نوشته شده توسط : fatemeh


در میان اشیاء موزه ملی تاریخ طبیعی آلاسکا یک شلوار نوزاد به چشم می‌خورد که با استفاده از خز فک دریایی ساخته شده و نقش پوشک را در روزگار قدیم ایفا می‌کرده است
سرویس عکس و فیلم فردا: در میان اشیاء موزه ملی تاریخ طبیعی آلاسکا یک شلوار نوزاد به چشم می‌خورد که با استفاده از خز فک دریایی ساخته شده و نقش پوشک را در روزگار قدیم ایفا می‌کرده است. این پوشک متعلق به اسکیمو‌ها بوده و در ورودی یک خانه زیرزمینی در سال ۱۹۳۶ یافت شده است.

در بخش داخلی این پوشک از خز استفاده شده تا رطوبت را به خود جذب نماید و دور تا دور آن نواری همانند کمربند دوخته شده تا در بخش جلویی گره بخورد و شلوار را در پای نوزاد محکم نماید. این پوشک نمونه نادری است که شیوه مراقبت از نوزادان را در روزگار باستان نشان می‌دهد.

منبع: https://www.fardanews.com/fa/news/866266/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

 



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند.
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است .از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.

بزرگ تر از سن حاملگی (LGA) چیست؟
اصطلاح بزرگ تر از سن حاملگی یا LGA برای توصیف نوزادانی استفاده می شود که وزن هنگام تولد آنها، نسبت به مقدار نرمال هفته ای از بارداری که در آن متولد شده اند زیاد است. به این معنی که وزن هنگام تولد نوزادان دچار LGA از 90 درصد نوزادانی که در همان سن بارداری متولد شده اند، بیشتر است.
میانگین وزن نرمال نوزادان در هنگام تولد gr 3200 است. حدود 9 درصد از نوزادان وزن بالاتر از gr 4000 دارند. و تعداد بسیار کمی با وزن بالاتر از 5 کیلو به دنیا می آیند.
گرچه اکثر نوزادان LGA ترم بوده، یعنی دوران بارداری را به طور کامل سپری کرده اند و در بین هفته های 37 تا 41 به دنیا آمده اند، تعداد کمی از نوزادان نارس نیز ممکن است LGA باشند.

علت ایجاد LGA چیست؟
از آنجا که ژنتیک نقش بسیار مهمی در وزن هنگام تولد دارد، برخی از نوزادان بزرگ هستند زیرا پدر و مادر آنها در هنگام تولد وزن زیادی داشته اند. وزن هنگام تولد تحت تأثیر مقدار افزایش وزن مادر دردوران بارداری نیز هست. افزایش وزن بیش از حد در این دوران ممکن است منجر به وزن بالای هنگام تولد شود.
مهمترین علت ایجاد کننده ی LGA، دیابت مادر است. مادرانی که در طول بارداری مبتلا به دیابت هستند، مقدار گلوکز موجود در جریان خونشان زیاد است، در نتیجه مقدار گلوکز بیشتری به جنین می رسد، در پاسخ به این شرایط، بدن جنین مقدار بیشتری انسولین تولید خواهد کرد. این مقدار بیش از اندازه ی گلوکز و انسولین منجر به افزایش تولید و تجمع چربی در بدن جنین، در نتیجه وزن گیری بیش از حد او خواهد شد.

چرا LGA نگران کننده است؟
از آنجا که نوزادان دچار LGA بسیار بزرگ هستند، زایمان آنها سخت خواهد بود. مشکلاتی که در هنگام تولد نوزادان دچار LGA ممکن است رخ دهد شامل:
- طولانی شدن زمان زایمان طبیعی
- زایمان سخت
- افزایش احتمال نیاز به انجام سزارین
به این دلیل که بسیاری از نوزادان LGA از مادران دیابتی متولد می شوند، بسیاری از مشکلات نوزادان LGA مربوط به تنظیم گلوکز خون است. برخی از این مشکلات شامل:
- هیپوگلیسمی Hypoglycemia (قند خون پایین) نوزاد بعد از زایمان
- افزایش بروز نواقص هنگام تولد
- زجر تنفسی Respiratory distress
لازم به ذکر است که بسیاری از نوزادان LGA مبتلا به زردی نوزادی نیز می شوند.

LGA چگونه تشخیص داده می شود؟
در طی بارداری، وزن جنین از روش های گوناگونی بررسی می شود. یکی از این روش ها اندازه گیری فاصله ی بین بالاترین نقطه ی رحم و سمفیز پوبیس (استخوان عانه) مادر است که اصطلاحأ ارتفاع رحم نامیده می شود. این اندازه گیری بر اساس سانتی متر است و می توان آن را با سن هفتگی بارداری مقایسه کرد. اگر اندازه ی ارتفاع رحم نسبت به سن بارداری زیاد باشد احتمالا رشد جنین بیش از مقدار نرمال است.
سونوگرافی نیز یک روش مطمئن برای تخمین اندازه و وزن جنین است. به این صورت که از طریق اندازه گیری دور سر، دور شکم، قد نشسته و یا ایستاده و طول استخوان فمور ( استخوان ران)، وزن جنین تخمین زده می شود.
مقدار افزایش وزن مادر در طول بارداری نیز وزن جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. به این ترتیب ممکن است که افزایش وزن بیش از حد منجر به داشتن یک نوزاد LGA شود.

درمان LGA
درمان هایی که از طرف پزشک برای نوزادان دچار LGA درنظر گرفته می شود، به عوامل مختلفی وابسته است. از جمله:
- سن بارداری، وضعیت کلی سلامت و شرح حال پزشکی مادر
- شدت LGA
- توانایی تحمل نوزاد نسبت به انواع روش های درمانی
- عقاید و ترجیحات مادر
اگر سونوگرافی های دوران بارداری نشان دهند که جنین کاملا بزرگ است ممکن است که انجام زود هنگام زایمان به برای شما توصیه شود که از طریق القای زایمان طبیعی یا سزارین انجام خواهد شد.
پس از زایمان، یک نوزاد مبتلا به LGA از نظر وجود نواقص باید کاملا بررسی شود. بعلاوه جهت جلوگیری از افت قند خون نوزاد، میزان قند خون او باید در فواصل منظم چک شود.

جلوگیری از ایجاد LGA
مراقبت های دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً برای بررسی وزن مادر و جنین. اگر سونوگرافی دوران بارداری نشان دهنده ی نوزاد LGA باشد، باید میزان قند خون (احتمال ابتلا به دیابت بارداری) و وجود سایر بیماری ها در مادر چک شود. مدیریت درست دیابت و وزن گیری مادر با کمک رعایت دقیق توصیه های پزشک، می تواند مانع از بروز LGA در جنین شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/197245/%D9%88%D8%B2%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%DB%8C



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

همیشه شنیده ایم که بزرگ ترها می گویند نوزاد بعد از شیر خوردن حتما باید آروغ بزند و اگر این اتفاق نیفتد، کودکتان دل درد می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا نوزاد باید بعد از شیر خوردن آروغ بزند؟ علت اصلی این کار خارج کردن گاز و نفخی است که به دلیل خوردن شیر در دستگاه گوارش نوزاد ایجاد شده است و اگر خارج نشود ممکن است نوزاد را دچار گریه های شبانه کند و نگذارد شما استراحت کنید.

در این مقاله می خواهیم بصورت کامل مسئله آروغ نوزاد را بررسی کرده و برایتان توضیح دهیم که چرا نوزاد باید آروغ بزند و چطور می توانید این کار را انجام دهید؟ پس ما را همراهی کنید!

 

چرا نوزاد نیاز به آروغ دارد؟
زمانی که نوزاد شیر می خورد به دلیل طبع سرد شیر ممکن است دچار نفخ و جمع شدن گاز در دستگاه گوارشی شود. گاهی این گازها از طریق روده جمع و همراه با مدفوع خارج می شود و گاهی نیز از طریق مری و دهان خارج می شود که در این صورت به آن آروغ می گویند. در برخی آروغ ها که بصورت شدید تر اتفاق می افتد ممکن است مقداری شیر نیز از دهان نوزاد خوارج شود که اصلا مسئله نگران کننده ای نیست.

هنگامی که حباب های گاز در معده نوزاد گیر می افتند، باعث احساس پری و ناراحتی و در نتیجه گریه نوزاد می شوند. زمانی که نوزاد شروع به گریه می کند حتما دلیلی دارد. از جمله این دلایل می توان به خستگی، گرسنگی، زمان تعویض پوشک نوزاد و دل درد اشاره کرد. موارد گرسنگی و نیاز به تعویض و خستگی به راحتی قابل بررسی و رفع هستند. اما در صورتی که همه موارد چک شد و گریه نوزاد هنوز ادامه داشت احتمالا نوزاد دچار ناراحتی معده و دل درد شده است. بنابراین بهتر است بعد از هربار تغذیه نوزاد حتی اگر علائم نفخ هم وجود نداشت آروغ نوزاد را بگیرید.

دلایل جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد
دلایل مختلفی منجر به جمع شدن گاز در معده و روده نوزاد می شود. سه دلیل اصلی جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد به شرح زیر است:

1- بلع هوا
هنگامی که نوزادان شیر می خورند، همراه با شیر مقداری هوا نیز وارد معده آن ها می شود. این مسئله بیشتر در هنگام شیردهی با شیشه اتفاق می افتد زیرا نوزاد سعی دارد سریع تر شیر بخورد. گاهی نیز هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند به دلیل شیر زیاد مادر یا گرسنگی زیاد نوزاد، نوزاد می خواهد سریع تر شیر بخورد و هوا به همراه شیر وارد معده نوزاد می شود.

2- هضم
گاهی تجزیه مواد غذایی در روده بزرگ توسط باکتری ها به طور طبیعی گاز ایجاد می کند. احتمال تولید گاز در غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتر است. برخی از غذاها مانند لوبیا، سبزیجات (مانند بروکلی، گل کلم، و بوته های سبز)، آب نبات های بدون قند و آدامس، نوشابه های سودا و میوه، گاز بیشتری در معده تولید می کنند.

3- واکنش آلرژیک یا عدم تحمل غذایی
اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می شود، به مواد غذایی که مادر می خورد حساس است. بنابراین اگر مادر غذایی بخورد که نفخ داشته باشد، گاز بیشتری می تواند در معده نوزاد جمع شده و حتما باید آروغش گرفته شود. طبق نظر دکتر Forbis ( پزشک آمریکایی) احتمال این موضوع در زمان هایی که مادر لبنیات استفاده می کند، بیشتر است.

نوزاد در چه زمانی باید آروغ بزند؟
توصیه می شود بعد از هربار شیر خوردن نوزاد، کاری کنید که نوزاد آروغ بزند. اگر خودتان به نوزادتان شیر می دهید، قبل از اینکه سینه شیردهی را جا به جا کنید نیز آروغ نوزادتان را بگیرید. در نوزادانی که باشیر خشک تغذیه می شوند نیز بهتر است پس از هربار تغذیه این کار انجام شود. پیشنهاد می کنیم برای وزن گیری و آرامش بیشتر نوزادتان حتما به مقاله بهترین شیر خشک برای وزن گیری نیز در مجله تخصصی اوما سری بزنید.

 

آموزش آروغ زدن نوزاد

روش های مختلفی برای گرفتن آروغ نوزاد وجود دارد. اما بهترین روش ها دو حالت زیر است که با توجه به راحتی خودتان و نوزادتان می توانید آن ها را امتحان کرده و یکی از آن ها را انتخاب کنید:

1- روی شانه
در این حالت باید نوزاد را روی شانه خود قرار دهید، طوری که صورتش به سمت شما باشد. از یک دست برای نگه داشتن او استفاده کنید و با دست دیگر به آرامی و چندین مرتبه به پشت او ضربه بزنید تا نوزاد آروغ بزند.

2- در حالت نشسته بر روی پای مادر
در این حالت خودتان بنشینید، سپس نوزاد را بر روی پای خود بصورت دمر قرار دهید. از یک دست و زانو برای نگه داشتن نوزاد استفاده کنید. با دست دیگر به پشت نوزاد به آرامی ضربه بزنید تا آروغ بزند. در این حالت مراقب سر و گردن نوزاد باشید.

آیا آروغ زدن نوزاد نشانه سیر شدنش است؟
خیر آروغ زدن نوزاد به منظور تخلیه گاز است و نشانه سیر بودن نوزاد پس از خوردن مقدار کافی از شیر این است که آرام شده و دیگر کلافه نیست و حرکات مکیدن را بسیار کندتر از قبل انجام می دهد و فرزند شما زمانی که به میزان کافی سیر می شود نوک پستان و یا سرشیشه را رها خواهد کرد.

آروغ گرفتن نوزاد خوابیده چگونه است؟
نوزادتان را به شکم روی پاهایتان بخوابانید و با ملایمت به پشت او ضربه بزنید تا آروغ بزند.

نوزاد را به شکل عمودی و به شکم روی پاهایتان بخوابانید.
همه بدن نوزاد و حتی سرش باید روی پاهای شما باشد .
کمی سر کودکتان را به پهلو بچرخانید تا بتواند به راحتی نفس بکشد.
با یک دست فک و چانه نوزاد را نگه دارید تا سرش ثابت بماند.
دقت کنید که دستتان دور گلوی او نباشد تا احساس خفگی نکند.
حالا با دستت دیگرتان آرام به پشت نوزاد بزنید تا آروغ بزند.
علت سخت آروغ زدن نوزاد
علت خاصی ندارد اما بعضی نوزادان برای خارج کردن هوایی که بعد از غذا خوردن و یا گریه کردن داحل شکمشان جمع می شود، نیاز به کمک دارند و این نیاز قلق های مخصوص به خود را دارد که ندانستن آن ممکن است علت دیر آروغ زدن نوزاد باشد.

آروغ زدن نوزاد چقدر طول می کشد؟
حداكثر 20 دقيقه بعد از پايان شيردهي. بهتر است قبل از اين مدت شيرخوار را نخوابانيد. بهتر است او را سردوش بگذاريد يا اگر واقعا سرتان شلوغ است براي چند دقيقه‌اي او را به شكم بخوابانيد. البته در اين حالت بايد مراقب او باشيد.

با چه روش هایی می توان نفخ شکم نوزاد را کاهش داد؟
گاهی مقدار نفخ آن قدر زیاد است که حتی با آروغ زدن هم کودک آرام نشده و گریه می کند. در این حالت می توانید از روش های ماساژ نوزاد استفاده کرده و با ماساژ دادن او به آرامی گاز اضافه را خارج کنید. همچنین می توانید نوزاد را به پشت خوابانده و پاهای او را عقب و جلو کنید تا گاز اضافی خارج شود. در کنار این روش ها با انجام کارهای زیر می توانید تجمع میزان گاز در شکم نوزاد را کاهش دهید:

1- تغییر رژیم مادر
اگر شما خودتان به فرزندتان شیر می دهید باید به این نکته توجه داشته باشید که هر ماده غذایی که در رژیمتان استفاده می کنید می تواند روی شیر شما و میزان نفخی که برای نوزادتان ایجاد می کند، تاثیر داشته باشد. معده نوزادان بخصوص زمانی که شما از محصولات لبنی استفاده می کنید حساس تر می شود. بنابراین با تغییر رژیم غذاییتان طبق نظر پزشک می توانید میزان نفخ نوزاد را کاهش دهید.

2- خارج کردن حباب های هوای شیر خشک
اگر فرزندتان را با شیر خشک تغذیه می کنید، باید بدانید زمانی که در حال آماده سازی شیر خشک هستید، با تکان دادن شیشه شیر، حباب های هوا داخل شیر جمع می شوند و در نتیجه وارد معده نوزاد می شوند. به همین دلیل قبل از دادن شیر به نوزاد باید چند دقیقه صبر کنید تا حباب های هوا از داخل شیر خارج شوند.

3- سرعت جریان شیر از سر شیشه شیر
سر شیشه های شیر بسیار متفاوت هستند. برخی از این شیشه ها حفره های بزرگی دارند که باعث می شوند شیر با سرعت بیشتری از آن ها خارج شود و حجم زیادی از هوا به همراه آن وارد معده نوزاد شود. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که حفره سر شیشه شیر متناسب با سن نوزادتان باشد و سرعت خروج شیر از آن زیاد نباشد.

4- شکل شیشه شیر
اگر نوزاد شما شیر خشک می خورد و حجم زیادی گاز در بدنش جمع می شود سعی کنید طرح شیشه او را عوض کنید تا مقدار گاز کمتری در آن تجمع کند. برخی از شیشه ها بهتر طراحی شده اند و هوای کمتری از طریق نوک شیشه وارد معده نوزاد می شود.

 

5- شربت های ضد نفخ

اگر در درمان نفخ شکم نوزاد هیچ کدام از روش های بالا کارساز نبودند و نوزاد شما دائما دچار دل درد شد، طبق نظر پزشک می توانید از قطره های پدی لاکت یا ضدکولیک برای کاهش نفخ نوزادتان استفاده کنید. همچنین می توانید از شربت گرایپ واتر استفاده کنید. این دارو، یک داروی گیاهی است که شامل گیاهان آرام کننده معده مانند بابونه، شوید، زنجبیل و نعناع می باشد و برای کاهش نفخ مفید است.

آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد؟
سن خاصی برای توقف آروغ زدن نوزاد وجود ندارد. با رشد نوزاد و بالغ شدن سیستم گوارشی او، به طور طبیعی آروغ کمتر می شود. شما این تغییرات را در 4 تا 6 ماهگی نوزاد مشاهده می کنید که نوزاد می تواند غذاهای جامد و کمکی بخورد. اگر نوزاد هنوز هم بهانه می گیرد آروغ زدن را ادامه دهید.

 

چه زمانی باید نگران آروغ زدن نوزاد باشید؟

آروغ زدن نوزاد امری کاملا طبیعی است. اما استفراغ پرتابی طبیعی نیست. اگر نوزاد بعد از شیر خوردن به شدت حجم زیادی از موادغذایی را بالا می آورد حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن بررسی شود.

نکته مهم:
اگر نوزاد شما آروغ نمی زند اما به خوبی غذا می خورد و رشد می کند نگران نشوید. زدن آروغ یک مسئله حیاتی و الزامی برای سلامت بدن نوزاد نیست و در بعضی نوزادان میزان نفخ بسیار کم است و نیازی به آروغ زدن نیست.

حرف آخر
به طور کلی توجه به آروغ زدن نوزاد پس از هر بار تغذیه شدن باعث می شود گازهای اضافی که به هردلیلی در معده نوزاد جمع شده اند به راحتی از دهان نوزاد خارج شده و او را دچار دل درد و ناراحتی نکنند. این کار تاثیر زیادی در آرامش نوزاد و کاهش گریه های او دارد.

منبع: https://ooma.org/post/66812/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF/



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دختری 3 ماهه دارم که از 40 روزگی همش دستاشو می خوره و برفک می زنه، پستونک هم نمی گیره و وقتی می ذارم دهنش گازش می گیره، چکار کنم که پستونک بگیره؟

پاسخ دکتر محمود مقیمی، متخصص اطفال:
برای درمان برفک نوزاد، شما باید قطره نیستاتین را برروی زبان نوزاد بریزید و حتما بعد از شیر دادن روزی 3 بار این کار را انجام دهید و به مدت 10 روز قطره را روی زبان نوزاد بریزید تا برفک دهانش برطرف شود. همچنین به شما توصیه می کنم بعد از شیر دادن به نوزاد خود دهان او را با آب بشویید تا از برفک زدن دهان نوزاد جلوگیری شود.

پاسخ از دکتر آزاده فهیمیان، متخصص اطفال:
بیماری برفک یک بیماری قارچی مزمن است و وقتی در دهان نوزاد برفک زده است به این معنی است که تمام گوارش نوزاد درگیر است و وقتی دفع صورت می گیرد بیماری چه در نوزاد پسر و چه دختر به مجاری ادراری او هم سرایت می کند. ما باید به شدت حواسمان به برفک باشد چون نوزاد سینه مادر را می مکد این بیماری بین دهان نوزاد و سینه مادر انتقال پیدا می کند پس لازم هم نوزاد و هم مادر درمان شوند و هم مادر یا پرستاری که پشت نوزاد را می شوید. به شما مادر عزیز توصیه می کنم که روزی دو تا سه بار دوش بگیرید. هر هشت ساعت حدود چهار تا پنج قطره نیستاتین داخل دهان نوزاد بچکانید تا بخورد و بعد هم روزش سه بار گاز استریل را دور انگشت تان بپیچید و آن را به قطره نیستاتین آغشته کنید و آنرا روی زبان نوزاد بکشید. سعی کنید گاز آغشته به نیستاتین را به همه سطح زبان و همچنبن اطراف دهان نوزاد بکشید حتی قسمت های مخاط دهان و داخل گونه هم بمالید به طوری که تمام نقاطی که در هنگام شیر خوردن درگیر هستند به این قطره آغشته شوند.
از طرف دیگر هر 6 ساعت یکبار یعنی در فاصله بین دو شیردهی مادر، باید نوک سینه تان را با گاز استریل آغشته با نیستاتین پاک کنید. اینکار را حتی اگر نوک سینه ها قرمز نیستند و التهاب ندارند هم انجام دهید. باز هم تاکید می کنم حتی اگر هیچ نشانه ای از برفک روی سینه هایتان نیست این کار را انجام دهید و حتما قبل از شیردهی به نوزاد نوک سینه ها را با گاز استریل آغشته با نیستاتین تمیز کنید.
توجه داشته باشید که اگر برفک را درمان نکنیم ممکن است بی علامت شود و در آینده مشکلات بسیار زیادی برای مجاری ادراری و تناسلی فرزند شما (چه پسر و چه دختر) ایجاد کند و چه بسا بی توجهی به درمان برفک در دوران طفولیت می تواند زمینه ساز بسیاری از نازایی ها در دوران بزرگسالی باشد.

 

منبع: https://niniban.com/fa/news/118693/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%81%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

در مراحل اولیه شیردهی، برخی از نوزادان از یک پستان شیر می خورند، بر همین اساس مادران بیشتر از آن پستان به نوزاد شیر می دهند.
شیر مادر غذایی ایده آل برای کودک است و تمام نیازهای تغذیه ای کودک به انرژی و پروتئین را در شش ماهه ی اول حیات به طور طبیعی تأمین می کند به صورتی که در این شش ماه کودک به هیچ ماده ی غذایی تکمیل کننده ای نیاز ندارد. شیردهی باید از همان ساعات و دقایق اولیه توسط مادر به صورت صحیح انجام گیرد.
مادر باید سعی کند از همان روز اول از هر دو سینه شیر بدهد. برخی از مادران احساس می کنند یکی از سینه هایشان شیر تولید نمی کند، علت این امر چیست و چرا یکی از سینه های مادران شیر تولید نمی کند. در این بخش در قالب پرسش و پاسخ به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

سوال:سینه چپ من شیر تولید نمی کند؟
پاسخ: اکثر خانم های شیرده یک سینه دارند که نسبت به دیگری شیر بیشتری تولید می کند. در بعضی موارد، به ویژه اگر زن عمل جراحی (بیوپسی یا بزرگ کوچک کردن سینه) بر روی سینه هایش انجام داده باشد مسلما سینه ها شیر کم تری تولید خواهند کرد اما در اکثریت زنان شیرده، بدن بر اساس تقاضا و خواسته کم و بیش نوزاد شیر تولید می کند.
در مراحل اولیه شیردهی، برخی از نوزادان یک سینه را بر دیگری ترجیح می دهند و براساس آن مادران بیشتر از آن سینه نوزاد را شیر می دهند. بنابراین سینه دیگر به اندازه ای که باید مورد استفاده قرار نگرفته و به اندازه شیر تولید نمی کند.

مشکلات شیردهی
چنان چه در مراحل اولیه شیردهی به نوزاد هستید توصیه می شود از هر دو سینه به طور یکنواخت برای شیردهی استفاده کنید و سپس سعی کنید شیر اضافی در سینه ها را پمپ کنید و یا سینه ای که شیر کم تری تولید می کند را تحریک به شیردهی کنید زیرا باعث افزایش مقدار تولید و به تبع تقاضای بیشتر نوزاد خواهد شد.
همچنین مراجعه به یک مشاور شیردهی یا پزشک نیز خالی از لطف نیست زیرا آن ها می توانند در کمک به بسیاری از مشکلات شیردهی توسط شیر مادر مفید و به خوبی عمل کنند.

سوال:دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه چیست؟
پاسخ:بیشتر نوزادان فقط از یک سینه شیر می خورند و وقتی مادر سینه مقابل را امتحان می کند از شیر خوردن امتناع می کنند، علت این کار نوزادان در چیست:

تفاوت در نوک سینه ها
معمولا سینه چپ کانال های فعالتری نسبت به سینه راست دارد. دلیل شیر خوردن نوزاد از یک سینه تفاوت در نوک سینه ها می تواند باشد، کودک سینه ای را که نوک متناسبی دارد، می تواند بهتر بمکد و از آن تغذیه کند. سینه ای که نوزاد نمی پذیرد ممکن است نوک سینه ای سفت یا بزرگ تر داشته باشد که خوردن آن برای نوزاد سخت باشد.

انتخاب نوزاد
ممکن است نوزاد ترجیح دهد یکی از سینه ها را بیشتر بخورد زیرا در یک طرف راحت تر دراز می کشد یا به علت واکسیناسیون یا عفونت گوش از یک سینه نمی تواند شیر بخورد.

عمل جراحی یا زخم
انجام عمل جراحی یا داشتن زخم بر روی یکی از سینه ها بر تولید شیر تاثیر گذاشته و تولید شیر با مشکل مواجه می شود.

ورم سینه
اگر یکی از سینه ها ورم کرده باشد، مزه شیر تغییر کرده و نوزاد ترجیح می دهد از سینه دیگر شیر بخورد.

اشکالاتی در تکنیک شیر دادن
مادر بهتر است از هر دو سینه به نوزاد شیر دهد و هر بار از یک سینه شیردهی انجام دهد. عملکرد مادر نقش مهمی در عادت شیرخوردن نوزاد و اینکه او از کدام سینه شیر بخورد، دارد.
برخی مادران که چپ دست هستند، عادت دارند از سینه چپ شیر دهند و بعد از مدتی نوزاد سینه راست آنها را نمی گیرد. شیر دادن به نوزاد در هر وعده از هر دو پستان باعث تحریک تولید شیر بیشتر نیز می شود.

منبع: https://niniban.com/fa/news/223851/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

مادر 35 ساله به جرم رها کردن نوزادش در خیابان دستگیر شد.

به گزارش فرتاک نیوز،
پلیس شمال کارولینا مادر جوانی را به جرم اقدام به قتل و سو قصد به جان نوزادش دستگیر کرد.

بر اساس گزارش پلیس، متهم 35 ساله پس از این که نوزادش را به بیرون از خانه برد او را برهنه در خیابان گذاشت و به خانه بازگشت.

یکی از ساکنین خیابان که از صدای زجه های دردناک نوزاد متوجه حضورش در خیابان و کنار سطل زباله شد فورا به سراغش رفت و جانش را نجات داد.

گفتنی است که مرد جوان پس از نجات نوزاد با اداره پلیس تماس گرفت و گزارش این اتفاق را داد و گفت که لطف خداوند بوده که او متوجه کودک شده و جانش را نجات داده است.

ماموران پلیس پس از ثبت گفته های او اقدامات لازم را برای پیدا کردن خانواده کودک انجام داد و توانست پس از 48 ساعت مادر جوان را که به جز نوزاد رها شده کودک دیگری نیز داشته است پیدا کند.

در حال حاضر از انگیزه این مادر بی رحم اطلاعایت منتشر نشده است و اکنون به صورت موقت در زندان است تا مجازاتی برای این کارش در نظر گرفته شود.

منبع:  https://www.fartaknews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-8/187018-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

برای درمان بغلی بودن نوزاد، بایستی احساس امنیت و آرامش در او ایجاد کنید. راهکارهایی مانند پوشاندن لباس مناسب، قنداق کردن و خوابیدن در تخت مشترک در این شرایط بسیار موثر هستند.
برای درمان بغلی بودن نوزاد، بایستی احساس امنیت و آرامش در او ایجاد کنید. راهکارهایی مانند پوشاندن لباس مناسب، قنداق کردن و خوابیدن در تخت مشترک در این شرایط بسیار موثر هستند.
در آغوش گرفتن نوزاد تازه متولد شده لذت بسیاری برای پدر و مادر دارد. لحظاتی سرشار از عشق که برای همیشه در خاطر نقش می‌بندند. اما هنگامی که نوزاد تنها تمایل به بودن در آغوش شما دارد و به محض اینکه او را روی تخت یا گهواره می‌گذارید شروع به گریه می‌کند، چه باید کرد؟ احتمالا از اعضای خانواده و آشنایان خواهید شنید که نوزادتان بغلی شده! اما درمان بغلی بودن نوزاد چیست؟
گریه نوزادان زمانی که از آغوش پدر و مادر، به روی تخت گذاشته می‌شوند، برای بسیاری از والدین پدیده‌ای ناآشنا نیست. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد و در هر صورت مشکلات زیادی برای پدر و مادرها ایجاد می‌کند. در ادامه دلایل و راه‌های درمان بغلی بودن نوزاد را بررسی می‌کنیم.

آیا گریه کردن نوزاد برای بغل شدن طبیعی است؟
اگر نوزاد شما لحظه‌ای که او را زمین می‌گذارید گریه می‌کند، بدانید که تنها نیستید. احتمالا روش های مختلفی را برای آرام کردن او امتحان کرده اید، او را در گهواره تکان داده اید یا با کالسکه بیرون برده اید، اما موثر نبوده است. برای نوزادان تازه متولد شده کاملا طبیعی است که بخواهند در آغوش شما باشند. نوزادان نیاز دارند در روزهای اول تولد تماس پوستی با مادر داشته باشند. احساس امنیت و گرمای آغوش مادر، دوران جنینی را برایشان یادآوری می کند. برخی متخصصان این دوره را سه ماهه چهارم بارداری می نامند. در آغوش گرفتن نوزاد توسط پدر و مادر در این دوران بسیار مهم است، حتی اگر برایشان خسته کننده و چالش برانگیز باشد.

دلیل بغلی بودن نوزاد چیست؟
برخی از دلایل بغلی بودن نوزاد عبارتند از:
۱. انتقال ناگهانی از رحم به دنیای جدید
برای برخی از نوزادان، انتقال از رحم به جهان خارج اتفاق تکان‌دهنده‌ای است. ممکن است آن‌ها آمادگی مواجهه با دنیای نا آشنا و روشن جدید را نداشته باشند. آن‌ها هنوز هم رحم امن، تاریک و دلپذیر مادرشان را ترجیح می‌دهند. جایی که در نهایت آرامش بیشتر زمان خود را صرف خوابیدن می‌کردند. پس از زایمان، تغییر محیط بسیار ناگهانی است. از این رو، نوزاد برای تطبیق پیدا کردن با دنیای جدید که پر از صداها، چهره‌ها و موقعیت‌های جدید است نیاز به محیط امن آغوش مادر دارد.
۲. شنیدن صدای قلب مادر
نوزاد با ضربان قلب مادر از دوران جنینی آشناست و این صدا به او احساس آرامش می‌دهد. در تمام دوران جنینی، صدای قلب مادر ریتم ثابت زندگی او بوده است. طبیعی است که پس از تولد نیز او تمایل داشته باشد در آغوش مادر باشد.
۳. تماس پوست با پوست و بوی بدن مادر
نوزاد پس از تولد به سرعت روی سینه مادر قرار داده می‌شود تا تماس پوست با پوست برقرار شود. همچنین بوی بدن مادر، بسیار نزدیک به بوی مایع آمنیوتیک است که در دوران جنینی، او را در برگرفته بوده است. از سویی دیگر بوی شیر ترشح شده از نوک پستان‌ها نیز عامل دیگری برای ترغیب نوزاد به ماندن در آغوش مادر است.
۴. اضطراب جدایی
در ماه‌های ابتدایی تولد، نوزاد به تدریج می فهمد که او فردی مجزا از پدر و مادرش است. این آگاهی موجب بروز اضطراب جدایی (separation anxiety) در نوزاد می‌شود. هنگامی که نوزاد توانایی یادآوری گذشته را پیدا کند، این احساس تشدید می‌شود. بنابراین هنگامی که او را از آغوش خود جدا می‌کنید احساس اضطراب می‌کند.
۵. احساس گرما
میل نوزاد به گرم شدن نیز یکی دیگر از دلایل تمایل او به ماندن در آغوش مادر است. تماس پوستی با مادر، بهترین روش تنظیم دمای بدن نوزاد است. به همین دلیل کاملا طبیعی است که نوزادان احساس گرما و امنیت آغوش مادر را دوست دارند و هنگامی که در تخت یا گهواره گذاشته می‌شوند، آرامش خود را از دست می‌دهند.

راه های درمان بغلی بودن نوزاد کدامند؟
روش‌های گوناگونی برای درمان بغلی بودن نوزاد وجود دارد. در این روش‌ها هدف ایجاد احساس امنیت برای نوزاد است. برخی از آن‌ها عبارتند از:
۱. نوزاد را در لباس یا قنداق مناسب قرار دهید
داشتن حس گرما و امنیت برای نوزادان تازه متولد شده ضروری است؛ بنابراین پیچیدن نوزاد در در پارچه نخی نازک و نسبتا آزاد، به او احساس گرما و راحتی می‌دهد. گویی در پیله خود قرار گرفته است.
۲. فضای تخت را راحت و جذاب کنید
سعی کنید محیط اطراف نوزاد را امن و راحت کنید تا او بتواند به تدریج با زندگی در دنیای جدید انطباق پیدا کند. اگر به محض اینکه او را در تخت گذاشتید، شروع به گریه کرد، با تکان‌های گهواره و صحبت کردن، او را آرام کنید. همچنین می‌توانید آویز جذابی با رنگ‌های شاد از تخت او آویزان کنید تا توجهش را جلب کند.
۳. موسیقی آرامی پخش کنید
موسیقی تاثیر مستقیمی بر حالات نوزادان می‌گذارد. پخش کردن موسیقی‌های آرامش بخش یا لالاییهای آرام می‌تواند یکی از راه‌های درمان بغلی بودن نوزاد باشد. روش دیگر پخش صدای سفید برای نوزادان است.
۴. شکستن عادت زمان می برد
همچنین می‌توانید نوزاد را روی تشک بازی یا نی نی لای لای قرار دهید تا عادت بغلی بودن از سرش بیفتد. می‌توانید با یک تا دو دقیقه شروع کنید. کنار او باشید و هرگاه نشانه‌های گریه و نارضایتی را در او دیدید، دوباره بغلش کنید. این تمرین را چند بار در روز، به ویژه وقت‌هایی که او شاد و راضی به نظر می‌رسد، انجام دهید. به تدریج زمان گذاشتن او بر روی تشک بازی یا نی نی لای لای را افزایش دهید.
۵. از اعضای خانواده کمک بگیرید
از دیگر اعضای خانواده بخواهید که به جای بغل کردن نوزاد، او را روی تخت، تشک بازی و... قرار دهند و سرگرم کنند. بدین ترتیب نوزاد یاد می‌گیرد که در کنار دیگران نیز می‌تواند آرام و خوشحال باشد.
۶. انعطاف پذیر باشید
برای درمان بغلی بودن نوزاد بهتر است انتظارات واقع بینانه داشته باشید. ممکن است بعضی روز‌ها بتوانید نوزاد را بدون بغل کردن آرام نگه دارید و برخی روز‌ها نه. با صبر و حوصله با نوزاد رفتار کنید و عجله نداشته باشید. در نظر داشته باشید که بغلی بودن نوزاد نیز یک دوران از رشد اوست و با گذر زمان برطرف می‌شود.
۷. آرام، پیگیر و صبور باشید
نکته مهم در آرام کردن نوزاد بدون بغل کردن، حفظ صبر و آرامش است. ممکن است پس از چند روز خسته و درمانده شوید و این کاملا طبیعی است. شکستن عادت‌ها نیاز به زمان زیادی دارد. اما در آخر فرزند شما یاد خواهد گرفت که چگونه خودش را آرام و سرگرم نگه دارد.
۸. تشک لبه دار مخصوص نوزادی تهیه کنید
تشک‌های لبه دار مخصوصی برای حفظ گرما و راحتی نوزادان طراحی شده اند که بدن آن‌ها را کاملا در بر می‌گیرند و احساسی شبیه رحم مادر را برای آن‌ها تداعی می‌کنند. این تشک‌ها با حفظ ایمنی نوزاد، کمر و گردن آن‌ها را نیز در موقعیت درستی نگه می‌دارد.
۹. در تختخواب مشترک بخوابید
روش موثر دیگر برای درمان بغلی بودن نوزاد و ایجاد احساس امنیت در او، خوابیدن در تختخواب مشترک است. نوزادانی که در تخت مادر می‌خوابند، زودتر به خواب می‌روند و برای مدت طولانی‌تری می‌خوابند. از آنجایی که نوزاد در کنار مادر خوابیده است، احتمال گریه‌های نیمه شب نوزاد کمتر می‌شود و شیردهی شبانه نیز آسان‌تر می‌شود.

اگر این روش‌ها کار نکرد چه کنیم؟
اگر به کار بستن روش‌های بالا و صبر و پیگیری شما موثر نبود می‌توانید روش قنداق کردن پیش از خواب را امتحان کنید. نوزاد را قنداق شده در تخت بگذارید تا خوابش ببرد. قنداق کردن از دست و پا زدن‌ها و بی قراری‌های نوزاد پیشگیری می‌کند و به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد.

آیا بغل کردن نوزاد موجب لوس شدن او می‌شود؟
بسیاری از پدر و مادرها نگران این مساله هستند که بغل کردن نوزاد موجب لوس شدن او شود. اما خوب است بدانید که برخی نوزادان تنها وقتی در آغوش باشند، می‌خوابند. این به معنای لوس شدن و بغلی بودن نوزاد نیست. بهتر است در این شرایط به دنبال دلیل اصلی این رفتار نوزاد باشید؛ آیا نوزاد دچار اضطراب جدایی شده ؟ یا تنها به دنبال اندکی آرامش یافتن در آغوش شماست؟ به خاطر داشته باشید که نوزاد شما هنوز خیلی کوچک است و این مرحله گذراست. دیر یا زود شرایط تغییر می‌کند و تا ابد بدین شکل باقی نمی‌ماند. در صورتی که نوزاد شما بدون بغل کردن آرام نمی‌شود، بهتر است که او را بغل کنید تا احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

سخن آخر
ممکن است از بغل کردن مداوم نوزادتان خسته شده باشید، اما به خاطر داشته باشید که وابستگی کودک به مادر، مساله ای کاملا طبیعی است.
نگران نباشید، نوزاد بغلی شما به زودی راه می‌افتد و دیگر در آغوشتان آرام نمی‌گیرد. پس تا جای ممکن فرصت در آغوش گرفتن نوزادتان را از دست ندهید.

lkfu: https://niniban.com/fa/news/202213/%D8%A8%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D9%87%D8%A7



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

این نوزادان اگر خوش‌شانس باشند تنها سندرم دردناک «ترک نوزاد» را تحمل می‌کنند، اما اگر شانس با آن‌ها یار نباشد، بعد از تحمل این سندرم و مرخصی از بیمارستان، توسط والدین معتاد خود خفه، غرق یا مسموم می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، طبق آخرین آمار موجود، در آمریکا هر 19 دقیقه یک نوزاد با وابستگی به مواد مخدر به دنیا می‌آید. همه این نوزادان طی چند روز اول زندگی، به «سندرم ترک نوزاد» مبتلا می‌شوند. دیدن برخی علائم این اختلال مانند رعشه‌ای که در تمام بدن نوزاد ایجاد می‌شود و گاه تا 20 ثانیه ادامه پیدا می‌کند، حقیقتاً دل‌خراش است. این سندرم با علائمی نظیر تشنج، تب، تنگی نفس، تعرق و افزایش ضربان قلب، گاهاً تا شش ماه ادامه پیدا می‌کند. در حالی که حتی تصور بروز این مشکلات در نوزادان چند روزه هم دردآور است، واقعیت تلخ‌تر این است که بسیاری از این نوزادان، به علت آن‌که نهادهای مراقبتی آمریکا به وظیفه خود در قبال آن‌ها عمل نمی‌کنند تنها چند روز یا چند ماه فرصت زندگی در این جهان را پیدا می‌کنند.


سرنوشت نوزادان آمریکایی که معتاد به دنیا می‌آیند
«کالب جو تیپتون» 4 ماهه به دست والدین معتادش هم‌راه با آشغال
در یک کیسه گذاشته و همان‌جا خفه شد

هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
سال 2013، هر 19 دقیقه، یک نوزاد معتاد به مواد مخدر در آمریکا متولد شد.


در حالی که دولت آمریکا چشم خود را روی معضل اعتیاد در این کشور بسته است، بیش‌ترین آسیب را از این معضل، نه معتادان، بلکه نوزادانی می‌بینند که در خانواده‌های معتاد به هروئین، تریاک و سایر مواد و داروهای مخدر به دنیا می‌آیند و خود نیز از آغاز تولد، «وابسته» به مواد مخدر هستند.
طبق آمار سال 2013 (آخرین سالی که آمار آن در این‌باره موجود است)، حدود 24.6 میلیون کودک و نوجوان آمریکایی که 12 سال یا بیش‌تر سن دارند، معادل 9.4 درصد از کل جمعیت این کشور، به طور غیرقانونی از مواد مخدر استفاده می‌کنند. طی همین سال، بیش از 27 هزار نوزاد وابسته به مواد مخدر در این کشور متولد شدند. اگر می‌خواهید حیرت‌انگیز بودن این آمار را بهتر درک کنید، آن را این‌گونه ببینید: در سال 2013، به طور متوسط، هر 19 دقیقه، یک نوزاد معتاد به مواد مخدر در آمریکا متولد شد.


فیلم تکان‌دهنده‌ای که در زیر می‌بینید، تنها یکی از علائمی است که نوزادان دارای وابستگی به مواد مخدر طی سندرم ترک از خود نشان می‌دهند. نکته‌ای که شاید لازم باشد درباره این فیلم توضیح بدهیم و باور آن دشوار به نظر می‌رسد این است که سرعت پخش این فیلم افزایش پیدا نکرده است.

 دکتر «لورن جانسون» مدیر بخش اطفال در مرکز اعتیاد و بارداری دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا می‌گوید: «این یک بحران است. یک بیماری همه‌گیر است. بحران مواد مخدر در این کشور با سرعت رو به رشدی گسترش پیدا می‌کند و ما شاهد به دنیا آمدن شمار بیش‌تر و بیش‌تری از این نوزادان هستیم.»

آمار «خدمات ملی سلامت» انگلیس در سال 2014 نشان داد، این کشور هم وضعیت خیلی بهتری ندارد. در این سال 7800 کودک در انگلیس وابسته به مواد مخدر متولد شدند: یعنی به طور متوسط هر 67 دقیقه، یک کودک. ضمناً هر سال 1536 نوزاد نیز دچار سندرم ترک نوزاد می‌شوند[2] (که در ادامه بیش‌تر به آن خواهیم پرداخت). این ارقام نشان‌دهنده افزایش 22 درصدی شمار این نوزادان طی 10 سال گذشته در انگلیس است


واقعیت‌های دردناک درباره نوزادان وابسته به مواد مخدر


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«توری شلایر» تحت تأثیر مواد مخدر، در خواب روی نوزاد شش هفته‌ای خود رفت و او را خفه کرد.


طی یک دهه گذشته، بیش از 130 هزار نوزاد در آمریکا به دنیا آمده و همه آن‌ها دچار «سندرم ترک نوزاد[4]» شده‌اند. این سندرم[5] که در نوزادانی رخ می‌دهد که در رحم مادر[6] در معرض استعمال مواد مخدر قرار گرفته‌اند[7]، شبیه به آثار ترک اعتیاد به هروئین در بزرگ‌سالان است. این علائم که دیدن آن‌ها در یک نوزاد تازه به دنیا آمده (فیلمی که در ابتدای این گزارش دیدید) دل هر انسانی را به درد می‌آورد، معمولاً طی یک تا سه روز اول تولد خود را نشان می‌دهند، اما ممکن است بروز آن‌ها تا یک هفته هم به تعویق بیفتد.
سندرم ترک نوزاد می‌تواند شامل این موارد باشد: تشنج، تب، لرزش به صورت رعشه، تنفس بیش از حد سریع، ضربان تند قلب[8]، تعریق، مشکلات تغذیه‌ای، مشکل در خوابیدن، اسهال، استفراغ، نقص مجاری ادراری، گرفتگی بینی یا عطسه، گریه بیش از حد یا با صدای نازک، زودرنجی و حساسیت تقریباً به همه چیز، لکه‌دار شدن پوست، مکیدن بیش از حد، واکنش‌های بیش‌فعالی، کشیدگی بیش از حد عضلات، سرعت پایین افزایش وزن، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و تأخیر در یادگیری مهارت‌های اجتماعی.
نوزادانی که وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آیند طی سندرم ترک[9]، در اغلب موارد دچار رعشه‌های شدید هستند، ناله می‌کنند، به خود می‌پیچند، نفس‌نفس می‌زنند، در خوردن مشکل دارند، و معمولاً هنگام شیر خوردن علائم خفگی را نشان می‌دهند.

 

مرگی که انتظار کودکان وابسته به مواد مخدر را می‌کشد

طی تحقیقات مفصل رویترز[10] در این‌باره، 110 نوزاد و کودک نوپا بین سال‌های 2010 تا اواخر 2015 شناسایی شدند که مادران آن‌ها در دوران بارداری مواد مخدر مصرف کرده‌اند و این کودکان پس از آن‌که بیمارستان آن‌ها را به مادرشان سپرده است، به دلایل قابل‌پیش‌گیری جان خود را از دست داده‌اند. نکته این‌جاست که آن‌چه موجب مرگ این کودکان شده، اعتیادشان به مواد مخدر در هنگام به دنیا آمدن نبوده است، بلکه همه آن‌ها به اندازه کافی بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«آنجلیکا مک‌کنی» به «لیندایا» شیر می‌دهد؛ فردای این عکس، آنجلیکا که سه نوع مواد مخدر مصرف کرده بود، روی دخترش خواب می‌رود و او را خفه می‌کند.


آن‌چه جان این کودکان را گرفته، تحویل دادن آن‌ها به خانواده‌ای بوده که صلاحیت مراقبت از آن‌ها را نداشته است. بیش از 40 نفر از این کودکان خفه شده‌اند و 13 نفر به دلیل مسمومیت خوردن «متادون» (مخدر قوی صنعتی که در مهار اعتیاد به مواد مخدر دیگر کاربرد دارد)، هروئین، «اکسی‌کدون» (مخدر ضددرد) و یا سایر مواد شبه‌افیونی جان خود را از دست داده‌اند. در سه‌چهارم از این 110 پرونده، فوت کودک به خاطر اقدامات مادر بوده و در بقیه موارد، شوهر، دوست‌پسر، یا بستگان دیگر مادر دلیل مرگ کودک بوده‌اند.
یکی از دردناک‌ترین پرونده‌ها در میان این 110 مورد، پرونده «مگی می ترامل» نوزادی بود که در اوکلاهما پس از آن جان خود را از دست داد که «لیندزی فیدلر» مادرش تحت تأثیر «مت‌آمفتامین» (مشهور به شیشه) و چندین ماده مخدر دیگر، دختر 10 روزه‌اش را به اشتباه هم‌راه با لباس‌های کثیف، داخل ماشین لباس‌شویی گذاشت و خودش بی‌هوش شد. «مگی» را زمانی پیدا کردند که ماشین لباس‌شویی کارش را تمام کرده بود و مگی هم دیگر نفس نمی‌کشید. فیدلر اکنون 15 سال محکومیت خود را به خاطر قتل غیرعمد و غفلت از فرزند در زندان سپری می‌کند.

 

افزایش شمار نوزادان وابسته به مواد مخدر در آمریکا - دانلود

ضعف در قانون، ضعف در اجرا، یا در هر دو؟

قانون فدرال در آمریکا از پرستاران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌خواهد تا هر زمان که نوزادی وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید[11]، این مسئله را به اطلاع نهادهای حفاظت از کودکان برسانند تا مددکاران اجتماعی این نهادها پس از مرخصی نوزاد از بیمارستان، از سلامت و ایمنی وی در خانواده مطمئن شوند. با این حال، هم این قانون و هم اجرای آن در ایالت‌های مختلف به هیچ عنوان کارآمد نیست. در 75 مورد از 110 پرونده فوق، نهادهای حفاظت از کودکان اطلاع پیدا کرده بودند، اما اقدامی برای حفاظت از جان این نوزادان انجام ندادند.

تحقیقات رویترز نشان می‌دهد قوانین فدرال آمریکا در این زمینه، در هیچ کجای این کشور موفقیت‌آمیز نبوده است. پرونده‌های بالا (که درباره بعضی از آن‌ها در ادامه گزارش مفصل‌تر توضیح خواهیم داد) نشان می‌دهد این قوانین نواقص مرگ‌باری دارند و نمی‌توانند راه‌حل معضلی باشند که باراک اوباما آن را «اپیدمی» اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا توصیف کرده است؛ اپیدمی‌ای که سهولت دست‌رسی مردم به داروهای آرام‌بخش و همین‌طور ارزان‌قیمت بودن هروئین آن را تشدید کرده است.


هر 19 دقیقه یک نوزاد وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آید +عکس و فیلم
«کورتنی نیکول هاول» دو بار متادون را با نوعی استامینوفن مخلوط کرد و به «جازلین» داد، چون «غذا نمی‌خورد و نمی‌خوابید؛ انگار آن بچه همیشگی نبود.» دختربچه 17 ماهه، قربانی این شد که مادرش نمی‌دانست چگونه او را آرام کند.
سال 2003، زمانی که کنگره لایحه «حفظ ایمنی کودکان و خانواده‌ها» را تصویب کرد، حدود 5000 نوزاد وابسته به مواد مخدر در آمریکا متولد شده بودند. این تعداد از آن سال، به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد و بر اساس پرونده‌های ترخیص از بیمارستان، سال 2013 به بیش از 27 هزار مورد رسید.

 

قوانین فدرال هم‌چنین ایالت‌های مختلف را موظف کرده تا تمامی این نوزادان را تحت حفاظت خود بگیرند، صرف‌نظر از این‌که مادران آن‌ها مواد مخدر را به شکل غیرقانونی و یا با تجویز دکتر مصرف می‌کنند. با این وجود، اکثر ایالت‌ها قوانین فدرال را نادیده می‌گیرند و هر سال هزاران نوزاد را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهند.

دست‌کم 36 ایالت، فاقد هرگونه قانون یا حتی سیاست مدونی هستند که پزشکان را وادار کند همه موارد تولد نوزاد وابسته به مواد مخدر را گزارش کنند. 9 ایالت دیگر و همین‌طور بخش کلمبیا ظاهراً از این قوانین فدرال تبعیت می‌کنند و قوانین در پنج ایالت دیگر نیز آن‌قدر نامشخص و گیج‌کننده است که حتی پزشکان و مسئولین حفاظت از کودکان هم از آن‌ها سردرنمی‌آورند.

افزایش چشم‌گیر آمار تولد نوزادان وابسته به مواد مخدر

(از چپ) بین سال‌های 2003 تا 2013
طبق قوانین برخی ایالت‌ها (دقیقاً عکس قوانین فدرال)، اگر مادر داروهای مخدر را با تجویز پزشک مصرف می‌کند، اصلاً نیازی نیست چنین موضوعی در پرونده نوزاد او لحاظ گردد. این در حالی است که پزشکان می‌گویند سوءاستفاده از داروهای مخدر از جمله متادون می‌تواند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر غیرقانونی، خطرناک باشد.

کنگره به ازای تبعیت از لایحه سال 2003 مبلغی هم به ایالت‌ها بودجه می‌دهد، اما این مبلغ آن‌قدر اندک و البته بی‌حساب‌وکتاب است که عملاً ارزشی ندارد. سال 2015، بخش کلمبیا که از این قانون پیروی می‌کند، 83,673 دلار از کنگره بودجه گرفت و کالیفرنیا که به این قانون عمل نمی‌کند، 2.8 میلیون دلار. تحقیقات نشان می‌دهد به‌رغم آن‌که کم‌تر ایالتی از قانون فدرال تبعیت می‌کند، اما هیچ ایالتی تا کنون از بودجه کنگره محروم نشده است.


«کریستینا ریورو» وقتی با درد شکم به بیمارستان رفت، تازه متوجه شد باردار بوده است. «نیکولو وارتر» فرزند او، دو ماه دچار سندرم ترک نوزاد بود و 9 ماه بعد، به علت مسمومیت با هروئین جان خود را از دست داد.
گزارش‌های ترخیص نشان می‌دهد در تمامی 27 هزار پرونده سندرم ترک نوزاد در سال 2013، کارکنان بیمارستان‌ها از وضعیت نوزادان مطلع بوده‌اند و حتی آن‌ها را مداوا هم کرده‌اند. با این حال، مشاهده سندرم ترک کودک که باید موجب شود صلاحیت والدین برای نگه‌داری از نوزاد زیر سؤال برود، در اغلب این موارد موجب نشده تا بیمارستان تمهیداتی برای حفاظت از نوزاد در خانه بیندیشد، به خصوص در شرایطی که به گفته جانسون «[بعد از زایمان] دقیقاً زمانی است که یک زن آماده برگشت [به استعمال مواد مخدر] است، چون احساس درد، خستگی، افسردگی، اضطراب و حتی پشیمانی می‌کند.»


از آن‌جا که تولد بسیاری از نوزادان وابسته به مواد مخدر گزارش نمی‌شود، هیچ‌کس نمی‌داند دقیقاً چه تعداد از این کودکان پس از ترخیص از بیمارستان و سپرده شدن به دست والدین، آسیب می‌بینند و یا جان خود را از دست می‌دهند. این رقم بین سال‌های 2010 تا 2015 به طور قطع بیش‌تر از 110 نفر است، چراکه اکثر ایالت‌ها تنها بخشی از اطلاعات موجود درباره علت مرگ و میر نوزادان را در اختیار رویترز گذاشتند و برخی ایالت‌های بزرگ‌تر، از جمله نیویورک، هیچ گزارشی در این‌باره به رویترز ندادند.


پرونده دولت اوباما در برخورد با معضل نوزادان وابسته به مواد مخدر

پزشکانی که درباره این پرونده‌ها کار می‌کنند، می‌گویند دولت اوباما برای رسیدگی به این مشکل کاری نکرده است. اوباما طی یک سخنرانی در ماه اکتبر گفت که پس از به عهده گرفتن ریاست‌جمهوری در سال 2009 «شروع به مطالعه درباره این موضوع یعنی مخدرها کردم و آمار در این‌باره من را شگفت‌زده کرد.»

با این حال، سه سال طول کشید تا کاخ سفید (سال 2012) یک کنفرانس درباره نوزادان وابسته به مواد مخدر تشکیل دهد. و سه سال دیگر طول کشید تا کاخ سفید «اقدامات عملی» انجام دهد: بروزرسانی وب‌سایت‌های سازمانی مرتبط. یک ماه پیش از پایان سال 2015، کنگره لایحه‌ای را تصویب کرد که به دولت دستور می‌داد تا طی یک سال آینده، یک استراتژی ملی را در این‌باره تدوین نماید.


«آماندا مک‌کنزی» تحت تأثیر متادون پسرش «لیام» را با خود به حمام برد اما در وان خوابش برد؛ مک‌کنزی زمانی بیدار شد که لیام کنارش در وان غرق شده بود.
«لورتا فینیگان» پزشکی که مقیاس پزشکی ابداعی او به طور گسترده‌ای برای ارزیابی سندرم ترک نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اظهار «دل‌سردی و ناامیدی» از واکنش دولت اوباما به معضل نوزادان وابسته به مواد مخدر می‌گوید: «آماری که نشان می‌دهد شمار این پرونده‌ها چه اندازه افزایش داشته، دست‌کم از سال 2012 در دست‌رس بوده است.

الآن سال 2015 است. پس چه زمانی می‌خواهند کاری انجام بدهند؟»
فینیگان توضیح می‌دهد: «ما می‌دانیم مراقبت از این نوزادان بسیار دشوار است. اگر شرایط مناسبی برای مادر و کودک ایجاد نکنید، وقتی به خانه خود می‌روند، همه چیز برای سوءرفتار مادر یا دیگر افراد در خانه با نوزاد، فراهم است.» در توضیح این شرایط باید گفت که سندرم ترک نوزاد معمولاً در پنج هفته اول، بیش‌ترین شدت را دارد، اما ممکن است از سه تا شش ماه طول بکشد. بسیاری از این نوزادان طی این مدت، علاوه بر علائمی که در ابتدای گزارش ذکر شد، با مشاهده یا لمس کوچک‌ترین محرکی، شروع به گریه می‌کنند. این محرک حتی می‌تواند لبخند مادرشان باشد.

گریه این نوزادان نیز به هیچ عنوان گریه‌ای عادی نیست، بلکه معمولاً آن‌قدر شدید است که بدن آن‌ها را دچار رعشه می‌کند. «کیمبرلی نلسون» مدیر پرستاری واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) در مرکز پزشکی ملی کودکان در واشنگتن درباره این گریه می‌گوید: «[صدای این گریه] یک جیغ از روی وحشت و استیصال است. صدایی است که [اگر بشنوید] فراموشش نخواهید کرد.»

«روندا ادموندز» پرستار نوزاد اهل هانتینگتون در ایالت ویرجینیای غربی نیز می‌گوید: «[مراقبت از این کودکان یک کار] بی‌امان است. هیچ استراحتی در کار نیست. بنابراین می‌توانید تصور کنید پدر و مادری که خواب ندارند و در مقابله با مشکلات خودشان درمانده‌اند، چگونه می‌خواهند از چنین نوزادی مراقبت کنند و این شرایط چگونه می‌تواند منجر به سوءرفتار یا غفلت از نوزاد شود.»


چند پرونده برای بررسی بیش‌تر


«جنیفر فریزیر» آنتیبیوتیکی را که باید به «جیسی» می‌داد، با متادونی که خودش برای ترک اعتیاد استفاده می‌کرد، اشتباه گرفت و دختربچه‌اش قربانی همین اشتباه شد.
«برایدن کامینگز» صبح روزی که مادرش او را خفه کرد، تازه شش هفته‌اش شده بود. «توری شلایر» مادر 20 ساله برایدن، تحت تأثیر مت‌آمفتامین، «زاناکس» (داروی ضدافسردگی) و متادونی که دکتر برای کمک به ترک هروئین تجویز کرده بود، در ابتدا می‌گفت درباره آن‌چه که بر سر نوزادش آمده «گیج» شده است. اما پلیس گیج نبود. افسری که 17 اکتبر سال 2014 برای بررسی به خانه او رفته بود، در استشهادیه خود گفت: «مادر، غرق خواب شده و روی برایدن رفته بود.» همین باعث شد تا برایدن خفه شود.


برایدن، سه هفته اول عمر خود (یعنی نیمی از عمرش) با سندرم ترک نوزاد دست و پنجه نرم کرده بود و بعد از بهبود وضعیتش، بیمارستان او را به دست شلایر معتاد و پدر 48 ساله‌ای داده بود که سابقه کیفری نیز در پرونده‌اش داشت. علاوه بر این، پزشکان بیمارستان از یک کار مهم دیگر هم غفلت کردند: هیچ‌کس به مسئولین حفاظت از کودکان خبر نداد که این نوزاد سه هفته‌ای را به دست مادری داده‌اند که معتاد به مواد مخدر است. تنها تماسی که با مقامات خدمات مراقبت از کودکان گرفته شد، 80 روز بعد از مرگ برایدن بود.

اوایل روز 22 ژانویه سال 2015، کودکی نوپا، صدای «آنتونی» برادر نوزادش را شنید که نمی‌توانست نفس بکشد. دختربچه تلاش کرد پدر و مادرش را بیدار کند، اما هر دوی آن‌ها کنار نوزاد دراز کشیده بودند و در نتیجه مصرف مسکن‌های تجویزی و داروهای ضداضطراب، به خواب عمیقی فرو رفته بودند. هنگامی که مادر آنتونی از خواب بیدار شد، نوزادش روی صورت خوابیده و بدنش کبود شده بود.

 

جزئیات بیش‌تری درباره پرونده «جنیفر فریزیر» و «جیسی» - دانلود
در این پرونده هم اگرچه مادر مشکوک به سوءمصرف مواد مخدر بود و آنتونی هم اولین روزهای عمر خود از سندرم ترک نوزاد رنج برده بود، اما باز هم به تشخیص یک نهاد حفاظت از کودکان، آنتونی «هیچ نیازی به مراقبت نداشت.» در میان 110 پرونده ابتدای گزارش، 47 کودک دیگر نیز در شرایط مشابه و به علت «شرایط غیرایمن خواب» جان خود را از دست داده‌اند.


«ریان پدرسون» به محض شنیدن صدای قلب «آوری» تصمیم گرفت مواد مخدر را کنار بگذارد، اما تنها سه روز بعد از تولد او چند نوع ماده مخدر و آرام‌بخش مصرف کرد و به پسرش شیر داد. ریان در همان حال، خواب رفت و وقتی بیدار شد، آوری خفه شده بود.


«ملانی آن پریچارد» پیش از آن‌که اکتبر سال 2012 کودک 8 ماهه‌اش را مسموم کند، سابقه‌ای طولانی در مصرف مت‌آمفتامین داشت و دو بار به خاطر غفلت و سوءرفتار فیزیکی، «صلاحیت سرپرستی فرزند» را از او و هم‌سرش سلب کرده بودند. با این وجود، کارکنان خدمات اجتماعی از این سابقه بی‌خبر بودند و «مارنی کی» را پس از تولد به پدر و مادرش سپردند. تحقیقات ایالتی نشان می‌داد مارنی پیش از مرگ، سوء‌تغذیه داشته و آب بدنش کم شده بوده است. با این حال، علت مرگ او هیچ‌یک از این‌ها نبود، بلکه خوردن «فنتانیل» بود، ماده مخدری که از مورفین قوی‌تر است. از 110 پرونده مذکور، 12 کودک دیگر نیز به دلیل خوردن متادون، هروئین، اکسی‌کدون یا مواد مخدر دیگر کشته شده‌اند.
«بلا بلکیستن» دختربچه دو ساله پس از آن‌که مادرش او را در خانه گم کرد، توسط هم‌سایه‌شان و در حالی پیدا شد که بدون لباس و با صورت در استخر خانه افتاده و غرق شده بود. وقتی افسران پلیس به خانه آن‌ها رسیدند، «کلی» مادر «بلا» در حالی که کاملاً مشهود بود تحت تأثیر مواد مخدر است، بدون آن‌که حتی بداند چه اتفاقی افتاده، بریده‌بریده حرف می‌زد و تلاش می‌کرد سر پا بایستد. «کلی» به قتل درجه دوم متهم شد و همان سال، خودکشی کرد. از 110 پرونده، 7 پرونده دیگر نیز شامل کودکانی می‌شد که به علت غفلت والدین خود، غرق شده بودند.

مقامات ایالتی معتقدند «داستین انگوین» که تنها 10 هفته داشت، توسط دوست‌پسر مادرش و بر اثر «بدرفتاری فیزیکی» کشته شده است. در حالی که «براندون آدکینز» خدمات محافظت از کودک را مقصر می‌داند، چون داستین را با مادر معتادش به خانه فرستاده‌اند. از سوی دیگر، «دبورا آرمسترانگ» سخن‌گوی خدمات محافظت از کودک می‌گوید بیمارستان به هیچ‌یک از مددکاران این سازمان خبر نداده است. 10 پرونده دیگر نیز در میان 110 پرونده، متعلق به نوزادان یا کودکانی می‌شد که به علت خشونت فیزیکی والدین جان خود را از دست داده بودند.

به‌رغم همه این پرونده‌ها، هنوز هم قوانین ثابتی در آمریکا وجود ندارد که تمام ایالت‌ها به آن‌ها عمل کنند. هم‌چنان در برخی ایالت‌ها گزارش اعتیاد مادر به مواد مخدر یا حتی استفاده او از متادون برای ترک اعتیاد، می‌تواند منجر به تشکیل پرونده علیه مادر شود و بنابراین بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند این موارد را گزارش نکنند.

هنوز هم تأخیر در واکنش به این‌گونه پرونده‌ها جان کودکانی مانند «رادیر سالمن» هفته ماهه و 25 نفر دیگر را می‌گیرد؛ هنوز هم عدم وجود طرح‌های کارآمد حفاظت از کودک، مرگ کودکانی مانند «تایلر لی دراموند» 22 ماهه و 74 نفر دیگر را به دنبال دارد؛ و هنوز هم بی‌توجهی به پرونده مادران معتاد به مواد مخدر[12] و تعلل مسئولین حفاظت از کودکان، «نیکولو وارنر» 11 ماهه و 32 نفر دیگر را به کام مرگ می‌کشد. نکته قابل ذکر این‌که این گزارش تنها درباره چند ماه اول زندگی این کودکان است. توصیف آینده‌ای که در صورت زنده ماندن، انتظار فرزندان مادران معتاد به مواد مخدر را می‌کشد[13]، نیازمند گزارشی مفصل و مستقل است.

 

منبع: http://shiraze.ir/fa/news/87194/%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%B3%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
محافظت از بیماری های جسمی و ذهنی با چند قطره خون نوزاد


رئیس گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: آزمایش غربالگری برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه فربخش، به مناسبت روز جهانی کم‌توانی ذهنی، با تاکید بر اهمیت انجام آزمایش غربالگری در حین بارداری و پس از تولد، افزود: مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت برای شناسایی نوزادانی که ممکن است با مشکلات و اختلالات متابولیک به دنیا آیند، تنها با گرفتن چند قطره خون و انجام آزمایش غربالگری بیماری‌های متابولیک مادرزادی، نوزاد را در مقابل خطر بروز بسیاری از بیماری های ذهنی و جسمی محافظت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آزمایش غربالگری برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است، گفت: بسیاری از این بیماری‌ها، در صورت تشخیص زود هنگام، قابل کنترل و درمان بوده و می‌توان از بروز علایم شدید و خطرناک این بیماری ها جلوگیری کرد.

فربخش یادآور شد: در صورت تاخیر در تشخیص و درمان، این بیماری‌ها می‌توانند مشکلات ذهنی و جسمی همچون عدم توانایی حرکتی، کم توانی ذهنی، سوء تغذیه و عدم توانایی در تکلم را به دنبال داشته باشند.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کم کاری مادرزادی تیروئید عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی، رشد طولی و قد نوزاد بر جای می گذارد.

فربخش با بیان اینکه بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد هیچ‌گونه نشانه آشکاری ندارد، توضیح داد: نوزاد در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهر کاملا سالمی دارد، ولی به تدریج علائم بیماری نمایان شده و با گذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

وی درباره عوارض این بیماری، گفت: در این صورت کودک اغلب ناآرام و پر جنب و جوش شده و تعادل عصبی خوبی ندارد، قدرت تکلم او ضعیف و راه رفتنش دچار مشکل شده و عقب ماندگی ذهنی در این بیماری شدید است. همچنین کودک مبتلا، بیش فعالی همراه با حرکات بی هدف پیدا می کند.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/4979568/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

فوق تخصص ریه کودکان:
شیردهی مادران مبتلا به کرونا باید به صورت غیرمستقیم انجام شود


مشهد- ایرنا - فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه تماس تنفسی در زمان شیردهی می‌تواند بیماری کووید ۱۹ را از مادر به نوزاد منتقل کند گفت: شیردهی مادران مبتلا به این بیماری تا زمان بهبودی باید به صورت غیرمستقیم انجام شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سید جواد سیدی با بیان اینکه علائم بیماری کووید ۱۹ در کودکان سالم می‌تواند خفیف باشد افزود: ابتلا به این بیماری در کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌تواند با عوارض بیشتری همراه شود.
وی ادامه داد: ابتلا به ویروس کرونا در کودکان سالم به دلیل سیستم ایمنی خاصی که دارند می‌تواند با علائم خفیف همچون تب یا شبیه سرماخوردگی عادی باشد و در کودکان مبتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و کلیوی یا کودکانی که داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند ابتلا به این ویروس می‌تواند با شدت بیشتری بروز کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تغییر ساختار ژنتیکی ویروس کرونا موجب همه گیری بیشتر این ویروس در جامعه شده ‌و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توجه به بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی به ویژه از سوی والدین، اجتناب از حضور در اماکن عمومی و تجمع‌های غیر ضروری از جمله مواردی است که در این دوره باید به آن توجه داشت.
وی افزود: دوره کمون بیماری کووید ۱۹ از ۲ تا ۱۴ روز است و پس از آن علائم بیماری در فرد بروز می‌کند و در صورت ابتلا این ویروس در ریه بزرگسالان عوارض شدید و التهاب ایجاد می‌کند اما کودکان این مرحله را به صورت خفیف طی می‌کنند.
دکتر سیدی با بیان اینکه کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی باید داروها و درمان‌های خود را ادامه دهند و استفاده از داروهای خود را متوقف نکنند ادامه داد: براساس بررسی و تحقیقات انجام شده در کودکانی که مبتلا به آسم هستند و دارو مصرف می‌کنند بیماری کووید ۱۹ با شدت کمتر بروز می‌کند.
وی در باره ابتلای مادران باردار به بیماری کووید ۱۹ و تاثیر آن بر روی جنین گفت: در سه ماه نخست بارداری، ابتلای مادر به تب‌های شدید می‌تواند اثرات مضر بر روی جنین داشته باشد و هرچه سن بارداری بیشتر باشد اثر آن بر روی جنین و ابتلا به بیماری‌های مزمن کمتر می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

منبع: https://www.irna.ir/news/83860745/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%AF



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()