نوشته شده توسط : fatemeh

از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند.
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است .از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.

بزرگ تر از سن حاملگی (LGA) چیست؟
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است. به این معنی که وزن هنگام تولد نوزادان دچار LGA از 90 درصد نوزادانی که در همان سن بارداری متولد شده اند، بیشتر است.
میانگین وزن نرمال نوزادان در هنگام تولد gr 3200 است. حدود 9 درصد از نوزادان وزن بالاتر از gr 4000 دارند. و تعداد بسیار کمی با وزن بالاتر از 5 کیلو به دنیا می آیند.
گرچه اکثر نوزادان LGA ترم بوده، یعنی دوران بارداری را به طور کامل سپری کرده اند و در بین هفته های 37 تا 41 به دنیا آمده اند، تعداد کمی از نوزادان نارس نیز ممکن است LGA باشند.

علت ایجاد LGA چیست؟
از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.
مهمترین علت ایجاد کننده ی LGA، دیابت مادر است. مادرانی که در طول بارداری مبتلا به دیابت هستند، مقدار گلوکز موجود در جریان خونشان زیاد است، در نتیجه مقدار گلوکز بیشتری به جنین می رسد، در پاسخ به این شرایط، بدن جنین مقدار بیشتری انسولین تولید خواهد کرد. این مقدار بیش از اندازه ی گلوکز و انسولین منجر به افزایش تولید و تجمع چربی در بدن جنین، در نتیجه وزن گیری بیش از حد او خواهد شد.

چرا LGA نگران کننده است؟
از آنجا که نوزادان دچار LGA بسیار بزرگ هستند، زایمان آنها سخت خواهد بود. مشکلاتی که در هنگام تولد نوزادان دچار LGA ممکن است رخ دهد شامل:
- طولانی شدن زمان زایمان طبیعی
- زایمان سخت
- افزایش احتمال نیاز به انجام سزارین
به این دلیل که بسیاری از نوزادان LGA از مادران دیابتی متولد می شوند، بسیاری از مشکلات نوزادان LGA مربوط به تنظیم گلوکز خون است. برخی از این مشکلات شامل:
- هیپوگلیسمی Hypoglycemia (قند خون پایین) نوزاد بعد از زایمان
- افزایش بروز نواقص هنگام تولد
- زجر تنفسی Respiratory distress
لازم به ذکر است که بسیاری از نوزادان LGA مبتلا به زردی نوزادی نیز می شوند.

LGA چگونه تشخیص داده می شود؟
در طی بارداری، وزن جنین از روش های گوناگونی بررسی می شود. یکی از این روش ها اندازه گیری فاصله ی بین بالاترین نقطه ی رحم و سمفیز پوبیس (استخوان عانه) مادر است که اصطلاحأ ارتفاع رحم نامیده می شود. این اندازه گیری بر اساس سانتی متر است و می توان آن را با سن هفتگی بارداری مقایسه کرد. اگر اندازه ی ارتفاع رحم نسبت به سن بارداری زیاد باشد احتمالا رشد جنین بیش از مقدار نرمال است.
سونوگرافی نیز یک روش مطمئن برای تخمین اندازه و وزن جنین است. به این صورت که از طریق اندازه گیری دور سر، دور شکم، قد نشسته و یا ایستاده و طول استخوان فمور ( استخوان ران)، وزن جنین تخمین زده می شود.
مقدار افزایش وزن مادر در طول بارداری نیز وزن جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. به این ترتیب ممکن است که افزایش وزن بیش از حد منجر به داشتن یک نوزاد LGA شود.

درمان LGA
درمان هایی که از طرف پزشک برای نوزادان دچار LGA درنظر گرفته می شود، به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله:
- سن بارداری، وضعیت کلی سلامت و شرح حال پزشکی مادر
- شدت LGA
- توانایی تحمل نوزاد نسبت به انواع روش های درمانی
- عقاید و ترجیحات مادر
اگر سونوگرافی های دوران بارداری نشان دهند که جنین کاملا بزرگ است ممکن است که انجام زود هنگام زایمان به برای شما توصیه شود که از طریق القای زایمان طبیعی یا سزارین انجام خواهد شد.
پس از زایمان، یک نوزاد مبتلا به LGA از نظر وجود نواقص باید کاملا بررسی شود. بعلاوه جهت جلوگیری از افت قند خون نوزاد، میزان قند خون او باید در فواصل منظم چک شود.

جلوگیری از ایجاد LGA
مراقبت های دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً برای بررسی وزن مادر و جنین. اگر سونوگرافی دوران بارداری نشان دهنده ی نوزاد LGA باشد، باید میزان قند خون (احتمال ابتلا به دیابت بارداری) و وجود سایر بیماری ها در مادر چک شود. مدیریت درست دیابت و وزن گیری مادر با کمک رعایت دقیق توصیه های پزشک، می تواند مانع از بروز LGA در جنین شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/197245/%D9%88%D8%B2%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%DB%8C



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

اگر متوجه مقدار کمی خون در مدفوع کودکتان شدید، به احتمال زیاد به فکر آن هستید که ببینید چه چیزی باعث ایجاد آن شده.
اگر متوجه مقدار کمی خون در مدفوع کودکتان شدید، به احتمال زیاد به فکر آن هستید که ببینید چه چیزی باعث ایجاد آن شده و آیا باید نگران باشید یا خیر.
در روزهای آینده مدفوع کودک خود را رصد کنید. خونی که در مدفوع وجود دارد ، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها نگران کننده نیستند و بعضی از آنها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.
قبل از اینکه تصور کنید که آنچه شما دیدید خون بود ، در مورد غذاهایی که کودک شما اخیراً خورده ، فکر کنید. از آنجا که سیستم گوارش آنها نابالغ است ، غذایی که نوزادان می خورند ممکن است خیلی قبل از از بین رفتن تغییر نکنند. به همین دلیل است که اگر غذاهایی مانند چغندر و گوجه فرنگی خورده شود ، مدفوع آنها می تواند هر سایه رنگین کمان را به خود بگیرد ، از جمله قرمز.
توجه داشته باشید که اگر خون در تمام مدفوع مخلوط شده باشد ، فقط در یک نقطه جدا شده ظاهر می شود یا مانند یک خط قرمز یا یک راه راه به نظر می رسد. چگونگی ظاهر شدن خون در مدفوع می تواند به منشاء مشکل کمک کند.
به عنوان مثال ، یک رگه ممکن است نشان دهد که پارگی ریز در بافت مقعد وجود دارد ، در حالی که خون در مدفوع بیشتر می شود ممکن است علامت یک نوع متفاوت از مشکل باشد. اگر خون همچنان در مدفوع ظاهر می شود ، با پزشک خود تماس بگیرید و آنچه را می بینید توصیف کنید.

علل خون در مدفوع نوزاد
در اینجا فقط چند دلیل وجود دارد که ممکن است کودک شما در مدفوع خود خون بخورد:
شکاف مقعد
در صورت عدم وجود اسهال ، بیشتر این کودکان در مقعد دچار پارگی کوچک هستند. به این شکاف مقعد گفته می شود. شکاف های مقعد معمولاً در اثر عبور یک مدفوع بزرگ یا سخت ایجاد می شوند. این علت در واقع علت 90٪ خون موجود در مدفوع نوزاد می باشد.مدفوع سفت نوزاد یکی از علت های اصلی از شکاف مقعد می باشد و می تواند به بافت مقعد آسیب وارد کند و موجب خونریزی شود.بافت مقعد نوزادان بسیار حساس و ظریف می باشد به همین دلیل به راحتی آسیب می بیند.
حساسیت غذایی
نوزادان می توانند نسبت به پروتئین موجود در شیر خود حساسیت داشته باشند ، وضعیتی به نام کولیت آلرژیک. اگر کودک نسبت به شیر بسیار حساس باشد ، می تواند منجر به التهاب در روده بزرگ شود. شیر گاو آلرژن برتر است ، اما شیر سویا و شیر بز نیز می توانند واکنش را تحریک کنند.
خون موجود در نوک سینه مادر
کودک ممکن است حین مصرف شیر از نوک سینه ی مادرش مقداری خود بخورد.نوک سینه مادر در اوایل شیردهی ممکن است شکاف برداشته و به علت این شکاف ها خونریزی کمی داشته باشد و نوزاد با خوردن شیر این خون ها را هم بخورد و در مدفوع نوزاد خون پیدا شود.این خون برای کودک مضر نیست .
عفونت روده
عفونت های مختلف باکتریایی از جمله شیگلا ، سالمونلا ، یا کمپیلوباکتر می تواند باعث التهاب روده شود که منجر به پارگی های ریز می شود و خون را به سمت مدفوع کودک شما سوق می دهد.
اختلال روده
کولیت ، التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و گرفتگی بینابینی است که هنگامی اتفاق می افتد که یک قسمت از روده به قسمت دیگر فرو رود ، می تواند باعث ایجاد خون در مدفوع کودک شود.

آیا باید با پزشک خود تماس بگیرید؟
اگر به نظر می رسد فرزند شما بسیار بیمار است ، درد شکمی دارد یا گریه می کند ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. و اما دلایل دیگر برای تماس فوری با پزشک می تواند موارد زیر باشد.
مقدار زیادی خون در مدفوع کودک شما وجود دارد.
کودک شما اسهال دارد.
خون را در مدفوع نوزادتان بیشتر از دوبار دیده اید.
مدفوع مشکی است.
کودک شما زیر 12 هفته است.
یک آسیب به مقعد یا روده وارد شده است.
اگر کودک شما علائم فوق را ندارد ، می توانید صبر کنید تا در طی ساعات اداری معمولی خود به پزشک مراجعه کنید. برای آزمایش ، سعی کنید نمونه ای از خون در مدفوع را ذخیره کنید.

علل قرمزی مدفوع به غیر از خون
موارد دیگری برای قرمز شدن مدفوع وجود دارد که مدفوع قرمز است اما علت قرمزی آن وجود خون نمی باشد.از جمله علت های قرمز شدن مدفوع می توان موارد زیر را نام برد.
غذاهای خاصی (مانند گوجه فرنگی یا چغندر)
نوشیدنی های معینی
داروهای خاصی (مانند آموکسی سیلین یا امنیسف)
مصرف این موارد می تواند موجب قرمز شدن مدفوع نوزاد شود.
سیاه بودن مدفوع نوزاد نشان از خون در مدفوع نمی باشد و می تواند به علت مصرف مواد زیر ایجاد شود.
بستنی حاوی رنگ آمیزی مواد غذایی سیاه یا تیره
شیرین بیان سیاه
قرص آهن
داروهای مبتنی بر بیسموت ، مانند پپتو-بیسمول
آنچه باید درباره شکافهای مقعد بدانید:
پارگی مقعد شایعترین علت خون در مدفوع است.
به این شکاف مقعد گفته می شود.
باعث ایجاد خون در سطح مدفوع می شود.
همچنین ممکن است خون پس از پاک کردن روی بافت توالت پیدا شود.
با عبور از مدفوع سخت یا بزرگ ایجاد می شود.

درمان خون در مدفوع کودک نو پا
درمان به علت خونریزی بستگی دارد. داروهای خانگی می توانند به رفع ناراحتی ناشی از شقاق مقعد کمک کرده و یبوست را درمان کرده و از آن جلوگیری کنند. برای این و سایر شرایطی که باعث ایجاد خون در مدفوع می شود ، درمان های پزشکی نیز موجود است.
سه Fs
بهترین راه برای درمان و پیشگیری از یبوست استفاده از "سه Fs" است که برای مایعات ، فیبر و تناسب اندام در نظر گرفته شده است. مطمئن شوید کودک شما مایعات زیادی می نوشد و غذاهای پر فیبر را مصرف می کند.
ورزش منظم متناسب با سن همچنین می تواند به منظم تر حرکت دادن روده ها کمک کند و همین امر باعث کاهش خطر شکاف مقعد می شود.
منطقه را تمیز نگه دارید
تمیز کردن ناحیه اطراف مقعد بعد از انجام حرکات روده می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت در صورتی که کودک شما دارای شکاف های مقعد است کمک کند. بعد از هر حرکت روده ، ناحیه را به آرامی بشویید و خشک کنید.
حمام سیتز
خیساندن در حمام sitz می تواند به تسکین ناراحتی ناشی از شقاق مقعد کمک کند. حمام sitz یک حمام گرم و کم عمق است که برای پاکسازی پرینه استفاده می شود. می توانید در وان حمام یا با یک کیت پلاستیکی که در بالای توالت قرار دارد ، به کودک خود یک حمام sitz بدهید. نمک یا جوش شیرین برای تأثیر آرامش بخش به آب گرم اضافه می شود.
وازلین یا کرم اکسید روی
تا زمانی که شکاف مقعد بهبود نیاید ، وازلین یا کرم اکسید روی را در اطراف مقعد بمالید. لایه کرم یا ژله به شما در محافظت از مقعد و جلوگیری از سوزش آن کمک می کند و عبور مدفوع را آسان تر می کند.
ضد میکروب ها
از داروهای ضد پارازیت و آنتی بیوتیک به ترتیب برای درمان عفونت های دستگاه گوارش ناشی از انگل و باکتری استفاده می شود. همچنین از آنتی بیوتیک ها برای درمان آبسه های باکتریایی و فیستول ها و همچنین IBD بخصوص کولیت اولسراتیو سمت چپ و بیماری محیطی استفاده می شود. آنها در برابر ویروس ها مؤثر نیستند.
داروهای IBD
از داروهایی مانند آمینوسالی سیسیلات برای درمان کودکان مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می توان استفاده کرد.
عمل جراحی
ممکن است برای از بین بردن پولیپ یا احتیاط محل خونریزی ، جراحی توصیه شود. بعضی اوقات خونریزی با تزریق ماده شیمیایی به محل خونریزی در طی آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی ممکن است متوقف شود. از آندوسکوپی GI نیز برای تشخیص علل خون در مدفوع استفاده می شود.
تشخیص علت
پزشک ممکن است با بازرسی در خارج از مقعد و انجام معاینه رکتوم ، علت خونریزی را تشخیص دهد.
سایر آزمایشاتی که ممکن است پزشک کودک شما توصیه کند شامل موارد زیر است:
فرهنگ مدفوع
آزمایش خون
اشعه ایکس شکمی
سونوگرافی شکمی
سی تی اسکن
آندوسکوپی بالای دستگاه گوارش
کولونوسکوپی
چه زمانی باید یک متخصص اطفال را ببینیم
هرگونه خون موجود در مدفوع کودک شما باید توسط یک متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار گیرد تا در صورتی که یک بیماری زمینه ای جدی وجود دارد درمان شود .
مدفوع مشکی یا تیره
اسهال خونی
دل درد
ادرار صورتی
پزشک احتمالاً یک نمونه مدفوع را برای ارسال به آزمایشگاه تجویز می کند.

منبع: https://niniban.com/fa/news/226079/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D8%B9-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh
پیش از خرید کالسکه نوزاد، خطرات آن را بشناسید:

کالسکه برای نوزادان خطرناک است

سلامت نیوز: بسیاری از والدین دوست دارند هنگام پیاده‌روی، خرید یا گردش در پارک، نوزاد خود را در کالسکه قرار داده و از دیدن وی لذت ببرند. یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که باید در این موضوع تجدیدنظر کرده و از قرار دادن کودکان و نوزادان در کالسکه خودداری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس نتایج یک پژوهش که توسط دانشمندان مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک که به‌اختصار (GCARE) نامیده می‌شود، انجام‌شده و در ژورنال تخصصی محیط‌زیست جهانی (Environment International ) منتشرشده است؛ مشخص شد که قرار دادن کودکان در کالسکه سبب می‌شود آن‌ها به میزان ۶۰ درصد بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

در این مطالعات اعلام‌شده است که معمولاً نوزادان در کالسکه‌های خود در ارتفاعی بین ۵۵ تا ۵۸ سانتیمتر از سطح زمین قرار داشته و لوله‌های اگزوز خودروها نیز معمولاً در همین ارتفاع و حداکثر تا فاصله ۱ متری از سطح جاده تعبیه می‌شوند. این امر موجب افزایش آسیب‌پذیری نوزادان شده و آن‌ها را در معرض آلودگی بیشتر نسبت به بزرگ‌سالان قرار می‌دهد.

وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.

پرفسور پراشانت کومار مدیر و مؤسس مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک در این رابطه اعلام کرد: «ما می‌دانیم که نوزادان به نسبت افراد بالغ، تنفس‌های عمیق‌تری داشته و حجم ریه آن‌ها نسبت به بدنشان بیشتر از بزرگ‌سالان است. مطالعات ما نشان می‌دهد وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.»

علاوه بر این، پژوهشگران دلایل دیگری را نیز برای عدم استفاده از کالسکه ذکر می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

بدنه کالسکه‌ها عموماً از پلاستیک و فلز ساخته‌شده و قرار گرفتن آن‌ها در معرض نور خورشید سبب داغ شدنشان می‌شود. بهتر است اگر برای مدتی طولانی با کالسکه زیر آفتاب حرکت می‌کنید، این موضوع را در نظر داشته باشید. پیش از قرار دادن نوزاد در کالسکه نیز حتماً درجه حرارت سطح آن را آزمایش کنید.
از حرکت دادن کالسکه در خیابان خودداری کنید. به‌ویژه در مناطق دارای دست‌انداز و نامسطح مراقب باشید که نوزاد از کالسکه بیرون نیفتاده و مجروح نشود.
حتماً نوزاد خود را با استفاده از کمربندهای داخل کالسکه، مهار کرده و از سقوط وی جل. گیری کنید. نتایج یک مطالعه انجام‌شده در ایالات‌متحده آمریکا که در مجله تخصصی دانشگاهی طب اطفال (journal Academic Pediatrics) منتشر شد نشان می‌دهد بیشترین آمار آسیب‌های واردشده به سروصورت نوزادان براثر سقوط از کالسکه بوده و در این میان یک‌سوم این موارد منجر به ضایعات جدی مغزی شده‌اند.
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد استفاده زیاد از کالسکه موجب به تأخیر افتادن بروز برخی مهارت‌های نوزاد ازجمله خزیدن و راه رفتن می‌شود.

نتایج یک مطالعه انجام‌شده توسط محققان بیمارستان کودکان تورنتو نشان می‌دهد استفاده از کالسکه می‌تواند موجب بی‌ثباتی رفتار کودکان شود.


منبع: http://www.salamatnews.com/news/270653/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

با پیشگیری از بروز جوش های پوستی، نوزاد شما خندان و شاداب خواهد بود. هر چیزی را که در تماس با پوست بدن نوزاد شما می باشند مانند رخت خواب، پتو، حوله و حتی لباس های خودتان را با شوینده های ملایم بشویید.
با پیشگیری از بروز جوش های پوستی، نوزاد شما خندان و شاداب خواهد بود. هر چیزی را که در تماس با پوست بدن نوزاد شما می باشند مانند رخت خواب، پتو، حوله و حتی لباس های خودتان را با شوینده های ملایم بشویید. این کار احتمال خارش یا ناراحتی پوست نوزادتان را کاهش می دهد.

یرقان (زردی)
ممکن است پوست و سفیدی چشم نوزاد زرد شود که به این حالت یرقان یا همان زردی می گویند. این وضعیت 2 الی 3 روز بعد از تولد نوزاد به وجود می آید و بروز آن در نوزادان زودرس رایج تر است. یرقان به علت وجود بیش از حد بیلی روبین (گلبول های قرمز تجزیه شده خون) در بدن نوزاد رخ می دهد و معمولا در حدود 1 تا 2 هفته بعد از تولد از بین می رود.
از جمله راه های درمان زردی نوزاد، شیردهی متعدد می باشد. در صورت وخامت این وضعیت، فوتوتراپی انجام می شود. در صورتی که رنگ پوست یا سفیدی چشم نوزاد شما به زردی گراییده است به پزشک مراجعه کنید.

آفتاب سوختگی
تماس زیاد پرتوهای خورشید با پوست نوزاد می تواند خطر آفتاب سوختگی پوست او را افزایش دهد. استفاده از کرم های ضدآفتاب نوزادان در هر سنی می تواند نوزاد شما را در برابر پرتوهای سوزاننده خورشید محافظت کنند. استفاده از کلاه آفتابگیر و چتر نیز گزینه های مناسبی برای محافظت نوزاد شما است. اما بهترین گزینه این است که در طول 6 ماه اول، کودک خود را در تماس مستقیم با نور خورشید قرار ندهید.
برای آفتاب سوختگی های خفیف، یک تکه پارچه سرد و نمناک را برای چند بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست نوزاد قرار دهید. در صورت بروز آفتاب سوختگی های شدید به پزشک مراجعه کنید.

کرم های ضدآفتاب
کرم ضدآفتاب را بر روی قسمتی از پوست نوزاد استعمال کنید که توسط لباس پوشیده نمی شود. همچنین می توانید از اکسید زینک (روی) بر روی بینی، گوش ها و لب های کودک خود بمالید و قسمت های دیگر بدن او را توسط لباس بپوشانید و یک کلاه بامبو بر سر او قرار دهید.
استفاده از عینک های آفتابی نیز چشمان کودک را از پرتوهای خطرناک محافظت می کند.

منبع: https://niniban.com/fa/news/153682/%DA%A9%D8%B1%D9%85-%D8%B6%D8%AF%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

زمانی که کودک یک کنترل کافی روی حرکات گردن و سر خود پیدا می کند، تقریبا در همان زمان غلت زدن را نیز یاد می گیرد.
زمانی که کودک یک کنترل کافی روی حرکات گردن و سر خود پیدا می کند، تقریبا در همان زمان غلت زدن را نیز یاد می گیرد. در این دوران والدین باید با رعایت یک سری نکات از آسیب رسیدن به نوزاد خود جلوگیری کنند.
یادگیری غلت زدن توسط کودک شما نشانه ای از بزرگ شدن او است و اغلب باعث غافلگیری شما و نوزادتان خواهد شد. کودک شما در حال یادگیری است و به تدریج کنترل و قدرت لازم در ماهیچه های خود را برای اجرای این مهارت پرورش می دهد.

 

چه زمانی کودک شما به مرحله رشدی برای غلت زدن خواهد رسید؟
چه بر روی شکم باشد چه بر روی پشت، کودک شما به تدریج تلاش می کند که سر و شانه های خود را بلند کند. سپس یک روز، او متوجه خواهد شد که با کمی تلاش و حرکت می تواند غلت بزند و چشم انداز خود را نسبت به جهان را تغییر دهد. دکتر گریل بلک ول پزشک عمومی در این باره می گوید: "وقتی کودک شما کنترل کافی برای نگه داشتن سر و گردن خود را داشته باشد، به مرور یاد می گیرد که غلت بزند". برای شروع ممکن است او به یک طرف بچرخد و گیر کند. یادگیری غلت زدن معمولا قبل از یادگیری نشستن و اغلب در حدود 3 تا 4 ماهگی اتفاق می افتد. دکتر گریک بلک ول می گوید: اگرچه ممکن است نوزاد از 2 تا 3 ماهگی قادر باشد خود را از شکم به یک پهلو بچرخاند و سپس به پشت برگردد، اما ممکن است زمان بیش تری طول بکشد تا یاد بگیرد چطور غلت بزند. غلت زدن از پشت به جلو، اغلب کمی دیر تر و در حدود 5 یا 6 ماهگی انجام می شود. حتی وقتی به نظر می رسد که کودک شما به طور کامل مهارت غلت زدن را به دست آورده است، ممکن است مدتی طول بکشد تا بتواند روی سمتی که قصد دارد غلت بزند، و روی این کار کنترل پیدا کند.

 

غلت زدن کودک و رعایت یک سری نکات ایمنی توسط والدین
بعد از این که کودک شما برای اولین بار غلت زد، خیلی زود در این کار حرفه ای می شود. بنابراین باید خیلی مراقب باشید، زیرا ممکن است که کودک از روی تخت یا مبل غلت بزند و پایین بیفتد. هنگامی که کودک شما یاد گرفت که به هر شکلی غلت بزند، حتی اگر فقط به پشت یا جلو باشد، هرگز او را روی تخت خواب یا مبل تنها نگذارید. دکتر ترزا بلوسوم می گوید: اگر فرزند تان از روی مبل، تخت یا هر چیز دیگری پایین بیفتد، احتمالا وحشت می کنید اما سعی کنید آرام باشد تا ببینید چه آسیبی به او رسیده است. او همچنین می گوید: احتمالا کودک شما گریه می کند، اما ممکن است بیش تر از شک افتادن باشد نه از درد، پس سعی کنید او را با نوازش کردن آرام کنید یا همچنین احتمال دارد او با یک خوراکی آرام شود. اگر کودک هم چنان گریه می کند یا به نظر می رسد دچار درد یا ضعف شده است و واقعا نگران شده اید، به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

تجربه یک مادر در رابطه با این موضوع
من الیزابت را وسط تخت خواباندم و می خواستم وسایل حمام او را آماده کنم. بیرون رفتن من از اتاق بیش تر از 15 ثانیه طول نکشید، اما وقتی که به اتاق خواب برگشتم دیدم او روی تخت خواب غلت زده است. من با عجله سعی کنم که او را بگیریم اما به موقع عمل نکردم و فقط دیدم که او با صورت روی زمین آمد. کودک فورا با صدای بلند شروع به گریه کردن کرد. من ترسیده بودن و نمی توانستم فرزندم را آرام کنم و فورا با اورژانس تماس گرفتم. نگران این بودم که آسیبی به او رسیده باشد، اما نیم ساعت بعد الیزابت به من لبخند زد!

منبع: https://niniban.com/fa/news/225637/%D8%BA%D9%84%D8%AA-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%87%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh
پس از قطع کردن بندناف، هنوز چند سانت از آن روی شکم نوزاد باقی خواهد ماند که پس از تولد به مرور خشک می شود و می افتد.
 

مراقبت از بند ناف می تواند گیج کننده باشد. کتاب های بهداشتی یک چیز می گویند، کتابهای سنتی کودک چیز دیگری می گویند و پرستاران روشی متفاوت به شما پیشنهاد می دهند.

بند ناف نوزاد برای چیست؟
بند ناف عامل ارتباط مادر و جنین است. بعبارت دیگر بند ناف یک لوله ی باریک است که جنین را در رحم مادر به جفت متصل می کند. طول متوسط آن حدود ۵۰ سانتی متر است.
در دوران بارداری، بند ناف مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین در حال رشد تأمین می کند. پس از تولد، بند ناف دیگر مورد نیاز نیست – بنابراین گیره می شود و قطع می شود.
نوزاد به محض تولد می توانند نفس بکشد و غذا بخورد و بنابراین به تنهایی از شر مواد زاید خلاص می شود، بنابراین بند ناف قطع می شود.
پس از قطع کردن بندناف، هنوز چند سانت از آن روی شکم نوزاد باقی خواهد ماند که پس از تولد به مرور خشک می شود و می افتد. با افتادن بند ناف، ناف نوزاد مشخص می شود.

بند ناف چگونه برداشته می شود؟
یک گیره پلاستیکی را در حدود ۳ تا ۴ سانتی متری بند ناف نوزاد قرار می دهند. گیره دیگری را در انتهای دیگر بند ناف، نزدیک به جفت قرار می دهند. بند ناف بین دو گیره بریده می شود و مقداری از آن را در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر بر روی شکم نوزاد باقی می گذارند. بند نافی که میماند، به مرور و با گذشت زمان (حدود ۵ تا ۱۵ روز پس از تولد)، خشک می شود و می افتد. خوشبختانه عصبی در بند ناف وجود ندارد و بنابراین قطع آن برای شما یا کودک تان دردناک نخواهد بود.
با این حال، بند ناف هنوز هم به بافت زنده روی شکم کودک متصل است ، بنابراین باید بسیار مراقب باشید.

آیا استفاده از روغن ها روی بند ناف نوزاد مفید است؟
خیر! بهتر است هیچ نوع روغنی روی ناف نوزاد خود قرار ندهید.
کانال ناف تاریک و گرم است و در آنجا باکتری ها یا قارچ ها می توانند رشد کنند و منجر به بروز عفونت در این ناحیه شوند.
همه ی روغن های مورد استفاده استریل نیستند و بنابراین اگر به طور مرتب روغن را روی ناف ماساژ دهید، احتمال ابتلای کودک به عفونت وجود دارد.
روغن ها قوی هستند و می توانند به بهبودی بدن کمک کنند اما برای همه ی موارد (ازجمله قرار دادن روی ناف) مناسب نیستند. چون این روغن ها اغلب بخار یا حالت فشرده شده ی یک ماده هستند. به همین دلیل پوست ظریف نوزاد نباید در تماس با روغنهای اساسی قرار گیرد حتی اگر روغن مورد استفاده کاملا خالص باشد و از مارکهای معتبر تهیه شده باشد.
سیستم ایمنی نوزادان تازه متولد شده بطور کامل توسعه نیافته است. برخی از روغنها ممکن است سیستم ایمنی کودک را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین استفاده از آنها نباید در چند ساعت اول یا روزهای اول زندگی انجام گیرد.
بعضی از نوزادان ممکن است آلرژی یا حساسیت پوستی داشته باشند. بروز این واکنش ها در روزهای اول زندگی خطرناک است. همچنین نوزادان تازه متولد شده برای تشخیص والدین خود – به ویژه مادرشان – بر حس بویایی خود تکیه دارند. استفاده از روغنهای ضروری می تواند باعث تداخل و غلبه بر این حس شود.
در مورد ناف کودک توصیه می شود که آن را تمیز و خشک نگه دارید تا اینکه بند ناف بیفتد. مراقب علائم عفونت باشید و در صورت مشاهده موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:
ناف و اطراف آن متورم، قرمز یا دردناک به نظر می رسد.
بند ناف متورم شده و بوی بدی می دهد.
نوزاد تب دارد.
نوزاد بی حال است، به شیرخوردن تمایلی ندارد و بطور کلی سالم و سرحال بنظر نمی رسد.
وقتی بند ناف کودک افتاد و زخم کاملاً بهبود یافت، وارد شدن مقداری روغن به ناف در حین ماساژ دادن مشکلی ایجاد نمی کند. اما بهتر است سعی نکنید روغن را داخل آن بریزید یا ناف را با روغن پر کنید. این می تواند رطوبت و گرد و غبار را در چین های پوستی به دام بیندازد و منجر به تحریک یا عفونت شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/225624/%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%81-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh
شنیدن صدای خنده و قهقهه نوزاد یکی از بهترین لحظات در زندگی هر فردی است.
 

خنداندن نوزاد یکی از سرگرمی های والدین است، اغلب والدین همیشه در تلاش هستند تا با انجام برخی از کارها باعث خنده کودکشان شوند و به شکلی از خنده آنها شاد شوند. 
شنیدن صدای خنده و قهقهه نوزاد یکی از بهترین لحظات در زندگی هر فردی است. دیدن خنده نزاد و کودک هیچوقت خسته کننده نیست و همیشه با احساس شادمانی برای والدین همراه می باشد. 

ترفندهایی برای خنداندن نوزاد
دیدن لبخند و قهقهه زدن کودکان یکی از بهترین لحظات زندگی برای والدین می باشد. برای اینکه بتوانید خنده نوزاد خود را ببینید و از آن لذت ببرید نیازی نیست که در انتظار باشید تا اتفاقی خاص باعث ایجاد خنده او شود، بلکه می توانید با انجام چند راهکار خودتان حال خوب را برای نوزادتان فراهم کنید و او را به خندیدن ترغیب نمایید. نوزادان نمی توانند با تعریف نمودن لطیفه شما را به خنده در آورند اما با خندیدن می توانند کاری کنند تا والدین احساس شادی کنند و از خنده قهقهه بزنند. مسلما چیزی آرامش بخش تر و زیباتر از خندیدن یک نوزاد در جهان وجود ندارد، با هر بار خندیدن نوزادان والدین خیلی بیشتر به لبخند زدن ترغیب می شوند. 

فوت کردن به شکم نوزاد
یکی از بهترین روش ها برای به خنداندن نوزادان فوت کردن به شکم آنهاست، دمیدن و فوت کردن بر شکم نوزاد باعث می شود تا سرو صدایی عجیب ایجاد شود که نوعی محرک برای خندیدن نوزاد می باشد و خیلی سریع نوزاد را به خنده می اندازد. فوت کردن بر شکم نوزاد ترفندی است که علاوه بر ایجاد صدا مانند قلقلک دادن عمل کرده و باعث می شود تا نوزاد یا صدای بلند بخندد و شادی شما را نیز به دنبال داشته باشد.

بوسه اسکیمویی بزنید
شاید شما با بوسه اسکیمویی آشنایی نداشته باشید، بوسه اسکیمویی در واقع مالیدن بینی ها به یکدیگر می باشد. می توانید با مالیدن بینی خود به بینی کودکتان باعث خنده او شوید، مالیدن بینی به آرامی به بینی کودک یا همان بوسه اسکیمویی باعث می شود تا کودک حس خوشایندی داشته و از این حس لبخند بزند.

دالی موشه انجام دهید
دالی موشه در واقع یک نوع بازی می باشد که اغلب بزرگترها با نوزادان و کودکان انجام می دهند، این بازی از گذشته های خیلی دور به منظور سرگرم کردن و خنداندن نوزاد به کار برده می شده و در حال حاضر نیست یک روش عالی برای سرگرم کردن نوزادان می باشد. از این ترفند می توانید از همان ماه های اولیه تولد استفاده کنید و نوزاد خود را شاد نمایید. مطمئنا والدین شما نیز این بازی را با شما انجام داده اند.

نوزاد را قلقلک بدهید
قلقلک روشی است که نه تنها باعث خندیدن بزرگترها می شود بلکه نوزادان را نیز به خنده وا می دارد. خودتان را به هیولای قلقلک دهنده تبدیل کنید و با صداهای عمیق خنده دارد نوزاد را بخندانید. می توانید همچنین خیلی آرام انگشتان خود را به کف پای نوزاد و یا زیر بغل او بکشید و حرکت دهید تا خیلی راحت او شروع به خندیدن کند. کودکان از جلب توجه کردن لذت می برند و عکس العمل های مثبتی نشان می دهند، با قلقلک دادن آنها می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.علاوه بر این می توانید با شکم کودک بازی کنید و او را قلقلک بدهید انجام اینکار برای اغلب نوزادان و کودکان هیجان انگیز بوده و با خندیدن همراه است. توجه کنید که برای جلوگیری از آسیب قلقلک به نوزاد باید این کار را حساب شده انجام دهید.

شکلک و اداهای خنده دار در آورید
ما در اغلب موارد افراد بزرگسال را در حال شکلک در آوردن برای نوزادان می بینیم، تنها دلیل این موضوع سرگرم کردن و به خنده در آوردن نوزادان می باشد. در آوردن شکلک های عجیب و غریب ترفندی دیگر برای به خنده در آوردن نوزاد می باشد. می توانید زبان خود را در آورید و با در آوردن صداهای عجیب و غریب کودک را بخندانید، یا چشمان خود را چپ کنید، چون نوزادان می توانند چهره طبیعی شما را از نوع غیر طبیعی تشخیص دهند به شکلک ها و اداهای خنده دار شما می خندند.

از کودکان دیگر استفاده کنید
همیشه کودکان خردسال می توانند باعث لبخند زدن و خوشحال شدن نوزادان شوند، به همین دلیل می توانید برای به خنده در آوردن نوزاد خود از خواهر یا برادر و یا عضوی کوچک در فامیل خود کمک بگیرید.

با نوزاد بازی کنید
با بازی کردن به روش های مختلف شادی نوزاد خود را رقم بزنید و باعث خنداندن او شوید. می توانید دست کودکتان را خیلی آرام تکان دهید و در عوض به جای او با صدای فردی بالغ و به شکل مسخره صحبت کنید اینکار به احتمال بالا کودک را به خنده وادار می کند. همچنین اگر کودکتان می تواند حرکت کند و چهار دست و پا برود، او را به همان شکل چهار دست و پا دنبال کنید و مثلا بگویید: مامان اومده تو رو بخوره! در انجام بازی مراقب باشید که خیلی آرام اینکار را انجام دهید تا به کودک یا خودتان آسیبی نرسد.

تخت بازی کنید
با کودک خود تخت بازی انجام دهید. برای این بازی کودکتان را را به روی پشت روی تخت بخوابانید و خیلی آرام تخت را فشار دهید تا کودک به اطراف خود پرت شود. کودکان این جهش ها را دوست دارند و ممکن است باعث خنده آنها شود.

صداهای عجیب و غریب در آورید
کودکان و نوزادان همیشه به سوی صداهای اطراف خود جذب می گردند. در واقع نوزادان از زمانی که در شکم مادر بوده اند توانایی شنیدن صداها را داشته اند و صداهای مختلفی را شنیده اند. همچنین نوزادان تفاوت بین صداهای عادی و غیر عادی را درک کرده و نسبت به صداهای عجیب عکس العمل نشان می دهند. حال اگر برای نوزاد خود صداهای عجیب و غریب درآورید می توانید باعث جلب توجه او و خنداندن نوزاد شوید. نوزاد می تواند تشخیص دهد که صدایی که می شنود از سوی شما نرمال نیست و به همین دلیل به آن می خندد. می توانید جملات مختلف را با لهجه ای احمقانه و خنده دارد بگویید اما مراقب باشید که صدایتان وحشتناک نشود زیرا باعث می شود تا کودک بترسد و بجای خنده گریه کند.

تظاهر به سوارکاری کنید
کودک کوچولوی خودتان را روی زانوهایتان بنشانید و او را به بالا و پایین پرتاب کنید، در حین اینکار می توانید از گفتن جملاتی مثل سریعتر برو اسب من برای خنداندن نوزاد استفاده کنید. کودک با اینکار به وجد آمده و شروع به لذت بردن و خندیدن زیاد می کند.

تماشای بازی حیوانات
نوزادان و کودکان علاقه زیادی به حیوانات از خود نشان می دهند و به سمت حیوانات جذب می شوند، همچنین دوست دارند برای کنجکاوی حیوانات را لمس کنند. تماشا کردن حیوانات مختلف مثل یک گربه که در حال بازی است یا خودش را لیس می زند برای کودک شما بسیار هیجان انگیز بوده و باعث خنده او می شود. از سوی دیگر حیوانات کودکان را از بزرگترها تشخیص می دهند و هیچگاه آنها آسیبی نمی زنند، حال اگر از حیوان مورد نظر اطمینان دارید کودک خود را به طرف حیوان ببرید و اجازه دهید به او نگاه کند، کودک با دیدن رفتارها و بازی های حیوان خوشحال شده و می خندد.

خودتان نیز بخندید
همانطور که می دانیم خندیدن مسری است و اگر شما خودتان در مقابل نوزادتان شروع به خندیدن بلند نمایید، مطمئنا کودتان نیز همراه شما خواهد خندید.

به کمک یک پر برای کودک خود سرگرمی ایجاد کنید
با استفاده از یک پر می توانید کودکتان را سرگرم کنید و او را قلقلک دهید. پر را چیزی نرم مثل آن می تواند حس خوبی در نوزاد ایجاد کند و باعث خنداندن نوزاد شوید.

به خودتان آسیب بزنید
می توانید با آسیب زدن به خودتان باعث خنداندن کودکتان شوید، البته نگران نشوید منظور آسیب واقعی نیست مثلا خودتان را آرام به دیوار بزنید و صدای آخ در آورید و یا انگشت پای خود را در حین حرکت به جایی بزنید و طوری رفتار کنید که صدمه دیده اید. اینکار باعث خندیدن نوزادتان خواهد شد اما مراقب باشید که زیاده روی نشود.

صداهای غیر معمول و خندیدن نوزاد
اغلب نوزادان معمولا به برخی از صداهای غیر معمول مانند پاره شدن یک تکه کاغذ یا خراش دادن فویل و یا باز نمودن سلفون می خندند و اینکار برایشان جالب است. برای خنداندن نوزاد خود کاغذ پاره کنید.

تظاهر به گاز گرفتن نوزاد نمایید
همینطور که نوزاد خود را روی تخت یا زمین گذاشته اید، با دهانی باز به طرفش بروید و تظاهر کنید که می خواهید گازش بگیرید، اینکار باعث خندیدن او می شود. در کودکانی که کمی بزرگتر هستند می توانید از کلماتی مثل: «می خوام بخورمت» نیز استفاده نمایید، کودک شما بعد از یکی دو مرتبه انجام اینکار متوجه می شود که شما قصد گاز گرفتن ندارید اما باز هم به هیجان آمده و خواهد خندید. همچنین می توانید خیلی آرام پا یا بازوی نوزاد خود را گاز بگیرید و او را بخندانید، البته مراقب باشید که کنترل خود را از دست ندهید.

او را بالا بیاندازید
روشی دیگر برای خنداندن نوزاد که از گذشته مرسوم بوده بالا انداختن کودکان می باشد. اغلب پدر و مادرها برای شاد کردن و بازی با نوزاد یا کودک خود او را به بالا پرتاب می کنند و دوباره می گیرندشان، این کار بسیار کودک را به وجد می آورد و باعث خندیدن او می شود به ویژه اگر در حین کار والدین نیز بخندند و از خود صداهای خنده دار در بیاورند.

خواندن آهنگ شاد
مسلما وقتی نوزاد در فضایی شاد قرار داشته باشد، حس بهتری خواهد داشت. در عوض محیط های پر از دعوا و تنش برای او ناخوشایند است و باعث بی تابی بیشتر می شود. نوزادان توانایی درک شادی را دارند، از این رو خواندن یک آهن شاد برای آنها باعث می شود تا خنده بر لبانشان جاری شود. سعی کنید برای نوزاد خود آهنگ هایی که دارای ریتمی کودکانه باشند بخوانید اینکار باعث خندیدن و شاد شدن او خواهد شد.

بازی با سایه ها
اغلب کودکان به اطراف خود جذب می شوند و با دیدن سایه ها در اطرافشان نسبت به آن دقیق شده و کنجکاوی می کنند. سایه هایی که روی دیوار یا سقف ایجاد می شوند می توانند باعث شاد شدن کودکان شوند. شما هم می توانید با به وجود آوردن سایه و صحبت کردن کودک خود را شاد کرده و بخندانید.

کودک را در اتاق به پرواز در آورید
کودک خود را روی دستانتان بگیرید و مثل هواپیما همراه با آواز او را در اطراف خانه بگردانید. کودکان از اینکار لذت زیادی می برند و اینکار شما باعث می شود تا صدای خنده در تمام خانه بپیچد. اینکار باعث می شود تا انرژی زیادی از شما سوزانده شود و فراموش نکنید که در کنار پرواز دادن برای نوزاد خود آواز نیز بخوانید.

انجام حرکات کششی
انجام دادن حرکات کششی برای نوزاد باعث می شود تا او حسابی کیف کند و خوشحال شود. برای اینکار شما باید با حرکات کششی مخصوص نوزادان آشنا شوید، می توانید از پزشک خود در اینباره کمک بگیرید. ساده ترین حرکت کششی برای نوزاد این است که او را رو به پشت بخوابانید و به آرامی پای چپ و دست راست نوزاد را به سمت بیرون دراز نمایید، همین کار را برای طرف دیگر بدن او نیز انجام دهید. نوزادان با انجام این حرکات به وجد آمده و شاد می شوند.

دل درد کودک را متوقف نمایید
اکثر پزشکان داروهای مناسب رفع دل درد را برای نوزادان و کودکان تجویز می کنند، تنها کاری که والدین باید انجام دهند استفاده درست از آنهاست. همچنین می توانید از داروهای خانگی نیز برای رفع گاز معده کودک خود استفاده کنید. ماساژ دادن کودک نیز در این مورد تاثیر گذار خواهد بود. نداشتن مشکل در نوزادان باعث می شود تا حس خوبی داشته باشند و لبخند بزنند.

وسیله ای را برای گرفتن در اختیار نوزاد قرار دهید
حدودا بعد از سه ماهگی اغلب کودکان می توانند به چیزهای اطراف خود چنگ بزنند و آنها را بگیرند. روشی ساده برای شاد کردن نوزادان این است که چیزهای خوش رنگ و جذاب در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند با دستان کوچکشان آنها را بگیرند، اجازه دهید تا نوزاد شما دستش را برای برداشتن اشیاء دراز کند، با این روش می توانید شادی و خوشحالی نوزاد خود را فراهم کنید و او را بخندانید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/225538/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

باید دقت شود که پس از شستن، حتماً پای نوزاد را با حوله­ ای نرم وتمیز کاملاً خشک نمود.
دوره یکماهه اول عمر نوزاد، دراین دوران در تمامی ارگانهای بدن رشد  ونمو بطور سریع اتفاق افتاده و همین موضوع باعث یکسری تغییراتی می­باشد که در پوست این تغییرات بطور واضحتری دیده
می شود . دراین نوشته سعی شده است تا به تغییرات طبیعی دراین دوران اشاره شود تا این تغییرات باعث نگرانی درخانواده ها نگردد .

مسائل مربوط به پوست و موی نوزادان

مو
بطورکلی نوزادان شرقی درمقایسه با نوزادان نژادهای اروپایی که تقریباً در هنگام تولد مویی ندارند ، از موهای بیشتری برخوردار هستند . برخی از نوزادان در هنگام تولد دربعضی ازمناطق بدن بطور چشمگیری پرمو هستند . وضعیت این نوزادان که بطور طبیعی درنواحی روی گوشها وپیشانی موهای زیادی دارند نباید باعث نگرانی گردد ؛ زیرا این موهای زائد در عرض چند هفته تا چند ماه برطرف خواهد شد . بعضی از نوزادان نیز با موهای بسیارکم وسری صاف و براق بدنیا می­آیند . این حالت نیز نباید موجب نگرانی شود زیرا این نوزادان نیز درآینده طاس نخواهند بود . درمورد رنگ وحالت مو نیز باید متذکر شویم که این موارد نیز درطول زمان دستخوش تغییرات زیادی می­شود . موهای کاملاً صاف نوزاد ممکن است دریکی دوسال اول عمر مجعد وفرفری و سپس دوباره صاف شود یا ممکن است نوزادی که قبلاً موهای مجعدی داشته بعدها موی صافی داشته باشد . رنگ مو نیز ممکن است دریکی دوسال اول عمر نسبت به قبل تیره تر ویا روشنتر گردد. وجود مو دربرخی نواحی بدن می­تواند نشانه ای از احتمال وجود عارضه و یا مشکلی برای نوزاد باشد . به همین سبب اگر مثلاً ملاحظه شود که بدن نوزاد دربدوتولد بسیار پرموست یا ابروان پیوسته دارد یا رویش موها درپشت سرنوزاد تا پائین گردن وی ادامه دارد و یا دسته ای از موها درپشت کمر نوزاد ودر پائین ترین قسمت ستون مهره ها قرار گرفته است ؛ بهتر است پزشک را از این موضوع آگاه کنید .

پوسته های زرد روی سر(کبره)
پس از تولد در برخی از نوزادان پوسته های ضخیم و زردرنگی در روی سر وحتی گاهی در روی ابروها و بین ابروها دیده می­شود . وقتی مادران سعی می­کنند این پوسته ها را با دست ، ناخن ویا شانه ازموهای نوزاد پاک کنند ؛ متوجه می­شوند که این کار به سهولت امکان پذیر نیست وگاهی منجربه کنده شدن موها و خون آمدن از جای پوسته کنده شده نیز می­شود . این پوسته نتیجه فعالیت غدد چربی پوست سر بوده که بعد از حدود یکسال اول عمر معمولاً برطرف می­شود . این حالت ، بیماری محسوب نشده وتنها درموارد شدید نیاز به استفاده ازدارو دارد . درموارد خفیف می­توان از چرب کردن پوسته ها با روغن زیتون وحمام کردن پس از آن استفاده نمود که با همین کار می­توان به کاهش این پوسته ها کمک نمود .

لکه های قرمز کمرنگ صورت وپشت گردن
این لکه ها را بنام لکه های سالمون نیز می شناسند . این لکه های قرمز کمرنگ یا صورتی با حدود نامشخص، بیشتر درپیشانی (درست درخط وسط) بین ابروها ، پشت پلکها ، بالای لب ویا پشت گردن وحدوداً در 30% تا 40% نوزادان دیده می­شود . این ضایعات که نمایانگر گشادی عروقی موضعی هستند ممکن است درهنگام گریه کردن یا درهنگام تغییرات دمای محیطی پررنگ شوند . اغلب ضایعات این چنینی که درصورت قرار دارند سرانجام درعرض چند سال کمرنگ شده وکاملاً ناپدید می­شوند اما آنهایی که در ناحیه پشت گردن و ناحیه پشت سری قرار دارند معمولاً باقی می­مانند . این لکه ها غالباً متقارن بوده یعنی درصورتی که دریک پلک وجود داشته باشد در پلک دیگر نیز موجود می­باشد ودرصورتی که در وسط پیشانی باشد ؛ در دو طرف خط وسط موجود است .

لکه های ماه گرفتگی
گاهی دربعضی نوزادان یک لکه­ ی نسبتاً بزرگ قرمز که ممکن است حتی نیمی از صورت را پوشانده باشد دیده می­شود . این لکه که دراصطلاح مادران ماه گرفتگی نام دارد ، هرگز بطور خود بخود از بین نخواهد رفت . البته می توان در مورد درمان این لکه ها از لیزرهای مخصوص از بین بردن عروق استفاده نمود . علت ایجاد شدن این لکه ها مشخص نیست و درحقیقت این حالت یک ناهنجاری عروقی مادرزادی محسوب می­شود . این ضایعات درصورت نباید با لکه های سالمون که در قسمت قبل به آنها اشاره شد اشتباه گردد . لکه های سالمون معمولاً سیمتریک وکوچک بوده ولی ماه گرفتگی معمولاً بزرگتر ویکطرفه واغلب درخط وسط می­باشد . به دلیل ارتباطی که وجود لکه های ماه گرفتگی می­تواند با بعضی از بیماریهای عمومی داشته باشد بهتر است نوزاد دچار این لکه ها را به نزد پزشک برد تا درصورت لزوم از لحاظ وجود این بیماریها نیز بررسی لازم انجام شود .

دانه های قرمز روی بدن(اریتم توکسیکوم)
این ضایعات که کاملاً بی ضرر هستند وخودبخود خوب می­شوند درتقریباً 50% نوزادان فول ترم (رسیده) اتفاق می­افتد . در نوزادان نارس این حالت کمتر دیده می­شود . این ضایعات به شکل دانه های قرمز ویا چرکی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که قطرشان 1تا 2 میلیمترمی­باشد که با یک هاله­ی قرمز احاطه می­شوند . ضایعات ممکن است پراکنده و کم یا متعدد باشند ودرقسمتهای مختلف تجمع پیدا کرده ویا درسطح زیادی از بدن پخش شده باشند . معمولاً کف دست وپاها درگیر نشده ولی درسایر قسمتهای بدن مثل شکم ، سینه وحتی سروصورت نوزاد دیده می­شود . بیشترین احتمال شروع ضایعات در روز دوم عمر می­باشد . البته ضایعات جدید می تواند بطور مداوم در چند روز اول ظهور کند . درنوزادان نارس امکان دارد شروع ضایعات برای چند روز تا چند هفته به تعویق بیافتد . دانه­ های چرکی شامل تجمعاتی از سلولهایی بنام ائوزینوفیل هستند . این ضایعات چرکی کاملاً استریل بوده ودر کشت انجام شده ازاین ضایعات این مطلب قابل اثبات است . علت اریتم توکسیکوم ناشناخته است . این بثورات طبیعی بوده ونیاز به هیچ درمان یا مالیدن هیچگونه پمادی نداشته وخود بخود پس از چند روز تا حداکثر چند هفته بهبود می­یابد .

تغییر رنگ شبکه­ ای
این حالت را کوتیس مارموراتا نیز می­گویند و هنگامی ایجاد می­گردد که نوزاد با دمای پایین محیطی مواجه می­شود . دراین شرایط پوست تقریباً کل بدن دچار تغییرات رنگی قرمز یا آبی با شکل شبکه­ای می­شود . این تغییرعروقی نشانگر یک پاسخ فیزیولوژیک تشدید شده می­باشد که با افزایش سن از بین می­رود؛ هرچند گاهی حتی دربچه­ های بزرگتر هم دیده می­شود . البته گاهی این حالت درنوزادان دچار سپسیس یا عفونت خون نیز ایجاد می­شود که دراین شرایط علائم دیگر مانند شیرنخوردن و بی حالی نیز در نوزاد وجود دارد .

تغییر رنگ هارلکویین
این پدیده عروقی نادر در همان اوایل دوره نوزادی اتفاق می­افتد ودر نوزادان با وزن کم در هنگام تولد شایعتر است . این پدیده احتمالاً نشانگر یک عدم تعادل درمکانیسم تنظیمی عروق اتونومیک است . وقتی که نوزاد به یک طرف خوابانده می­شود ؛ بدنش را اگر با خطی طولی به دونیمه چپ وراست تقسیم کنیم اگر برفرض روی سمت چپ خوابیده باشد نیمه راست بدنش رنگ پریده می­شود ونیمه تحتانی یعنی نیمه چپ بدنش به رنگ قرمز تیره در می­آید . این تغییر رنگ فقط برای چند دقیقه باقی می­ماند و گاهی فقط یک قسمت از تنه یا صورت را دربرمی­گیرد . فعالیت عضلانی باعث قرمز شدن تمام بدن می­شود و اختلاف رنگ را از بین می­برد . دوره های مکرر این حالت ممکن است اتفاق افتد ولی این رخداد نشان دهنده عدم تعادل اتونومیک دائمی نیست .

لکه مغولی
این لکه ها در پشت کمر نوزاد ممکن است وجود داشته باشد و رنگ آنها آبی یا خاکستری با حدود مشخص می­باشد . البته گاهی ممکن است این لکه­ها روی پشت رانها ، ساق پاها ، پشت تنه وشانه ها هم دیده شود . این نوع لکه ممکن است منفرد یا متعدد باشند واغلب وسعت زیادی دارند . بیش از 80% شیرخواران سیاه پوست ، آسیایی وهند شرقی دارای این لکه­ ها هستند ؛ درحالیکه تنها در 10% شیرخواران سفید پوست دیده می­شود . بیشتر گمان می­شود که علت بروز این لکه ها بیشتر بجاماندن سلولهای رنگدانه­ای (ملانوسیتها) در درم وعدم مهاجرت آنها به اپیدرم می­باشد . لکه­ های مغولی معمولاً در طی چند سال اول عمر کمرنگ شده واز بین می­روند اما گاهی این لکه­ها ممکن است باقی بمانند . وجود این لکه­ ها خطری برای سلامتی نوزاد بشمار نرفته و هیچگونه درمان یا مراقبت خاصی نیز نیاز ندارند .

هیپرپلازی سباسه
این حالت به شکل برجستگیهای ریزی به رنگ سفید مایل به زرد وبه تعداد زیاد ، معمولاً درپیشانی ، بینی ، بالای لب وگونه­های نوزاد رسیده یافت می­شود . این ضایعات نشانگر غدد سباسه­ ی بزرگ شده هستند و بتدریج از نظر اندازه کوچک شده و در عرض چند هفته­ ی اول زندگی کاملاً محو
می­ شوند .

میلیا
میلیا دانه­ هایی ریز وسفید رنگ است که درصورت بروز می­کند . این دانه­ ها کیستهای سطحی با قطر 1تا2 میلیمتر وبه رنگ سفید شیری ومروارید گونه می­باشند . البته میلیا درهر سنی می­تواند بروز کند اما در نوزادان بیشتر در صورت ولثه ودر خط وسط کام دیده می­شود که درخط وسط کام بنام مرواریدهای اپشتین نامگذاری شده ­اند . میلیا در اغلب نوزادان بطور خود بخودی پوسته پوسته شده و از بین می­روند .

تاولهای ناشی از مکیدن
تاولهای منفرد یا متعددی در اندامهای فوقانی نوزادان درهنگام تولد ممکن است دیده شود که بنظرمی­رسد در اثر مکیدن شدید آن محل در هنگام زندگی جنینی داخل رحم ایجاد شده باشد . محلهای شایع این تاولها عبارت است از سطح خارجی ساعد ، شست دست و انگشت سبابه . این تاولها بدون گذاشتن اثری از خود به سرعت بهبود می­یابند .

بالشتکها یا تکمه­ های ناشی از مکیدن
در قسمت وسط لب بالایی نوزاد ممکن است بلافاصله پس از تولد یا چند روزی بعد از آن ، تکمه­ ها یا برجستگیهای کوچکی توجه معاینه کننده را به خود جلب کند که این برجستگیها اصطلاحاً بالشتک یا تکمه مکیدن نامیده شده وبه علت مکیدن مایع آمنیوتیک یا مکیدن دستها در داخل رحم و یا شیرخوردن مکرر پس از تولد به وجود می­آید . این تکمه­ها باعث می­شود که لبها برای مکیدن شیر قدرت وکارایی بیشتری پیدا کنند . پس از مدت کوتاهی که از تولد می­گذرد ؛ روی لبهای پایینی نیز برجستگیهای متعدد شیری رنگ مشابهی در اغلب نوزادان مشاهده می­شود که به دلیل مکیدن ایجاد شده و اصلاً نگران کننده نمی­ باشند . با بزرگتر شدن نوزاد این تکمه­ ها پوسته پوسته شده واز لب جداشده ومی­ افتند .

کبودی لبها یا دست و پا
لبهای نوزاد که بطور معمول قرمز است امکان دارد که تاچند روز پس از تولد گاهی همراه با اطراف دهان (بخصوص هنگام گریه کردن ) کبود به نظر برسد . همچنین گاهی ممکن است در خلال چند روز اول پس از تولد لبها وانگشتان دست وپای نوزاد کمی کبود یا آبی رنگ شود که این کبودی می­تواند به علت عدم تطابق کامل ساختمان وعملکرد قلب وعروق با زندگی خارج رحمی باشد . این حالت بخصوص در مواجهه با سرما تشدید یافته ولزوماً مساله مهمی تلقی نمی­شود . اما درصورتی که این کبودی دائمی و شدید گردد بهتر است با پزشک مشورت شود .

سفیدی روی زبان
زبان نوزاد که در ابتدا قرمز است به سرعت و در عرض چند روز اول پس از تولد ممکن است سفید شود . این رنگ یا درحقیقت غشاء سفیدرنگی که روی زبان کشیده می­شود ؛ ناشی از نفوذ و رسوب ترکیبات سفید رنگ شیر در عمق پرزهای روی زبان است که پاک کردن آن چندان ساده نیست .خصوصیت این پوشش آن است که اصلاً مزاحم شیرخوردن نوزاد نبوده وفقط به سطح روی زبان محدود شده و آثاری از آن روی سقف دهان یا سطح داخلی گونه­ ها وجود ندارد . این لایه که پس از مدتی درنزد برخی نوزادان بطور چشمگیری ضخیمتر نیز می­شود لایه­ی شیر یا آسترشیر نامیده شده وممکن است گاهی تا پایان دروه شیرخوارگی نیز دیده شود .

زبان جغرافیایی
گاهی روی زبان نوزاد لکه­ های قرمز، سفید یا رنگ پریده­ ای دیده می­ شود که بی­ شباهت به
نقشه­ های جغرافیایی نیست . این لکه­ها درواقع تغییراتی است که در پرزهای روی زبان رخ داده و گاهی ممکن است کمرنگتر ، پر رنگ تر یا سفید شده ویا به­آهستگی تغییر مکان دهند . همچنین گاهی برای چند هفته به کلی ناپدید شده و پس از مدتی دوباره ظاهر شوند . این لکه­ ها درهنگام تب یا بیماریهای عفونی بیشتر دیده می­ شوند ونباید با برفک یا آفت اشتباه شوند . دروالدین نوزاد نیز ممکن است سابقه ­ای از چنین حالتی وجود داشته و یا در حال حاضر نیز وجود داشته باشد . زبان جغرافیایی هیچگونه خطری برای نوزاد نداشته و نیازی به درمان نیز ندارد .

آبی رنگ بودن زیر زبان
زیر زبان برخی از نوزادان بعلت وجود وریدهای سطحی زیاد ، گاهی اوقات خیلی آبی رنگ است ولی این نکته هیچگونه خطری برای نوزاد دربرندارد .

سفیدی سقف دهان
گوشه­ های سقف دهان نوزاد به خاطر غضروفی بودن تا مدتها سفیدرنگ است که این حالت نیز هیچگونه مشکلی برای نوزاد ایجاد نکرده ونیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد .

دانه­ های سفید روی لثه
در روی لثه برخی نوزادان یک تا چند برجستگی کوچک یا دانه­ های سفیدرنگ ومحکمی دیده
می­شود که برخی مادران گمان می­کنند که اینها دندان هستند . این دانه­ های سفید در واقع کیسه های توپر وسفتی هستند که هیچ آسیبی به لثه نرسانده واگرچه ممکن است که با دندانهایی که ماهها بعد قرار است از همان قسمت لثه روییده شوند بی ارتباط نباشند (زیرا پس از درآمدن دندان از آن قسمت از بین می­روند) اما خود دندان نیستند . به این دانه­ ها نباید کاری داشت ونباید آنها را دستکاری کرد . همچنین حاوی هیچ آلودگی نیز نبوده ونیاز به آنتی بیوتیک نیز ندارند .

دانه­ های سفید روی لوزه ­ها
گاهی روی لوزه­ ی نوزادان نقاط سفید رنگ بسیار کوچکی دیده می­شود که این نقاط حاوی چرک نبوده واصولاً گلوی نوزادان وشیرخواران کوچک حداقل تا چند ماه نخست پس از تولد هرگز چرک نخواهد کرد . این نقاط سفیدرنگ در واقع ترشحات عادی این غدد لمفاوی بوده ویا باقیمانده شیردلمه شده هستند ومی ­بایست طبیعی تلقی شوند . این دانه­ ها به هیچ نوع درمانی از جمله آنتی­ بیوتیکها نیازمند نبوده وخود نیز پس از مدت کوتاهی ازبین می­روند .

برفک دهان وزبان
گاهی روی زبان وقسمت داخلی گونه ­ها وسقف دهان نوزاد را دانه­ های سفیدرنگی می­ پوشاند که همان برفک دهان می­باشد . برفک زبان ودهان برخلاف آستریا پوشش شیر محدود به روی زبان نیست . برفک گاهی ممکن است از عمق دهان نیزپایینتر رفته وبه حدود مری برسد . علت برفک دهان نوعی قارچ است که نامش کاندیدا می­باشد این قارچ گاهی بطور معمول در هوا و دهان افراد وجود داشته ولزوماً بیماریزا محسوب نمی­شود . دهان نوزاد که همواره سرشار از ماده مغذی شیر می­باشد محیط مناسبی برای این قارچ محسوب شده و منشاء این قارچ نیز معمولاً کانال زایمانی مادر می­باشد . جهت درمان برفک دهانی نوزادان با صلاح دید پزشک متخصص کودکان می­توان از داروهای ضدقارچ استفاده نمود . گاهی ممکن است همین قارچ کاندیدا قسمتهایی از پوست نوزاد درناحیه پوشک را نیز آلوده کند که دراین حالت پوست این ناحیه قرمزی براق پیدا کرده و در اطراف این پوست قرمز وملتهب نیز دانه­ هایی قرمزرنگ بروز می­کند ؛ که با مراجعه به پزشک باید به درمان این حالت اقدام نمود .

ادرار سوختگی
پوست نوزاد بسیار لطیف و ظریف است بطوری که ممکن است به علت دیر به دیر تعویض کردن پوشک نوزاد و ایجاد آمونیاک درآن ناحیه پوست نوزاد دچار تحریک وسوختگی گردد . به مرور زمان وگاهی هم در مدت کوتاهی این قرمزی و آسیب در پای نوزاد جدی وعمیق تر شده و ممکن است ایجاد زخم نماید . محیط میان پای نوزاد و سرین او جای گرم ومرطوبی است که بخصوص در داخل کهنه و پوشک و لاستیکی این رطوبت امکان تغییر هم نداشته و ادرار هم اضافه شده و وضعیت را جهت تحریک بیشتر پوست مساعدتر می­ نماید . میکروبها و قارچها همیشه روی پوست بدن موجود بوده وچون در اثر تحریک شیمیایی پوست ، مقاومت آن نسبت به این عوامل عفونی کاهش یافته ؛ لذا عفونت این ناحیه با قارچها یا میکروبها نیز تسهیل می­گردد . در ادرار سوختگی ساده پوست ناحیه مبتلا قرمز یکدست میباشد اما اگر قارچ نیز اضافه شده باشد معمولاً در اطراف این قرمزی یکدست ، دانه­ های قرمز متعدد نیز وجود دارد . گاهی حتی دراثر عفونت میکروبی ، تاولهای چرکی متعدد ویا آبسه­ های ناحیه سرین نیز روی می­دهد . بنابراین والدین نوزادان باید توجه کنند که در موقع مراجعه به پزشک جهت ادرار سوختگی نوزاد خود مراقبت نمایند که حتماً محل مبتلا توسط پزشک کاملاً معاینه شود تا داروی مناسب تجویز گردد .

برای پیشگیری از ادرارسوختگی باید به نکات زیر توجه نماییم :

1- پوشک یا کهنه نوزاد را زود به زود باید عوض نمود . بخصوص هنگامی که احساس می­شود پای نوزاد در حال قرمز شدن است و به اصطلاح در ابتدای ادرار سوختگی قرار دارد باید فواصل عوض کردن را به هر یکساعت یکبار کاهش داد . در بیماریهای اسهالی باید توجه داشت که این تعویض­ ها زود به زود انجام شود زیرا مخلوط شدن مدفوع با ادرار احتمال ادرار سوختگی را افزایش
می­ دهد .

2- هربار که نوزاد مدفوع می­کند و هر 3-2 بار که ادرار می­کند باید پای او شسته شود .

3- باید دقت شود که پس از شستن ، حتماً پای نوزاد را با حوله­ ای نرم وتمیز کاملاً خشک نمود .

4- هربار پس از اینکه پوشک یا کهنه نوزاد عوض می­شود پوست میان پا و سرین او باید با لایه­ ای از یک کرم محافظت کننده پوشانده شود .

عرق سوز زیرگردن
گاهی نوزادان در ناحیه زیرگردن خود دچار حالت قرمزی والتهاب مختصر وگاه پیشرفته­ای می­شوند که این حالت را عرق سوز می­گویند . علت این حالت آن است که غبغب نوزاد روی پوست گردن افتاده و فضای گرم و مرطوب و بسته­ ای ایجاد میکند که این گرما درصورتی که پوشش نوزاد نیز زیاد باشد بیشتر می­گردد . درچنین حالتی وقتی زیر گردن نوزاد عرق می­کند ؛ دانه­ های عرق راهی به خارج نداشته و درنتیجه در زیر پوست منتشرشده و منظره­ ای قرمز رنگ و ملتهب عرق سوز را ایجاد می­ کند. درمان این حالت بسیار ساده است و فقط کافی است که گردن نوزاد را کمی بالا گرفته و با بادبزن و یا هرچیز دیگری این ناحیه را کمی باد بزنیم و البته در این کار زیاده روی هم نشود . اگر عرق سوز تازه باشد و عمقی نشده باشد معمولاً همین درمان ساده کافی است وپس از چند دقیقه آثار بهبودی ظاهر می­شود . استفاده از پودرهای خشک کننده مانند پودر تالک یا پودرهای مخصوص نوزادان نیز می­تواند مفید باشد اما باید پودر را خیلی با ملایمت به گردن نوزاد مالید بطوری که در هوا پخش نشود زیرا تنفس این پودر و ورود آن به ریه نوزاد می تواند برای وی مضر باشد . درحالت عرق سوز نباید از پمادهای چرب استفاده نمود زیرا می­تواند باعث رشد میکروبها وقارچها در این ناحیه وعفونت ناحیه مبتلا گردد.

منبع: https://niniban.com/fa/news/95339/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

بچه من ۱۷ روزشه، زیاد گریه میکنه و احساس میکنم نفخ و دل درد داره.
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام وقتتون بخیر ببخشید بچه من ۱۷ روزشه زیاد گریه میکنه و احساس میکنم نفخ ودل درد داره..چیکار باید بکنم؟ از نافش گاهی وقتا خون ابه میاد ممکنه گریه هاش از نافش باشه؟


پاسخ دکتر مرتضی عبداللهی، متخصص اطفال:
مادر عزیز کولیک از حدود ۲۰ روزگی شروع میشود و در ۴۵ تا ۶۰ روزگی به اوج میرسد. سپس روند کاهشی دارد و تا حدود ۴ ماهگی و حداکثر تا ۶ ماهگی بهبود کامل می یابد.
این کولیکها بیشتر در ساعات عصر و شب است و با زور زدن مکرر خم شدن پاها و قرمزی صورت خودش را نشان میدهد.
گرم کردن بیش از حد محیط و بستن کمر و شکم کودک با پارچه آن را تشدید میکند ولی تکان ملایم و موسیقی ملایم مانند لالایی خواندن به کاهش آن کمک میکند.
ماشین سواری به علت تکان ملایم و بغل بودن نوزاد و صدای ضبط خودرو سبب بهبود کولیک میشود و اغلب خانواده ها زمان مراجعه به اورژانس ذکر میکنند که کودک ساعتها گریه میکرد و به محض اینکه سوار ماشین شدیم که بیاییم اورژانس آرام شد و خوابید.
رژیم غذایی مادر بایستی رژیم کامل و جامع باشد و محدودیت های بیش از حد برای این مادران توصیه نمیشود. محدودیت حبوبات و لبنیات و نوشابه های گازدار و مواد محرک مانند کاکائو گاهی کمک کننده است.


پاسخ دکتر احمدرضا فرسار، متخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی:
مادر عزیز، تا ۳-۲ هفته پس از افتادن ناف، خونابه از آن خارج می شود. این غیرطبیعی نیست و نگران نباشید. اگر ادامه داشت حتما به متخصص مراجعه کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/225394/%D9%86%D9%81%D8%AE-%D8%B4%DA%A9%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%87



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

کالسکه‌ای هوشمند طراحی شده است که هر کجا که بروید، کودکتان را به دنبالتان می‌آورد.


به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، کالسکه هوشمندی طراحی شده است که شما را تعقیب می‌کند و کودکتان را در فاصله‌ای مناسب به دنبال شما می‌آورد.

این کالسکه از طریق تلفن هوشمند قابل کنترل است و مواردی از جمله گرم کن شیشه شیر کودک و یک دوربین برای کنترل وضعیت کودک در آن تعبیه شده است.

 

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/7253004/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

 

 



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

پژوهشگران می‌گویند پوشاندن کالسکه نوزاد حتی با ملحفه‌ ای نازک بویژه در روزهای گرم و آفتابی بسیار خطرناک است و می‌تواند به مرگ کودک منجر شود.


سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS

بسیاری از والدین اگر مجبور باشند نوزادشان را بیرون ببرند، برای محافظت از او در برابر آفتاب تند، روی کالسکه را با پتویی سبک یا ملحفه‌ای نازک می‌پوشانند غافل از اینکه با این کار زندگی دلبندشان را به خطر می‌اندازند. مطالعه‌ای که اخیرا از سوی پژوهشگران سوئدی منتشر شده نشان می‌دهد پوشاندن کالسکه حتی با ملحفه‌ای نازک در زیر آفتاب داغ سبب می‌شود دمای داخل کالسکه ۱۵ درجه بالاتر از دمای داخل کالسکه‌ای باشد که در همان شرایط قرار دارد اما رویش را نپوشانده‌اند.

دکتر اسوانته نورگرن، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان آسترید لیندگرن در شهر استکهلم سوئد، می‌گوید: با پوشاندن کالسکه در اصل، جلوی گردش هوای موثر در اطراف نوزاد گرفته می‌شود و همین موضوع سبب بالا رفتن دمای محیطی او خواهد شد.شاید در نگاه نخست این افزایش دما چندان خطرناک به‌نظر نرسد اما نورگرن می‌گوید که این کار می‌تواند سبب بروز «سندروم مرگ ناگهانی نوزاد» یا SIDS شود. این سندروم در واقع مرگ نابهنگامی است که معمولا طی خواب رخ می‌دهد و بیشتر برای نوزادانی اتفاق می‌افتد که کمتر از یک سال دارند و ظاهرا سالم هم هستند.درون کالسکه به‌شدت داغ می‌شود و یکی از واکنش‌های طبیعی و قطعا ناخودآگاه نوزاد در چنین شرایطی متوقف ساختن تنفس است زیرا بدن او ممکن است به این نتیجه برسد که به رحِم مادر بازگشته است. به همین دلیل توصیه اکید به والدین این است که هرگز برای جلوگیری از گرمازدگی یا مراقبت کودکشان در برابر آفتاب روی کالسکه‌اش را نپوشانند.

منبع: https://niniban.com/fa/news/117000/%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

عضو ستاد مبارزه با کرونا پاسخ داد؛
چرا نوزادان نباید ماسک بزنند؟


چون بدن هیچ‌یک از مادران در مقابله با ویروس کرونا ایمنی ندارد تا آنتی‌بادی را از طریق شیر به کودک منتقل کنند عملا نوزادان زیر دو سال بی‌دفاع هستند اما این موضوع به این معنا نیست که باید نوزادان ماسک بزنند چراکه در صورت استفاده از ماسک، تنفس آن‌ها مختل خواهد شد و خطرات آن برای نوزاد بیشتر از ابتلا به ویروس کروناست.
قلم | qalamna.ir :
«آیا در این روزهای کرونایی نوزادان و کودکان هم باید ماسک بزنند؟»؛ این پرسش مادران نگرانی است که از بیم ابتلای فرزندشان به بیماری کووید۱۹ مطرح می‌کنند. زهرا ریاضی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «چون بدن هیچ‌یک از مادران در مقابله با ویروس کرونا ایمنی ندارد تا آنتی‌بادی را از طریق شیر به کودک منتقل کنند عملا نوزادان زیر دو سال بی‌دفاع هستند اما این موضوع به این معنا نیست که باید نوزادان ماسک بزنند چراکه در صورت استفاده از ماسک، تنفس آن‌ها مختل خواهد شد و خطرات آن برای نوزاد بیشتر از ابتلا به ویروس کروناست.»

«درحال حاضر همه‌ بیمارستان‌های اطفال تهران آمادگی پذیرش بیماران مبتلا به کووید۱۹ را دارند و در این بیمارستان‌ها بخش کرونایی ویژه تعبیه شده است.»؛ خبری که به‌تازگی به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر شده است. به گفته جلیل کوهپایه‌زاده «کودکان هم درگیر ویروس کرونا می‌شوند اما با درصد فراوانی کمتر از بزرگسالان، در حال حاضر آماری در دست ندارم، اما می‌توانم بگویم که واقعا میزان ابتلا در کودکان بیشتر شده است.»

افزایش مبتلایان علائم‌دار در رده سنی خردسال

او با اشاره به پایین آمدن سن مبتلاها، می‌گوید: «ابتلا به این ویروس در سنین پایین نسبت به روزهای اول شیوع که کمتر افراد زیر ۳۰ تا ۴۰سال مبتلا می‌شدند، بیشتر شده است به‌طوری که ابتلا در سنین پایین حتی خردسالان هم منجر به بستری می‌شود. به عبارت دیگر میزان ابتلاهایی که علائم‌دار و مشخص است، در بین این سنین افزایش یافته است.»

همین اظهارنظرها موجب شده تا این روزها نوزادان و کودکانی را در معابر و خیابان‌ها همراه والدین‌شان ببینیم که ماسک بر صورت دارند اما پرسش مهم و اصلی این است که دقیقا چه گروه‌های سنی باید ماسک بزنند تا خود را از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در امان نگه دارند.

بروز بیماری در کودکان با ایجاد ضایعه پوستی

یک عضو ستاد مبارزه با کرونا در این‌باره به «روزان» می‌گوید: «با توجه به ویژگی‌ ویروس‌های سرماخوردگی، از گذشته تا قبل از شیوع ویروس کرونا، در ابتدای گسترش این ویروس تصور همه بر این بود که کودکان یا مبتلا نمی‌شوند یا به شکل سبک می‌گیرند اما رفته‌رفته مشخص شد که این گروه سنی نیز از آن در امان نیستند هرچند که خفیف و علایم آن کمی متفاوت است و با مواردی همچون ضایعه پوستی یا بیماری‌های افزایش‌یافته سیستم ایمنی مانند کاوازاکی بروز پیدا می‌کند.»

به گفته ریاضی «کودک هم دو تعریف دارد؛ برخی رده سنی زیر ۱۲سال و بعضی زیر ۱۴سال را کودک می‌دانند اما زیر دو سال در طبقه‌بندی دیگری از تعریف کودک قرار می‌گیرد چراکه آن‌ها در دوره ایمنی شیردهی مادر هستند. در اینجا، اینکه مادر به کودک شیر می‌دهد یا نه اهمیت دارد اما چون هیچ‌یک از مادران در مورد ویروس کرونا ایمنی نداشتند تا آنتی‌بادی را از طریق شیر به کودک منتقل کنند عملا نوزادان زیر دو سال بی‌دفاع هستند و این باعث شده تا در صورتی که مادری به این ویروس مبتلا شود نوزاد نیز احتمال دارد به این بیماری دچار شود کما اینکه مرگ‌ومیر نوزاد ناشی از ابتلا به این ویروس نیز وجود داشته است.»

وجود گزارش‌هایی مبنی بر فوت کودک زیر دو سال

او در پاسخ به این سوال که «آیا ابتلای کودکان زیر دو سال به این ویروس برای آن‌ها هم خطر مرگ را به همراه دارد؟» می‌گوید: «گزارش‌هایی در مورد مرگ کودکان حتی زیر دو سال به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ وجود دارد که یک نمونه آن در تربت‌جام بوده است که البته صحت و سقم آن را دقیق مطلع نیستم.»

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح می‌دهد: «ماسک برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. بهترین کار این است که این گروه سنی تا جای ممکن از منزل خارج نشوند و اگر بیرون هم می‌روند بهتر است با شیلد محافظت شوند چون تنفس نوزادان متفاوت است و ماسک ممکن است موجب اختلال تنفسی آن‌ها و در نتیجه مانع رشد کودک شود بنابراین ماسک می‌تواند خطرات بیشتری برای این گروه سنی داشته باشد. ضمن اینکه طبق پروتکل‌‌های بهداشتی و تاکید متخصصان، زیر دو سال نباید ماسک بزنند.»

قدرت سرایت تا هشت برابر بیشتر شده است

به گفته این عضو ستاد مبارزه با کرونا «در موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، ویروس به‌اندازه‌ای جهش یافته که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت قدرت سرایت آن تا هشت برابر بیشتر شده است، بنابراین کودکان نیز از این اتفاق مصون نیستند و خانواده‌ها باید آموزش کافی مثل شستن مداوم دست‌ها و نحوه ماسک زدن را به فرزندان خود آموزش دهند تا آسیب کمتری ببینند. با این توضیح که در صورت ابتلای کودکان به این ویروس آن‌ها نیز در زنجیره انتقال این بیماری قرار می‌گیرند.»

تاکید ریاضی بر این است که «درصد ریسک ابتلای جوانان به ویروس کرونا به دلیل کمتر رعایت کردن مسایل بهداشتی، به اندازه سالمندان است اما ریسک ابتلای شدید به این بیماری و درصد مرگ‌ومیر ناشی از آن در سالمندان بیشتر است چون این گروه سنی به‌طور معمول بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشارخون، چاقی، کم‌کاری تیروئید و دیابت دارند.»

برخی جوانان بی‌محابا و بی‌حفاظ تردد می‌کنند

به گفته او «در موج دوم جوانان بیشتر مبتلا به بیماری کووید۱۹ می‌شوند چون در ماه‌های گذشته بزرگسالان و مسن‌ها مراقبت بیشتری می‌کنند و در خانه می‌مانند اما جوانان بی‌حفاظ و بی‌محابا رفت‌وآمد خود را در خارج از منزل دارند.»

صحبت‌های این عضو ستاد مقابله با کرونا درحالی است که این روزها از متخصصان داخلی و خارجی گرفته تا مسوولان کشوری و جهانی همه بر اهمیت استفاده از ماسک تاکید می‌کنند با این حال در ترددهای شهری افرادی هستند که هنوز هم خطر ابتلا به این ویروس کشنده را جدی نگرفته‌اند و نه‌تنها برای خود که می‌توانند دیگران را متاثر از این مسوولیت‌ناپذیری اجتماعی خود کنند. آن‌هم در وضعیتی که ایران در موج دوم شیوع ویروس کرونا قرار دارد و سرعت انتقال آن به مراتب از ماه‌های نخست بروز این بیماری بیشتر و بیشتر شده است.

منبع: https://qalamna.ir/fa/news/153784/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%A8%D8%B2%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%9F



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

موم گوش نوزاد را در خانه با استفاده از گوش پاک کن یا پد پاک کننده گوش تمیز نکنید.
موم گوش به نام «سروومن» است و به طور طبیعی توسط کانال بیرونی گوش ایجاد می شود، که بین نرمه گوش و لاله میانی گوش قرار دارد. و کاربردهای متفاوتی دارد. درباره تمیز کردن گوش نوزاد و علل بروز جرم گوش مطالبی بیان شده است.
چه چیزی باعث بروز موم گوش در کودکان می شود و چگونه به صورت بی خطر آن را تمیز کنیم؟ گوش انسان ها به طور طبیعی ماده مومی به نام «سروومن» تولید می کند، که به موم گوش مشهور شده است. این ماده دارای کاربردهای حیاتی است، از این رو دلیلی برای حذف آن نیست. اما اگر موم ضخیم و سفت شود، ممکن است باعث گوش درد شود. در این موارد، پزشک متخصص اطفال، یا گوش و حلق و بینی یا پزشک خانواده و مشاور یک تصمیم عاقلانه برای اقداماتی در مورد آن می گیرند.

چرا کودکان موم گوش دارند؟
موم گوش به طور طبیعی توسط کانال بیرونی گوش ایجاد می شود، که بین نرمه گوش و لاله میانی گوش قرار دارد. ممکن است به نظر می رسد یک زباله بیولوژیکی غیر ضروری است اما کاربردهای خود را دارد، کاربردهای آن به شرح زیر است:
ضد آب در کانال گوش
به عنوان یک نوار چسبی برای گرد و غبار و حشرات عمل می کند.
کانال گوش را روغن کاری می کند تا از تحریک جلوگیری کند.
موم گوش ساخته شده از ترکیباتی است که خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند.
موم گوش تنها در دو سوم بیرونی کانال گوش رخ می دهد.
پس، آیا باید اجازه داد که موم در داخل گوش بماند و یا آن را خارج کنیم؟

آیا باید به طور مرتب موم گوش کودک را تمیز کرد؟
آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که موم گوش نوزاد را در خانه با استفاده از گوش پاک کن یا پد پاک کننده گوش تمیز نکنید. حتی پزشکان توصیه می کنند که اگر موم گوش باعث ایجاد درد یا انسداد مجرای گوش نمی شود، باید به حال خود رها شود. فقط باید ناحیه خارجی گوش را با استفاده از یک پارچه نرم خیس شده در آب گرم تمیز کنید. پارچه را در اطراف حلقه های گوش خارجی اعمال کنید و از تکنیک های تمیز کردن گوش مانند شستشوی گوش، ریختن هیدروژن پراکسید، روغن معدنی و غیره در کانال گوش خودداری کنید. این کار ممکن است شرایط را پیچیده کند. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است بیش از حد موم در گوش نوزادان تولید شود که ممکن است منجر به انسداد کانال گوش شده و باعث درد شود.

چه عواملی باعث ایجاد موم گوش در نوزادان می شود؟
هیچ دلیل واحدی برای ایجاد موم گوش در نوزادان وجود ندارد. موارد زیر چند مورد شایع در ایجاد عوارض موم گوش در بین نوزادان است:
ترشح بیش از حد موم در گوش
در حدود 5 درصد از کودکان، ترشح بیش از حد موم گوش وجود دارد، که می تواند باعث تجمع بیشتر از حد معمول موم شود.
فشار دادن اشیاء در داخل کانال گوش
قرار دادن اشیاء در مجرای گوش کودک می تواند موم را عمیق تر در گوش فرو کند.
قرار دادن مکرر انگشت در کانال گوش
کانال گوش کودک کوچک و باریک است. قرار دادن مکرر انگشت در گوش می تواند موم را در داخل گوش فشرده کند. بنابراین، هرگز از انگشت خود برای تمیز کردن گوش کودک استفاده نکنید و کودک را از فرو کردن انگشت در گوشش بازدارید.
استفاده گسترده از سمعک یا گوش گیر
سمعک ها و گوش گیرها ورودی کانال گوش را مسدود می کنند که از بیرون آمدن آن جلوگیری می کند. اگر کودک به مدت چند ساعت در روز از سمعک یا گوش گیر استفاده می کند، ممکن است در معرض خطر سفت شدن موم گوش باشد.
استفاده از گوش پاک کن
سواپ پنبه ای، که به آن گوش پا کن یا پنبه پاک کننده گوش نیز گفته می شود، برای برداشتن موم گوش ایده آل نیست، و متخصصان پزشکی استفاده از آن را توصیه نمی کنند. یک گوش پاک کن می تواند باعث شود که موم گوش وارد عمق کانال گوش شود که باعث می شود گیر کرده و باعث تحریک کانال کل گوش شود. ترشح موم گوش ممکن است یک چیز بی اهمیت باشد، اما می تواند باعث درد و ناراحتی در نوزادان و کودکان نوپا شود، که سپس ممکن است علائم خاصی را نشان دهند.

علائم تجمع بیش از حد موم در گوش کودکان چیست؟
تجمع موم در گوش می تواند منجر به علائم زیر شود:
نوزادان و کودکان نوپا ممکن است به گوش خود اشاره کنند که چیزی در مورد آن مشکل دارد. موم گوش ممکن است سخت شده و باعث این احساس شود که چیزی در گوش گیر کرده است.
گیر کردن موم در گوش می تواند کانال گوش را مسدود کرده و منجر به مشکلات شنوایی شود.
اگر تجمع موم گوش بسیار شدید است، ممکن است ببینید که کمی از این موم گوش سفت شده از کانال گوش کودک بیرون می آید.
علائم تجمع موم گوش شامل درد، بهانه گیری و گاهی اوقات سرگیجه است.
اگر هر یک از این علائم مشهود است، کودک را نزد پزشک ببرید. موم گوش سخت شده می تواند باعث فشار در پرده گوش شده و باعث عوارض جانبی بعدی شود.

آیا موم گوش می تواند باعث بروز مشکلاتی در کودکان شود؟
بله، اما تنها وقتی که سخت شده و تحت تاثیر چیزی قرار بگیرد. موم گوش به تدریج گوش را باز کرده و مقدار کمی از آن باقی می ماند. در برخی موارد، موم سخت شده گوش که بیش از حد در عمق کانال گوش قرار بگیرد، می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:
خارش
درد گوش
شنوایی ضعیف
وزوز در گوش
خارج کردن سریع موم اضافی از گوش کودک ضروری است تا از بروز این علائم جلوگیری کند. اما باید توسط پزشک متخصص یا پرستار انجام شود، کسانی که به طور مناسب برای آن آموزش دیده باشند.

چگونه می توان موم اضافی در گوش کودکان را خارج کرد؟
در مواردی که موم بیش از حد باعث بروز مشکل می شود، پزشک برای خلاص شدن از شر موم از روش های زیر استفاده می کند.
قطره های گوش
که باید حداقل یک مرتبه در روز و برای نرم کردن موم و خارج شدنش در گوش کودک بریزید. تعداد قطره ها و مدت زمان درمان بستگی به میزان تجمع موم در گوش دارد. نیاز است تا کودک دراز کشیده و گوش آسیب دیده را رو به بالا قرار دهید و چند قطره را در داخل کانال گوش بریزید، سپس بیرون زدگی قسمت جلویی گوش را فشار دهید تا قطرات وارد کانال گوش شوند. قبل از اینکه اجازه دهید کودک بنشیند، برای چند دقیقه در وضعیت دراز کشیده نگه دارید. موم های شل شده به خودی خود از گوش خارج می شوند و نباید برای این کار از انگشت یا گوش پاک کن استفاده کنید. قطره های نرم کننده موم گوش به صورت بدون نسخه نیز به فروش می رسند، اما هرگز نباید از آن برای نوزادان استفاده کرد، مگر اینکه پزشک آن را تجویز یا توصیه کرده باشد. آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه می کند فقط از محصولاتی استفاده کنند که مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد.
شست و شو گوش
شست و شو گوش یا تزریق آب در گوش، یک روش جراحی برای از بین بردن موم گوش است که در این روش آب گرم در داخل موم گوش کودک ریخته می شود. این کار از طریق آب باعث ضعیف شدن و باز شدن انسداد ایجاد شده توسط موم گوش می شود.
میکروساکشن
از یک لوله مکش کوچک «هوور» برای مکیدن موم از مجرای گوش استفاده می شود که این کار تحت منبع نور مناسب و بزرگ نمایی با ذره بین انجام می شود.
برداشتن دستی موم گوش
اگر موم گوش به میزان زیادی سخت شده باشد، برداشتن دستی موم گوش ممکن است لازم باشد. پزشک گوش و حلق و بینی کسی است که مجموعه ای تخصصی از ابزارها را در اختیار دارد تا با خیال راحت موم را به صورت دستی خارج کند. کودک هنوز هم مجبور است تا این جراحی را تحمل کند، پس والدین باید کودک را نگه دارند. به ندرت، هنگامی که نوزاد قادر به دراز کشیدن نیست، یا اگر موم گوش بسیار سخت باشد که در حین بیرون کشیدن توسط پزشک باعث درد شود، در این صورت پزشک ممکن است بی حسی موضعی را در نظر بگیرد.
در صورتیکه کودک دچار عفونت کانال گوش باشد، پزشک ممکن است بعد از انجام عمل برداشتن موم گوش، آنتی بیوتیک تجویز کند.

چگونه مانع از بروز مشکل موم در کودکان شویم؟
استحمام برای شل شدن موم و خارج شدن آن از بدن کافی است. با این وجود، برخی از اقدامات می تواند به جلوگیری از مشکل گوش در نوزادان کمک کند.
هرگز از گوش پاک کن استفاده نکنید
متخصصان استفاده از گوش پاک کن ها را منع می کنند، زیرا باعث می شوند تا موم به نواحی عمیق تر کانال گوش برود. از آنجایی که کانال گوش خاصیت تمیز کنندگی خود را دارد، نیازی به برداشتن موم به صورت دستی نیست. همچنین، موم برای هدفی در گوش قرار دارد و محصول زباله بدن نیست.
سعی نکنید که موم را با استفاده از انگشت یا یک شیء از گوش خارج کنید
اگر مشاهده کردید که موم در داخل گوش کودک جمع شده است، سعی نکنید که آن را بیرون بیاورید. ممکن است در حین افزایش خطر آسیب دیدگی گوش، باعث شوید که موم در کانال گوش عمیق تر فرو برود.
سمعک ها را در هنگام خوابیدن کودک، از گوش خارج کنید
اگر کودکتان از سمعک استفاده می کند، هنگام خواب یا در فواصل زمانی دیگر مطابق با آنچه که پزشک تجویز کرده است، سمعک را از گوش او خارج کنید. این کار باعث بیرون آمدن موم گوش و جلوگیری از تجمع آن می شود. گاهی اوقات لازم است هنگامی که کودک از سمعک استفاده نمی کند، از قطره های گوش نرم کننده هر شب برای پشتیبانی از این روند استفاده شود. اگر به هر دلایلی از آن برای گوش کودک استفاده کرده اید، استفاده از گوش گیر را محدود کنید.
گوش ها را بررسی کنید
اگر هر بار بعد از استحمام گوش را بررسی کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا متوجه تجمع زودرس موم در کانال گوش شوید، اما اگر متوجه شدید که موم خودش از گوش بیرون آمد، باید نشانه خوبی باشد که به خودی خود تمیز شده است. وقتی برای کودک از سمعک استفاده می کنید، این بررسی های گوش ضروری تر می شود.
کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرید. که اگر مشکل در اثر موم گوش یا عفونت باشد، این کار می تواند به تشخیص آن کمک کند.

چگونه می توان بین تجمع موم گوش و عفونت تفاوت قائل شد؟
کودک مبتلا به عفونت گوش ممکن است علائمی شبیه تجمع موم گوش را نشان دهد. با این وجود، عفونت گوش علائم دیگری مانند تب، ترشح مایعات از گوش، درد گوش، بی اشتهایی و همراه با گریه های غیر قابل توضیح و بهانه گیری کودک را دارد. همچنین در صورت بروز عفونت، موم گوش بدبو است. کانال گوش را برای وجود لکه های زرد مایل به قهوه ای بررسی کنید که رنگ طبیعی موم است. اگر متوجه قرمزی، خشکی، ترشحات زرد یا سبز شده اید، پس احتمالا عفونت گوش رخ داده است. به خاطر داشته باشید که کانال گوش خودش می تواند از میزان زیاد موم گوش خلاص شود و نیازی به خلاص شدن از شر آن به صورت دستی نیست. فقط مراقب علائم تجمع موم گوش باشید و با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که این امر تأثیر منفی بر سلامت کودک نخواهد گذاشت.

 

منبع: https://niniban.com/fa/news/225228/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D8%B1%D9%85-%DA%AF%D9%88%D8%B4-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

اسهال، به دلیل آنکه باعث دست رفتن آب و املاح بدن می‌شود، ممکن است خطرناک باشد.
راه‌های جبران آب و املاحی که از طریق اسهال از دست می‌رود. بعد از اکسیژن، آب، مهم‌ترین عامل ادامة حیات است. انسان بدون آب، نمی‌تواند بیشتر از چند روز زنده بماند، ولی بدون غذا، ممکن است هفته‌ها زنده بماند. آب، یکی از ترکیبات اصلی بدن است که در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد. راه‌های جذب آب، غذا خوردن و نوشیدن مایعات است و دفع آب از بدن از طریق ادرار، عرق کردن، تنفس و مدفوع صورت می‌گیرد.

دهیدراتاسیون یا کم‌آبی بدن که شایع‌ترین علت آن اسهال است، در کودکان شایع است و علائم احتمالی آن خشکی دهان و لب‌ها، بی‌حالی، ملاج‌های فرو رفته، ادرار غلیظ یا خشک ماندن پوشک است. اولین قدم برای مراقبت از چنین کودکانی، سنجش میزان کم‌آبی در آنهاست. میزان این کم‌آبی، حجم مایع مورد نیاز را برای جبران آب بدن و درجة فوریت آن را برای تأمین این کمبود تعیین می‌کند.

شیرخوار مبتلا به کم‌آبی خفیف، علائم بالینی اندکی را نشان می‌دهد، مثل احساس تشنگی و یا شیر خوردن با ولع. در این صورت والدین، متوجه ولع در خوردن یا کاهش برون‌ده ادراری شیرخوار خواهند شد. شیرخوار مبتلا به کم‌آبی متوسط، علائم آشکارتری را نسبت به کم‌آبی خفیف نشان می‌دهد، مثل کاهش حجم خون داخل عروق به همراه افزایش سرعت ضربان قلب، کاهش برون ‌ده ادراری، خشکی دهان، بی‌قراری و گریه کردن بدون اشک. در این حالت کودک به اقدامات درمانی سریع و کافی نیاز دارد. شیرخوار دچار کم‌آبی شدید، بسیار بدحال است و دچار افت فشار خون می‌شود و گاهی خطر بروز شوک نیز وجود دارد و باید فوراً تحت درمان وریدی قرار گیرد.

اسهال، به دلیل آنکه باعث دست رفتن آب و املاح بدن می‌شود، ممکن است خطرناک باشد، به همین دلیل باید آب و املاحی را که از طریق مدفوع، از دست می‌رود جبران کرد. به همین منظور، رهنمودهای زیر را جدی بگیرید:

. در نوزادان یا کودکانی که دچار اسهال، استفراغ و تب بالا شده‌اند، برای جبران کم‌آبی بدنشان، از محلول او. آر. اس (ORS) بـا دمای خنک رو به ولرم و نه خیلی سرد استفاده کنید. این محلول، حاوی آب و نسبت‌های خاصی از املاح از‌دست‌رفتة بدن است. بهتر است مایعات و محلول او. آر. اس را هرچه زودتر و در شروع بیماری ( قبل از وخیم شدن بیماری ) به کودک تان بدهید. قابل ذکر است که آب، به تنهایی نمی‌تواند املاح مورد نیاز بدن را که از دست رفته است، تأمین کند. برای تهیة محلول او. آر. اس ( ORS ) یک بسته از پودر آن را در یک پارچ یا ظرف تمیز بریزید و یک لیتر آب جوشیده (چهار لیوان معمولی) که خنک شده باشد، به آن اضافه کنید. اگر مقدار آب، کمتر یا زیادتر شود برای کودک خطرناک است. محلول را تا حل شدن کامل پودر به هم بزنید و سپس آن را بچشید. این محلول را در جای خنک نگه‌داری کنید و در صورتی که طی ۲۴ ساعت مصرف نشد باقی‌ماندة آن را دور بریزید و مجدداً تهیه کنید.

به کودکان کمتر از دو سال هر یک تا دو دقیقه یک قاشق مرباخوری از محلول مزبور را بنوشانید و تا میل دارد آن را ادامه دهید تا کمبود آب بدن او در خلال پنج ساعت جبران شود. به کودکان بزرگ‌تر، جرعه‌های مکرر از یک فنجان بدهید. اگر کودک، استفراغ کرد باید پ‍نج تا ده دقیقه دادن محلول را قطع کنید و سپس هر دو تا سه دقیقه یک قاشق مرباخوری از آن را به او بنوشانید. در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، مادر می‌تواند یک یا دو نوبت مقدار کمی ‌از شیر خود را نیز به او بدهد، ولی اگر شیر مادر را نمی‌خورد، نوشاندن ۱۰۰ تا ۱۵۰سی‌سی آب سادة جوشیده نیز برای او لازم است.

نکته: در صورت تورم پلک‌های کودک، دادن محلول را متوقف کنید، چون نشانة زیاد خوردن از محلول است. در صورتی که کودک میل داشت، آب جوشیدة سرد یا شیر به او بنوشانید.

.اگر شیر خشک به کودک تان می‌دهید تا موقع بهبودی اسهال او، شیر خشک بدون لاکتوز به او بدهید، چون هضم لاکتوز ( قند موجود در شیر ) در زمان اسهال مشکل است و اسهال را بدتر می‌کند. همچنین در کنار شیر، محلول او. آر. اس را نیز به کودک بدهید.

. آب مرکبات را در موقع اسهال، کمتر به کودک خود بدهید، چون آب مرکبات مثل آب پرتقال، معدة کودک را آزار می‌دهد و موجب بدتر شدن اسهال می‌شود، ولی آب سیب طبیعی، مفید است.

. نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای، نمی‌توانند کم‌آبی بدن را بهتر کنند، ولی ممکن است اسهال را بدتر کنند.

. به کودک خود، مایعات مفید ذکر‌شده را کم‌کم بنوشانید. اگر کودک، مقدار کمی ‌از نوشیدنی را بعد از سه تا چهار ساعت دفع نکرد، می‌توانید کم‌کم، غذا دادن را شروع کنید. سعی کنید در ابتدا تغذیة کودک را با مواد غذایی‌ای مانند موز، برنج کته، پورة سیب‌زمینی و نان سوخاری شروع کنید.

در درمان اسهال، باید به نکات مهم زیر توجه کنید:
او. آر. اس را به تدریج به کودک بنوشانید تا جذب بدن او شود چون اگر زیاد داده شود نه فقط استفراغ می‌کند، بلکه مایع مزبور نیز به علت زیاد شدن حرکت روده‌ها از مقعد کودک دفع خواهد شد.

در صورتی که مایع از‌دست‌رفتة بدن کودک، جبران شده، ولی اسهال کودک هنوز ادامه داشته باشد، به ازاء هر نوبتی که کودک دفع مدفوع آبکی دارد، به همان میزان او. آر. اس، با قاشق به او بنوشانید.

چنانچه بعد از یک شبانه‌روز اول، اسهال کودک کمتر شده باشد، مادر می‌تواند به کودک شیر بدهد ( یک نوبت شیر و یک نوبت او. آر. اس به مقدار کم ۳۰ تا۵۰ میلی‌لیتر بر حسب سن و تحمل کودک و سپس به تدریج مقدار آن را افزایش دهد ). اگر کودک شیر خشک می‌خورد و پزشک تشخیص بدهد که او نمی‌تواند شیر خشک معمولی را تحمل کند، شیرهای بدون لاکتوز یا گیاهی، برای کودک تجویز خواهد شد.

چنانچه سن کودک اجازه می‌دهد و خود او نیز میل دارد، در روز‌های بعد ( از سن چهار‌ماهگی به بعد) می‌توانید موز له‌شده، گوشت مرغ کاملاً پخته و نرم‌شده که به صورت پوره یا حلیم درآمده باشد یا حریرة برنج به رژیم شیر کودک اضافه کنید. ابتدا باید از مقدار کم شروع و به تدریج آن را اضافه کنید تا حدی که کودک را در یک نوبت سیر کند. توجه داشته باشید که به کودک شیر‌خواری که اسهال دارد نباید شربت قند، شکر، نبات یا چای غلیظ داد چون این مواد قندی اسهال را شدیدتر می‌کند. همچنین به دلیل ایجاد بی‌خوابی و تحریک‌پذیری در کودک، از دادن چای غلیظ، خودداری کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/136400/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.
به گزارش تیتر امروز،چگونه شير مادر عمل مي كند :
بدون در نظر گرفتن شكل و اندازه سينه (حتي اگر سينه خيلي كوچك و يا صاف باشد) بايد مطمئن بود كه مي تواند كار خودش را در شير دهي به نوزاد انجام دهد. تصور غلطي وجود دارد كه مي گويد هر چه اندازه سينه بزرگ تر باشد، ميزان شيردهي بيشتر مي شود. بايد دانست كه هر ميزان سينه بزرگ تر باشد مقدار چربي داخل آن بيشتر است و چربي تاثيري در فرايند شيردهي ندارد. از نظر دانش اناتومي، همه سينه هاي شيرده در شيردهي همانند هم عمل مي كنند و عملكرد آن ها به سايز و اندازه آن ها بستگي ندارد.سلول هاي توليد كننده شير در سينه شير را خلق مي كنند و در كيسه هايي به نام آلوئول ذخيره مي شوند. اين كيسه ها (كه تقريبا هر سينه 20 كيسه دارد) شير را به سمت كانال هاي شيري در نوك سينه هدايت مي كنند و زماني كه نوزاد شروع به مكيدن سينه كند، شير در دسترسش قرار مي گيرد. در دوران بارداري، سينه زنان باردار دستخوش تغييراتي مي شود. در اطراف زير پوست نوك پستان (در قسمت آرئول) غدد مونتگومري وجود دارد كه اين غدد طي دوران بارداري بزرگ شده و ظاهر دانه اي پيدا مي كنند. از ديگر تغييرات سينه در دوران بارداري به تيره شدن موهاي دور نوك پستان بايد اشاره كرد و همچنين رگ هاي آبي زير پوست هر سينه به وضوح ديده خواهند شد. بعد از اينكه كودك به دنيا آمد همه اين تغييرات كمك مي كنند تا شير توليد شده به نوزاد به دهان نوزاد برسد.

تمام اين مواردي كه در بالا در خصوص فوايد تغذيه با شير مادر گفته شد، به اين معني نيست كه نوزاداني كه از شير خشك استفاده مي كنند، افراد بيماري هستند، بلكه مي خواهيم بگوييم كه نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي كنند شروع خوبي دارند. از اينرو توصيه مي شود تا مادران تلاش كنند بعد از اينكه نوزادشان متولد شد حداقل براي يك يا دوبار از شير خود به كودكشان بدهند. البته تعدادي از مادران به دليل بيماري و برخي از مشكلات جسمي توانايي شير دادن به نوزاد خود را ندارند ولي اغلب مادران از اين توانايي بهره مند هستند و نبايد آن را دريغ كنند. بسياري از مادران نگران هستند كه شير دادن به نوزادشان مانعي براي فعاليت هاي اجتماعي و مانع از حضور آن ها در موقعيت شغليشان شود، اما امروزه تكنولوژي و وسايلي آمده كه كار را بسيار راحت كرده و مادران مي توانند شير خود را بدوشند و در شيشه شير قرار دهند تا نوزاد خود از آن تغذيه كند. حتي در محل كار نيز اگر يخچال وجود دارد مادران در محل مناسب مي توانند شير خود را داخل شيشه و سپس درون يخچال قرار دهند تا براي نوزادشان آماده باشد. البته براي استفاده از اين روش بايد حتما كسي از فرزند شما مراقبت كند و او شيشه شير را به نوزاد دهد و يكي از مزاياي استفاده از اين روش اين است كه نوزاد شما زودتر و راحت تر آماده گرفتن از شير مادر (در زمان مناسب خود) مي شود.

6 فایده شیرمادر برای مادر
1- شیردهی احتمال بارداری مجدد را کاهش می دهد.

2- مادرانی که به نوزاد خود شیر داده اند، از بیماری پوکی استخوان، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، دیابت نوع 2 و سلیاک (عدم تحمل گلوتن گندم) در امان می باشند.

3- شیردهی موجب کاهش وزن مادر می شود. مادر مقدار زیادی کالری را برای ساخت شیر از دست می دهد، در نتیجه افزایش وزن دوران بارداری اش کاهش می یابد.

4- مکیدن سینه مادر باعث ترشح هورمونی می شود که این هورمون، رحم را به سرعت به حالت اول خود برمی گرداند.

5- از نظر اقتصادی ارزان ترین شیر و مناسب ترین شیر برای نوزاد، شیر مادر است.

6- مادری که شیر خود را به کودک می دهد، از نظر روحی و جسمی رشد می کند، کمتر احساس خستگی و اضطراب و دلواپسی می کند و حسی قوی برای برقراری ارتباط با نوزاد خود دارد.

تفاوت شیرمادر با شیر خشک
* نوزاد، پروتئین و چربی شیر مادر را بهتر از شیر خشک هضم می کند.

* ترکیبات شیر خشک تا اندازه ای شبیه ترکیبات شیر مادر است، اما مقدار مواد مغذی آن برای همه نوزادان یکسان است. در حالی که شیر هر مادری متناسب با نوزاد خودش است.

* در نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، اسهال 3 تا 4 بار بیشتر رخ می دهد.

* تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند، در دوران کودکی دچار اضافه وزن نمی شوند. در حالی که نوزاد شیر خشک خوار در کودکی 20 تا 30 درصد احتمال اضافه وزن خواهد داشت.

* نوزادانی که در 3 ماه اول زندگی از شیر مادر استفاده می کنند، 34 درصد کمتر از نوزادان شیر خشک خوار احتمال ابتلا به دیابت وابسته به انسولین را خواهند داشت.

* نوزادان شیرمادر خوار نسبت به نوزادان شیرخشک خوار، در بزرگسالی کمتر دچار پرفشاری خون و بیماری های قلبی می شوند.

* نوزاد وقتی خسته شد، می تواند دیگر سینه مادر را مک نزند و مدتی صبر کند و بعد شروع به مک زدن کند، اما در تغذیه با شیشه شیر این امر ممکن نیست.

خواص موجود در شیرمادر
* در اولین روز تولد، کلستروم ( colostrum) که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود. این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.

* هنگامی که نوزاد سینه مادر را مک می زند، در ابتدا، شیر آبکی و شیرین می باشد. بعد از مقداری مک زدن، شیر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می نماید.

* شیر مادر بر اساس تغییرات آب و هوا تغییر می کند، مثلا در هوای گرم، نوزاد احتیاجی به آب ندارد، زیرا ترکیب شیر مادر تغییر می کند.

* شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.

* شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود.

* یک مادر سالم روزانه 644 تا 756 گرم شیر تولید می کند. برای تولید این مقدار شیر، 500 کالری انرژی لازم است.

* شیر مادر دارای 330 میلی گرم کلسیم در هر لیتر است.

 

منبع: http://www.titreemroz.ir/fa/news/72814/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%B4%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

نوزاد ٨ ماهه من حدود یک ماه است که توی کالسکه نمیشینه قبلا می نشست ولی الان اینقدر جیغ می زنه و گریه می کنه که صداش می گیره، هر راهی را امتحان کردم مقاومت میکنه چه کنم؟
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: نوزاد ٨ ماهه من حدود یک ماه است که توی کالسکه نمیشینه قبلا می نشست ولی الان اینقدر جیغ می زنه و گریه می کنه که صداش می گیره حتی شده تا زمانی که از شدت گریه خوابش برده من بیرون نیاوردمش ولی باز هم فایده نداره. لازم به ذکره که خیلی تحرکش زیاده اصلا نمی تونه جایی بدون چرخیدن بشینه همش دوست داره بچرخه و بلند بشه واقعا کلافه شدم هر راهی رو امتحان کردم اما نمیشینه لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ دکتر عباس شکری، متخصص اطفال:
دوست عزیز این حرکات طبیعیه، بچه در این سن دوست دارد فعالیت کند و ثابت جایی نباشد. با اصرار شما کودک مقاومت بیشتری می کند. طبیعیه نشان دهنده مشکل خاصی نیست. بهتر است با بچه مدارا کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/158056/%D8%AC%D9%86%D8%A8-%D9%88-%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%D9%85-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یافته‌های جدید محققان این باور را که آنتی‌بادی‌ها از مادر به جنین منتقل شده و نوزاد را در برابر بیماری سرخک حفظ می‌کند، رد کرد.
محققان در گزارشی اظهار داشتند: ایمنی نوزادان سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود از بین می‌رود که نشان‌دهنده ضرورت و اهمیت واکسیناسیون نوزادان در برابر این بیماری است.

به گفته محققان کانادایی، سرخک بیماری است که باید جدی گرفته شود. نوزادان در برابر این بیماری بیشتر آسیب‌پذیرند و ممکن است مرگ آنان را به همراه داشته باشد.

در این مطالعه محققان کانادایی نمونه‌های خونی ۱۹۶ نوزادِ کمتر از ۱۲ ماه را آزمایش کردند تا وجود آنتی‌بادی‌ها در بدن او مشخص شود. یافته‌های بدست آمده غیرمنتظره بود.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، بررسی‌ها نشان داد: در اولین ماه تولد، ۲۰ درصد آنان با کمبود آنتی‌بادی‌های کافی در برابر ویروس سرخک مواجه بودند. در شش ماهگی آنتی‌بادی‌های بدن آنان در سطحی نبود که بتواند از آنان در برابر این بیماری حفاظت کند. این درحالیست که به طور معمول تصور می‌شود نوزادان به دلیل آنتی‌بادی‌های دریافتی از مادر، به مدت یک سال در برابر بیماری سرخک مصون هستند.

منبع: https://bazarnews.ir/fa/news/62623/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%da%a9-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%db%8c%d8%af



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

زمانی پس سر کودک صاف می‌شود که ساعت‌های طولانی در یک وضعیت در کالسکه یا تخت خواب قرار بگیرد. برای پیشگیری کافی است از همان موقع تولد به سمت قرار گرفتن سر نوزاد توجه کنیم.


سوال مخاطب نی نی بان :کودک 4 ماهه‌ای دارم که پس سرش کاملا صاف به نظر می‌رسد. آیا راه درمانی وجود دارد؟


پاسخ دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی:


زمانی پس سر کودک صاف می‌شود که ساعت‌های طولانی در یک وضعیت در کالسکه یا تخت خواب قرار بگیرد. برای پیشگیری کافی است از همان موقع تولد به سمت قرار گرفتن سر نوزاد توجه کنیم. وقتی او را در تخت می‌خوابانید مطمئن شوید که هر بار سرش به یک سمت قرارمی‌گیرد. در صورتی که نوزاد قادر نیست سرش را به اطراف بچرخاند هر بار او را به یک سمت تخت بخوابانید. یعنی یک مرتبه سرش را بالا و یک مرتبه پایین تخت بگذارید قرار دادن نوزاد به شکم در هنگام بیداری نیز نه‌تنها از صاف شدن جمجمه‌ پیشگیری می‌کند بلکه برای رشد و پیشرفت او بسیار مهم است.

در صورتی که نوزادتان دچار صافی جمجمه شد با متخصص اطفال مشورت کنید زیرا همیشه صافی جمجمه با نحوه خواباندن نوزاد ارتباط ندارد. گاهی علت تغییر شکل جمجمه و صاف شدن یکطرفه آن در اثر چسبندگی زودرس شکافهای بین استخوانهای جمجمه یا بسته شدن زودرس ملاج‌ها و یا کمبود ویتامین D وسایر اختلالات است. در موارد عادی، تغییر وضعیت قرار گرفتن سر برای اصلاح فرم جمجمه طی چند ماه کمک‌کننده است. برخی تمرین‌های فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. در موارد نادر لازم است از کلاه کاسکت‌های خاص برای اصلاح فرم جمجمه استفاده کنید تمام این کارها تا 6 ماهگی تاثیر دارند و بعد از آن جمجمه تقریبا فرم خود را گرفته است. صافی سر تنها یک مشکل زیبایی است و روی رشد مغز و پیشرفت ذهنی کودک تاثیرگذار نیست.

منبع: https://niniban.com/fa/news/52639/%D8%B5%D8%A7%D9%81-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تغذیه با شیر مادر را بهترین و مفیدترین تغذیه برای نوزادان دانست و گفت: شیر مادر آنتی بادی‌های لازم برای مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا را در بدن نوزاد تامین می‌کند.

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مریم خشنود شریعتی فوق تخصص نوزادان به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر، ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر، اظهار داشت: شیر مادر از بدو تولد تمام نیازهای تغذیه ای نوزاد را تامین می کند، البته مکمل ویتامین دی از همان ابتدا و آهن از چهار ماهگی باید همراه با شیر مادر مصرف شود.

وی یکی از معایب شیرهای مصنوعی نسبت به شیر مادر را دشوار بودن مراحل آماده سازی بیان کرد و گفت: برای تغذیه نوزاد با شیرهای مصنوعی نیاز به بطری و سرشیشه استریل و آب جوشیده است، در حالی که شیرمادر در هر زمان، گرم و استریل در اختیار نوزاد قرار می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه، در خصوص ارزش غذایی شیر مادر، تصریح کرد: این شیر، حاوی ایمنوگلوبین های منحصر به فردی از جملهIgG ،IgM، IgD، است و منجر به تقویت نوتروفیل و ماکروفاژ می شود. این عوامل منجر به تقویت سیتم ایمنی بدن نوزاد در مقابل عفونت ها خواهد شد.

دکتر خوشنود شریعتی، اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر، فاکتور محرک رشد لاکتوباسیلوس را نیز در بدن نوزاد تقویت می کند؛ باکتری های مفیدی که در روده نوزاد مانع از رشد پاتوژن ها یا باکتری های بیماری زا می شود، به هضم و جذب غذا کمک می کند و منجر به تقویت سیستم ایمنی روده ای خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر به علت وجود نوکلئوتیدها، ضریب هوشی را نیز در نوزادان بالا می برد، گفت: طبق تحقیقات، ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، هشت نمره از سایر نوزادان بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: آمار ابتلا به دیابت در بزرگسالی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به مراتب کمتر است؛ چراکه کازئین موجود در شیر گاو سیستم ایمنی را تحریک کرده و ترشح آنتی بادی ضد کازئین باعث تخریب سلول های بتای پانکراس می شود. در نتیجه نوزاد در بزرگسالی مستعد ابتلا به دیابت است.

به گفته وی، شیر مادر ریسک ابتلا به بیماری هوچکین، از سرطان های شایع دوران کودکی را نیز کاهش می دهد.

دکتر خشنود شریعتی در خصوص نوزادانی که برای مصرف شیر مادر محدودیت دارند، عنوان کرد: شیر مادر در هر زمان از تولد متناسب با رس یا نارس بودن نوزاد، ترکیبات مشخصی دارد؛ اگر نوزاد در شش یا هفت ماهگی به دنیا بیاید، میزان پروتئین و املاح شیر مادر بیشتر است، اما با این حال نوزادان زیر یک کیلو، برای وزن گرفتن، علاوه بر شیر مادر، باید شیر خشک هم مصرف کنند.

وی افزود: همچنین اگر نوزاد به بیماری خاصی مثل گالاکتوزمی یا بیماری های متابولیکی مبتلا باشد، از مصرف شیر مادر منع و از شیر بدون لاکتوز تغذیه می شود. البته در بسیاری از بیماری های متابولیکی شیر مادر در کنار شیر خشک می تواند کودک را تغذیه کند.

فوق تخصص نوزادان، ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر تا دو سال برای نوزاد، گفت: نوزاد از شش ماهگی به بعد می تواند در کنار شیر مادر به عنوان تغذیه اصلی از غذاهای کمکی همچون فرنی، سوپ یا حریره استفاده کند، اما در سال دوم این جایگاه تغذیه ای تغییر می کند و غذاهای کمکی یا غذاهای سر سفره، تغذیه اصلی نوزاد را تشکیل می دهند.

کرونا از شیر مادر منتقل نمی‌شود

خشنود شریعتی با اشاره به شیوع ویروس کووید-۱۹، در خصوص مادران شیردهی که به این بیماری مبتلا شده اند، گفت: اگر حال عمومی بیمار خوب باشد، باشد می تواند به نوزاد خود شیر بدهد، چراکه بر اساس مطالعات، ویروس کرونا حتی اگر در شیر مادر هم وجود داشته باشد، نمی تواند عامل انتقال بیماری باشد.

وی ادامه داد: در این صورت اگر مادر ماسک بزند و دست هایش را به مدت کافی با آب و صابون بشوید، می تواند به نوزاد خود شیر بدهد، اما اگر اوضاع عمومی فرد مطلوب نباشد یا در بخش مراقبت های ویژه بستری باشد، باید از شیر جایگزین برای تغذیه نوزاد استفاده شود. از طرفی حتی اگر مادر به رغم حال عمومی نسبتا مناسب نخواهد به نوزادش شیر بدهد، می تواند شیر خود را جوشانده و در اختیار نوزاد قرار دهد.

خشنود تصریح کرد: در حالت کلی هیچ منع مطلقی برای تغذیه نوزادان با شیر مادر مبتلا به کرونا وجود ندارد.

منبع: https://www.irna.ir/news/83892550/%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B3%D8%B1%D8%B3%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

سرویس سبک زندگی: بی‌خوابی شبانه، در کنار نیاز به مراقبت و هوشیاری ۲۴ ساعته، دور شدن از فعالیت‌های اجتماعی و حتی کمرنگ شدن ارتباط با دوستان، فشار روانی زیادی را به تازه‌مادرها وارد می‌کند. بسیاری از آنها از نداشتن هم‌صحبت در طول روز شکایت می‌کنند و اینکه به خاطر ساعت خواب نوزاد، شرایط جوی، خستگی خود یا دلایل دیگر، گاهی فرصت قدم زدن در خیابان را هم پیدا نمی‌کنند و این مسئله به یکی از دلایل خستگی‌شان تبدیل می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از هفته نامه آتیه نو می‌خوانیم.


مادری که بهترین سال‌های زندگی‌اش را وقف رسیدن به موقعیت شغلی کرده، حالا مسئول مراقبت از فرزندش است. او برخلاف پدر، ۶ تا ۹ ماه مرخصی زایمان دارد و اگر نظر کارفرما در مورد توانایی‌هایش تا پایان این مدت تغییر نکند، می‌تواند بعد از تمام شدن مرخصی، کارش را از سر بگیرد. بودن در کنار فرزند، آن هم در شرایطی که بخشی از درآمد مادر شاغل همچنان به حسابش واریز می‌شود، می‌تواند فرصتی مغتنم باشد! اما بی‌خوابی شبانه، در کنار نیاز به مراقبت و هوشیاری ۲۴ ساعته، دور شدن از فعالیت‌های اجتماعی و حتی کمرنگ شدن ارتباط با دوستان، فشار روانی زیادی را به تازه‌مادرها وارد می‌کند. بسیاری از آنها از نداشتن هم‌صحبت در طول روز شکایت می‌کنند و اینکه به خاطر ساعت خواب نوزاد، شرایط جوی، خستگی خود یا دلایل دیگر، گاهی فرصت قدم زدن در خیابان را هم پیدا نمی‌کنند و این مسئله به یکی از دلایل خستگی‌شان تبدیل می‌شود.


افزایش هزینه‌های زندگی ممکن است شریک دیگر را وادار به کار بیشتر کند. افزایش حجم کارهای خانه و مسئولیت‌های مراقبت از کودک هم استرس یا لااقل خستگی جسمانی زیادی را به تازه‌والدها تحمیل می‌کند و زیر سایه این خستگی، رابطه آنها هم گاهی سرد یا حتی پرتنش می‌شود. اگر تازه مادر شده‌اید، تصور نکنید که تحمل کردن شرایطی که آزارتان می‌دهد تنها راه عبور از این بحران است. توصیه‌هایی که در ادامه با شما در میان می‌گذاریم، از دل تجربیات مادرانی بیرون آمده که شرایط امروز شما را پشت سر گذاشته‌اند. پس ساده از کنار حرف‌هایشان نگذرید.
قهرمان نباشید! اصلا عجیب نیست که یک تازه‌مادر گاهی به خاطر نداشتن یک ساعت زمان شخصی در طول روز بغض کند یا از اینکه هفته‌هاست یک وعده‌غذا را بدون چندبار بلند شدن از پشت میز نخورده، خسته شود. این بغض‌ها و خستگی‌های گاه‌به‌گاه چیزی از فداکار بودنتان کم نمی‌کند.

پس از کمک گرفتن نترسید! اگر شرایط اقتصادی استخدام یک پرستار پاره‌وقت را ندارید، از آدم‌های اطرافتان کمک بگیرید. خاله‌ای که خانه‌اش نزدیک شماست، مادربزرگی که لااقل می‌تواند چند ساعت در هفته از فرزندتان مراقبت کند تا با خیال راحت خرید کنید، یا خواهری که می‌تواند هفته‌ای چند شب در خانه شما بخوابد تا گریه‌های شبانه کودکتان را آرام کند، می‌توانند ناجی شما باشند. اگر امکان کمک گرفتن روزانه یا هفتگی از خانواده یا دوستانتان را ندارید، با همسرتان در این مورد صحبت کنید. او چطور می‌تواند بار روی دوش شما را کم کند؟ نگران نباشید! او هم درست مثل شما تجربه نگهداری از نوزاد را نداشته و درست مثل شما می‌تواند با خواندن کتاب‌ها یا حتی گاهی آزمون و خطاهای بی‌ضرر، در این کار کارآزموده شود. پس برچسب «تو نمی‌توانی!» را رویش نچسبانید و خودتان را از نعمت کمک گرفتن از او بی‌بهره نکنید.


دوپینگ کنید! نداشتن فعالیت اجتماعی و هراس از به حاشیه رانده شدن بعد از برگشتن به فضای کار، روزهای مرخصی را برای بسیاری از مادران با نگرانی همراه می‌کند. همه چیز به خودتان بستگی دارد! چقدر کارتان را دوست دارید؟ چقدر به فکر پیشرفت هستید؟ اگر می‌خواهید بعد از تولد فرزندتان باز هم از پله‌های ترقی بالا بروید، از همین شش ماه مرخصی هم می‌توانید استفاده کنید. برای بهتر انجام شدن کارتان نیازمند یاد گرفتن یک نرم‌افزار، یا مسلط شدن به زبان خارجی هستید؟ شاید بتوانید در همین روزهای پرهیاهوی زندگی‌تان، جایی برای رفتن به یک کلاس، یا کار کردن با یک نرم‌افزار خودآموز باز کنید. اگر خودتان بخواهید، می‌توانید بعد از شش ماه با قدرت بیشتری پشت میز کارتان بنشینید و انگیزه کارفرما را برای حفظ این مهره فعال سازمان بالا ببرید.


افسردگی را جدی بگیرید! غمی که امروز چشم‌هایتان را پراشک کرده تنها حاصل زیاد شدن مسئولیت‌هایتان نیست. آمارها حاکی از این است که ۵۰ تا ۸۰ درصد مادران، درجه‌ای از افسردگی را بعد از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند و حتی برخی از پدران هم از ابتلا به افسردگی در این دوران شکایت می‌کنند. افسردگی پس از زایمان ترکیبی از افزایش ناگهانی مسئولیت‌ها و نگرانی‌ها و البته تغییرات هورمونی است که در بدنتان اتفاق می‌افتد و مطمئن باشید که با نادیده گرفته شدن و شنیدن لطیفه و جوک درمان نمی‌شود. اگر چند روز یا چند هفته است که نخندیده‌اید، زیاد بغض می‌کنید، از حرف همه دلخور می‌شوید و علیه همسرتان جبهه می‌گیرید، موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید. شاید به تشخیص او، لازم باشد به یک روان‌پزشک مراجعه کنید و چند ماهی داروهای ضدافسردگی و کاهنده اضطراب مصرف کنید. نگران نباشید! متخصصی که قصد درمان شما را دارد، حواسش به فرزندتان هم هست و دارویی را که به شیرخوار شما آسیب برساند تجویز نمی‌کند.

منبع: http://mytourguide.ir/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF/



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

از کالسکه برای نوزاد استفاده کنید تا جابه جایی برایتان راحت تر باشد. می توانید به جای در آغوش گرفتن نوزاد در طول سفر از کالسکه های تاشو که می توان در ساک جا داد استفاده کنید. اگر نوزادتان با آغوشی راحت است می توانید از آغوشی استفاده کنید.

به گزارش بلاغ، سفر با نوزاد دلبندتان می تواند تجربه لذت بخشی باشد اگر چند نکته را رعایت کنید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کاویاب می‌خوانیم.


مادر شدن یکی از زیباترین تجربه های زندگی است اما در عین حال مسئولیت های بسیاری را با خود همراه دارد. دیگر مثل گذشته آزاد نیستید و نمی توانید هر کاری را انجام دهید. به خصوص در یک سال اول تولد نوزاد باید مثل یک پرستار مرتب مراقب او باشید و روز و شب از او پرستاری کنید. در مورد مسافرت هم همینطور است. باید در سفر هر لحظه نگران نوزاد و رفع نیازهای او باشید. توصیه می شود حتی الامکان مادر و نوزاد در ماه های اول به سفر نروند زیرا مادر نیاز به استراحت و آرامش پس از زایمان دارد و نوزاد نیز باید خود را با محیط جدید وفق دهد. اما اگر مجبور به سفر هستید، برای آن برنامه ریزی داشته باشید. دیگر نمی توانید مثل گذشته بدون برنامه ریزی و تنها با یک کوله پشتی به سراغ کشف سرزمین های جدید بروید.

صندلی خود را حساب شده انتخاب کنید

قبل از رزرو بلیط، نسبت به جای صندلی و زمان حرکت دقت کنید فرقی نمی کند با کدام وسیله نقلیه سفر می کنید. از طرف دیگر مهماندارها به محض دیدن وضعیت شما به شما کمک خواهند کرد. اگر با هواپیما سفر می کنید صندلی راهرو که نزدیک به در خروج باشد را انتخاب کنید. اگر با قطار سفر می کنید، صندلی انتهایی قطار نزدیک در خروج را انتخاب کنید. صندلی های راهرو به شما اجازه می دهند راحت تر جا به جا شوید برای مواقعی که بخواهید برای شستشو یا تعویض نوزاد به سرویس بهداشتی بروید. از طرفی کنار سرویس بهداشتی ننشینید زیرا سر و صدای آنجا برای نوزادی که گوش حساسی دارد، ناراحت کننده است.

نوزاد را خوب بپوشانید

از کالسکه برای نوزاد استفاده کنید تا جابه جایی برایتان راحت تر باشد. می توانید به جای در آغوش گرفتن نوزاد در طول سفر از کالسکه های تاشو که می توان در ساک جا داد استفاده کنید. اگر نوزادتان با آغوشی راحت است می توانید از آغوشی استفاده کنید.

چمدان را با دقت باز کنید و با دقت ببندید

یک لیستی از وسایل لازم که باید همراه خود ببرید تهیه کنید و هنگام بستن و باز کردن چمدان وسایل را بر اساس لیست چک کنید. وسایلی که باید همراه خود داشته باشید عبارتند از: لباس مناسب، پوشک، دارو، تعدادی اسباب بازی، شیشه شیر، پستونک. اینگونه نوزاد حس نمی کند که در جای غریبه ای قرار گرفته است. سعی کنید عادت خواب نوزاد به هم نریزد. مثلا صبح ها زودتر بیدار شوید و یا شب دیرتر از معمول بخوابید.

ننو یا صندلی خواب

برخی والدین عادت دارند نوزاد را در آغوش می گیرند و می خوابانند اما برخی نوزادان عادت دارند در ننو یا صندلی خواب می خوابند. در این صورت صندلی آنها را حتما همراه داشته باشید.

به توصیه های بالا توجه کنید و مطمئن باشید سفر خوب و خاطره انگیزی را با کودک دلبندتان تجربه خواهید کرد.

منبع: https://www.bloghnews.com/doc/news/292518/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d8%b3%d9%81%d8%b1



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یک وان نوزاد یا یک ظرف تمیز پر از آب گرم، دو عدد حوله، یک پوشک تمیز، لباس‌های تمیز و پنبه. آب باید گرم باشد نه داغ.
نیازی نیست هرروز نوزاد خود را حمام ببرید اما باید هرروز صورت، گردن، دست‌ها و پایین‌تنه‌ی او را تمیز کنید. زمانی را برای این کار انتخاب کنید که نوزاد شما سرحال و آماده است. مطمئن شوید هوای اتاق گرم است. قبل از حمام همه‌چیز را آماده کنید. شما به یک‌کاسه آب گرم، یک حوله، کمی پنبه، یک پوشک و لباس تمیز نیاز دارید.

شاید مراحل گام‌به‌گام زیر برای شما مفید باشد:
کودک خود را روی زانوهایتان گذاشته و یا صاف روی تشک تعویض پوشک بخوابانید. همه‌ی لباس‌های کودک را درآورید، به‌جز پوشک. آن‌ها را روی یک حوله بگذارید. پنبه را کمی در آب خیس کنید. ( مواظب باشید زیاد خیس نشود ) و به‌آرامی اطراف چشم‌ها را با آن تمیز کنید. برای هر چشم از یک‌تکه‌ی جدا استفاده کنید. دلیل این کار این است که هیچ‌گونه عفونت یا ماده‌ی چسبنده‌ای را از یک‌چشم به چشم دیگر منتقل نکنید.

با یک‌تکه پنبه دور گوش‌های کودک را تمیز کنید، اما نه داخل آن‌ها. هیچ‌وقت از پنبه برای تمیز کردن داخل گوش کودک استفاده نکنید. بقیه‌ی صورت کودک، دست‌ها و گردن او را بشویید و به‌آرامی با حوله خشک‌کنید. پوشک را درآورده و باسن و ناحیه‌ی تناسلی کودک را با پارچه‌ی پنبه‌ای و آب گرم بشویید. سپس او را با دقت خشک‌کنید، بین چین‌های پوستی را حتماً خشک‌کنید و برای او یک پوشک تمیز بگذارید.

اگر در حین شستن کودکتان با او صحبت کنید احساس آرامش بیشتری خواهد کرد. هرچه او بیشتر صدای شما را بشنود بیشتر به گوش دادن به شما عادت می‌کند و سریع‌تر شروع به درک گفته‌های شما خواهد کرد. کودکان دو یا سه بار در هفته نیاز به حمام‌ دارند اما اگر کودک شما واقعاً از این کار لذت می‌برد او را هرروز حمام ببرید. بلافاصله پس از شیر خوردن یا زمانی که کودک خسته یا گرسنه است او را حمام نبرید. مطمئن باشید هوای اتاق گرم است.

هر چیزی که نیاز دارید را در دسترس بگذارید:
یک وان نوزاد یا یک ظرف تمیز پر از آب گرم، دو عدد حوله، یک پوشک تمیز، لباس‌های تمیز و پنبه. آب باید گرم باشد نه داغ. با مچ دست یا آرنجتان آب را امتحان کنید و آن را خوب تکان دهید تا جایی زیاد از آن زیاد گرم نمانده باشد. کودک خود را روی زانوهایتان گذاشته و صورت او را مطابق روش گفته شود بشویید.

سپس موهای او را با آب تنها بشویید، سر او را بالای کاسه نگهدارید. زمانی که به‌آرامی موهای او را خشک کردید می‌توانید پوشک او را درآورده و اگر آلودگی‌ای وجود داشت تمیز کنید. کودک را در وان یا لگن آرام بخوابانید و یک دست خود را پشت بالاتنه‌ی او قرار دهید به‌طوری‌که از شانه‌ها و سر کودک حمایت کند. هیچ‌گونه ماده‌ی شوینده‌ای به آب وان اضافه نکنید. آب ساده در یک ماه اول برای پوست کودک شما مناسب‌تر است.

به سر نوزاد آب نزنید. با دست دیگر به‌آرامی آب را روی کودک خود بریزید. مواظب باشید یک‌باره آب را روی او نپاشید. هیچ‌وقت کودک خود را تنها در حمام نگذارید، حتی برای یک‌لحظه. کودک خود را از وان خارج کرده و او را خشک‌کنید. به خشک‌کردن میان چین‌های پوستی او دقت کنید.

حالا زمان خوبی برای ماساژ دادن کودک است. ماساژ می‌تواند به آرامش کودک و خوابیدن او کمک کند. تا حداقل یک‌ماهگی کودک از هیچ‌گونه کرم یا روغنی استفاده نکنید. اگر به نظر می‌رسد کودک شما از حمام می‌ترسد و گریه می‌کند باهم به حمام بروید. مطمئن شوید آب زیاد داغ نیست. زمانی که شما به حمام می‌روید و یا می‌خواهید بیرون بیایید بهتر است فرد دیگری در نگه‌داشتن کودک به شما کمک کند.

منبع: https://niniban.com/fa/news/92086/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

شفا آنلاین>سلامت>یک اوپتومتریست گفت: ایجاد تغییرات ظاهری در اتاق نوزاد و نمایش اسباب بازی‌های مورد علاقه وی می‌تواند در تقویت بینایی نوزاد اثر مثبت داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین-محمد کی‌پور اوپتومتریست در خصوص راهکارهایی که جهت تقویت بینایی کودکان باید از طرف والدین مورد توجه قرار بگیرد، گفت: بهتر است اتاق خواب نوزاد با رنگ‌های شاد و روشن تزئین شود همچنین سرویس خواب و لوازم موجود در اتاق وی دارای رنگ‌های متضاد با اشکال متفاوت باشد.

وی افزود: دکوراسیون اتاق خواب نوزاد باید به صورت تدریجی و با اضافه کردن اشیای جدید و جذاب تغییر پیدا کند.

این اوپتومتریست با تاکید بر اینکه قرار دادن نوزاد بر روی شکم در هنگام بیداری باعث یک تجربه حسی و حرکتی سودمند می‌شود، اظهار داشت: قدم زدن با نوزاد و صحبت‌ کردن با وی توسط والدین نقش به سزایی را در تجربه‌ی حسی نوزاد خواهد داشت.

کی‌پور پیرامون بهترین نکاتی که برای حفظ سلامت بینایی نوزاد باید به آن توجه شود، افزود: نشان دادن اسباب‌بازی مورد علاقه نوزاد و تشویق وی به گرفتن آن به تقویت هماهنگی چشم و دست نوزاد کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: والدین باید توجه داشته باشند که در سن هشت تا 12 ماهگی رابطه بین چشم‌ها، حرکت و حافظه به نهایت تکامل رسیده و نوزاد در تشخیص فاصله دقیق‌تر عمل می‌کند، وی تاکید کرد: عدم حرکت چشم قبل از 3 ماهگی علامت مشکل بینایی است.

کی‌پور با اشاره به اینکه معاینات چشمی برای نوزادان بسیار لازم و مهم است، اذعان کرد: انجام معاینات چشمی باید در 6 ماهگی صورت پذیرد و تقویت چشم از لحاظ هر گونه عیوب انکساری - انحراف و سایر بیماری‌های چشمی انجام شود.

این اوپتومتریست خاطر نشان کرد: در صورتی که رنگ چشم نوزاد در عکس به رنگ روشن مایل به سفید باشد نشانه‌ای از یک مشکل بینایی در نوزاد بوده و باید حتما به متخصص چشم مراجعه شود. همچنین پیش از ترخیص کامل از بیمارستان پس از زایمان انجام معاینات چشمی ضرورت دارد.

منبع: http://shafaonline.ir/fa/news/72313/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%AA%D8%A7%D9%86



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... مشکل صافی سر را تشدید می‌کند.
آیا صافی سر نوزاد می تواند خطرناک باشد؟
به گزارش افکارنیوز، شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... مشکل صافی سر را تشدید می‌کند.

 

سندروم سر صاف یا پلاژیوسفالی چیست؟
نوزادان با سری نرم متولد می‌شوند تا مغز بتواند رشد کافی داشته باشد، ‌به‌همین دلیل ساده سر آنها خیلی راحت شکل می‌گیرد. عبور از کانال رحم هنگام تولد می‌تواند باعث شود سر نوزاد تیز یا بیش از حد دراز شود و طی چند روز تا چند هفته شکل و قالبی عجیب پیدا کند، بنابراین این اتفاق برای جمجمه نوزاد طبیعی به‌نظر می‌رسد.
اما اگر نوزاد در یک سطح سفت و مسطح بخوابد یا به یک طرف یا به پشت بخوابد، می‌تواند باعث شود سری صاف پیدا کند، طوری که والدین را نگران کند. این حالت که به آن‌ سندروم سر صاف یا پلاژیوسفالی موضعی هم گفته می‌شود اغلب به‌دلیل وضعیت خواب نوزاد یا وجود مشکلی در عضلات گردن ایجاد می‌شود. این مشکل آسیبی به مغز وارد نمی‌کند، اما بهتر است بدانید که در صورت مشاهده چنین سندرومی چه اقدامی باید انجام دهید.
چرا سر صاف می شود؟
شایع‌ترین علت صافی سر نوزاد وضعیت خواب است. از آنجا که نوزادان ساعات زیادی را به پشت می‌خوابند، سر در یک نقطه صاف می‌شود. قرار دادن نوزادان در وسایلی که در طول روز پشت به آنها می‌خوابند مانند صندلی ماشین، کالسکه و... این مشکل را تشدید می‌کند. نوزادان نارس بیشتر مستعد سر صاف هستند، چون جمجمه نرم‌تری نسبت به نوزادان ترم دارند. آنها زمان زیادی را به پشت می‌خوابند بدون آنکه جابه‌جا شوند یا بلندشان کنند چون باید در دستگاه باشند یا وسایل پزشکی به آنها متصل است و باید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باشند.
نکته جالب اینجاست که اگر لگن مادر در زمان بارداری به جمجمه کودک فشار بیاورد یا مادر دوقلو باردار باشد، نوزاد ممکن است قبل از تولد کم‌کم دچار صافی سر شود. در‌واقع بسیاری از نوزادانی که از زایمان‌های چندقلویی به دنیا می‌آیند سر صافی دارند. تنگ بودن رحم مادر هم می‌تواند به سر صاف منجر شود.
نوزادان تورتیکولی یا نوزادانی که گردن کج دارند، به‌دلیل سختی عضلات در یک طرف گردن، به سختی می‌چرخند و بنابراین سرشان را به سختی می‌چرخانند و در وضعیت درازکش سر را به یک طرف متمایل می‌کنند و همین منجر به سر صاف می‌شود. به این ترتیب بسیاری از نوزادانی که سندروم سرصاف دارند، ممکن است دچار تورتیکولی هم شوند چون به سختی می‌توانند سرشان را برگردانند.

نوزادان با سری نرم متولد می‌شوند، ‌به‌همین دلیل سر آنها خیلی راحت شکل می‌گیرد
از کجا بفهمید سرنوزاد صاف است
سندروم سر مسطح معمولا برای والدین قابل تشخیص است. به‌طور معمول پشت سر کودک یا همان استخوان پس سر در یک طرف تخت است و اغلب در همان سمت موی کمتری هم می‌روید. اگر فردی به سر نوزاد نگاه کند، ممکن است گوش در سمت مسطح کمی به جلو آمده باشد. در موارد شدیدتر ممکن است سر در طرف مقابل سمت مسطح، برآمده شود و پیشانی نیز ناهمواری پیدا کند. اگر علت تورتیکولی باشد گردن، فک و صورت هم ممکن است دچار ناهمواری شوند.

شاید مشکل چیز دیگری باشد
پزشکان معمولا به سادگی سندروم سرصاف را تشخیص می‌دهند. برای بررسی تورتیکولی یا کجی گردن ممکن است پزشک حرکات سر و گردن نوزاد را بررسی کند و آزمایش، رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن تجویز کند. پزشک اغلب چندین‌بار نوزاد را معاینه می‌کند تا چگونگی تغییرات سر را بررسی کند. در صورتی که با جابه‌جایی موقعیت خواب، وضعیت صافی سر کودک بهبود پیدا کند مشکل احتمالا سندروم سرصاف است.
اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد. مانند کرانیوسینوستوزیس یا جوش خوردن و اتصال زودتر از موعد درزهای جمجمه که یک بیماری مادرزادی است. رشد مغز در این شرایط محدود شده و باعث تغییر شکل جمجمه می‌شود. کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به درمان برای رفع مشکل دارند. اگر پزشک به کرانیوسینوستوزیس یا وضعیت‌های دیگر مشکوک باشد کودک باید نزد جراح مغز و اعصاب و جراح پلاستیک سر و صورت برود تا آزمایش‌های تخصصی برای او انجام شود.
جای خوابش را عوض کنید
سندروم سر صاف نیازی به جراحی ندارد و با تغییراتی در موقعیت خواب، نگهداشتن نوزاد و خواباندن او روی شکم می‌توان این مسئله را برطرف کرد. اگر نوزاد شما به‌دلیل موقعیت خوابیدن یا دراز کشیدن دچار سندروم سر صاف شده باشد، این درمان‌های خانگی را می‌توانید امتحان کنید:
موقعیت سرش را تغییر دهید: زمانی که نوزاد خواب است موقعیت سرش را تغییر دهید. تغییر موقعیت کودک از چپ به راست یا از راست به چپ هنگامی که به پشت خوابیده کارساز است. حتی در طول شب که نوزاد خواب است، بهتر است قسمت گرد پشت سرش روی تشک باشد و بخشی که صاف شده به سمت بالا قرار داشته باشد. می‌توانید از بالش‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند،‌ استفاده کنید.
موقعیت جایگزین ایجاد کنید: به اینکه چطور نوزاد را در گهواره می‌خوابانید دقت کنید. اغلب والدینی که راست‌دست هستند‌، نوزاد را در بازوی چپ‌شان نگه می‌دارند و آنها را در‌حالی که سرشان به سمت چپ است، روی زمین می‌گذارند. در این وضعیت نوزاد باید به سمت راست برگردانده شود. جالب است بدانید که دقیقا به همین دلیل تورتیکولی سمت راست و صافی سر در سمت راست شایع‌تر از سمت چپ است. هر طرف سر نوزادتان که صاف است باید تغییر دهید و به سمت دیگر بچرخانید.


نوزاد را بیشتر بغل کنید
زمانی را که کودک به پشت دراز کشیده، کوتاه کنید و کمتر در کالسکه و صندلی ماشین قرارش دهید. برای مثال اگر کودک در صندلی ماشین به خواب رفته وقتی او را به خانه می‌آورید، بلندش کنید و در خانه بچرخانید تا فشار از روی سرش برداشته شود.
تمرین کنید گاهی به شکم بخوابانید. سعی کنید وقتی که کودک بیدار است مدتی او را روی شکم قرار دهید. این کار نه تنها به شکل درست پشت سر کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود با نگاه دیگری دنیا و اطرافش را ببیند و عضلات گردنش برای بالا نگهداشتن سرش تقویت می‌شود و به این ترتیب عضلاتی که برای چهار دست و پا رفتن و نشستن لازم است، قوی می‌شود.
از آنجا که بیشتر نوزادانی که سندروم سر صاف دارند درجاتی از تورتیکولی را نیز دارند، درمان فیزیکی و خانگی توصیه می‌شود. یک فیزیوتراپ می‌تواند تکنیک‌های کششی مناسبی را پیشنهاد دهد که به تقویت عضلات کمک می‌کند. برای بچه‌هایی با سندروم سر صاف شدید که بعد از 3 -2 ماه درمان خانگی، تغییری حاصل نمی‌شود پزشک کلاه‌هایی تجویز می‌کند. این کلاه برای نوزادان بین 4 تا 12ماهه مناسب است. این کلاه‌ها با فشار ملایم اما ثابت به جمجمه در حال رشد کودک، تغییراتی را در مسیر رشد برایش ایجاد می‌کنند. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این وسیله استفاده نکنید.


پیشگیری کنید
بچه‌ها را با اینکه ممکن است دچار سندروم سر صاف شوند، باید به پشت بخوابانید تا از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری شود. هرچند هر شب با تغییر موقعیت سر به شکم خواباندن نوزاد در زمان بیداری خطر ابتلا به سندروم سر صاف هم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که این سندروم هیچ مشکلی در رشد مغز ایجاد نکرده و باعث تاخیر رشد یا آسیب مغزی نمی‌شود.
از دهه 90 تاکنون آکادمی اطفال ایالات‌متحده، والدین را تشویق کرده که نوزادان را به پشت بخوابانند، توصیه‌ای که هنوز هم این آکادمی به والدین می‌کند تا از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری شود. از این زمان به بعد ارتباط معناداری بین به پشت خوابیدن و ابتلا به سندروم سر صاف بین نوزادان یافت شده است.

منبع: https://www.afkarnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/607194-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B5%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B3%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یه سوال خدمتتون دارم نوزاد سه ماهه مگر عرق می کند؟پسرم لباس تنش می کنم اگر دو تا باشه زیر بغلش عرق می کنه .
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: یه سوال خدمتتون دارم نوزاد سه ماهه مگر عرق می کند؟پسرم لباس تنش می کنم اگر دو تا باشه زیر بغلش عرق می کنه

پاسخ دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال:
مادر عزیز لزوما بالا بودن دمای هوای اتاق باعث تعریق کودک نمی‌شود، باید توجه داشته باشد که کودک لباس گرم به تن نداشته باشد یا اینکه با پتوی ضخیم روی او را نپوشانید. اگر به غیر از متعادل بودن دمای اتاق، این مسائل باعث تعریق کودک نشده باشد، حتما باید از نظر کمبود ویتامین Dبررسی شود. یکی از علایم کمبود ویتامین D، تعریق زیاد است.

 

منبع: https://niniban.com/fa/news/184221/%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D8%B1%D9%82-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

در این ماه می‌توانید علاوه بر تغذیه ماه‌های پیش، هر روز سه تا پنج قاشق مرباخوری ماست تازه و سه روز در هفته به اندازه نصف قاشق مرباخوری زرده تخم‌مرغ پخته شده به او بدهید.
همه بچه‌ها از الگوی ثابتی برای غذا خوردن پیروی نمی‌کنند. بعضی‌ کودکان وقتی غذاخور می‌شوند، با دور شدن قاشق از دهان‌شان به گریه می‌افتند و بعضی‌ها هم آنقدر به غذا خوردن بی‌میل هستند که مادر را به گریه می‌اندازند. در مطلب پیش همه نکات تغذیه ای نوزادان تا 5 ماهگی را بررسی کردیم، در ادامه تا یک سالگی کودک را بررسی می کنیم.

شش ماهگی
از این ماه به بعد، قد کودک‌تان احتمالا بین یک تا یک‌و‌نیم سانت در ماه بلند می‌شود و هر هفته 100 گرم وزن اضافه می‌کند. حالا دیگر لباس‌هایش دیرتر برایش کوچک می‌شوند اما در مقابل بدنش هر روز تواناتر و قوی‌تر از قبل می‌شود.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج و سوپ، آب جوشیده سرد شده

حواس‌تان باشد:
شما باید در قابلمه‌ای جدا یک سوپ پایه که از سینه مرغ، هویج و برنج تشکیل شده را بپزید و پس از اینکه خوب پخت و لهش کردید، با قاشق به کودک‌تان بدهید. کافی است این سوپ را دو بار در روز به کودک‌تان بدهید و یک بار در وعده صبحانه و یکبار هم قبل از خواب می‌توانید به او فرنی بدهید. شما می‌توانید پس از گذشت هر هفت روز، یک ماده تازه به این سوپ پایه با مقدار بسیار کمی نمک اضافه کنید. ابتدا سیب‌زمینی، سپس گشنیز و جعفری تازه، بعد هم رشته‌فرنگی را به این سوپ اضافه کنید.

هفت ماهگی
روند افزایش قد و وزن کودک‌تان در این ماه تقریبا مشابه ماه قبل است اما می‌توانید تغییرات زیادی در رفتارها و مهارت‌های او مشاهده کنید. کودک‌تان در این ماه می‌تواند کمی بدون کمک بنشیند، سینه‌خیز برود و راحت‌تر از قبل غذایش را ببلعد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج و سوپ، آب جوشیده سرد شده

حواس‌تان باشد:
اگر در ماه گذشته مشکل خاصی در وضعیت سلامت کودک‌تان ندیدید، تغذیه گفته‌شده را می‌توانید تا پایان ماه هفتم ادامه دهید. غلات و آب ماهیچه را هم می‌توانید در این ماه به سوپ او به ترتیب اضافه کنید.

هشت ماهگی
نگران کند شدن رشد کودک‌تان نباشید. می‌توانید در این ماه دل‌تان را به اینکه کودک اسباب‌بازی‌هایش را با دو دست می‌گیرد و بیشتر به اشیاء توجه نشان می‌دهد خوش کنید.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، فرنی با آرد برنج، سوپ، پوره میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده

حواس‌تان باشد:
حالا که کودک‌تان هشت ماهه شده، دفعات تغذیه او را می‌توانید به پنج بار در روز افزایش دهید. در این ماه می‌توانید علاوه بر تغذیه ماه‌های پیش، هر روز سه تا پنج قاشق مرباخوری ماست تازه و سه روز در هفته به اندازه نصف قاشق مرباخوری زرده تخم‌مرغ پخته شده به او بدهید. در این ماه پوره هویج، پوره سیب‌زمینی یا پوره سیب و موز را هم می‌توانید به کودک‌تان بدهید.

9 و 10 ماهگی
در این سن کودک‌تان به غذای کمکی بیشتری نیاز دارد اما نباید فراموش کنید که شیر هنوز غذای اصلی اوست و باید چهار تا پنج بار در روز آن را تغذیه کند. احتمالا تا این ماه چند دندان روی لثه‌های کودک شما سبز شده و حالا دوست دارد مستقل‌تر باشد و خودش با قاشق غذا بخورد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، سوپ، پوره میوه و سبزیجات، آب‌میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، آب جوشیده سردشده

حواس‌تان باشد:
در غذا دادن به کودک‌تان افراط نکنید و بیشتر از نصف استکان آب میوه در روز به او ندهید. دستگاه گوارش فرزند شما از این ماه بیشتر به دستگاه گوارش بزرگسالان شبیه می‌شود. حالا می‌توانید به غذای کودک‌تان حبوباتی که نفخ‌شان گرفته شده را هم اضافه کنید. کودک شما در 10 ماهگی دوست دارد غذاهای انگشتی بخورد و سعی کنید غذا را آنقدر له نکنید که به شکل یک مایع صاف دربیاید؛ چراکه در چنین صورتی کودک‌تان مهارت جویدن و بلعیدن غذا را پیدا نمی‌کند. شاید له کردن غذا با پشت قاشق بهتر از ریختن غذا در مخلوط کن باشد.

یازده و دوازده ماهگی
وزن کودک‌تان احتمالا تا پایان یک سالگی سه برابر وزن زمان تولدش می‌شود و قدش هم دو برابر بلندتر از زمان تولدش می‌شود. مشکل ریفلاکس کودک‌تان که حالا روی پاهایش می‌ایستد، احتمالا به‌طور کامل برطرف شده است. او اکنون آرام تر شده است و آمادگی تجربه غذاهای جدید را دارد.

چه باید بخورد؟
شیر مادر یا شیر خشک، سوپ، میوه و سبزیجات، آب میوه، زرده تخم‌مرغ، ماست تازه، نان، غذاهای سبک و بدون ادویه

حواس‌تان باشد:
احتمالا از یکی، دو ماه قبل به توصیه متخصص کودکان، شیر شبانه فرزندتان را قطع کرده‌اید. حالا می‌توانید تکه‌ای نان نرم با مقدار کمی کره و مربا یا پنیر و پودر گردوی نرم شده یا کورن فلکس حل شده در شیر مادر یا شیرخشک را به کودک‌تان بدهید. با نزدیک شدن فرزندتان به یک سالگی آزادی بیشتری برای تغذیه او دارید. اگر ازچشیدن طعم‌های جدید لذت می‌بر د، می‌توانید از خرما گرفته تا حلیم و تکه‌های میوه به او بدهید اما مراقب باشید به‌خاطر نگرانی از کم‌وزن بودن کودک‌تان او را بیسکویت‌خور و هله‌هوله‌خور بار نیاورید. فقط چاق شدن او و اضافه شدن وزنش کافی نیست. کودک شما نیاز دارد با مواد مغذی تغذیه شود تا کمتر مریض شود. با توجه به تغذیه او در دوران کودکی می توانید به رشد جسمی و ذهنی هرچه بیشتر او کمک کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/66569/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-2



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

مسئله زردی در روزهای اول تولد نوزاد ذهن والدین را مشغول می‌کند و وقتی اقوام برای دیدن او می‌آیند،‌ هر کدام توصیه‌ای برای جلوگیری از این بیماری می‌کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، زهرا پورجعفری، فوق تخصص کودکان و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله در رابطه با زردی نوزادان گفت: زردی در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است که می توان در خانه هم به کمک فتوتراپی به درمان آن پرداخت.

وی ادامه داد: والدین باید بدانند از آنجاییکه در خانه بیش از ۴ لامپ نمی توان نصب کرد و گاهی نوزاد با درصد بالای زردی به فتوتراپی با ۸ تا ۱۲ لامپ نیاز دارد با وجود احتمال بروز سوختگی و خطرات جانبی، معمولا نمی توان در خانه روند درمانی را اجرا کرد.

پورجعفری تصریح کرد: نور آفتاب تاثیر مثبت و یا منفی بر میزان زردی نوزاد ندارد و اینکه گاهی گفته می شود نوزادان لباس های روشن بپوشند و در زیر نور مهتابی باشند برای تشخیص و رصد کردن بهتر روند زردی کودک است. والدین باید توجه داشته باشند اگر نور زرد باشد و یا لباس رنگی تن کودک کنیم متوجه میزان زردی و تغییرات آن نیستیم این در حالی است که زیر نور مهتابی کوچکترین زردی قابل تشخیص است.

این فوق تخصص کودکان با بیان اینکه برای پیشرفت درمان زردی در کنار فتوتراپی می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد، افزود: سرم درمانی و تعویض خون جزو درمان های موثر زردی به شمار می آیند، مثلا اگر دلیل زردی، ناسازگاری خون مادر و نوزاد باشد تنها با تعویض خون می توان زردی را درمان کرد. تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز در کاهش زردی موثر است. البته در زردی پزشک ممکن است استفاده از شیر مادر را به طور موقت قطع و شیر خشک را جایگزین کند و هیچ گاه نباید نوزاد را صرفا با این روش ها تحت درمان قرار داد و حتما باید با پزشک مشاوره شود.

وی ابراز داشت: مادران باردار برای بهبودی شرایط نوزاد می توانند از خوردن مواد غذایی گرم خودداری کنند، شیر مادر اگر چرب و دارای طبع گرم باشد، می تواند به کبد کودک آسیب وارد کند و در نتیجه میزان زردی را افزایش دهد. اگر نوزاد متولد فصول گرم است؛ لباس زیاد تن نوزاد نکنید در غیر این صورت احتمال بروز زردی افزایش می یابد.

پورجعفری یادآور شد: حداکثر همکاری والدین با کادر درمانی در زمینه خونگیری از نوزاد می تواند روند درمان را تسریع بخشد و در صورتیکه زردی نادیده گرفته شود نوزاد دچار صدمات مغزی و عصبی خواهد شد.

منبع: https://behdasht.news/?option=news-details&id=55486&id2=%25d9%2587%25d9%2585%25d9%2587-%25da%2586%25db%258c%25d8%25b2-%25d8%25af%25d8%25b1%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b1%25d9%2587-%25d8%25b1%25d9%2581%25d8%25b9-%25d8%25b2%25d8%25b1%25d8%25af%25db%258c-%25d9%2586%25d9%2588%25d8%25b2%25d8%25a7%25d8%25af



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

قنداق کردن نوزاد با پارچه و یا بستن او در گهواره چوبی بوسیله پارچه با بندهای ‌ای باعث آرامش گردیده و جلوی کج شدن دست و پا را ‌می‌گیرد.
عده‌ای باور دارند ،‌ فشار و ماساژ دادن پستان نوزادی که دچار تورم شده است باعث خروج شیر و برطرف شدن تورم می گردد.

۱- عده‌ای باور دارند ،‌ فشار و ماساژ دادن پستان نوزادی که دچار تورم شده است باعث خروج شیر و برطرف شدن تورم می گردد.
تجزیه و تحلیل : از آنجا که متورم شدن پستان نوزاد به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن نوزاد رخ می‌دهد می‌باشد ، بنابراین ماساژ و فشار دادن پستان باعث آسیب به بافت پستان شده و احتمال ایجاد عفونت ثانویه هم بیشتر می‌شود . حتی در دختر بچه ها فشار دادن پستان و آسیب به نسج آن باعث اختلالاتی در رشد آینده آن خواهد شد .

باورهای قدیمی در مورد سرمه و قنداق، صحت دارد؟

۲ -عده‌ای باور دارند : قنداق کردن نوزاد با پارچه و یا بستن او در گهواره چوبی بوسیله پارچه با بندهای پارچه ای باعث آرامش گردیده و جلوی کج شدن دست و پا را می گیرد.
توضیح : دررفتگی های مفصل لگنی و بخصوص دررفتگی های خفیف این مفصل با قنداق کردن و یا بستن نوزاد در گهواره وضع بدتری پیدا می کند . به علاوه قنداق کردن ممکن است باعث افزایش خطر گرمازدگی و ادرار سوختگی شود در این حال نوزاد بی قرار شده و شیر نمی خورد . یا ممکن است بعلت آنکه نوزاد در گهواره به پشت خوابیده و تغذیه هم می شود امکان اسپیراسیون افزایش یابد .

۳ - عده‌ای باور دارند : ریختن شیر یا جوشانده گیاهی محلی در گوش نوزادی که بی قرار است و گریه می‌کند موجب آرام کردن وی می‌شود.
توضیح : بی قراری در شیرخوار را با برطرف کردن علت باید درمان کرد علل شایع شامل خیس بودن کهنه ، گرسنگی ، گرما ، سرما ، نفخ شکم می باشد . و علل دیگر شامل عفونت های مختلف مثل عفونت گوش ، عفونت ادراری و عفونتهای روده ای ممکن است باشد . ریختن مواد ذکر شده در گوش هیچ تأثیری در درمان عفونت گوش ندارد .

۴ - عده‌ای باور دارند : سرمه کشیدن چشم نوزاد باعث پر نوری و جلاء چشم او می‌شود.
توضیح : میزان دید هر فرد بستگی به خصوصیات کره چشم و قسمتهای مختلف چشم از جمله قرنیه دارد و سرمه هیچ تأثیری در تغییر این اندامها ندارد و بیشترین مشکل با سرمه ایجاد عفونتهای مکرر در چشم نوزاد می‌شود که در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به کاهش دید و حتی کوری شیرخوار گردد.

منبع: https://niniban.com/fa/news/50180/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

همگام با رشد نوزاد هشت ماهه، توانایی‌ها و مهارت‌های او نیز افزایش می‌یابد. او در مورد همه چیز کنجکاو است و می‌خواهد از آن‌ها سر در بیاورد.
همگام با رشد نوزاد هشت ماهه، توانایی‌ها و مهارت‌های او نیز افزایش می‌یابد. او در مورد همه چیز کنجکاو است و می‌خواهد از آن‌ها سر در بیاورد. چهار دست و پا به همه جا سرک می‌کشد و اولین صدا‌های "دادا" و "ماما" را از خود در می‌آورد.
کودک بسیار به شما دلبسته شده و به شکل مشخصی مهربان‌تر شده است. در هیچ زمان دیگری به اندازه زمانی که با شماست، احساس شادی و امنیت نمی‌کند. در محیط‌های ناآشنا یا در برابر افرادی که نمی‌شناسد، بیشتر مدت به شما می‌چسبد.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ ذهنی
کودک شما شروع به درک معنی کلمات کرده است و می‌داند "نه" یعنی چه. او نشانه‌هایی دال بر حس اراده و تصمیم از خود نشان می‌دهد. به طور مثال به طرف اسباب بازی‌هایی که خارج از دسترس است می‌رود. کودک شما علاقه زیادی به بازی دارد و عمیقا روی اسباب‌بازی‌هایش تمرکز می‌کند. او به دنبال اسباب بازی که انداخته است، می‌گردد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد ذهنی
زیاد با او آب بازی کنید. به او ظروفی بدهید تا در آن‌ها آب بریزد و آن‌ها را پر و خالی کند.
اسباب‌بازی‌هایش را کمی خارج از دسترس او قرار دهید و هر موقع آن‌ها را خواست در اختیارش بگذارید.
بازی‌های زیادی که با بدن انجام می‌شوند، مثل "دس دسی" را به او یاد دهید.
بگذارید خودش غذا بخورد تا حس استقلال او تقویت شود.
تمرین
زیاد با او آب بازی کنید. بسیاری از لوازم خانه و نیز اسباب بازی‌هایی را که مخصوص آب بازی ساخته‌اند را می‌توان برای بازی‌ به حمام برد.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ جابجایی حرکتی
کودک شما ممکن است برای حرکت کردن تلاش کند. او برای رسیدن به اسباب‌بازی دست خود را دراز می‌کند. ممکن است بدن خود را به عقب و جلو تکان دهد. باسن و زانو‌های او نیرومندتر شده است؛ و او از اینکه می‌تواند بایستد و وزن خود را تحمل کند شاد می‌شود. اگر دست‌هایش را نگه دارید بالا و پایین می‌پرد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد جابجایی حرکتی
برای تشویق کودک به اینکه خود را با کشیدن روی باسن حرکت دهد، اندازه‌ای دورتر از او بنشینید و دستان خود را به سوی او باز کنید. این کار به کودک شما احساس متحرک بودن می‌دهد و بالا بردن حس استقلال و اعتماد به نفس وی را در پی دارد.
برای آماده کردن پا‌های او برای راه رفتن، در حالی که او را روی پای خود، روی تشک یا بالش، یا در حمام نگهداشته‌اید با او بازی‌های ایستادنی و بالا و پایین پریدنی انجام دهید.
تمرین
او را وادار به حرکت کنید. کمی دورتر از کودک خود بنشینید و بازوانتان را به سوی او بگشایید. با صدا زدن نامش و نشان دادن اسباب بازی که دوست دارد او را تشویق کنید به سوی شما بیاید.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ مهارت‌های دستی
کودک شما از ایجاد سر و صدا با به هم زدن اسباب‌بازی‌هایش لذت می‌برد. حرکات او به اندازه‌ای دقیق شده که می‌تواند کاغذ را پاره کند. کودک شما می‌تواند چیزی را محکم در انگشتانش نگه دارد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد مهارت‌های دستی
علاقه او را به تولید صدا با دادن قاشق، در قابلمه، یا طبل اسباب‌بازی برای سر و صدا کردن ارضا کنید.
به او بیاموزید یک مکعب را بردارد و سعی کند آن را روی مکعب دیگر بگذارد. او می‌تواند دو مکعب را روی هم بگذارد.
تمرین
چیزی برای صدا درآوردن به او بدهید. قاشق‌های چوبی، ظروف فلزی، ماهیتابه و در قابلمه، یا طبل اسباب‌بازی و یا وسیله دیگری که بتواند با آن صدا‌های مختلفی را تولید کند، در اختیار او بگذارید.

رشد نوزاد هشت ماهه از لحاظ اجتماعی
در این سن اضطراب جدایی در کودک دیده می‌شود. با حضور افراد غریبه احساس ناامنی می‌کند و به شما می‌چسبد. نوزاد اکنون با لبخند به چهره‌های آشنا نگاه می‌کند.
کودک شما به یک کودک دیگر نگاه می‌کند، دستش را به طرف او دراز می‌کند و او را لمس می‌کند. او دوست دارد در بازی‌هایی مثل "دس دسی" و "لی لی حوضک" شرکت کند. کودک شما برای اینکه به او توجه کنید، سرفه می‌کند، صدا‌های حلقی در می‌آورد، جیغ می‌کشد، گریه می‌کند و حباب تولید می‌کند که همگی با حالات صورت و سایر اشارات محاوره‌ای همراه است.
فعالیت‌هایی در جهت رشد اجتماعی
- هنگام ملاقات با افراد جدید، آن‌ها را به کودک معرفی کنید.
- مقدار زیادی محبت جسمانی از خود نشان دهید. تجربیات لمسی را تشویق کنید و بازی‌های تماسی زیادی انجام دهید.
- اگر کودک شما زیاد از خودش صدا در می‌آورد، صدا‌های او را تقلید کنید. سپس صدای جدیدی در آورید تا پاسخ دهد. به این ترتیب به زودی یاد می‌گیرد که صدا به معنی ارتباط برقرار کردن است.
- استقلال او را از طریق تغذیه مستقل تقویت کنید. از آزمایش‌گری او استقبال کنید.
- کلمه "نه" را محکم ادا کنید تا او پاسخ منفی را درک کند.
تمرین
سعی کنید از هر فرصتی برای اینکه کودک خود را لمس کنید و او نیز شما را لمس کند، استفاده کنید.

مراقب باشید!
اگر رشد نوزاد هشت ماهه طبیعی باشد، باید قادر باشد برخی فعالیت‌ها را انجام دهد. اگر نوزاد هشت ماهه شما نشانه‌های زیر را داشت، بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید.
- نوزاد حتی با کمک شما قادر به نشستن نیست.
- عضلاتش سفت و غیر منعطف است.
- هیچ صدایی از خود در نمی‌آورد.
- افراد آشنا را تشخیص نمی‌دهد.
- با نگاهی غریب به اطرافش (محیط خانه) نگاه می‌کند.

بازی‌های مناسب رشد نوزاد هشت ماهه
کشف خانگی. کودک نیاز به کشف دارد. یکی از کابینت‌های آشپزخانه را به او اختصاص دهید و در آن اشیای بی‌خطر خانگی مانند کاسه پلاستیکی، پیمانه، ظرف کیک و قاشق پلاستیکی قرار دهید.
بازی با کاسه‌های پلاستیکی. کاسه‌ها یا استوانه‌های پلاستیکی با اندازه‌های مختلف که رنگ‌های شاد و متضاد داشته باشند، برای او بخرید. کودک کم کم یاد می‌گیرد آن‌ها را درون هم بگذارد و در بیاورد.
خزیدن. وسیله بازی مورد علاقه کودک را با فاصله در مقابلش قرار دهید. خیلی زود می‌بینید که او همه توانایی خود را به کار می‌گیرد تا آن را به دست آورد و خود را به سمت آن جلو بکشد.
اسباب بازی آهنگین، صدادار و فشاری. کودکان از اسباب‌بازی‌هایی که فشار می‌دهند، خوششان می‌آید. هم چنین از شنیدن یک صدا یا آهنگ کوتاه که بار‌ها تکرار شود لذت می‌برند. اسباب‌بازی‌هایی برای او بخرید که کودک به راحتی در دست بگیرد و با آن بازی کند.
لالایی. اگر کودک شما از آواز‌های آشنایی که برای او می‌خوانید لذت می‌برد، می‌توانید چند آهنگ را روی نوار ضبط کنید یا وقتی آرام است یک نوار لالایی برایش بگذارید.
بقیه اعضای خانواده را هم تشویق کنید داستان یا آواز برایش ضبط کنند و گاهی آن‌ها را پخش کنید.
با هشیاری و توجه ویژه، مراحل رشد کودک را پیگیری کنید و در صورت مشاهده هر نوع تاخیری در رشد، با پزشک کودک مشورت کنید.

منبع: https://niniban.com/fa/news/180585/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

هیچ چیز برای والدین ناراحت‌کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه بچه‌ها هنگام شب نیست. این مشکل معمولا پدر و مادرها را نگران می‌کند؛ طوری که حاضرند هر کاری انجام دهند تا هرچه زودتر سلامت کوچولویشان را ببینند اما در واقع سرفه رفلاکس طبیعی بدن است که به دلیل تحریک مژه‌های برونش و دستگاه تنفس، تحریک و توسط اعصاب مرکزی و تحریک دیافراگم ایجاد می‌شود. توسط سرفه، مقدار زیادی ترشحات خارج می‌شود تا راه هوایی باز شده و تنفس راحت‌تر انجام شود. سرفه بر اثر مکانیسم تحریک گاهی خفیف و گاهی شدید است اما علت سرفه هرچه باشد راه‌های درمانی خاصی برای آن وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند. از زبان دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح علل گوناگون سرفه در کودکان و راه‌های درمان آن را می‌خوانید.

سرفه خروسکی
فرزندتان با گرفتگی بینی به خواب می‌رود اما فقط چند ساعت می‌تواند بخوابد چون ناگهان با صدای سرفه‌ای شبیه خروس از خواب بیدار می‌شود.
علت چیست: خروسک. این سرفه‌ها معمولا به دلیل التهاب و تورم در قسمت پایین راه تنفسی، حلق، ‌نای و حنجره و معمولا بین کودکان 6 ماه تا 3 سال اتفاق می‌افتد زیرا این کودکان مسیرهای تنفسی باریک‌تری دارند. این مشکل معمولا دلیل ویروسی دارد. این سرفه‌ها معمولا طی روز بهتر می‌شود اما شب‌ها دوباره برمی‌گردد. در این حالت خشونت در صدای کودک به وضوح مشخص است. خروسک می‌تواند والدین را نگران کند اما در بیشتر مواقع می‌توان علائم آن را برطرف کرد.
به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 5، 7، 8 و13 مراجعه کنید.
سرفه خشک شبانه
کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود.
علت چیست: آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمي زماني بايد مدنظر قرار گيرد که سرفه پايدار (مزمن) به وسيله سرما يا فعاليت تشديد شده يا در شب‌ها بدتر شود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 3، 6، 7، 8، 9 و12 مراجعه کنید.
سرفه همراه با خس‌خس
کودک شما چند روزی است سرما خورده و حالا سرفه‌اش صدادار است. به نظر می‌رسد سریع نفس می‌کشد و تحریک‌پذیر شده است.
علت چیست: برونشیت. برونشیت اصطلاحی است كه به التهاب لوله‌های نایژه‌ای اطلاق می‌شود. زمانی كه این معابر تحریك می‌شوند موكوس ترشح می‌كنند كه باعث ایجاد سرفه می‌شود تا معابر هوایی پاك شود. در عفونت برونش، کودک وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد با ترشحات همراه است و تنفس برایش سخت است. گاهی اوقات علت بیماری میکروب‌ها هستند که معمولا با تب و سرفه شدید همراه است. در کودکان کمتر از 4 سال می‌توان انتظار گوش درد هم داشت و در افراد 4 سال به بالا سینوزیت ایجاد می‌شود که تبدیل به سینوزیت برونشی می‌شود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 7، 8 و 9 مراجعه کنید.
سرفه قطاری
فرزند شما یک هفته است سرما خورده و گاهی اوقات بیش از 20 ثانیه پياپي سرفه می‌کند و همین باعث ایجاد مشکل در تنفس او می‌شود.
علت چیست: سیاه سرفه. علت این بیماری نوعی باکتری است که با حمله به راه‌های تنفسی در راه‌های هوایی ایجاد التهاب شدید می‌کند. معمولا به دنبال یک حمله شدید سرفه (که حتی می‌تواند یک دقیقه طول بکشد) کودک یک دم‌ صدادار انجام می‌دهد که به اصطلاح به آن Whoop می‌گویند که به دلیل ورود هوا به داخل حنجره متورم ایجاد می‌شود. در این بیماری، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و درد مشاهده می‌شود.
به راهکارهای شماره 1، 3، 7، 8، 10 و11 مراجعه کنید.
سرفه‌های خلط‌دار
وقتی فرزندتان سرفه می‌کند، همراه با خلط‌ است. علاوه بر این، آبریزش بینی، گلودرد،‌ اشک ریزش و بی‌اشتهایی هم کودک را آزار می‌دهد.
علت چیست: سرماخوردگی، سینوزیت و التهاب ریه. کودکان مبتلا به سرماخوردگی یا التهاب ریه معمولا سرفه می‌کنند که می‌تواند در بدترین شرایط یک تا 2 هفته طول بکشد. از آنجايي که کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند در اثر تماس با ویروس‌ها مدام بیمار می‌شوند و گاهی برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندشان در سال 3 تا 4 بار دچار سرماخوردگی می‌شود. از آنجا که بیشتر سرفه‌های کودکان خلط‌دار است، نباید آنها را سرکوب کرد زیرا باقی ماندن ترشحات ممکن است انسداد مجاری هوایی را در پی داشته باشد.
به راهکارهای شماره 1، 7، 8، 9، 10، 12 و13 مراجعه کنید.
سرفه مزمن
کوچولوی‌ شما بیشتر از 10 روز است که سرماخورده اما سرفه‌هایش بهبود پیدا نمی‌کند.
علت چیست: سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌تواند یک هفته طول بکشد؛ به خصوص اگر کودک سرماخوردگی قبلی نداشته باشد. آسم، آلرژی یا عفونت‌های مزمن در سینوس‌ها یا مسیر تنفسی می‌توانند باعث سرفه‌های مزمن شوند.
به راهکارهای شماره 1، 2، 6، 7، 8، 9، 12، 13 و 15 مراجعه کنید.
سرفه همراه با استفراغ
فرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود.
علت چیست: سرماخوردگی یا آسم. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود.
به راهکارهای شماره 1، 2، 4، 6، 7، 8 و13 مراجعه کنید.

 

سرفه به همراه تب
فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند.
علت چیست: سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد.
به راهکارهای شماره 1، 3، 4، 7، 8، 13 و14 مراجعه کنید.
راهکار شماره 1
مراجعه به پزشک
در تمام موارد سرفه باید علت آن مشخص شود، بنابراین مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین راهکار است. برخی والدین بدون هیچ اطلاع و آگاهی‌اي اقدام به خوددرمانی برای کودکان‌شان می‌کنند که این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا حتی مصرف استامینوفن هم نباید بدون تجویز پزشک و بدون توجه به وزن و سن کودک باشد. حتی قاشق و پیمانه‌ای که با آن به کودک دارو داده می‌شود بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
راهکار شماره 2
استفاده از بخور گرم
در سرفه خشک باید از بخور آب گرم به مدت 5/1 تا 2 ساعت در یک آپارتمان 100 متری استفاده کرد زیرا هوای خشک ممکن است ایجاد سرفه کند. اگر بیشتر از این زمان از بخور استفاده شود باعث به وجود آمدن مایت‌ها می‌شود و خود ایجاد حساسیت می‌کند. شاید برای بخور از حوله استفاده کنید اما نباید آن را مستقیم روی پوست کودک قرار دهید. استفاده‌ از بخور فواید زیادی‌ دارد و موجب‌ رفع‌ گرفتگی‌ بینی، مرطوب‌ شدن‌ مجاری‌ تنفسی‌ و بهبود سرفه‌های‌ خشک‌ و همچنین‌ تسهیل‌ خروج‌ خلط‌ می‌‌شود. اگر دستگاه‌ بخور ندارید، می‌‌توانید یک‌ ظرف‌ آب‌ را روی‌ شعله‌ بگذارید تا به‌ جوش‌ آید.
راهکار شماره 3
استامینوفن
به نوزاد زیر 3 ماه بدون اجازه پزشک استامینوفن ندهید. مقدار مصرف مناسب کودک بر اساس وزن او تجویز می‌شود نه سنش. مصرف استامینوفن در کودکان بالای ۲ ماه ایمن است اما مقدار مصرف باید توسط پزشک تعیین شود، زیرا اثرات زیانبخشی را به همراه دارد. در سرفه خشک و سرفه همراه با تب، معمولا با تجویز پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می‌شود.
راهکار شماره 4
خوردن عسل
یکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، عسل است. این ماده مفید در کودکان یک سال به بالا راهکاري خوب برای تسکین سرفه است. می‌توان یک قاشق مرباخوری عسل را در نصف لیوان شیر حل کرد و روزی 2 بار آن را مصرف کرد. یکی دیگر از راه‌های مصرف عسل، حل کردن آن در چای و لیمو ترش است. تحقیقات متعدد نشان داده است این ماده غذایی با ارزش غذایی بالایی که دارد می‌تواند در تسکین سرفه و بازگرداندن انرژی از دست رفته کودک موثر باشد. این ماده غذایی پرارزش سبب ضدعفونی شدن راه‌های تنفسی می‌شود. پس از بهبود هم می‌توان شیرعسل را در برنامه غذایی کودک قرار داد.

راهکار شماره 5
حمام گرم
بهتر است كودكتان را براي 15 تا 20 دقيقه در حمام مرطوب نگه داريد و آب گرم را باز كنيد (دقت كنيد ممكن است هواي گرم به‌رغم رطوبت زياد، حال او را بدتر كند) يا او را به فضای بیرون از خانه ببريد. كافي است لباس گرم و كلاه به او بپوشانيد. آنچه كودك شما نياز دارد تنفس هواي سرد و مرطوب است. بهتر است او را به صورت قائم يا ايستاده نگه داريد، چون اين حالت به آسان شدن تنفس‌اش كمك مي‌كند.

 


راهکار شماره 6
آلرژن‌ها را حذف کنید
مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و نیز در خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کرده، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر علت سرفه‌ها ناشی از آسم یا حساسیت باشد برای بهبود فرزندتان نباید از مواد شیمیایی پاک‌کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید بنابراین هر چیزی که باعث آلرژی کودک می‌شود باید حذف شود. این می‌تواند شامل برخی مواد غذایی نیز باشد.
راهکار شماره 7
استراحت کردن
اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و... است، فقط و فقط استراحت است. معمولا یک هفته استراحت، هم باعث بهبود سریع کودک می‌شود و هم اگر عامل بیماری ویروس باشد از انتقال آن به دیگر کودکان جلوگیری می‌شود.
راهکار شماره 8
مصرف مایعات
همیشه برای درمان انواع سرفه بسیاری از مایعات تسکین‌دهنده هستند. از جمله این مایعات می‌توان به چای و شیر گرم اشاره کرد. علاوه بر این نباید از سوپ مرغ غافل شد. مصرف غذاهاى آبكى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ و سوپ‌هاى ساده همواره در طول بيمارى سرماخوردگى، سينه‌درد و سرفه ازجمله تجويزهاى پزشكان بوده است، در حال حاضر افزودن ادويه‌جات تند مانند فلفل، پودر سير يا خود سير و پودر كارى به اين غذاها نيز توصيه مي‌شود. اين تركيب به واقع يك اكسپكتورانت طبيعى محسوب مى‌شود زیرا هنگام سرفه‌هاى خلط‌دار اينگونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى‌شود. استفاده از هویج و گشنیز در سوپ نیز توصیه می‌شود چون این مواد آنتی‌اکسیدان دارند، می‌توانند به بهبود سریع کودک کمک کنند.
راهکار شماره 9
مصرف آنتی‌بیوتیک
آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی کشنده باکتری‌ها هستند که در ۹۰ درصد از عفونت‌های مجاری تنفسی از جمله آنفلوآنزا موثر بوده و عفونت‌های سینوسی را بهبود می‌بخشند. از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها بر ویروس‌ها بی‌اثرند، افتراق عامل به وجود آورنده بیماری توسط پزشک نقش مهمی در استفاده مؤثر از داروها و التیام بیماری‌ها دارد.
راهکار شماره 10
استفاده از داروهای استروئیدی
برای جلوگیری از تورم و التهاب حنجره در سرفه‌هایی که اغلب هستند، پزشك برای كودك داروهای استروئیدی یا كورتونی تجویز می‌كند تا كودك بتواند به راحتی نفس بكشد.
راهکار شماره 11
مراجعه به بیمارستان
در سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.
اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و... است، فقط و فقط استراحت است.
راهکار شماره 12
استفاده از سرم شست‌وشو
در سرفه‌های ناشی از سیاه سرفه یا سرفه‌های آلرژیک که کودک به صورت مداوم سرفه a ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی باشد که به این ترتیب کودک باید به بیمارستان برده شود. در سرفه‌های ناشی از جسم خارجی نیز باید به سرعت به بیمارستان مراجعه شود.

 

راهکار شماره 13
شلغم بخورید
شلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه‌های خلط‌دار موثر بوده و میکروب‌کش و ضد باکتری قوی‌اي است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. از آنجا که ممکن است بچه‌ها از مزه شلغم خوش‌شان نیاید، والدین می‌توانند این ماده غذایی را داخل سوپ رنده کنند و آن را به فرزندشان بدهند.
راهکار شماره 14
واکسن آنفلوآنزا
از آنجا که کودکان 6 ماه تا 5 سال ایمنی ضعیفی دارند، می‌توان برای پیشگیری از آنفلوآنزا هر سال کودک را واکسینه کرد. خوشبختانه آنفلوآنزا واکسنی دارد که توسط سازمان جهانی بهداشت تایید می‌شود و با تزریق هر ساله آن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.
راهکارشماره 15
ویتامین‌های گروه B
كمبود ویتامین B12 هم گاهی منجر به سرفه‌های مزمن می‌شود. این ویتامین در تشكیل سلول‌های خونی و عملكرد بهینه سیستم مغز و اعصاب تاثیرگذار است. در افرادی كه مبتلا به كمبود این ویتامین هستند، سرفه‌های مزمن به دلیل ایجاد حساسیت زیاد در نایژه‌ها التهاب ایجاد می‌کند. میوه‌‌ها و سبزی‌های تازه از منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند.

 منبع: http://yazdfarda.com/news/1394/08/114428.html



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh


در میان اشیاء موزه ملی تاریخ طبیعی آلاسکا یک شلوار نوزاد به چشم می‌خورد که با استفاده از خز فک دریایی ساخته شده و نقش پوشک را در روزگار قدیم ایفا می‌کرده است
سرویس عکس و فیلم فردا: در میان اشیاء موزه ملی تاریخ طبیعی آلاسکا یک شلوار نوزاد به چشم می‌خورد که با استفاده از خز فک دریایی ساخته شده و نقش پوشک را در روزگار قدیم ایفا می‌کرده است. این پوشک متعلق به اسکیمو‌ها بوده و در ورودی یک خانه زیرزمینی در سال ۱۹۳۶ یافت شده است.

در بخش داخلی این پوشک از خز استفاده شده تا رطوبت را به خود جذب نماید و دور تا دور آن نواری همانند کمربند دوخته شده تا در بخش جلویی گره بخورد و شلوار را در پای نوزاد محکم نماید. این پوشک نمونه نادری است که شیوه مراقبت از نوزادان را در روزگار باستان نشان می‌دهد.

منبع: https://www.fardanews.com/fa/news/866266/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

 



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند.
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است .از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.

بزرگ تر از سن حاملگی (LGA) چیست؟
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است. به این معنی که وزن هنگام تولد نوزادان دچار LGA از 90 درصد نوزادانی که در همان سن بارداری متولد شده اند، بیشتر است.
میانگین وزن نرمال نوزادان در هنگام تولد gr 3200 است. حدود 9 درصد از نوزادان وزن بالاتر از gr 4000 دارند. و تعداد بسیار کمی با وزن بالاتر از 5 کیلو به دنیا می آیند.
گرچه اکثر نوزادان LGA ترم بوده، یعنی دوران بارداری را به طور کامل سپری کرده اند و در بین هفته های 37 تا 41 به دنیا آمده اند، تعداد کمی از نوزادان نارس نیز ممکن است LGA باشند.

علت ایجاد LGA چیست؟
از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.
مهمترین علت ایجاد کننده ی LGA، دیابت مادر است. مادرانی که در طول بارداری مبتلا به دیابت هستند، مقدار گلوکز موجود در جریان خونشان زیاد است، در نتیجه مقدار گلوکز بیشتری به جنین می رسد، در پاسخ به این شرایط، بدن جنین مقدار بیشتری انسولین تولید خواهد کرد. این مقدار بیش از اندازه ی گلوکز و انسولین منجر به افزایش تولید و تجمع چربی در بدن جنین، در نتیجه وزن گیری بیش از حد او خواهد شد.

چرا LGA نگران کننده است؟
از آنجا که نوزادان دچار LGA بسیار بزرگ هستند، زایمان آنها سخت خواهد بود. مشکلاتی که در هنگام تولد نوزادان دچار LGA ممکن است رخ دهد شامل:
- طولانی شدن زمان زایمان طبیعی
- زایمان سخت
- افزایش احتمال نیاز به انجام سزارین
به این دلیل که بسیاری از نوزادان LGA از مادران دیابتی متولد می شوند، بسیاری از مشکلات نوزادان LGA مربوط به تنظیم گلوکز خون است. برخی از این مشکلات شامل:
- هیپوگلیسمی Hypoglycemia (قند خون پایین) نوزاد بعد از زایمان
- افزایش بروز نواقص هنگام تولد
- زجر تنفسی Respiratory distress
لازم به ذکر است که بسیاری از نوزادان LGA مبتلا به زردی نوزادی نیز می شوند.

LGA چگونه تشخیص داده می شود؟
در طی بارداری، وزن جنین از روش های گوناگونی بررسی می شود. یکی از این روش ها اندازه گیری فاصله ی بین بالاترین نقطه ی رحم و سمفیز پوبیس (استخوان عانه) مادر است که اصطلاحأ ارتفاع رحم نامیده می شود. این اندازه گیری بر اساس سانتی متر است و می توان آن را با سن هفتگی بارداری مقایسه کرد. اگر اندازه ی ارتفاع رحم نسبت به سن بارداری زیاد باشد احتمالا رشد جنین بیش از مقدار نرمال است.
سونوگرافی نیز یک روش مطمئن برای تخمین اندازه و وزن جنین است. به این صورت که از طریق اندازه گیری دور سر، دور شکم، قد نشسته و یا ایستاده و طول استخوان فمور ( استخوان ران)، وزن جنین تخمین زده می شود.
مقدار افزایش وزن مادر در طول بارداری نیز وزن جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. به این ترتیب ممکن است که افزایش وزن بیش از حد منجر به داشتن یک نوزاد LGA شود.

درمان LGA
درمان هایی که از طرف پزشک برای نوزادان دچار LGA درنظر گرفته می شود، به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله:
- سن بارداری، وضعیت کلی سلامت و شرح حال پزشکی مادر
- شدت LGA
- توانایی تحمل نوزاد نسبت به انواع روش های درمانی
- عقاید و ترجیحات مادر
اگر سونوگرافی های دوران بارداری نشان دهند که جنین کاملا بزرگ است ممکن است که انجام زود هنگام زایمان به برای شما توصیه شود که از طریق القای زایمان طبیعی یا سزارین انجام خواهد شد.
پس از زایمان، یک نوزاد مبتلا به LGA از نظر وجود نواقص باید کاملا بررسی شود. بعلاوه جهت جلوگیری از افت قند خون نوزاد، میزان قند خون او باید در فواصل منظم چک شود.

جلوگیری از ایجاد LGA
مراقبت های دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً برای بررسی وزن مادر و جنین. اگر سونوگرافی دوران بارداری نشان دهنده ی نوزاد LGA باشد، باید میزان قند خون (احتمال ابتلا به دیابت بارداری) و وجود سایر بیماری ها در مادر چک شود. مدیریت درست دیابت و وزن گیری مادر با کمک رعایت دقیق توصیه های پزشک، می تواند مانع از بروز LGA در جنین شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/197245/%D9%88%D8%B2%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%DB%8C



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

همیشه شنیده ایم که بزرگ ترها می گویند نوزاد بعد از شیر خوردن حتما باید آروغ بزند و اگر این اتفاق نیفتد، کودکتان دل درد می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا نوزاد باید بعد از شیر خوردن آروغ بزند؟ علت اصلی این کار خارج کردن گاز و نفخی است که به دلیل خوردن شیر در دستگاه گوارش نوزاد ایجاد شده است و اگر خارج نشود ممکن است نوزاد را دچار گریه های شبانه کند و نگذارد شما استراحت کنید.

در این مقاله می خواهیم بصورت کامل مسئله آروغ نوزاد را بررسی کرده و برایتان توضیح دهیم که چرا نوزاد باید آروغ بزند و چطور می توانید این کار را انجام دهید؟ پس ما را همراهی کنید!

 

چرا نوزاد نیاز به آروغ دارد؟
زمانی که نوزاد شیر می خورد به دلیل طبع سرد شیر ممکن است دچار نفخ و جمع شدن گاز در دستگاه گوارشی شود. گاهی این گازها از طریق روده جمع و همراه با مدفوع خارج می شود و گاهی نیز از طریق مری و دهان خارج می شود که در این صورت به آن آروغ می گویند. در برخی آروغ ها که بصورت شدید تر اتفاق می افتد ممکن است مقداری شیر نیز از دهان نوزاد خوارج شود که اصلا مسئله نگران کننده ای نیست.

هنگامی که حباب های گاز در معده نوزاد گیر می افتند، باعث احساس پری و ناراحتی و در نتیجه گریه نوزاد می شوند. زمانی که نوزاد شروع به گریه می کند حتما دلیلی دارد. از جمله این دلایل می توان به خستگی، گرسنگی، زمان تعویض پوشک نوزاد و دل درد اشاره کرد. موارد گرسنگی و نیاز به تعویض و خستگی به راحتی قابل بررسی و رفع هستند. اما در صورتی که همه موارد چک شد و گریه نوزاد هنوز ادامه داشت احتمالا نوزاد دچار ناراحتی معده و دل درد شده است. بنابراین بهتر است بعد از هربار تغذیه نوزاد حتی اگر علائم نفخ هم وجود نداشت آروغ نوزاد را بگیرید.

دلایل جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد
دلایل مختلفی منجر به جمع شدن گاز در معده و روده نوزاد می شود. سه دلیل اصلی جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد به شرح زیر است:

1- بلع هوا
هنگامی که نوزادان شیر می خورند، همراه با شیر مقداری هوا نیز وارد معده آن ها می شود. این مسئله بیشتر در هنگام شیردهی با شیشه اتفاق می افتد زیرا نوزاد سعی دارد سریع تر شیر بخورد. گاهی نیز هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند به دلیل شیر زیاد مادر یا گرسنگی زیاد نوزاد، نوزاد می خواهد سریع تر شیر بخورد و هوا به همراه شیر وارد معده نوزاد می شود.

2- هضم
گاهی تجزیه مواد غذایی در روده بزرگ توسط باکتری ها به طور طبیعی گاز ایجاد می کند. احتمال تولید گاز در غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتر است. برخی از غذاها مانند لوبیا، سبزیجات (مانند بروکلی، گل کلم، و بوته های سبز)، آب نبات های بدون قند و آدامس، نوشابه های سودا و میوه، گاز بیشتری در معده تولید می کنند.

3- واکنش آلرژیک یا عدم تحمل غذایی
اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می شود، به مواد غذایی که مادر می خورد حساس است. بنابراین اگر مادر غذایی بخورد که نفخ داشته باشد، گاز بیشتری می تواند در معده نوزاد جمع شده و حتما باید آروغش گرفته شود. طبق نظر دکتر Forbis ( پزشک آمریکایی) احتمال این موضوع در زمان هایی که مادر لبنیات استفاده می کند، بیشتر است.

نوزاد در چه زمانی باید آروغ بزند؟
توصیه می شود بعد از هربار شیر خوردن نوزاد، کاری کنید که نوزاد آروغ بزند. اگر خودتان به نوزادتان شیر می دهید، قبل از اینکه سینه شیردهی را جا به جا کنید نیز آروغ نوزادتان را بگیرید. در نوزادانی که باشیر خشک تغذیه می شوند نیز بهتر است پس از هربار تغذیه این کار انجام شود. پیشنهاد می کنیم برای وزن گیری و آرامش بیشتر نوزادتان حتما به مقاله بهترین شیر خشک برای وزن گیری نیز در مجله تخصصی اوما سری بزنید.

 

آموزش آروغ زدن نوزاد

روش های مختلفی برای گرفتن آروغ نوزاد وجود دارد. اما بهترین روش ها دو حالت زیر است که با توجه به راحتی خودتان و نوزادتان می توانید آن ها را امتحان کرده و یکی از آن ها را انتخاب کنید:

1- روی شانه
در این حالت باید نوزاد را روی شانه خود قرار دهید، طوری که صورتش به سمت شما باشد. از یک دست برای نگه داشتن او استفاده کنید و با دست دیگر به آرامی و چندین مرتبه به پشت او ضربه بزنید تا نوزاد آروغ بزند.

2- در حالت نشسته بر روی پای مادر
در این حالت خودتان بنشینید، سپس نوزاد را بر روی پای خود بصورت دمر قرار دهید. از یک دست و زانو برای نگه داشتن نوزاد استفاده کنید. با دست دیگر به پشت نوزاد به آرامی ضربه بزنید تا آروغ بزند. در این حالت مراقب سر و گردن نوزاد باشید.

آیا آروغ زدن نوزاد نشانه سیر شدنش است؟
خیر آروغ زدن نوزاد به منظور تخلیه گاز است و نشانه سیر بودن نوزاد پس از خوردن مقدار کافی از شیر این است که آرام شده و دیگر کلافه نیست و حرکات مکیدن را بسیار کندتر از قبل انجام می دهد و فرزند شما زمانی که به میزان کافی سیر می شود نوک پستان و یا سرشیشه را رها خواهد کرد.

آروغ گرفتن نوزاد خوابیده چگونه است؟
نوزادتان را به شکم روی پاهایتان بخوابانید و با ملایمت به پشت او ضربه بزنید تا آروغ بزند.

نوزاد را به شکل عمودی و به شکم روی پاهایتان بخوابانید.
همه بدن نوزاد و حتی سرش باید روی پاهای شما باشد .
کمی سر کودکتان را به پهلو بچرخانید تا بتواند به راحتی نفس بکشد.
با یک دست فک و چانه نوزاد را نگه دارید تا سرش ثابت بماند.
دقت کنید که دستتان دور گلوی او نباشد تا احساس خفگی نکند.
حالا با دستت دیگرتان آرام به پشت نوزاد بزنید تا آروغ بزند.
علت سخت آروغ زدن نوزاد
علت خاصی ندارد اما بعضی نوزادان برای خارج کردن هوایی که بعد از غذا خوردن و یا گریه کردن داحل شکمشان جمع می شود، نیاز به کمک دارند و این نیاز قلق های مخصوص به خود را دارد که ندانستن آن ممکن است علت دیر آروغ زدن نوزاد باشد.

آروغ زدن نوزاد چقدر طول می کشد؟
حداكثر 20 دقيقه بعد از پايان شيردهي. بهتر است قبل از اين مدت شيرخوار را نخوابانيد. بهتر است او را سردوش بگذاريد يا اگر واقعا سرتان شلوغ است براي چند دقيقه‌اي او را به شكم بخوابانيد. البته در اين حالت بايد مراقب او باشيد.

با چه روش هایی می توان نفخ شکم نوزاد را کاهش داد؟
گاهی مقدار نفخ آن قدر زیاد است که حتی با آروغ زدن هم کودک آرام نشده و گریه می کند. در این حالت می توانید از روش های ماساژ نوزاد استفاده کرده و با ماساژ دادن او به آرامی گاز اضافه را خارج کنید. همچنین می توانید نوزاد را به پشت خوابانده و پاهای او را عقب و جلو کنید تا گاز اضافی خارج شود. در کنار این روش ها با انجام کارهای زیر می توانید تجمع میزان گاز در شکم نوزاد را کاهش دهید:

1- تغییر رژیم مادر
اگر شما خودتان به فرزندتان شیر می دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که هر ماده غذایی که در رژیمتان استفاده می کنید می تواند روی شیر شما و میزان نفخی که برای نوزادتان ایجاد می کند، تاثیر داشته باشد. معده نوزادان بخصوص زمانی که شما از محصولات لبنی استفاده می کنید حساس تر می شود. بنابراین با تغییر رژیم غذاییتان طبق نظر پزشک می توانید میزان نفخ نوزاد را کاهش دهید.

2- خارج کردن حباب های هوای شیر خشک
اگر فرزندتان را با شیر خشک تغذیه می کنید، باید بدانید زمانی که در حال آماده سازی شیر خشک هستید، با تکان دادن شیشه شیر، حباب های هوا داخل شیر جمع می شوند و در نتیجه وارد معده نوزاد می شوند. به همین دلیل قبل از دادن شیر به نوزاد باید چند دقیقه صبر کنید تا حباب های هوا از داخل شیر خارج شوند.

3- سرعت جریان شیر از سر شیشه شیر
سر شیشه های شیر بسیار متفاوت هستند. برخی از این شیشه ها حفره های بزرگی دارند که باعث می شوند شیر با سرعت بیشتری از آن ها خارج شود و حجم زیادی از هوا به همراه آن وارد معده نوزاد شود. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که حفره سر شیشه شیر متناسب با سن نوزادتان باشد و سرعت خروج شیر از آن زیاد نباشد.

4- شکل شیشه شیر
اگر نوزاد شما شیر خشک می خورد و حجم زیادی گاز در بدنش جمع می شود سعی کنید طرح شیشه او را عوض کنید تا مقدار گاز کمتری در آن تجمع کند. برخی از شیشه ها بهتر طراحی شده اند و هوای کمتری از طریق نوک شیشه وارد معده نوزاد می شود.

 

5- شربت های ضد نفخ

اگر در درمان نفخ شکم نوزاد هیچ کدام از روش های بالا کارساز نبودند و نوزاد شما دائما دچار دل درد شد، طبق نظر پزشک می توانید از قطره های پدی لاکت یا ضدکولیک برای کاهش نفخ نوزادتان استفاده کنید. همچنین می توانید از شربت گرایپ واتر استفاده کنید. این دارو، یک داروی گیاهی است که شامل گیاهان آرام کننده معده مانند بابونه، شوید، زنجبیل و نعناع می باشد و برای کاهش نفخ مفید است.

آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد؟
سن خاصی برای توقف آروغ زدن نوزاد وجود ندارد. با رشد نوزاد و بالغ شدن سیستم گوارشی او، به طور طبیعی آروغ کمتر می شود. شما این تغییرات را در 4 تا 6 ماهگی نوزاد مشاهده می کنید که نوزاد می تواند غذاهای جامد و کمکی بخورد. اگر نوزاد هنوز هم بهانه می گیرد آروغ زدن را ادامه دهید.

 

چه زمانی باید نگران آروغ زدن نوزاد باشید؟

آروغ زدن نوزاد امری کاملا طبیعی است. اما استفراغ پرتابی طبیعی نیست. اگر نوزاد بعد از شیر خوردن به شدت حجم زیادی از موادغذایی را بالا می آورد حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن بررسی شود.

نکته مهم:
اگر نوزاد شما آروغ نمی زند اما به خوبی غذا می خورد و رشد می کند نگران نشوید. زدن آروغ یک مسئله حیاتی و الزامی برای سلامت بدن نوزاد نیست و در بعضی نوزادان میزان نفخ بسیار کم است و نیازی به آروغ زدن نیست.

حرف آخر
به طور کلی توجه به آروغ زدن نوزاد پس از هر بار تغذیه شدن باعث می شود گازهای اضافی که به هردلیلی در معده نوزاد جمع شده اند به راحتی از دهان نوزاد خارج شده و او را دچار دل درد و ناراحتی نکنند. این کار تاثیر زیادی در آرامش نوزاد و کاهش گریه های او دارد.

منبع: https://ooma.org/post/66812/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF/



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دختری 3 ماهه دارم که از 40 روزگی همش دستاشو می خوره و برفک می زنه، پستونک هم نمی گیره و وقتی می ذارم دهنش گازش می گیره، چکار کنم که پستونک بگیره؟

پاسخ دکتر محمود مقیمی، متخصص اطفال:
برای درمان برفک نوزاد، شما باید قطره نیستاتین را برروی زبان نوزاد بریزید و حتما بعد از شیر دادن روزی 3 بار این کار را انجام دهید و به مدت 10 روز قطره را روی زبان نوزاد بریزید تا برفک دهانش برطرف شود. همچنین به شما توصیه می کنم بعد از شیر دادن به نوزاد خود دهان او را با آب بشویید تا از برفک زدن دهان نوزاد جلوگیری شود.

پاسخ از دکتر آزاده فهیمیان، متخصص اطفال:
بیماری برفک یک بیماری قارچی مزمن است و وقتی در دهان نوزاد برفک زده است به این معنی است که تمام گوارش نوزاد درگیر است و وقتی دفع صورت می گیرد بیماری چه در نوزاد پسر و چه دختر به مجاری ادراری او هم سرایت می کند. ما باید به شدت حواسمان به برفک باشد چون نوزاد سینه مادر را می مکد این بیماری بین دهان نوزاد و سینه مادر انتقال پیدا می کند پس لازم هم نوزاد و هم مادر درمان شوند و هم مادر یا پرستاری که پشت نوزاد را می شوید. به شما مادر عزیز توصیه می کنم که روزی دو تا سه بار دوش بگیرید. هر هشت ساعت حدود چهار تا پنج قطره نیستاتین داخل دهان نوزاد بچکانید تا بخورد و بعد هم روزش سه بار گاز استریل را دور انگشت تان بپیچید و آن را به قطره نیستاتین آغشته کنید و آنرا روی زبان نوزاد بکشید. سعی کنید گاز آغشته به نیستاتین را به همه سطح زبان و همچنبن اطراف دهان نوزاد بکشید حتی قسمت های مخاط دهان و داخل گونه هم بمالید به طوری که تمام نقاطی که در هنگام شیر خوردن درگیر هستند به این قطره آغشته شوند.
از طرف دیگر هر 6 ساعت یکبار یعنی در فاصله بین دو شیردهی مادر، باید نوک سینه تان را با گاز استریل آغشته با نیستاتین پاک کنید. اینکار را حتی اگر نوک سینه ها قرمز نیستند و التهاب ندارند هم انجام دهید. باز هم تاکید می کنم حتی اگر هیچ نشانه ای از برفک روی سینه هایتان نیست این کار را انجام دهید و حتما قبل از شیردهی به نوزاد نوک سینه ها را با گاز استریل آغشته با نیستاتین تمیز کنید.
توجه داشته باشید که اگر برفک را درمان نکنیم ممکن است بی علامت شود و در آینده مشکلات بسیار زیادی برای مجاری ادراری و تناسلی فرزند شما (چه پسر و چه دختر) ایجاد کند و چه بسا بی توجهی به درمان برفک در دوران طفولیت می تواند زمینه ساز بسیاری از نازایی ها در دوران بزرگسالی باشد.

 

منبع: https://niniban.com/fa/news/118693/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%81%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

در مراحل اولیه شیردهی، برخی از نوزادان از یک پستان شیر می خورند، بر همین اساس مادران بیشتر از آن پستان به نوزاد شیر می دهند.
شیر مادر غذایی ایده آل برای کودک است و تمام نیازهای تغذیه ای کودک به انرژی و پروتئین را در شش ماهه ی اول حیات به طور طبیعی تأمین می کند به صورتی که در این شش ماه کودک به هیچ ماده ی غذایی تکمیل کننده ای نیاز ندارد. شیردهی باید از همان ساعات و دقایق اولیه توسط مادر به صورت صحیح انجام گیرد.
مادر باید سعی کند از همان روز اول از هر دو سینه شیر بدهد. برخی از مادران احساس می کنند یکی از سینه هایشان شیر تولید نمی کند، علت این امر چیست و چرا یکی از سینه های مادران شیر تولید نمی کند. در این بخش در قالب پرسش و پاسخ به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

سوال:سینه چپ من شیر تولید نمی کند؟
پاسخ: اکثر خانم های شیرده یک سینه دارند که نسبت به دیگری شیر بیشتری تولید می کند. در بعضی موارد، به ویژه اگر زن عمل جراحی (بیوپسی یا بزرگ کوچک کردن سینه) بر روی سینه هایش انجام داده باشد مسلما سینه ها شیر کم تری تولید خواهند کرد اما در اکثریت زنان شیرده، بدن بر اساس تقاضا و خواسته کم و بیش نوزاد شیر تولید می کند.
در مراحل اولیه شیردهی، برخی از نوزادان یک سینه را بر دیگری ترجیح می دهند و براساس آن مادران بیشتر از آن سینه نوزاد را شیر می دهند. بنابراین سینه دیگر به اندازه ای که باید مورد استفاده قرار نگرفته و به اندازه شیر تولید نمی کند.

مشکلات شیردهی
چنان چه در مراحل اولیه شیردهی به نوزاد هستید توصیه می شود از هر دو سینه به طور یکنواخت برای شیردهی استفاده کنید و سپس سعی کنید شیر اضافی در سینه ها را پمپ کنید و یا سینه ای که شیر کم تری تولید می کند را تحریک به شیردهی کنید زیرا باعث افزایش مقدار تولید و به تبع تقاضای بیشتر نوزاد خواهد شد.
همچنین مراجعه به یک مشاور شیردهی یا پزشک نیز خالی از لطف نیست زیرا آن ها می توانند در کمک به بسیاری از مشکلات شیردهی توسط شیر مادر مفید و به خوبی عمل کنند.

سوال:دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟
پاسخ:بیشتر نوزادان فقط از یک سینه شیر می خورند و وقتی مادر سینه مقابل را امتحان می کند از شیر خوردن امتناع می کنند، علت این کار نوزادان در چیست:

تفاوت در نوک سینه ها
معمولا سینه چپ کانال های فعالتری نسبت به سینه راست دارد. دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه تفاوت در نوک سینه ها می تواند باشد، کودک سینه ای را که نوک متناسبی دارد، می تواند بهتر بمکد و از آن تغذیه کند. سینه ای که نوزاد نمی پذیرد ممکن است نوک سینه ای سفت یا بزرگ تر داشته باشد که خوردن آن برای نوزاد سخت باشد.

انتخاب نوزاد
ممکن است نوزاد ترجیح دهد یکی از سینه ها را بیشتر بخورد زیرا در یک طرف راحت تر دراز می کشد یا به علت واکسیناسیون یا عفونت گوش از یک سینه نمی تواند شیر بخورد.

عمل جراحی یا زخم
انجام عمل جراحی یا داشتن زخم بر روی یکی از سینه ها بر تولید شیر تاثیر گذاشته و تولید شیر با مشکل مواجه می شود.

ورم سینه
اگر یکی از سینه ها ورم کرده باشد، مزه شیر تغییر کرده و نوزاد ترجیح می دهد از سینه دیگر شیر بخورد.

اشکالاتی در تکنیک شیر دادن
مادر بهتر است از هر دو سینه به نوزاد شیر دهد و هر بار از یک سینه شیردهی انجام دهد. عملکرد مادر نقش مهمی در عادت شیرخوردن نوزاد و اینکه او از کدام سینه شیر بخورد، دارد.
برخی مادران که چپ دست هستند، عادت دارند از سینه چپ شیر دهند و بعد از مدتی نوزاد سینه راست آنها را نمی گیرد. شیر دادن به نوزاد در هر وعده از هر دو پستان باعث تحریک تولید شیر بیشتر نیز می شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/223851/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

مادر 35 ساله به جرم رها کردن نوزادش در خیابان دستگیر شد.

به گزارش فرتاک نیوز،
پلیس شمال کارولینا مادر جوانی را به جرم اقدام به قتل و سو قصد به جان نوزادش دستگیر کرد.

بر اساس گزارش پلیس، متهم 35 ساله پس از این که نوزادش را به بیرون از خانه برد او را برهنه در خیابان گذاشت و به خانه بازگشت.

یکی از ساکنین خیابان که از صدای زجه های دردناک نوزاد متوجه حضورش در خیابان و کنار سطل زباله شد فورا به سراغش رفت و جانش را نجات داد.

گفتنی است که مرد جوان پس از نجات نوزاد با اداره پلیس تماس گرفت و گزارش این اتفاق را داد و گفت که لطف خداوند بوده که او متوجه کودک شده و جانش را نجات داده است.

ماموران پلیس پس از ثبت گفته های او اقدامات لازم را برای پیدا کردن خانواده کودک انجام داد و توانست پس از 48 ساعت مادر جوان را که به جز نوزاد رها شده کودک دیگری نیز داشته است پیدا کند.

در حال حاضر از انگیزه این مادر بی رحم اطلاعایت منتشر نشده است و اکنون به صورت موقت در زندان است تا مجازاتی برای این کارش در نظر گرفته شود.

منبع:  https://www.fartaknews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-8/187018-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

برای درمان بغلی بودن نوزاد، بایستی احساس امنیت و آرامش در او ایجاد کنید. راهکارهایی مانند پوشاندن لباس مناسب، قنداق کردن و خوابیدن در تخت مشترک در این شرایط بسیار موثر هستند.
برای درمان بغلی بودن نوزاد، بایستی احساس امنیت و آرامش در او ایجاد کنید. راهکارهایی مانند پوشاندن لباس مناسب، قنداق کردن و خوابیدن در تخت مشترک در این شرایط بسیار موثر هستند.
در آغوش گرفتن نوزاد تازه متولد شده لذت بسیاری برای پدر و مادر دارد. لحظاتی سرشار از عشق که برای همیشه در خاطر نقش می‌بندند. اما هنگامی که نوزاد تنها تمایل به بودن در آغوش شما دارد و به محض اینکه او را روی تخت یا گهواره می‌گذارید شروع به گریه می‌کند، چه باید کرد؟ احتمالا از اعضای خانواده و آشنایان خواهید شنید که نوزادتان بغلی شده! اما درمان بغلی بودن نوزاد چیست؟
گریه نوزادان زمانی که از آغوش پدر و مادر، به روی تخت گذاشته می‌شوند، برای بسیاری از والدین پدیده‌ای ناآشنا نیست. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد و در هر صورت مشکلات زیادی برای پدر و مادرها ایجاد می‌کند. در ادامه دلایل و راه‌های درمان بغلی بودن نوزاد را بررسی می‌کنیم.

آیا گریه کردن نوزاد برای بغل شدن طبیعی است؟
اگر نوزاد شما لحظه‌ای که او را زمین می‌گذارید گریه می‌کند، بدانید که تنها نیستید. احتمالا روش های مختلفی را برای آرام کردن او امتحان کرده اید، او را در گهواره تکان داده اید یا با کالسکه بیرون برده اید، اما موثر نبوده است. برای نوزادان تازه متولد شده کاملا طبیعی است که بخواهند در آغوش شما باشند. نوزادان نیاز دارند در روزهای اول تولد تماس پوستی با مادر داشته باشند. احساس امنیت و گرمای آغوش مادر، دوران جنینی را برایشان یادآوری می کند. برخی متخصصان این دوره را سه ماهه چهارم بارداری می نامند. در آغوش گرفتن نوزاد توسط پدر و مادر در این دوران بسیار مهم است، حتی اگر برایشان خسته کننده و چالش برانگیز باشد.

دلیل بغلی بودن نوزاد چیست؟
برخی از دلایل بغلی بودن نوزاد عبارتند از:
۱. انتقال ناگهانی از رحم به دنیای جدید
برای برخی از نوزادان، انتقال از رحم به جهان خارج اتفاق تکان‌دهنده‌ای است. ممکن است آن‌ها آمادگی مواجهه با دنیای نا آشنا و روشن جدید را نداشته باشند. آن‌ها هنوز هم رحم امن، تاریک و دلپذیر مادرشان را ترجیح می‌دهند. جایی که در نهایت آرامش بیشتر زمان خود را صرف خوابیدن می‌کردند. پس از زایمان، تغییر محیط بسیار ناگهانی است. از این رو، نوزاد برای تطبیق پیدا کردن با دنیای جدید که پر از صداها، چهره‌ها و موقعیت‌های جدید است نیاز به محیط امن آغوش مادر دارد.
۲. شنیدن صدای قلب مادر
نوزاد با ضربان قلب مادر از دوران جنینی آشناست و این صدا به او احساس آرامش می‌دهد. در تمام دوران جنینی، صدای قلب مادر ریتم ثابت زندگی او بوده است. طبیعی است که پس از تولد نیز او تمایل داشته باشد در آغوش مادر باشد.
۳. تماس پوست با پوست و بوی بدن مادر
نوزاد پس از تولد به سرعت روی سینه مادر قرار داده می‌شود تا تماس پوست با پوست برقرار شود. همچنین بوی بدن مادر، بسیار نزدیک به بوی مایع آمنیوتیک است که در دوران جنینی، او را در برگرفته بوده است. از سویی دیگر بوی شیر ترشح شده از نوک پستان‌ها نیز عامل دیگری برای ترغیب نوزاد به ماندن در آغوش مادر است.
۴. اضطراب جدایی
در ماه‌های ابتدایی تولد، نوزاد به تدریج می فهمد که او فردی مجزا از پدر و مادرش است. این آگاهی موجب بروز اضطراب جدایی (separation anxiety) در نوزاد می‌شود. هنگامی که نوزاد توانایی یادآوری گذشته را پیدا کند، این احساس تشدید می‌شود. بنابراین هنگامی که او را از آغوش خود جدا می‌کنید احساس اضطراب می‌کند.
۵. احساس گرما
میل نوزاد به گرم شدن نیز یکی دیگر از دلایل تمایل او به ماندن در آغوش مادر است. تماس پوستی با مادر، بهترین روش تنظیم دمای بدن نوزاد است. به همین دلیل کاملا طبیعی است که نوزادان احساس گرما و امنیت آغوش مادر را دوست دارند و هنگامی که در تخت یا گهواره گذاشته می‌شوند، آرامش خود را از دست می‌دهند.

راه های درمان بغلی بودن نوزاد کدامند؟
روش‌های گوناگونی برای درمان بغلی بودن نوزاد وجود دارد. در این روش‌ها هدف ایجاد احساس امنیت برای نوزاد است. برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱. نوزاد را در لباس یا قنداق مناسب قرار دهید
داشتن حس گرما و امنیت برای نوزادان تازه متولد شده ضروری است؛ بنابراین پیچیدن نوزاد در در پارچه نخی نازک و نسبتا آزاد، به او احساس گرما و راحتی می‌دهد. گویی در پیله خود قرار گرفته است.
۲. فضای تخت را راحت و جذاب کنید
سعی کنید محیط اطراف نوزاد را امن و راحت کنید تا او بتواند به تدریج با زندگی در دنیای جدید انطباق پیدا کند. اگر به محض اینکه او را در تخت گذاشتید، شروع به گریه کرد، با تکان‌های گهواره و صحبت کردن، او را آرام کنید. همچنین می‌توانید آویز جذابی با رنگ‌های شاد از تخت او آویزان کنید تا توجهش را جلب کند.
۳. موسیقی آرامی پخش کنید
موسیقی تاثیر مستقیمی بر حالات نوزادان می‌گذارد. پخش کردن موسیقی‌های آرامش بخش یا لالاییهای آرام می‌تواند یکی از راه‌های درمان بغلی بودن نوزاد باشد. روش دیگر پخش صدای سفید برای نوزادان است.
۴. شکستن عادت زمان می برد
همچنین می‌توانید نوزاد را روی تشک بازی یا نی نی لای لای قرار دهید تا عادت بغلی بودن از سرش بیفتد. می‌توانید با یک تا دو دقیقه شروع کنید. کنار او باشید و هرگاه نشانه‌های گریه و نارضایتی را در او دیدید، دوباره بغلش کنید. این تمرین را چند بار در روز، به ویژه وقت‌هایی که او شاد و راضی به نظر می‌رسد، انجام دهید. به تدریج زمان گذاشتن او بر روی تشک بازی یا نی نی لای لای را افزایش دهید.
۵. از اعضای خانواده کمک بگیرید
از دیگر اعضای خانواده بخواهید که به جای بغل کردن نوزاد، او را روی تخت، تشک بازی و... قرار دهند و سرگرم کنند. بدین ترتیب نوزاد یاد می‌گیرد که در کنار دیگران نیز می‌تواند آرام و خوشحال باشد.
۶. انعطاف پذیر باشید
برای درمان بغلی بودن نوزاد بهتر است انتظارات واقع بینانه داشته باشید. ممکن است بعضی روز‌ها بتوانید نوزاد را بدون بغل کردن آرام نگه دارید و برخی روز‌ها نه. با صبر و حوصله با نوزاد رفتار کنید و عجله نداشته باشید. در نظر داشته باشید که بغلی بودن نوزاد نیز یک دوران از رشد اوست و با گذر زمان برطرف می‌شود.
۷. آرام، پیگیر و صبور باشید
نکته مهم در آرام کردن نوزاد بدون بغل کردن، حفظ صبر و آرامش است. ممکن است پس از چند روز خسته و درمانده شوید و این کاملا طبیعی است. شکستن عادت‌ها نیاز به زمان زیادی دارد. اما در آخر فرزند شما یاد خواهد گرفت که چگونه خودش را آرام و سرگرم نگه دارد.
۸. تشک لبه دار مخصوص نوزادی تهیه کنید
تشک‌های لبه دار مخصوصی برای حفظ گرما و راحتی نوزادان طراحی شده اند که بدن آن‌ها را کاملا در بر می‌گیرند و احساسی شبیه رحم مادر را برای آن‌ها تداعی می‌کنند. این تشک‌ها با حفظ ایمنی نوزاد، کمر و گردن آن‌ها را نیز در موقعیت درستی نگه می‌دارد.
۹. در تختخواب مشترک بخوابید
روش موثر دیگر برای درمان بغلی بودن نوزاد و ایجاد احساس امنیت در او، خوابیدن در تختخواب مشترک است. نوزادانی که در تخت مادر می‌خوابند، زودتر به خواب می‌روند و برای مدت طولانی‌تری می‌خوابند. از آنجایی که نوزاد در کنار مادر خوابیده است، احتمال گریه‌های نیمه شب نوزاد کمتر می‌شود و شیردهی شبانه نیز آسان‌تر می‌شود.

اگر این روش‌ها کار نکرد چه کنیم؟
اگر به کار بستن روش‌های بالا و صبر و پیگیری شما موثر نبود می‌توانید روش قنداق کردن پیش از خواب را امتحان کنید. نوزاد را قنداق شده در تخت بگذارید تا خوابش ببرد. قنداق کردن از دست و پا زدن‌ها و بی قراری‌های نوزاد پیشگیری می‌کند و به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد.

آیا بغل کردن نوزاد موجب لوس شدن او می‌شود؟
بسیاری از پدر و مادرها نگران این مساله هستند که بغل کردن نوزاد موجب لوس شدن او شود. اما خوب است بدانید که برخی نوزادان تنها وقتی در آغوش باشند، می‌خوابند. این به معنای لوس شدن و بغلی بودن نوزاد نیست. بهتر است در این شرایط به دنبال دلیل اصلی این رفتار نوزاد باشید؛ آیا نوزاد دچار اضطراب جدایی شده ؟ یا تنها به دنبال اندکی آرامش یافتن در آغوش شماست؟ به خاطر داشته باشید که نوزاد شما هنوز خیلی کوچک است و این مرحله گذراست. دیر یا زود شرایط تغییر می‌کند و تا ابد بدین شکل باقی نمی‌ماند. در صورتی که نوزاد شما بدون بغل کردن آرام نمی‌شود، بهتر است که او را بغل کنید تا احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

سخن آخر
ممکن است از بغل کردن مداوم نوزادتان خسته شده باشید، اما به خاطر داشته باشید که وابستگی کودک به مادر، مساله ای کاملا طبیعی است.
نگران نباشید، نوزاد بغلی شما به زودی راه می‌افتد و دیگر در آغوشتان آرام نمی‌گیرد. پس تا جای ممکن فرصت در آغوش گرفتن نوزادتان را از دست ندهید.

lkfu: https://niniban.com/fa/news/202213/%D8%A8%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%87%D8%A7



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

این نوزادان اگر خوش‌شانس باشند تنها سندرم دردناک «ترک نوزاد» را تحمل می‌کنند، اما اگر شانس با آن‌ها یار نباشد، بعد از تحمل این سندرم و مرخصی از بیمارستان، توسط والدین معتاد خود خفه، غرق یا مسموم می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، طبق آخرین آمار موجود، در آمریکا هر 19 دقیقه یک نوزاد با وابستگی به مواد مخدر به دنیا می‌آید. همه این نوزادان طی چند روز اول زندگی، به «سندرم ترک نوزاد» مبتلا می‌شوند. دیدن برخی علائم این اختلال مانند رعشه‌ای که در تمام بدن نوزاد ایجاد می‌شود و گاه تا 20 ثانیه ادامه پیدا می‌کند، حقیقتاً دل‌خراش است. این سندرم با علائمی نظیر تشنج، تب، تنگی نفس، تعرق و افزایش ضربان قلب، گاهاً تا شش ماه ادامه پیدا می‌کند. در حالی که حتی تصور بروز این مشکلات در نوزادان چند روزه هم دردآور است، واقعیت تلخ‌تر این است که بسیاری از این نوزادان، به علت آن‌که نهادهای مراقبتی آمریکا به وظیفه خود در قبال آن‌ها عمل نمی‌کنند تنها چند روز یا چند ماه فرصت زندگی در این جهان را پیدا می‌کنند.


سرنوشت نوزادان آمریکایی که معتاد به دنیا می‌آیند
«کالب جو تیپتون» 4 ماهه به دست والدین معتادش هم‌راه با آشغال
در یک کیسه گذاشته و همان‌جا خفه شد

هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
سال 2013، هر 19 دقیقه، یک نوزاد معتاد به مواد مخدر در آمریکا متولد شد.


در حالی که دولت آمریکا چشم خود را روی معضل اعتیاد در این کشور بسته است، بیش‌ترین آسیب را از این معضل، نه معتادان، بلکه نوزادانی می‌بینند که در خانواده‌های معتاد به هروئین، تریاک و سایر مواد و داروهای مخدر به دنیا می‌آیند و خود نیز از آغاز تولد، «وابسته» به مواد مخدر هستند.
طبق آمار سال 2013 (آخرین سالی که آمار آن در این‌باره موجود است)، حدود 24.6 میلیون کودک و نوجوان آمریکایی که 12 سال یا بیش‌تر سن دارند، معادل 9.4 درصد از کل جمعیت این کشور، به طور غیرقانونی از مواد مخدر استفاده می‌کنند. طی همین سال، بیش از 27 هزار نوزاد وابسته به مواد مخدر در این کشور متولد شدند. اگر می‌خواهید حیرت‌انگیز بودن این آمار را بهتر درک کنید، آن را این‌گونه ببینید: در سال 2013، به طور متوسط، هر 19 دقیقه، یک نوزاد معتاد به مواد مخدر در آمریکا متولد شد.


فیلم تکان‌دهنده‌ای که در زیر می‌بینید، تنها یکی از علائمی است که نوزادان دارای وابستگی به مواد مخدر طی سندرم ترک از خود نشان می‌دهند. نکته‌ای که شاید لازم باشد درباره این فیلم توضیح بدهیم و باور آن دشوار به نظر می‌رسد این است که سرعت پخش این فیلم افزایش پیدا نکرده است.

 دکتر «لورن جانسون» مدیر بخش اطفال در مرکز اعتیاد و بارداری دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا می‌گوید: «این یک بحران است. یک بیماری همه‌گیر است. بحران مواد مخدر در این کشور با سرعت رو به رشدی گسترش پیدا می‌کند و ما شاهد به دنیا آمدن شمار بیش‌تر و بیش‌تری از این نوزادان هستیم.»

آمار «خدمات ملی سلامت» انگلیس در سال 2014 نشان داد، این کشور هم وضعیت خیلی بهتری ندارد. در این سال 7800 کودک در انگلیس وابسته به مواد مخدر متولد شدند: یعنی به طور متوسط هر 67 دقیقه، یک کودک. ضمناً هر سال 1536 نوزاد نیز دچار سندرم ترک نوزاد می‌شوند[2] (که در ادامه بیش‌تر به آن خواهیم پرداخت). این ارقام نشان‌دهنده افزایش 22 درصدی شمار این نوزادان طی 10 سال گذشته در انگلیس است


واقعیت‌های دردناک درباره نوزادان وابسته به مواد مخدر


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«توری شلایر» تحت تأثیر مواد مخدر، در خواب روی نوزاد شش هفته‌ای خود رفت و او را خفه کرد.


طی یک دهه گذشته، بیش از 130 هزار نوزاد در آمریکا به دنیا آمده و همه آن‌ها دچار «سندرم ترک نوزاد[4]» شده‌اند. این سندرم[5] که در نوزادانی رخ می‌دهد که در رحم مادر[6] در معرض استعمال مواد مخدر قرار گرفته‌اند[7]، شبیه به آثار ترک اعتیاد به هروئین در بزرگ‌سالان است. این علائم که دیدن آن‌ها در یک نوزاد تازه به دنیا آمده (فیلمی که در ابتدای این گزارش دیدید) دل هر انسانی را به درد می‌آورد، معمولاً طی یک تا سه روز اول تولد خود را نشان می‌دهند، اما ممکن است بروز آن‌ها تا یک هفته هم به تعویق بیفتد.
سندرم ترک نوزاد می‌تواند شامل این موارد باشد: تشنج، تب، لرزش به صورت رعشه، تنفس بیش از حد سریع، ضربان تند قلب[8]، تعریق، مشکلات تغذیه‌ای، مشکل در خوابیدن، اسهال، استفراغ، نقص مجاری ادراری، گرفتگی بینی یا عطسه، گریه بیش از حد یا با صدای نازک، زودرنجی و حساسیت تقریباً به همه چیز، لکه‌دار شدن پوست، مکیدن بیش از حد، واکنش‌های بیش‌فعالی، کشیدگی بیش از حد عضلات، سرعت پایین افزایش وزن، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و تأخیر در یادگیری مهارت‌های اجتماعی.
نوزادانی که وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آیند طی سندرم ترک[9]، در اغلب موارد دچار رعشه‌های شدید هستند، ناله می‌کنند، به خود می‌پیچند، نفس‌نفس می‌زنند، در خوردن مشکل دارند، و معمولاً هنگام شیر خوردن علائم خفگی را نشان می‌دهند.

 

مرگی که انتظار کودکان وابسته به مواد مخدر را می‌کشد

طی تحقیقات مفصل رویترز[10] در این‌باره، 110 نوزاد و کودک نوپا بین سال‌های 2010 تا اواخر 2015 شناسایی شدند که مادران آن‌ها در دوران بارداری مواد مخدر مصرف کرده‌اند و این کودکان پس از آن‌که بیمارستان آن‌ها را به مادرشان سپرده است، به دلایل قابل‌پیش‌گیری جان خود را از دست داده‌اند. نکته این‌جاست که آن‌چه موجب مرگ این کودکان شده، اعتیادشان به مواد مخدر در هنگام به دنیا آمدن نبوده است، بلکه همه آن‌ها به اندازه کافی بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«آنجلیکا مک‌کنی» به «لیندایا» شیر می‌دهد؛ فردای این عکس، آنجلیکا که سه نوع مواد مخدر مصرف کرده بود، روی دخترش خواب می‌رود و او را خفه می‌کند.


آن‌چه جان این کودکان را گرفته، تحویل دادن آن‌ها به خانواده‌ای بوده که صلاحیت مراقبت از آن‌ها را نداشته است. بیش از 40 نفر از این کودکان خفه شده‌اند و 13 نفر به دلیل مسمومیت خوردن «متادون» (مخدر قوی صنعتی که در مهار اعتیاد به مواد مخدر دیگر کاربرد دارد)، هروئین، «اکسی‌کدون» (مخدر ضددرد) و یا سایر مواد شبه‌افیونی جان خود را از دست داده‌اند. در سه‌چهارم از این 110 پرونده، فوت کودک به خاطر اقدامات مادر بوده و در بقیه موارد، شوهر، دوست‌پسر، یا بستگان دیگر مادر دلیل مرگ کودک بوده‌اند.
یکی از دردناک‌ترین پرونده‌ها در میان این 110 مورد، پرونده «مگی می ترامل» نوزادی بود که در اوکلاهما پس از آن جان خود را از دست داد که «لیندزی فیدلر» مادرش تحت تأثیر «مت‌آمفتامین» (مشهور به شیشه) و چندین ماده مخدر دیگر، دختر 10 روزه‌اش را به اشتباه هم‌راه با لباس‌های کثیف، داخل ماشین لباس‌شویی گذاشت و خودش بی‌هوش شد. «مگی» را زمانی پیدا کردند که ماشین لباس‌شویی کارش را تمام کرده بود و مگی هم دیگر نفس نمی‌کشید. فیدلر اکنون 15 سال محکومیت خود را به خاطر قتل غیرعمد و غفلت از فرزند در زندان سپری می‌کند.

 

افزایش شمار نوزادان وابسته به مواد مخدر در آمریکا - دانلود

ضعف در قانون، ضعف در اجرا، یا در هر دو؟

قانون فدرال در آمریکا از پرستاران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌خواهد تا هر زمان که نوزادی وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید[11]، این مسئله را به اطلاع نهادهای حفاظت از کودکان برسانند تا مددکاران اجتماعی این نهادها پس از مرخصی نوزاد از بیمارستان، از سلامت و ایمنی وی در خانواده مطمئن شوند. با این حال، هم این قانون و هم اجرای آن در ایالت‌های مختلف به هیچ عنوان کارآمد نیست. در 75 مورد از 110 پرونده فوق، نهادهای حفاظت از کودکان اطلاع پیدا کرده بودند، اما اقدامی برای حفاظت از جان این نوزادان انجام ندادند.

تحقیقات رویترز نشان می‌دهد قوانین فدرال آمریکا در این زمینه، در هیچ کجای این کشور موفقیت‌آمیز نبوده است. پرونده‌های بالا (که درباره بعضی از آن‌ها در ادامه گزارش مفصل‌تر توضیح خواهیم داد) نشان می‌دهد این قوانین نواقص مرگ‌باری دارند و نمی‌توانند راه‌حل معضلی باشند که باراک اوباما آن را «اپیدمی» اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا توصیف کرده است؛ اپیدمی‌ای که سهولت دست‌رسی مردم به داروهای آرام‌بخش و همین‌طور ارزان‌قیمت بودن هروئین آن را تشدید کرده است.


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«کورتنی نیکول هاول» دو بار متادون را با نوعی استامینوفن مخلوط کرد و به «جازلین» داد، چون «غذا نمی‌خورد و نمی‌خوابید؛ انگار آن بچه همیشگی نبود.» دختربچه 17 ماهه، قربانی این شد که مادرش نمی‌دانست چگونه او را آرام کند.
سال 2003، زمانی که کنگره لایحه «حفظ ایمنی کودکان و خانواده‌ها» را تصویب کرد، حدود 5000 نوزاد وابسته به مواد مخدر در آمریکا متولد شده بودند. این تعداد از آن سال، به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد و بر اساس پرونده‌های ترخیص از بیمارستان، سال 2013 به بیش از 27 هزار مورد رسید.

 

قوانین فدرال هم‌چنین ایالت‌های مختلف را موظف کرده تا تمامی این نوزادان را تحت حفاظت خود بگیرند، صرف‌نظر از این‌که مادران آن‌ها مواد مخدر را به شکل غیرقانونی و یا با تجویز دکتر مصرف می‌کنند. با این وجود، اکثر ایالت‌ها قوانین فدرال را نادیده می‌گیرند و هر سال هزاران نوزاد را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهند.

دست‌کم 36 ایالت، فاقد هرگونه قانون یا حتی سیاست مدونی هستند که پزشکان را وادار کند همه موارد تولد نوزاد وابسته به مواد مخدر را گزارش کنند. 9 ایالت دیگر و همین‌طور بخش کلمبیا ظاهراً از این قوانین فدرال تبعیت می‌کنند و قوانین در پنج ایالت دیگر نیز آن‌قدر نامشخص و گیج‌کننده است که حتی پزشکان و مسئولین حفاظت از کودکان هم از آن‌ها سردرنمی‌آورند.

افزایش چشم‌گیر آمار تولد نوزادان وابسته به مواد مخدر

(از چپ) بین سال‌های 2003 تا 2013
طبق قوانین برخی ایالت‌ها (دقیقاً عکس قوانین فدرال)، اگر مادر داروهای مخدر را با تجویز پزشک مصرف می‌کند، اصلاً نیازی نیست چنین موضوعی در پرونده نوزاد او لحاظ گردد. این در حالی است که پزشکان می‌گویند سوءاستفاده از داروهای مخدر از جمله متادون می‌تواند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر غیرقانونی، خطرناک باشد.

کنگره به ازای تبعیت از لایحه سال 2003 مبلغی هم به ایالت‌ها بودجه می‌دهد، اما این مبلغ آن‌قدر اندک و البته بی‌حساب‌وکتاب است که عملاً ارزشی ندارد. سال 2015، بخش کلمبیا که از این قانون پیروی می‌کند، 83,673 دلار از کنگره بودجه گرفت و کالیفرنیا که به این قانون عمل نمی‌کند، 2.8 میلیون دلار. تحقیقات نشان می‌دهد به‌رغم آن‌که کم‌تر ایالتی از قانون فدرال تبعیت می‌کند، اما هیچ ایالتی تا کنون از بودجه کنگره محروم نشده است.


«کریستینا ریورو» وقتی با درد شکم به بیمارستان رفت، تازه متوجه شد باردار بوده است. «نیکولو وارتر» فرزند او، دو ماه دچار سندرم ترک نوزاد بود و 9 ماه بعد، به علت مسمومیت با هروئین جان خود را از دست داد.
گزارش‌های ترخیص نشان می‌دهد در تمامی 27 هزار پرونده سندرم ترک نوزاد در سال 2013، کارکنان بیمارستان‌ها از وضعیت نوزادان مطلع بوده‌اند و حتی آن‌ها را مداوا هم کرده‌اند. با این حال، مشاهده سندرم ترک کودک که باید موجب شود صلاحیت والدین برای نگه‌داری از نوزاد زیر سؤال برود، در اغلب این موارد موجب نشده تا بیمارستان تمهیداتی برای حفاظت از نوزاد در خانه بیندیشد، به خصوص در شرایطی که به گفته جانسون «[بعد از زایمان] دقیقاً زمانی است که یک زن آماده برگشت [به استعمال مواد مخدر] است، چون احساس درد، خستگی، افسردگی، اضطراب و حتی پشیمانی می‌کند.»


از آن‌جا که تولد بسیاری از نوزادان وابسته به مواد مخدر گزارش نمی‌شود، هیچ‌کس نمی‌داند دقیقاً چه تعداد از این کودکان پس از ترخیص از بیمارستان و سپرده شدن به دست والدین، آسیب می‌بینند و یا جان خود را از دست می‌دهند. این رقم بین سال‌های 2010 تا 2015 به طور قطع بیش‌تر از 110 نفر است، چراکه اکثر ایالت‌ها تنها بخشی از اطلاعات موجود درباره علت مرگ و میر نوزادان را در اختیار رویترز گذاشتند و برخی ایالت‌های بزرگ‌تر، از جمله نیویورک، هیچ گزارشی در این‌باره به رویترز ندادند.


پرونده دولت اوباما در برخورد با معضل نوزادان وابسته به مواد مخدر

پزشکانی که درباره این پرونده‌ها کار می‌کنند، می‌گویند دولت اوباما برای رسیدگی به این مشکل کاری نکرده است. اوباما طی یک سخنرانی در ماه اکتبر گفت که پس از به عهده گرفتن ریاست‌جمهوری در سال 2009 «شروع به مطالعه درباره این موضوع یعنی مخدرها کردم و آمار در این‌باره من را شگفت‌زده کرد.»

با این حال، سه سال طول کشید تا کاخ سفید (سال 2012) یک کنفرانس درباره نوزادان وابسته به مواد مخدر تشکیل دهد. و سه سال دیگر طول کشید تا کاخ سفید «اقدامات عملی» انجام دهد: بروزرسانی وب‌سایت‌های سازمانی مرتبط. یک ماه پیش از پایان سال 2015، کنگره لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت دستور می‌داد تا طی یک سال آینده، یک استراتژی ملی را در این‌باره تدوین نماید.


«آماندا مک‌کنزی» تحت تأثیر متادون پسرش «لیام» را با خود به حمام برد اما در وان خوابش برد؛ مک‌کنزی زمانی بیدار شد که لیام کنارش در وان غرق شده بود.
«لورتا فینیگان» پزشکی که مقیاس پزشکی ابداعی او به طور گسترده‌ای برای ارزیابی سندرم ترک نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اظهار «دل‌سردی و ناامیدی» از واکنش دولت اوباما به معضل نوزادان وابسته به مواد مخدر می‌گوید: «آماری که نشان می‌دهد شمار این پرونده‌ها چه اندازه افزایش داشته، دست‌کم از سال 2012 در دست‌رس بوده است.

الآن سال 2015 است. پس چه زمانی می‌خواهند کاری انجام بدهند؟»
فینیگان توضیح می‌دهد: «ما می‌دانیم مراقبت از این نوزادان بسیار دشوار است. اگر شرایط مناسبی برای مادر و کودک ایجاد نکنید، وقتی به خانه خود می‌روند، همه چیز برای سوءرفتار مادر یا دیگر افراد در خانه با نوزاد، فراهم است.» در توضیح این شرایط باید گفت که سندرم ترک نوزاد معمولاً در پنج هفته اول، بیش‌ترین شدت را دارد، اما ممکن است از سه تا شش ماه طول بکشد. بسیاری از این نوزادان طی این مدت، علاوه بر علائمی که در ابتدای گزارش ذکر شد، با مشاهده یا لمس کوچک‌ترین محرکی، شروع به گریه می‌کنند. این محرک حتی می‌تواند لبخند مادرشان باشد.

گریه این نوزادان نیز به هیچ عنوان گریه‌ای عادی نیست، بلکه معمولاً آن‌قدر شدید است که بدن آن‌ها را دچار رعشه می‌کند. «کیمبرلی نلسون» مدیر پرستاری واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) در مرکز پزشکی ملی کودکان در واشنگتن درباره این گریه می‌گوید: «[صدای این گریه] یک جیغ از روی وحشت و استیصال است. صدایی است که [اگر بشنوید] فراموشش نخواهید کرد.»

«روندا ادموندز» پرستار نوزاد اهل هانتینگتون در ایالت ویرجینیای غربی نیز می‌گوید: «[مراقبت از این کودکان یک کار] بی‌امان است. هیچ استراحتی در کار نیست. بنابراین می‌توانید تصور کنید پدر و مادری که خواب ندارند و در مقابله با مشکلات خودشان درمانده‌اند، چگونه می‌خواهند از چنین نوزادی مراقبت کنند و این شرایط چگونه می‌تواند منجر به سوءرفتار یا غفلت از نوزاد شود.»


چند پرونده برای بررسی بیش‌تر


«جنیفر فریزیر» آنتیبیوتیکی را که باید به «جیسی» می‌داد، با متادونی که خودش برای ترک اعتیاد استفاده می‌کرد، اشتباه گرفت و دختربچه‌اش قربانی همین اشتباه شد.
«برایدن کامینگز» صبح روزی که مادرش او را خفه کرد، تازه شش هفته‌اش شده بود. «توری شلایر» مادر 20 ساله برایدن، تحت تأثیر مت‌آمفتامین، «زاناکس» (داروی ضدافسردگی) و متادونی که دکتر برای کمک به ترک هروئین تجویز کرده بود، در ابتدا می‌گفت درباره آن‌چه که بر سر نوزادش آمده «گیج» شده است. اما پلیس گیج نبود. افسری که 17 اکتبر سال 2014 برای بررسی به خانه او رفته بود، در استشهادیه خود گفت: «مادر، غرق خواب شده و روی برایدن رفته بود.» همین باعث شد تا برایدن خفه شود.


برایدن، سه هفته اول عمر خود (یعنی نیمی از عمرش) با سندرم ترک نوزاد دست و پنجه نرم کرده بود و بعد از بهبود وضعیتش، بیمارستان او را به دست شلایر معتاد و پدر 48 ساله‌ای داده بود که سابقه کیفری نیز در پرونده‌اش داشت. علاوه بر این، پزشکان بیمارستان از یک کار مهم دیگر هم غفلت کردند: هیچ‌کس به مسئولین حفاظت از کودکان خبر نداد که این نوزاد سه هفته‌ای را به دست مادری داده‌اند که معتاد به مواد مخدر است. تنها تماسی که با مقامات خدمات مراقبت از کودکان گرفته شد، 80 روز بعد از مرگ برایدن بود.

اوایل روز 22 ژانویه سال 2015، کودکی نوپا، صدای «آنتونی» برادر نوزادش را شنید که نمی‌توانست نفس بکشد. دختربچه تلاش کرد پدر و مادرش را بیدار کند، اما هر دوی آن‌ها کنار نوزاد دراز کشیده بودند و در نتیجه مصرف مسکن‌های تجویزی و داروهای ضداضطراب، به خواب عمیقی فرو رفته بودند. هنگامی که مادر آنتونی از خواب بیدار شد، نوزادش روی صورت خوابیده و بدنش کبود شده بود.

 

جزئیات بیش‌تری درباره پرونده «جنیفر فریزیر» و «جیسی» - دانلود
در این پرونده هم اگرچه مادر مشکوک به سوءمصرف مواد مخدر بود و آنتونی هم اولین روزهای عمر خود از سندرم ترک نوزاد رنج برده بود، اما باز هم به تشخیص یک نهاد حفاظت از کودکان، آنتونی «هیچ نیازی به مراقبت نداشت.» در میان 110 پرونده ابتدای گزارش، 47 کودک دیگر نیز در شرایط مشابه و به علت «شرایط غیرایمن خواب» جان خود را از دست داده‌اند.


«ریان پدرسون» به محض شنیدن صدای قلب «آوری» تصمیم گرفت مواد مخدر را کنار بگذارد، اما تنها سه روز بعد از تولد او چند نوع ماده مخدر و آرام‌بخش مصرف کرد و به پسرش شیر داد. ریان در همان حال، خواب رفت و وقتی بیدار شد، آوری خفه شده بود.


«ملانی آن پریچارد» پیش از آن‌که اکتبر سال 2012 کودک 8 ماهه‌اش را مسموم کند، سابقه‌ای طولانی در مصرف مت‌آمفتامین داشت و دو بار به خاطر غفلت و سوءرفتار فیزیکی، «صلاحیت سرپرستی فرزند» را از او و هم‌سرش سلب کرده بودند. با این وجود، کارکنان خدمات اجتماعی از این سابقه بی‌خبر بودند و «مارنی کی» را پس از تولد به پدر و مادرش سپردند. تحقیقات ایالتی نشان می‌داد مارنی پیش از مرگ، سوء‌تغذیه داشته و آب بدنش کم شده بوده است. با این حال، علت مرگ او هیچ‌یک از این‌ها نبود، بلکه خوردن «فنتانیل» بود، ماده مخدری که از مورفین قوی‌تر است. از 110 پرونده مذکور، 12 کودک دیگر نیز به دلیل خوردن متادون، هروئین، اکسی‌کدون یا مواد مخدر دیگر کشته شده‌اند.
«بلا بلکیستن» دختربچه دو ساله پس از آن‌که مادرش او را در خانه گم کرد، توسط هم‌سایه‌شان و در حالی پیدا شد که بدون لباس و با صورت در استخر خانه افتاده و غرق شده بود. وقتی افسران پلیس به خانه آن‌ها رسیدند، «کلی» مادر «بلا» در حالی که کاملاً مشهود بود تحت تأثیر مواد مخدر است، بدون آن‌که حتی بداند چه اتفاقی افتاده، بریده‌بریده حرف می‌زد و تلاش می‌کرد سر پا بایستد. «کلی» به قتل درجه دوم متهم شد و همان سال، خودکشی کرد. از 110 پرونده، 7 پرونده دیگر نیز شامل کودکانی می‌شد که به علت غفلت والدین خود، غرق شده بودند.

مقامات ایالتی معتقدند «داستین انگوین» که تنها 10 هفته داشت، توسط دوست‌پسر مادرش و بر اثر «بدرفتاری فیزیکی» کشته شده است. در حالی که «براندون آدکینز» خدمات محافظت از کودک را مقصر می‌داند، چون داستین را با مادر معتادش به خانه فرستاده‌اند. از سوی دیگر، «دبورا آرمسترانگ» سخن‌گوی خدمات محافظت از کودک می‌گوید بیمارستان به هیچ‌یک از مددکاران این سازمان خبر نداده است. 10 پرونده دیگر نیز در میان 110 پرونده، متعلق به نوزادان یا کودکانی می‌شد که به علت خشونت فیزیکی والدین جان خود را از دست داده بودند.

به‌رغم همه این پرونده‌ها، هنوز هم قوانین ثابتی در آمریکا وجود ندارد که تمام ایالت‌ها به آن‌ها عمل کنند. هم‌چنان در برخی ایالت‌ها گزارش اعتیاد مادر به مواد مخدر یا حتی استفاده او از متادون برای ترک اعتیاد، می‌تواند منجر به تشکیل پرونده علیه مادر شود و بنابراین بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند این موارد را گزارش نکنند.

هنوز هم تأخیر در واکنش به این‌گونه پرونده‌ها جان کودکانی مانند «رادیر سالمن» هفته ماهه و 25 نفر دیگر را می‌گیرد؛ هنوز هم عدم وجود طرح‌های کارآمد حفاظت از کودک، مرگ کودکانی مانند «تایلر لی دراموند» 22 ماهه و 74 نفر دیگر را به دنبال دارد؛ و هنوز هم بی‌توجهی به پرونده مادران معتاد به مواد مخدر[12] و تعلل مسئولین حفاظت از کودکان، «نیکولو وارنر» 11 ماهه و 32 نفر دیگر را به کام مرگ می‌کشد. نکته قابل ذکر این‌که این گزارش تنها درباره چند ماه اول زندگی این کودکان است. توصیف آینده‌ای که در صورت زنده ماندن، انتظار فرزندان مادران معتاد به مواد مخدر را می‌کشد[13]، نیازمند گزارشی مفصل و مستقل است.

 

منبع: http://shiraze.ir/fa/news/87194/%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%B3%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
محافظت از بیماری های جسمی و ذهنی با چند قطره خون نوزاد


رئیس گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: آزمایش غربالگری برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه فربخش، به مناسبت روز جهانی کم‌توانی ذهنی، با تاکید بر اهمیت انجام آزمایش غربالگری در حین بارداری و پس از تولد، افزود: مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت برای شناسایی نوزادانی که ممکن است با مشکلات و اختلالات متابولیک به دنیا آیند، تنها با گرفتن چند قطره خون و انجام آزمایش غربالگری بیماری‌های متابولیک مادرزادی، نوزاد را در مقابل خطر بروز بسیاری از بیماری های ذهنی و جسمی محافظت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آزمایش غربالگری برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است، گفت: بسیاری از این بیماری‌ها، در صورت تشخیص زود هنگام، قابل کنترل و درمان بوده و می‌توان از بروز علایم شدید و خطرناک این بیماری ها جلوگیری کرد.

فربخش یادآور شد: در صورت تاخیر در تشخیص و درمان، این بیماری‌ها می‌توانند مشکلات ذهنی و جسمی همچون عدم توانایی حرکتی، کم توانی ذهنی، سوء تغذیه و عدم توانایی در تکلم را به دنبال داشته باشند.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کم کاری مادرزادی تیروئید عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی، رشد طولی و قد نوزاد بر جای می گذارد.

فربخش با بیان اینکه بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد هیچ‌گونه نشانه آشکاری ندارد، توضیح داد: نوزاد در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهر کاملا سالمی دارد، ولی به تدریج علائم بیماری نمایان شده و با گذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

وی درباره عوارض این بیماری، گفت: در این صورت کودک اغلب ناآرام و پر جنب و جوش شده و تعادل عصبی خوبی ندارد، قدرت تکلم او ضعیف و راه رفتنش دچار مشکل شده و عقب ماندگی ذهنی در این بیماری شدید است. همچنین کودک مبتلا، بیش فعالی همراه با حرکات بی هدف پیدا می کند.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/4979568/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

فوق تخصص ریه کودکان:
شیردهی مادران مبتلا به کرونا باید به صورت غیرمستقیم انجام شود


مشهد- ایرنا - فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه تماس تنفسی در زمان شیردهی می‌تواند بیماری کووید ۱۹ را از مادر به نوزاد منتقل کند گفت: شیردهی مادران مبتلا به این بیماری تا زمان بهبودی باید به صورت غیرمستقیم انجام شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سید جواد سیدی با بیان اینکه علائم بیماری کووید ۱۹ در کودکان سالم می‌تواند خفیف باشد افزود: ابتلا به این بیماری در کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌تواند با عوارض بیشتری همراه شود.
وی ادامه داد: ابتلا به ویروس کرونا در کودکان سالم به دلیل سیستم ایمنی خاصی که دارند می‌تواند با علائم خفیف همچون تب یا شبیه سرماخوردگی عادی باشد و در کودکان مبتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و کلیوی یا کودکانی که داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند ابتلا به این ویروس می‌تواند با شدت بیشتری بروز کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تغییر ساختار ژنتیکی ویروس کرونا موجب همه گیری بیشتر این ویروس در جامعه شده ‌و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توجه به بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی به ویژه از سوی والدین، اجتناب از حضور در اماکن عمومی و تجمع‌های غیر ضروری از جمله مواردی است که در این دوره باید به آن توجه داشت.
وی افزود: دوره کمون بیماری کووید ۱۹ از ۲ تا ۱۴ روز است و پس از آن علائم بیماری در فرد بروز می‌کند و در صورت ابتلا این ویروس در ریه بزرگسالان عوارض شدید و التهاب ایجاد می‌کند اما کودکان این مرحله را به صورت خفیف طی می‌کنند.
دکتر سیدی با بیان اینکه کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی باید داروها و درمان‌های خود را ادامه دهند و استفاده از داروهای خود را متوقف نکنند ادامه داد: براساس بررسی و تحقیقات انجام شده در کودکانی که مبتلا به آسم هستند و دارو مصرف می‌کنند بیماری کووید ۱۹ با شدت کمتر بروز می‌کند.
وی در باره ابتلای مادران باردار به بیماری کووید ۱۹ و تاثیر آن بر روی جنین گفت: در سه ماه نخست بارداری، ابتلای مادر به تب‌های شدید می‌تواند اثرات مضر بر روی جنین داشته باشد و هرچه سن بارداری بیشتر باشد اثر آن بر روی جنین و ابتلا به بیماری‌های مزمن کمتر می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

منبع: https://www.irna.ir/news/83860745/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد