‌ کردن با وی توسط والدین نقش به سزایی را در تجربه‌ی حسی نوزاد خواهد داشت.

کی‌پور پیرامون بهترین نکاتی که برای حفظ سلامت بینایی نوزاد باید به آن توجه شود، افزود: نشان دادن اسباب‌بازی مورد علاقه نوزاد و تشویق وی به گرفتن آن به تقویت هماهنگی چشم و دست نوزاد کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: والدین باید توجه داشته باشند که در سن هشت تا 12 ماهگی رابطه بین چشم‌ها، حرکت و حافظه به نهایت تکامل رسیده و نوزاد در تشخیص فاصله دقیق‌تر عمل می‌کند، وی تاکید کرد: عدم حرکت چشم قبل از 3 ماهگی علامت مشکل بینایی است.

کی‌پور با اشاره به اینکه معاینات چشمی برای نوزادان بسیار لازم و مهم است، اذعان کرد: انجام معاینات چشمی باید در 6 ماهگی صورت پذیرد و تقویت چشم از لحاظ هر گونه عیوب انکساری - انحراف و سایر بیماری‌های چشمی انجام شود.

این اوپتومتریست خاطر نشان کرد: در صورتی که رنگ چشم نوزاد در عکس به رنگ روشن مایل به سفید باشد نشانه‌ای از یک مشکل بینایی در نوزاد بوده و باید حتما به متخصص چشم مراجعه شود. همچنین پیش از ترخیص کامل از بیمارستان پس از زایمان انجام معاینات چشمی ضرورت دارد.

منبع: http://shafaonline.ir/fa/news/72313/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%AA%D8%A7%D9%86



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... مشکل صافی سر را تشدید می‌کند.
آیا صافی سر نوزاد می تواند خطرناک باشد؟
به گزارش افکارنیوز، شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... مشکل صافی سر را تشدید می‌کند.

 

سندروم سر صاف یا پلاژیوسفالی چیست؟
نوزادان با سری نرم متولد می‌شوند تا مغز بتواند رشد کافی داشته باشد، ‌به‌همین دلیل ساده سر آنها خیلی راحت شکل می‌گیرد. عبور از کانال رحم هنگام تولد می‌تواند باعث شود سر نوزاد تیز یا بیش از حد دراز شود و طی چند روز تا چند هفته شکل و قالبی عجیب پیدا کند، بنابراین این اتفاق برای جمجمه نوزاد طبیعی به‌نظر می‌رسد.
اما اگر نوزاد در یک سطح سفت و مسطح بخوابد یا به یک طرف یا به پشت بخوابد، می‌تواند باعث شود سری صاف پیدا کند، طوری که والدین را نگران کند. این حالت که به آن‌ سندروم سر صاف یا پلاژیوسفالی موضعی هم گفته می‌شود اغلب به‌دلیل وضعیت خواب نوزاد یا وجود مشکلی در عضلات گردن ایجاد می‌شود. این مشکل آسیبی به مغز وارد نمی‌کند، اما بهتر است بدانید که در صورت مشاهده چنین سندرومی چه اقدامی باید انجام دهید.
چرا سر صاف می شود؟
شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. از آنجا که نوزادان ساعات زیادی را به پشت می‌خوابند، سر در یک نقطه صاف می‌شود. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... این مشکل را تشدید می‌کند. نوزادان نارس بیشتر مستعد سر صاف هستند، چون جمجمه نرم‌تری نسبت به نوزادان ترم دارند. آنها زمان زیادی را به پشت می‌خوابند بدون آنکه جابه‌جا شوند یا بلندشان کنند چون باید در دستگاه باشند یا وسایل پزشکی به آنها متصل است و باید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باشند.
نکته جالب اینجاست که اگر لگن مادر در زمان بارداری به جمجمه کودک فشار بیاورد یا مادر دوقلو باردار باشد، نوزاد ممکن است قبل از تولد کم‌کم دچار صافی سر شود. در‌واقع بسیاری از نوزادانی که از زایمان‌های چندقلویی به دنیا می‌آیند سر صافی دارند. تنگ بودن رحم مادر هم می‌تواند به سر صاف منجر شود.
نوزادان تورتیکولی یا نوزادانی که گردن کج دارند، به‌دلیل سختی عضلات در یک طرف گردن، به سختی می‌چرخند و بنابراین سرشان را به سختی می‌چرخانند و در وضعیت درازکش سر را به یک طرف متمایل می‌کنند و همین منجر به سر صاف می‌شود. به این ترتیب بسیاری از نوزادانی که سندروم سرصاف دارند، ممکن است دچار تورتیکولی هم شوند چون به سختی می‌توانند سرشان را برگردانند.

نوزادان با سری نرم متولد می‌شوند، ‌به‌همین دلیل سر آنها خیلی راحت شکل می‌گیرد
از کجا بفهمید سرنوزاد صاف است
سندروم سر مسطح معمولا برای والدین قابل تشخیص است. به‌طور معمول پشت سر کودک یا همان استخوان پس سر در یک طرف تخت است و اغلب در همان سمت موی کمتری هم می‌روید. اگر فردی به سر نوزاد نگاه کند، ممکن است گوش در سمت مسطح کمی به جلو آمده باشد. در موارد شدیدتر ممکن است سر در طرف مقابل سمت مسطح، برآمده شود و پیشانی نیز ناهمواری پیدا کند. اگر علت تورتیکولی باشد گردن، فک و صورت هم ممکن است دچار ناهمواری شوند.

شاید مشکل چیز دیگری باشد
پزشکان معمولا به سادگی سندروم سرصاف را تشخیص می‌دهند. برای بررسی تورتیکولی یا کجی گردن ممکن است پزشک حرکات سر و گردن نوزاد را بررسی کند و آزمایش، رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن تجویز کند. پزشک اغلب چندین‌بار نوزاد را معاینه می‌کند تا چگونگی تغییرات سر را بررسی کند. در صورتی که با جابه‌جایی موقعیت خواب، وضعیت صافی سر کودک بهبود پیدا کند مشکل احتمالا سندروم سرصاف است.
اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد. مانند کرانیوسینوستوزیس یا جوش خوردن و اتصال زودتر از موعد درزهای جمجمه که یک بیماری مادرزادی است. رشد مغز در این شرایط محدود شده و باعث تغییر شکل جمجمه می‌شود. کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به درمان برای رفع مشکل دارند. اگر پزشک به کرانیوسینوستوزیس یا وضعیت‌های دیگر مشکوک باشد کودک باید نزد جراح مغز و اعصاب و جراح پلاستیک سر و صورت برود تا آزمایش‌های تخصصی برای او انجام شود.
جای خوابش را عوض کنید
سندروم سر صاف نیازی به جراحی ندارد و با تغییراتی در موقعیت خواب، نگهداشتن نوزاد و خواباندن او روی شکم می‌توان این مسئله را برطرف کرد. اگر نوزاد شما به‌دلیل موقعیت خوابیدن یا دراز کشیدن دچار سندروم سر صاف شده باشد، این درمان‌های خانگی را می‌توانید امتحان کنید:
موقعیت سرش را تغییر دهید: زمانی که نوزاد خواب است موقعیت سرش را تغییر دهید. تغییر موقعیت کودک از چپ به راست یا از راست به چپ هنگامی که به پشت خوابیده کارساز است. حتی در طول شب که نوزاد خواب است، بهتر است قسمت گرد پشت سرش روی تشک باشد و بخشی که صاف شده به سمت بالا قرار داشته باشد. می‌توانید از بالش‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند،‌ استفاده کنید.
موقعیت جایگزین ایجاد کنید: به اینکه چطور نوزاد را در گهواره می‌خوابانید دقت کنید. اغلب والدینی که راست‌دست هستند‌، نوزاد را در بازوی چپ‌شان نگه می‌دارند و آنها را در‌حالی که سرشان به سمت چپ است، روی زمین می‌گذارند. در این وضعیت نوزاد باید به سمت راست برگردانده شود. جالب است بدانید که دقیقا به همین دلیل تورتیکولی سمت راست و صافی سر در سمت راست شایع‌تر از سمت چپ است. هر طرف سر نوزادتان که صاف است باید تغییر دهید و به سمت دیگر بچرخانید.


نوزاد را بیشتر بغل کنید
زمانی را که کودک به پشت دراز کشیده، کوتاه کنید و کمتر در کالسکه و صندلی ماشین قرارش دهید. برای مثال اگر کودک در صندلی ماشین به خواب رفته وقتی او را به خانه می‌آورید، بلندش کنید و در خانه بچرخانید تا فشار از روی سرش برداشته شود.
تمرین کنید گاهی به شکم بخوابانید. سعی کنید وقتی که کودک بیدار است مدتی او را روی شکم قرار دهید. این کار نه تنها به شکل درست پشت سر کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود با نگاه دیگری دنیا و اطرافش را ببیند و عضلات گردنش برای بالا نگهداشتن سرش تقویت می‌شود و به این ترتیب عضلاتی که برای چهار دست و پا رفتن و نشستن لازم است، قوی می‌شود.
از آنجا که بیشتر نوزادانی که سندروم سر صاف دارند درجاتی از تورتیکولی را نیز دارند، درمان فیزیکی و خانگی توصیه می‌شود. یک فیزیوتراپ می‌تواند تکنیک‌های کششی مناسبی را پیشنهاد دهد که به تقویت عضلات کمک می‌کند. برای بچه‌هایی با سندروم سر صاف شدید که بعد از 3 -2 ماه درمان خانگی، تغییری حاصل نمی‌شود پزشک کلاه‌هایی تجویز می‌کند. این کلاه برای نوزادان بین 4 تا 12ماهه مناسب است. این کلاه‌ها با فشار ملایم اما ثابت به جمجمه در حال رشد کودک، تغییراتی را در مسیر رشد برایش ایجاد می‌کنند. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این وسیله استفاده نکنید.


پیشگیری کنید
بچه‌ها را با اینکه ممکن است دچار سندروم سر صاف شوند، باید به پشت بخوابانید تا از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری شود. هرچند هر شب با تغییر موقعیت سر به شکم خواباندن نوزاد در زمان بیداری خطر ابتلا به سندروم سر صاف هم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که این سندروم هیچ مشکلی در رشد مغز ایجاد نکرده و باعث تاخیر رشد یا آسیب مغزی نمی‌شود.
از دهه 90 تاکنون آکادمی اطفال ایالات‌متحده، والدین را تشویق کرده که نوزادان را به پشت بخوابانند، توصیه‌ای که هنوز هم این آکادمی به والدین می‌کند تا از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری شود. از این زمان به بعد ارتباط معناداری بین به پشت خوابیدن و ابتلا به سندروم سر صاف بین نوزادان یافت شده است.

منبع: https://www.afkarnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/607194-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B5%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یه سوال خدمتتون دارم نوزاد سه ماهه مگر عرق می کند؟پسرم لباس تنش می کنم اگر دو تا باشه زیر بغلش عرق می کنه .
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: یه سوال خدمتتون دارم نوزاد سه ماهه مگر عرق می کند؟پسرم لباس تنش می کنم اگر دو تا باشه زیر بغلش عرق می کنه

پاسخ دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال:
مادر عزیز لزوما بالا بودن دمای هوای اتاق باعث تعریق کودک نمی‌شود، باید توجه داشته باشد که کودک لباس گرم به تن نداشته باشد یا اینکه با پتوی ضخیم روی او را نپوشانید. اگر به غیر از متعادل بودن دمای اتاق، این مسائل باعث تعریق کودک نشده باشد، حتما باید از نظر کمبود ویتامین Dبررسی شود. یکی از علایم کمبود ویتامین D، تعریق زیاد است.

 

منبع: https://niniban.com/fa/news/184221/%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D8%B1%D9%82-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

در این ماه می‌توانید علاوه بر تغذیه ماه‌های پیش، هر روز سه تا پنج قاشق مرباخوری ماست تازه و سه روز در هفته به اندازه نصف قاشق مرباخوری زرده تخم‌مرغ پخته شده به او بدهید.
همه بچه‌ها از الگوی ثابتی برای غذا خوردن پیروی نمی‌کنند. بعضی‌ کودکان وقتی غذاخور می‌شوند، با دور شدن قاشق از دهان‌شان به گریه می‌افتند و بعضی‌ها هم آنقدر به غذا خوردن بی‌میل هستند که مادر را به گریه می‌اندازند. در مطلب پیش همه نکات تغذیه ای نوزادان تا 5 ماهگی را بررسی کردیم، در ادامه تا یک سالگی کودک را بررسی می کنیم.

شش ماهگی
از این ماه به بعد، قد کودک‌تان احتمالا بین یک تا یک‌و‌نیم سانت در ماه بلند می‌شود و هر هفته 100 گرم وزن اضافه می‌کند. حالا دیگر لباس‌هایش دیرتر برایش کوچک می‌شوند اما در مقابل بدنش هر روز تواناتر و قوی‌تر از قبل می‌شود.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج و سوپ، آب جوشیده سرد شده

حواس‌تان باشد:
شما باید در قابلمه‌ای جدا یک سوپ پایه که از سینه مرغ، هویج و برنج تشکیل شده را بپزید و پس از اینکه خوب پخت و لهش کردید، با قاشق به کودک‌تان بدهید. کافی است این سوپ را دو بار در روز به کودک‌تان بدهید و یک بار در وعده صبحانه و یکبار هم قبل از خواب می‌توانید به او فرنی بدهید. شما می‌توانید پس از گذشت هر هفت روز، یک ماده تازه به این سوپ پایه با مقدار بسیار کمی نمک اضافه کنید. ابتدا سیب‌زمینی، سپس گشنیز و جعفری تازه، بعد هم رشته‌فرنگی را به این سوپ اضافه کنید.

هفت ماهگی
روند افزایش قد و وزن کودک‌تان در این ماه تقریبا مشابه ماه قبل است اما می‌توانید تغییرات زیادی در رفتارها و مهارت‌های او مشاهده کنید. کودک‌تان در این ماه می‌تواند کمی بدون کمک بنشیند، سینه‌خیز برود و راحت‌تر از قبل غذایش را ببلعد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج و سوپ، آب جوشیده سرد شده

حواس‌تان باشد:
اگر در ماه گذشته مشکل خاصی در وضعیت سلامت کودک‌تان ندیدید، تغذیه گفته‌شده را می‌توانید تا پایان ماه هفتم ادامه دهید. غلات و آب ماهیچه را هم می‌توانید در این ماه به سوپ او به ترتیب اضافه کنید.

هشت ماهگی
نگران کند شدن رشد کودک‌تان نباشید. می‌توانید در این ماه دل‌تان را به اینکه کودک اسباب‌بازی‌هایش را با دو دست می‌گیرد و بیشتر به اشیاء توجه نشان می‌دهد خوش کنید.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج، سوپ، پوره میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده

حواس‌تان باشد:
حالا که کودک‌تان هشت ماهه شده، دفعات تغذیه او را می‌توانید به پنج بار در روز افزایش دهید. در این ماه می‌توانید علاوه بر تغذیه ماه‌های پیش، هر روز سه تا پنج قاشق مرباخوری ماست تازه و سه روز در هفته به اندازه نصف قاشق مرباخوری زرده تخم‌مرغ پخته شده به او بدهید. در این ماه پوره هویج، پوره سیب‌زمینی یا پوره سیب و موز را هم می‌توانید به کودک‌تان بدهید.

9 و 10 ماهگی
در این سن کودک‌تان به غذای کمکی بیشتری نیاز دارد اما نباید فراموش کنید که شیر هنوز غذای اصلی اوست و باید چهار تا پنج بار در روز آن را تغذیه کند. احتمالا تا این ماه چند دندان روی لثه‌های کودک شما سبز شده و حالا دوست دارد مستقل‌تر باشد و خودش با قاشق غذا بخورد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، سوپ، پوره میوه و سبزیجات، آب‌میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده

حواس‌تان باشد:
در غذا دادن به کودک‌تان افراط نکنید و بیشتر از نصف استکان آب میوه در روز به او ندهید. دستگاه گوارش فرزند شما از این ماه بیشتر به دستگاه گوارش بزرگسالان شبیه می‌شود. حالا می‌توانید به غذای کودک‌تان حبوباتی که نفخ‌شان گرفته شده را هم اضافه کنید. کودک شما در 10 ماهگی دوست دارد غذاهای انگشتی بخورد و سعی کنید غذا را آنقدر له نکنید که به شکل یک مایع صاف دربیاید؛ چراکه در چنین صورتی کودک‌تان مهارت جویدن و بلعیدن غذا را پیدا نمی‌کند. شاید له کردن غذا با پشت قاشق بهتر از ریختن غذا در مخلوط کن باشد.

یازده و دوازده ماهگی
وزن کودک‌تان احتمالا تا پایان یک سالگی سه برابر وزن زمان تولدش می‌شود و قدش هم دو برابر بلندتر از زمان تولدش می‌شود. مشکل ریفلاکس کودک‌تان که حالا روی پاهایش می‌ایستد، احتمالا به‌طور کامل برطرف شده است. او اکنون آرام تر شده است و آمادگی تجربه غذاهای جدید را دارد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، سوپ، میوه و سبزیجات، آب میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، نان، غذاهای سبک و بدون ادویه

حواس‌تان باشد:
احتمالا از یکی، دو ماه قبل به توصیه متخصص کودکان، شیر شبانه فرزندتان را قطع کرده‌اید. حالا می‌توانید تکه‌ای نان نرم با مقدار کمی کره و مربا یا پنیر و پودر گردوی نرم شده یا کورن فلکس حل شده در شیر مادر یا شیرخشک را به کودک‌تان بدهید. با نزدیک شدن فرزندتان به یک سالگی آزادی بیشتری برای تغذیه او دارید. اگر ازچشیدن طعم‌های جدید لذت می‌بر د، می‌توانید از خرما گرفته تا حلیم و تکه‌های میوه به او بدهید اما مراقب باشید به‌خاطر نگرانی از کم‌وزن بودن کودک‌تان او را بیسکویت‌خور و هله‌هوله‌خور بار نیاورید. فقط چاق شدن او و اضافه شدن وزنش کافی نیست. کودک شما نیاز دارد با مواد مغذی تغذیه شود تا کمتر مریض شود. با توجه به تغذیه او در دوران کودکی می توانید به رشد جسمی و ذهنی هرچه بیشتر او کمک کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/66569/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-2



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

مسئله زردی در روزهای اول تولد نوزاد ذهن والدین را مشغول می‌کند و وقتی اقوام برای دیدن او می‌آیند،‌ هر کدام توصیه‌ای برای جلوگیری از این بیماری می‌کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، زهرا پورجعفری، فوق تخصص کودکان و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله در رابطه با زردی نوزادان گفت: زردی در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است که می توان در خانه هم به کمک فتوتراپی به درمان آن پرداخت.

وی ادامه داد: والدین باید بدانند از آنجاییکه در خانه بیش از ۴ لامپ نمی توان نصب کرد و گاهی نوزاد با درصد بالای زردی به فتوتراپی با ۸ تا ۱۲ لامپ نیاز دارد با وجود احتمال بروز سوختگی و خطرات جانبی، معمولا نمی توان در خانه روند درمانی را اجرا کرد.

پورجعفری تصریح کرد: نور آفتاب تاثیر مثبت و یا منفی بر میزان زردی نوزاد ندارد و اینکه گاهی گفته می شود نوزادان لباس های روشن بپوشند و در زیر نور مهتابی باشند برای تشخیص و رصد کردن بهتر روند زردی کودک است. والدین باید توجه داشته باشند اگر نور زرد باشد و یا لباس رنگی تن کودک کنیم متوجه میزان زردی و تغییرات آن نیستیم این در حالی است که زیر نور مهتابی کوچکترین زردی قابل تشخیص است.

این فوق تخصص کودکان با بیان اینکه برای پیشرفت درمان زردی در کنار فتوتراپی می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد، افزود: سرم درمانی و تعویض خون جزو درمان های موثر زردی به شمار می آیند، مثلا اگر دلیل زردی، ناسازگاری خون مادر و نوزاد باشد تنها با تعویض خون می توان زردی را درمان کرد. تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز در کاهش زردی موثر است. البته در زردی پزشک ممکن است استفاده از شیر مادر را به طور موقت قطع و شیر خشک را جایگزین کند و هیچ گاه نباید نوزاد را صرفا با این روش ها تحت درمان قرار داد و حتما باید با پزشک مشاوره شود.

وی ابراز داشت: مادران باردار برای بهبودی شرایط نوزاد می توانند از خوردن مواد غذایی گرم خودداری کنند، شیر مادر اگر چرب و دارای طبع گرم باشد، می تواند به کبد کودک آسیب وارد کند و در نتیجه میزان زردی را افزایش دهد. اگر نوزاد متولد فصول گرم است؛ لباس زیاد تن نوزاد نکنید در غیر این صورت احتمال بروز زردی افزایش می یابد.

پورجعفری یادآور شد: حداکثر همکاری والدین با کادر درمانی در زمینه خونگیری از نوزاد می تواند روند درمان را تسریع بخشد و در صورتیکه زردی نادیده گرفته شود نوزاد دچار صدمات مغزی و عصبی خواهد شد.

منبع: https://behdasht.news/?option=news-details&id=55486&id2=%25d9%2587%25d9%2585%25d9%2587-%25da%2586%25db%258c%25d8%25b2-%25d8%25af%25d8%25b1%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b1%25d9%2587-%25d8%25b1%25d9%2581%25d8%25b9-%25d8%25b2%25d8%25b1%25d8%25af%25db%258c-%25d9%2586%25d9%2588%25d8%25b2%25d8%25a7%25d8%25af



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

قنداق کردن نوزاد با پارچه و یا بستن او در گهواره چوبی بوسیله پارچه با بندهای ‌ای باعث آرامش گردیده و جلوی کج شدن دست و پا را ‌می‌گیرد.
عده‌ای باور دارند ،‌ فشار و ماساژ دادن پستان نوزادی که دچار تورم شده است باعث خروج شیر و برطرف شدن تورم می گردد.

۱- عده‌ای باور دارند ،‌ فشار و ماساژ دادن پستان نوزادی که دچار تورم شده است باعث خروج شیر و برطرف شدن تورم می گردد.
تجزیه و تحلیل : از آنجا که متورم شدن پستان نوزاد به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن نوزاد رخ می‌دهد می‌باشد ، بنابراین ماساژ و فشار دادن پستان باعث آسیب به بافت پستان شده و احتمال ایجاد عفونت ثانویه هم بیشتر می‌شود . حتی در دختر بچه ها فشار دادن پستان و آسیب به نسج آن باعث اختلالاتی در رشد آینده آن خواهد شد .

باورهای قدیمی در مورد سرمه و قنداق، صحت دارد؟

۲ -عده‌ای باور دارند : قنداق کردن نوزاد با پارچه و یا بستن او در گهواره چوبی بوسیله پارچه با بندهای پارچه ای باعث آرامش گردیده و جلوی کج شدن دست و پا را می گیرد.
توضیح : دررفتگی های مفصل لگنی و بخصوص دررفتگی های خفیف این مفصل با قنداق کردن و یا بستن نوزاد در گهواره وضع بدتری پیدا می کند . به علاوه قنداق کردن ممکن است باعث افزایش خطر گرمازدگی و ادرار سوختگی شود در این حال نوزاد بی قرار شده و شیر نمی خورد . یا ممکن است بعلت آنکه نوزاد در گهواره به پشت خوابیده و تغذیه هم می شود امکان اسپیراسیون افزایش یابد .

۳ - عده‌ای باور دارند : ریختن شیر یا جوشانده گیاهی محلی در گوش نوزادی که بی قرار است و گریه می‌کند موجب آرام کردن وی می‌شود.
توضیح : بی قراری در شیرخوار را با برطرف کردن علت باید درمان کرد علل شایع شامل خیس بودن کهنه ، گرسنگی ، گرما ، سرما ، نفخ شکم می باشد . و علل دیگر شامل عفونت های مختلف مثل عفونت گوش ، عفونت ادراری و عفونتهای روده ای ممکن است باشد . ریختن مواد ذکر شده در گوش هیچ تأثیری در درمان عفونت گوش ندارد .

۴ - عده‌ای باور دارند : سرمه کشیدن چشم نوزاد باعث پر نوری و جلاء چشم او می‌شود.
توضیح : میزان دید هر فرد بستگی به خصوصیات کره چشم و قسمتهای مختلف چشم از جمله قرنیه دارد و سرمه هیچ تأثیری در تغییر این اندامها ندارد و بیشترین مشکل با سرمه ایجاد عفونتهای مکرر در چشم نوزاد می‌شود که در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به کاهش دید و حتی کوری شیرخوار گردد.

منبع: https://niniban.com/fa/news/50180/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

همگام با رشد نوزاد هشت ماهه، توانایی‌ها و مهارت‌های او نیز افزایش می‌یابد. او در مورد همه چیز کنجکاو است و می‌خواهد از آن‌ها سر در بیاورد.
همگام با رشد نوزاد هشت ماهه، توانایی‌ها و مهارت‌های او نیز افزایش می‌یابد. او در مورد همه چیز کنجکاو است و می‌خواهد از آن‌ها سر در بیاورد. چهار دست و پا به همه جا سرک می‌کشد و اولین صدا‌های "دادا" و "ماما" را از خود در می‌آورد.
کودک بسیار به شما دلبسته شده و به شکل مشخصی مهربان‌تر شده است. در هیچ زمان دیگری به اندازه زمانی که با شماست، احساس شادی و امنیت نمی‌کند. در محیط‌های ناآشنا یا در برابر افرادی که نمی‌شناسد، بیشتر مدت به شما می‌چسبد.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ ذهنی
کودک شما شروع به درک معنی کلمات کرده است و می‌داند "نه" یعنی چه. او نشانه‌هایی دال بر حس اراده و تصمیم از خود نشان می‌دهد. به طور مثال به طرف اسباب بازی‌هایی که خارج از دسترس است می‌رود. کودک شما علاقه زیادی به بازی دارد و عمیقا روی اسباب‌بازی‌هایش تمرکز می‌کند. او به دنبال اسباب بازی که انداخته است، می‌گردد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد ذهنی
زیاد با او آب بازی کنید. به او ظروفی بدهید تا در آن‌ها آب بریزد و آن‌ها را پر و خالی کند.
اسباب‌بازی‌هایش را کمی خارج از دسترس او قرار دهید و هر موقع آن‌ها را خواست در اختیارش بگذارید.
بازی‌های زیادی که با بدن انجام می‌شوند، مثل "دس دسی" را به او یاد دهید.
بگذارید خودش غذا بخورد تا حس استقلال او تقویت شود.
تمرین
زیاد با او آب بازی کنید. بسیاری از لوازم خانه و نیز اسباب بازی‌هایی را که مخصوص آب بازی ساخته‌اند را می‌توان برای بازی‌ به حمام برد.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ جابجایی حرکتی
کودک شما ممکن است برای حرکت کردن تلاش کند. او برای رسیدن به اسباب‌بازی دست خود را دراز می‌کند. ممکن است بدن خود را به عقب و جلو تکان دهد. باسن و زانو‌های او نیرومندتر شده است؛ و او از اینکه می‌تواند بایستد و وزن خود را تحمل کند شاد می‌شود. اگر دست‌هایش را نگه دارید بالا و پایین می‌پرد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد جابجایی حرکتی
برای تشویق کودک به اینکه خود را با کشیدن روی باسن حرکت دهد، اندازه‌ای دورتر از او بنشینید و دستان خود را به سوی او باز کنید. این کار به کودک شما احساس متحرک بودن می‌دهد و بالا بردن حس استقلال و اعتماد به نفس وی را در پی دارد.
برای آماده کردن پا‌های او برای راه رفتن، در حالی که او را روی پای خود، روی تشک یا بالش، یا در حمام نگهداشته‌اید با او بازی‌های ایستادنی و بالا و پایین پریدنی انجام دهید.
تمرین
او را وادار به حرکت کنید. کمی دورتر از کودک خود بنشینید و بازوانتان را به سوی او بگشایید. با صدا زدن نامش و نشان دادن اسباب بازی که دوست دارد او را تشویق کنید به سوی شما بیاید.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ مهارت‌های دستی
کودک شما از ایجاد سر و صدا با به هم زدن اسباب‌بازی‌هایش لذت می‌برد. حرکات او به اندازه‌ای دقیق شده که می‌تواند کاغذ را پاره کند. کودک شما می‌تواند چیزی را محکم در انگشتانش نگه دارد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد مهارت‌های دستی
علاقه او را به تولید صدا با دادن قاشق، در قابلمه، یا طبل اسباب‌بازی برای سر و صدا کردن ارضا کنید.
به او بیاموزید یک مکعب را بردارد و سعی کند آن را روی مکعب دیگر بگذارد. او می‌تواند دو مکعب را روی هم بگذارد.
تمرین
چیزی برای صدا درآوردن به او بدهید. قاشق‌های چوبی، ظروف فلزی، ماهیتابه و در قابلمه، یا طبل اسباب‌بازی و یا وسیله دیگری که بتواند با آن صدا‌های مختلفی را تولید کند، در اختیار او بگذارید.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ اجتماعی
در این سن اضطراب جدایی در کودک دیده می‌شود. با حضور افراد غریبه احساس ناامنی می‌کند و به شما می‌چسبد. نوزاد اکنون با لبخند به چهره‌های آشنا نگاه می‌کند.
کودک شما به یک کودک دیگر نگاه می‌کند، دستش را به طرف او دراز می‌کند و او را لمس می‌کند. او دوست دارد در بازی‌هایی مثل "دس دسی" و "لی لی حوضک" شرکت کند. کودک شما برای اینکه به او توجه کنید، سرفه می‌کند، صدا‌های حلقی در می‌آورد، جیغ می‌کشد، گریه می‌کند و حباب تولید می‌کند که همگی با حالات صورت و سایر اشارات محاوره‌ای همراه است.
فعالیت‌هایی در جهت رشد اجتماعی
- هنگام ملاقات با افراد جدید، آن‌ها را به کودک معرفی کنید.
- مقدار زیادی محبت جسمانی از خود نشان دهید. تجربیات لمسی را تشویق کنید و بازی‌های تماسی زیادی انجام دهید.
- اگر کودک شما زیاد از خودش صدا در می‌آورد، صدا‌های او را تقلید کنید. سپس صدای جدیدی در آورید تا پاسخ دهد. به این ترتیب به زودی یاد می‌گیرد که صدا به معنی ارتباط برقرار کردن است.
- استقلال او را از طریق تغذیه مستقل تقویت کنید. از آزمایش‌گری او استقبال کنید.
- کلمه "نه" را محکم ادا کنید تا او پاسخ منفی را درک کند.
تمرین
سعی کنید از هر فرصتی برای اینکه کودک خود را لمس کنید و او نیز شما را لمس کند، استفاده کنید.

مراقب باشید!
اگر رشد نوزاد هشت ماهه طبیعی باشد، باید قادر باشد برخی فعالیت‌ها را انجام دهد. اگر نوزاد هشت ماهه شما نشانه‌های زیر را داشت، بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید.
- نوزاد حتی با کمک شما قادر به نشستن نیست.
- عضلاتش سفت و غیر منعطف است.
- هیچ صدایی از خود در نمی‌آورد.
- افراد آشنا را تشخیص نمی‌دهد.
- با نگاهی غریب به اطرافش (محیط خانه) نگاه می‌کند.

بازی‌های مناسب رشد نوزاد هشت ماهه
کشف خانگی. کودک نیاز به کشف دارد. یکی از کابینت‌های آشپزخانه را به او اختصاص دهید و در آن اشیای بی‌خطر خانگی مانند کاسه پلاستیکی، پیمانه، ظرف کیک و قاشق پلاستیکی قرار دهید.
بازی با کاسه‌های پلاستیکی. کاسه‌ها یا استوانه‌های پلاستیکی با اندازه‌های مختلف که رنگ‌های شاد و متضاد داشته باشند، برای او بخرید. کودک کم کم یاد می‌گیرد آن‌ها را درون هم بگذارد و در بیاورد.
خزیدن. وسیله بازی مورد علاقه کودک را با فاصله در مقابلش قرار دهید. خیلی زود می‌بینید که او همه توانایی خود را به کار می‌گیرد تا آن را به دست آورد و خود را به سمت آن جلو بکشد.
اسباب بازی آهنگین، صدادار و فشاری. کودکان از اسباب‌بازی‌هایی که فشار می‌دهند، خوششان می‌آید. هم چنین از شنیدن یک صدا یا آهنگ کوتاه که بار‌ها تکرار شود لذت می‌برند. اسباب‌بازی‌هایی برای او بخرید که کودک به راحتی در دست بگیرد و با آن بازی کند.
لالایی. اگر کودک شما از آواز‌های آشنایی که برای او می‌خوانید لذت می‌برد، می‌توانید چند آهنگ را روی نوار ضبط کنید یا وقتی آرام است یک نوار لالایی برایش بگذارید.
بقیه اعضای خانواده را هم تشویق کنید داستان یا آواز برایش ضبط کنند و گاهی آن‌ها را پخش کنید.
با هشیاری و توجه ویژه، مراحل رشد کودک را پیگیری کنید و در صورت مشاهده هر نوع تاخیری در رشد، با پزشک کودک مشورت کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/180585/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

هیچ چیز برای والدین ناراحت‌کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه بچه‌ها هنگام شب نیست. این مشکل معمولا پدر و مادرها را نگران می‌کند؛ طوری که حاضرند هر کاری انجام دهند تا هرچه زودتر سلامت کوچولویشان را ببینند اما در واقع سرفه رفلاکس طبیعی بدن است که به دلیل تحریک مژه‌های برونش و دستگاه تنفس، تحریک و توسط اعصاب مرکزی و تحریک دیافراگم ایجاد می‌شود. توسط سرفه، مقدار زیادی ترشحات خارج می‌شود تا راه هوایی باز شده و تنفس راحت‌تر انجام شود. سرفه بر اثر مکانیسم تحریک گاهی خفیف و گاهی شدید است اما علت سرفه هرچه باشد راه‌های درمانی خاصی برای آن وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند. از زبان دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح علل گوناگون سرفه در کودکان و راه‌های درمان آن را می‌خوانید.

سرفه خروسکی
فرزندتان با گرفتگی بینی به خواب می‌رود اما فقط چند ساعت می‌تواند بخوابد چون ناگهان با صدای سرفه‌ای شبیه خروس از خواب بیدار می‌شود.
علت چیست: خروسک. این سرفه‌ها معمولا به دلیل التهاب و تورم در قسمت پایین راه تنفسی، حلق، ‌نای و حنجره و معمولا بین کودکان 6 ماه تا 3 سال اتفاق می‌افتد زیرا این کودکان مسیرهای تنفسی باریک‌تری دارند. این مشکل معمولا دلیل ویروسی دارد. این سرفه‌ها معمولا طی روز بهتر می‌شود اما شب‌ها دوباره برمی‌گردد. در این حالت خشونت در صدای کودک به وضوح مشخص است. خروسک می‌تواند والدین را نگران کند اما در بیشتر مواقع می‌توان علائم آن را برطرف کرد.
به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 5، 7، 8 و13 مراجعه کنید.
سرفه خشک شبانه
کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود.
علت چیست: آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمي زماني بايد مدنظر قرار گيرد که سرفه پايدار (مزمن) به وسيله سرما يا فعاليت تشديد شده يا در شب‌ها بدتر شود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 3، 6، 7، 8، 9 و12 مراجعه کنید.
سرفه همراه با خس‌خس
کودک شما چند روزی است سرما خورده و حالا سرفه‌اش صدادار است. به نظر می‌رسد سریع نفس می‌کشد و تحریک‌پذیر شده است.
علت چیست: برونشیت. برونشیت اصطلاحی است كه به التهاب لوله‌های نایژه‌ای اطلاق می‌شود. زمانی كه این معابر تحریك می‌شوند موكوس ترشح می‌كنند كه باعث ایجاد سرفه می‌شود تا معابر هوایی پاك شود. در عفونت برونش، کودک وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد با ترشحات همراه است و تنفس برایش سخت است. گاهی اوقات علت بیماری میکروب‌ها هستند که معمولا با تب و سرفه شدید همراه است. در کودکان کمتر از 4 سال می‌توان انتظار گوش درد هم داشت و در افراد 4 سال به بالا سینوزیت ایجاد می‌شود که تبدیل به سینوزیت برونشی می‌شود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 7، 8 و 9 مراجعه کنید.
سرفه قطاری
فرزند شما یک هفته است سرما خورده و گاهی اوقات بیش از 20 ثانیه پياپي سرفه می‌کند و همین باعث ایجاد مشکل در تنفس او می‌شود.
علت چیست: سیاه سرفه. علت این بیماری نوعی باکتری است که با حمله به راه‌های تنفسی در راه‌های هوایی ایجاد التهاب شدید می‌کند. معمولا به دنبال یک حمله شدید سرفه (که حتی می‌تواند یک دقیقه طول بکشد) کودک یک دم‌ صدادار انجام می‌دهد که به اصطلاح به آن Whoop می‌گویند که به دلیل ورود هوا به داخل حنجره متورم ایجاد می‌شود. در این بیماری، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و درد مشاهده می‌شود.
به راهکارهای شماره 1، 3، 7، 8، 10 و11 مراجعه کنید.
سرفه‌های خلط‌دار
وقتی فرزندتان سرفه می‌کند، همراه با خلط‌ است. علاوه بر این، آبریزش بینی، گلودرد،‌ اشک ریزش و بی‌اشتهایی هم کودک را آزار می‌دهد.
علت چیست: سرماخوردگی، سینوزیت و التهاب ریه. کودکان مبتلا به سرماخوردگی یا التهاب ریه معمولا سرفه می‌کنند که می‌تواند در بدترین شرایط یک تا 2 هفته طول بکشد. از آنجايي که کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند در اثر تماس با ویروس‌ها مدام بیمار می‌شوند و گاهی برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندشان در سال 3 تا 4 بار دچار سرماخوردگی می‌شود. از آنجا که بیشتر سرفه‌های کودکان خلط‌دار است، نباید آنها را سرکوب کرد زیرا باقی ماندن ترشحات ممکن است انسداد مجاری هوایی را در پی داشته باشد.
به راهکارهای شماره 1، 7، 8، 9، 10، 12 و13 مراجعه کنید.
سرفه مزمن
کوچولوی‌ شما بیشتر از 10 روز است که سرماخورده اما سرفه‌هایش بهبود پیدا نمی‌کند.
علت چیست: سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌تواند یک هفته طول بکشد؛ به خصوص اگر کودک سرماخوردگی قبلی نداشته باشد. آسم، آلرژی یا عفونت‌های مزمن در سینوس‌ها یا مسیر تنفسی می‌توانند باعث سرفه‌های مزمن شوند.
به راهکارهای شماره 1، 2، 6، 7، 8، 9، 12، 13 و 15 مراجعه کنید.
سرفه همراه با استفراغ
فرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود.
علت چیست: سرماخوردگی یا آسم. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 6، 7، 8 و13 مراجعه کنید.

 

سرفه به همراه تب
فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند.
علت چیست: سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد.
به راهکارهای شماره 1، 3، 4، 7، 8، 13 و14 مراجعه کنید.
راهکار شماره 1
مراجعه به پزشک
در تمام موارد سرفه باید علت آن مشخص شود، بنابراین مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین راهکار است. برخی والدین بدون هیچ اطلاع و آگاهی‌اي اقدام به خوددرمانی برای کودکان‌شان می‌کنند که این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا حتی مصرف استامینوفن هم نباید بدون تجویز پزشک و بدون توجه به وزن و سن کودک باشد. حتی قاشق و پیمانه‌ای که با آن به کودک دارو داده می‌شود بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
راهکار شماره 2
استفاده از بخور گرم
در سرفه خشک باید از بخور آب گرم به مدت 5/1 تا 2 ساعت در یک آپارتمان 100 متری استفاده کرد زیرا هوای خشک ممکن است ایجاد سرفه کند. اگر بیشتر از این زمان از بخور استفاده شود باعث به وجود آمدن مایت‌ها می‌شود و خود ایجاد حساسیت می‌کند. شاید برای بخور از حوله استفاده کنید اما نباید آن را مستقیم روی پوست کودک قرار دهید. استفاده‌ از بخور فواید زیادی‌ دارد و موجب‌ رفع‌ گرفتگی‌ بینی، مرطوب‌ شدن‌ مجاری‌ تنفسی‌ و بهبود سرفه‌های‌ خشک‌ و همچنین‌ تسهیل‌ خروج‌ خلط‌ می‌‌شود. اگر دستگاه‌ بخور ندارید، می‌‌توانید یک‌ ظرف‌ آب‌ را روی‌ شعله‌ بگذارید تا به‌ جوش‌ آید.
راهکار شماره 3
استامینوفن
به نوزاد زیر 3 ماه بدون اجازه پزشک استامینوفن ندهید. مقدار مصرف مناسب کودک بر اساس وزن او تجویز می‌شود نه سنش. مصرف استامینوفن در کودکان بالای ۲ ماه ایمن است اما مقدار مصرف باید توسط پزشک تعیین شود، زیرا اثرات زیانبخشی را به همراه دارد. در سرفه خشک و سرفه همراه با تب، معمولا با تجویز پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می‌شود.
راهکار شماره 4
خوردن عسل
یکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، عسل است. این ماده مفید در کودکان یک سال به بالا راهکاري خوب برای تسکین سرفه است. می‌توان یک قاشق مرباخوری عسل را در نصف لیوان شیر حل کرد و روزی 2 بار آن را مصرف کرد. یکی دیگر از راه‌های مصرف عسل، حل کردن آن در چای و لیمو ترش است. تحقیقات متعدد نشان داده است این ماده غذایی با ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند در تسکین سرفه و بازگرداندن انرژی از دست رفته کودک موثر باشد. این ماده غذایی پرارزش سبب ضدعفونی شدن راه‌های تنفسی می‌شود. پس از بهبود هم می‌توان شیرعسل را در برنامه غذایی کودک قرار داد.

راهکار شماره 5
حمام گرم
بهتر است كودكتان را براي 15 تا 20 دقيقه در حمام مرطوب نگه داريد و آب گرم را باز كنيد (دقت كنيد ممكن است هواي گرم به‌رغم رطوبت زياد، حال او را بدتر كند) يا او را به فضای بیرون از خانه ببريد. كافي است لباس گرم و كلاه به او بپوشانيد. آنچه كودك شما نياز دارد تنفس هواي سرد و مرطوب است. بهتر است او را به صورت قائم يا ايستاده نگه داريد، چون اين حالت به آسان شدن تنفس‌اش كمك مي‌كند.

 


راهکار شماره 6
آلرژن‌ها را حذف کنید
مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و نیز در خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کرده، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر علت سرفه‌ها ناشی از آسم یا حساسیت باشد برای بهبود فرزندتان نباید از مواد شیمیایی پاک‌کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید بنابراین هر چیزی که باعث آلرژی کودک می‌شود باید حذف شود. این می‌تواند شامل برخی مواد غذایی نیز باشد.
راهکار شماره 7
استراحت کردن
اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و... است، فقط و فقط استراحت است. معمولا یک هفته استراحت، هم باعث بهبود سریع کودک می‌شود و هم اگر عامل بیماری ویروس باشد از انتقال آن به دیگر کودکان جلوگیری می‌شود.
راهکار شماره 8
مصرف مایعات
همیشه برای درمان انواع سرفه بسیاری از مایعات تسکین‌دهنده هستند. از جمله این مایعات می‌توان به چای و شیر گرم اشاره کرد. علاوه بر این نباید از سوپ مرغ غافل شد. مصرف غذاهاى آبكى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ و سوپ‌هاى ساده همواره در طول بيمارى سرماخوردگى، سينه‌درد و سرفه ازجمله تجويزهاى پزشكان بوده است، در حال حاضر افزودن ادويه‌جات تند مانند فلفل، پودر سير يا خود سير و پودر كارى به اين غذاها نيز توصيه مي‌شود. اين تركيب به واقع يك اكسپكتورانت طبيعى محسوب مى‌شود زیرا هنگام سرفه‌هاى خلط‌دار اينگونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى‌شود. استفاده از هویج و گشنیز در سوپ نیز توصیه می‌شود چون این مواد آنتی‌اکسیدان دارند، می‌توانند به بهبود سریع کودک کمک کنند.
راهکار شماره 9
مصرف آنتی‌بیوتیک
آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی کشنده باکتری‌ها هستند که در ۹۰ درصد از عفونت‌های مجاری تنفسی از جمله آنفلوآنزا موثر بوده و عفونت‌های سینوسی را بهبود می‌بخشند. از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها بر ویروس‌ها بی‌اثرند، افتراق عامل به وجود آورنده بیماری توسط پزشک نقش مهمی در استفاده مؤثر از داروها و التیام بیماری‌ها دارد.
راهکار شماره 10
استفاده از داروهای استروئیدی
برای جلوگیری از تورم و التهاب حنجره در سرفه‌هایی که اغلب هستند، پزشك برای كودك داروهای استروئیدی یا كورتونی تجویز می‌كند تا كودك بتواند به راحتی نفس بكشد.
راهکار شماره 11
مراجعه به بیمارستان
در سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.
اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و... است، فقط و فقط استراحت است.
راهکار شماره 12
استفاده از سرم شست‌وشو
در سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.

 

راهکار شماره 13
شلغم بخورید
شلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه‌های خلط‌دار موثر بوده و میکروب‌کش و ضد باکتری قوی‌اي است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. از آنجا که ممکن است بچه‌ها از مزه شلغم خوش‌شان نیاید، والدین می‌توانند این ماده غذایی را داخل سوپ رنده کنند و آن را به فرزندشان بدهند.
راهکار شماره 14
واکسن آنفلوآنزا
از آنجا که کودکان 6 ماه تا 5 سال ایمنی ضعیفی دارند، می‌توان برای پیشگیری از آنفلوآنزا هر سال کودک را واکسینه کرد. خوشبختانه آنفلوآنزا واکسنی دارد که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید می‌شود و با تزریق هر ساله آن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.
راهکارشماره 15
ویتامین‌های گروه B
كمبود ویتامین B12 هم گاهی منجر به سرفه‌های مزمن می‌شود. این ویتامین در تشكیل سلول‌های خونی و عملكرد بهینه سیستم مغز و اعصاب تاثیرگذار است. در افرادی كه مبتلا به كمبود این ویتامین هستند، سرفه‌های مزمن به دلیل ایجاد حساسیت زیاد در نایژه‌ها التهاب ایجاد می‌کند. میوه‌‌ها و سبزی‌های تازه از منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند.

 منبع: http://yazdfarda.com/news/1394/08/114428.html



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 شهريور 1399 | نظرات ()