نوشته شده توسط : fatemeh

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان، از مادران خواست در هنگام شیردهی، به ویژه در هفته های ابتدایی تولد نوزاد رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند.

دکتر طراوت فاخری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش موثر شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی نوزادان گفت: تغذیه با شیر مادر نقش موثری در پیشگیری از بیماریهای مختلف عفونی و ویروسی در نوزادان دارد.

وی افزود: در بحث کرونا نیز تغذیه با شیر مادر می تواند با تقویت سیستم ایمنی نوزاد نقش موثری در افزایش توان مقابله نوزادان با این بیماری داشته باشد.

فاخری تصریح کرد: مسئله مهم در این بین طریق شیردهی است و با توجه به شیوع کرونا، توصیه می شود مادران هنگام شیردهی و بویژه در هفته های ابتدایی تولد نوزاد حتما از ماسک استفاده کنند، چون این احتمال وجود دارد که مادران مبتلا و یا ناقل کرونا باشند و خود اطلاعی نداشته باشند.

وی افزود: همچنین قبل از شیردهی دستان مادر و قسمت سینه که نوزاد از آن تغذیه می کند باید شست و شو داده شده و تمیز شود.

فاخری خاطرنشان کرد: مادرانی که از شیرخشک برای نوزاد خود استفاده می کنند هم باید تمام وسایل و شیشه شیر نوزاد را ضدعفونی و گندزدایی کنند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: توصیه دیگر این است که مادران تا حد امکان نوزادان را به افراد مختلف نسپرند و همواره مراقب فاصله دیگران با نوزادان باشند تا نوزاد آنها مبتلا نشود.

فاخری خاطرنشان کرد: مادرانی که عفونت فعال دارند باید تا رفع کامل عفونت از شیردهی به نوزاد خودداری کنند و در این مدت نیز رعایت فاصله را با نوزاد داشته باشند.

منبع: http://www.isna.ir/news/99042820148/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

برای رفع تب واکسن ۲ ماهگی پسرم ایبوپروفن تجویز کردن. میتوانم از آن برای فرزندم استفاده کنم؟
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: با سلام . پسر ۵۳ روزه دارم که مبتلا به فاویسم هست .برای واکسن ۲ ماهگیش جهت رفع تب ایبوپروفن تجویز کردن میتوانم از این برای فرزندم استفاده کنم ( نظر دو فوق تخصص نوزادان به مصرف ایبوپروفن بود )؟


پاسخ دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال:
دوست عزیز دمای زیر بغل 37.3 به بالا تب محسوب می شود. برای پیشگیری از تب و یا پایین آوردن تب می توانید به مدت 48 ساعت شربت استامینوفن به نوزاد بدهید.

منبع:https://niniban.com/fa/news/222762/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D8%AA%D8%A8-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D9%85



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

دختر ۴ ماهه و ۵ روزه من رفلاکس پنهان داره، باکلوفن مصرف میکنه. کی خوب میشه؟
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دختر۴ ماهه و ۵ روزم رفلاکس
پنهان داره ،نصف نکسیوم ۲ ماهه وباکلوفن۲۴ روزه داره مصرف میکنه ولی گریه و جیغ میکشه هنوز خوب نشده،فقطم شیر اپتامیل پپتی جونیور میخوره،هر یه ربع از خواب بیدار میشه،تاکی باید دارو بخوره؟ کی خوب میشه؟داروهاش روش اثر نداره


پاسخ دکتر مرتضی عبداللهی، متخصص اطفال:
مادر عزیز ریفلاکس در نوزادان و شیر خواران بسیار شایع است، ولی در کودکانی که فقط شیر مادر میخورند و وزن گیری نرمال دارند اغلب نیاز به درمان دارویی نیست. این کودک بهتر است ابتدا یک عکس باریوم (عکس رنگی) بگیرد. البته بعضی از متخصصین رادیولوژی با تجربه با سونوگرافی هم ریفلاکس را به خوبی تشخیص میدهند. سپس در صورت عدم وجود ریفلاکس شدید برای این کودکان میتوان فرنی و غذاهای نیمه جامد را زیر نظر متخصص شروع نمود که سبب بهبود سریع ریفلاکس میشود.

منبع: http://nozad.loxblog.com/admin.php#purchasing



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

یکی از نکات کلیدی که خانم‌های باردار باید هنگام چیدمان سیسمونی به آن توجه کنند، نورپردازی اتاق نوزاد است.
یکی از نکات کلیدی که خانم‌های باردار باید هنگام چیدمان سیسمونی به آن توجه کنند، نورپردازی اتاق نوزاد است. به نظر شما چه مقدار نور برای اتاق نوزاد کافی است و بچه‌های کوچک چطور از نورپردازی نامناسب آسیب می‌بینند؟ آگاهی از چگونگی نورپردازی به شما کمک می‌کند که هنگام تنظیم نور اتاق نوزاد و قبل از خرید لوستر و چراغ‌خواب، نسبت به اصول مهم نورپردازی آگاهی بیشتری داشته باشید و اتاقی با نور مناسب برای نوزاد فراهم‌سازید. دکوراسیون مناسب اتاق کودک در واقع متشکل از وسایلی بوده که بتواند امنیت کودک را در اتاق خوابش تامین کرده و در واقع بتوان با گرد هم آوردن برخی از وسایل مختلف نیاز‌های اولیه کودک را تامین کرد؛ نیاز هایی که در واقع می توانند سلامتی و شادابی کودک را تضمین کرده و به رشد جسمی و فکری کودک کمک بسیاری کنند. یکی از اجزای دکوراسیون داخلی اتاق کودک همان نورپردازی اتاق کودک است و یکی از مهمترین اجزای دکوراسیون در اتاق کودک بشمار می رود.یادتان باشد زمانی که برای نور اتاق کودک خود برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنید نباید این وسایل روشنایی در نزدیکی دست کودک باشند؛ برای ایجاد امنیت بیشتر در اتاق‌خواب بهتر است لامپ‌های روشنایی به دیوار کوبیده شوند و دارای پایه‌ای چرخشی باشند که بتوان بازی با نورها را به نحو احسن در اتاق کودک انجام داد. یادتان باشد نورپردازی باید قابلیت تغییر شدت نور داشته باشد تا در هرزمانی از شبانه‌روز نور موردنیاز کودک فراهم شود. یکی از نکاتی که باید در نورپردازی اتاق کودک رعایت کنید میزان شدت نور است؛ نورپردازی اتاق کودک باید به نحوی انجام شود که تاریکی بیش‌ازحد فضا منجر به ترس وی نشود؛ این نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد که شب‌هنگام نور ملایمی در اتاق وی وجود داشته باشد تا کودک در هنگام بیداری احساس آرامش داشته و چشمانش محیط اطراف را ببینید؛ مضاف بر اینکه نورپردازی نباید آن‌قدر زیاد باشد که چشمان او را خسته کرده و از خواب کودک جلوگیری کند.
اگر کودک شما قدرت درک و فهم بیشتری داشته و سن بالاتری دارد؛ بهتر است از وی برای انتخاب رنگ لامپ‌های اتاقش نظر بخواهید؛ کودکان در محیط‌هایی که به سلیقه خود طراحی کرده‌اند احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری داشته و چنین محیط‌هایی برای آن‌ها از جذابیت بالاتری برخوردار است. اگر تمایل به استفاده از انواع لامپ‌های روشنایی دارید توصیه می‌کنیم از لامپ‌های سقفی و آن دسته از لامپ‌هایی که دارای یک‌لایه پوشش‌دهنده بر روی خود هستند استفاده کنید؛ چنین لامپ‌هایی نوری ملایم وارد اتاق‌خواب کرده و برای آن دسته از اتاق‌خواب‌هایی که دارای ابعاد کوچکی هستند بسیار مناسب است. انواع مختلفی از لوسترهای مناسب برای اتاق‌خواب کودک نیز وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

از نورپردازی شدید پرهیز کنید
نورهای ملایم هر اتاقی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ازاین‌رو اگر می‌خواهید در شرایط بهتری به نوزاد تازه متولدشده خوشامد بگویید، از نورپردازی شدید خودداری کنید. یکی از مزایای نورپردازی ملایم این است که کنتراست بین نور و تاریکی را کاهش می‌دهد. درنتیجه از تحریک بیش‌ازحد سلول‌های بینایی نوزاد پیشگیری کرده و سبب می‌شود که فرزند شما راحت‌تر استراحت کند. نکته دیگر این است که توصیه می‌شود جهت نورپردازی در اتاق نوزاد از لامپ هالوژن و همین‌طور لامپ‌های حبابی استفاده نکنید. این سبک نورپردازی اضطراب و ناراحتی نوزاد را به همراه دارد و شاید سبب شود که نوزاد شما به دلیل نداشتن خواب آرام، بی‌تاب و بی‌قرار شود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که برای آسایش نوزاد، نورپردازی را به کمک کلیدهای قابل تنظیم یا چراغ‌های خواب انجام دهید.

لامپ سقفی ممنوع
به این نکته توجه داشته باشید که نوزاد بعدازاینکه وارد خانه می‌شود بیشتر اوقات در تختش رو به سقف خوابیده و اگر لامپ پرنوری به سقف آویزان باشد، مدام چشمش به این نور ناخوشایند روشن می‌شود! پس فقط یک‌لحظه خودتان را جای این موجود کوچک و بی‌زبان بگذارید و چراغ‌ها را کم‌نورتر کنید. علاوه بر این از نصب لامپ‌های حبابی سقفی که مستقیم چشم کودک را نشانه می‌گیرند، پرهیز کنید.

نورپردازی لایه‌ای داشته باشید
حتماً پیش خودتان می‌پرسید که این سبک نورپردازی به چه شکل است؟ این سبک پاسخگوی نیاز مادران است. درواقع موضوع ازاین‌قرار است که نورپردازی ملایم و داشتن یک منبع نوری کم‌نور، همیشه هم خوب نیست. شاید برای زمان خواب نوزاد مناسب باشد اما گاهی اوقات- مثلاً زمانی که مشغول تعویض پوشک نوزاد هستید احتمالاً به نور بیشتری نیاز دارید. چاره کار این است که چند منبع نورپردازی در اتاق‌خواب نوزاد داشته باشید. چراغ‌های دیوارکوب و انواع چراغ­‌های خواب در کنار لوستر سقفی کم‌نور، پیشنهاد‌هایی هستند که جهت نورپردازی لایه‌ای به کارتان می‌آیند. به‌طور مثال می‌توانید بالای میز تعویض نوزاد یک چراغ دیوارکوب نصب کنید. به‌این‌ترتیب خیالتان راحت می‌شود که در هر شرایط می‌تواند به‌اندازه موردنیازتان نور داشته باشید.

نور طبیعی را کنترل کنید
نور طبیعی نعمت بزرگی است که می‌توانید جهت شادی و نشاط بیشتر از آن استفاده کنید. البته در مورد اتاق نوزاد لازم است که این نور کنترل شود؛ چراکه نور زیاد طبیعی هم می‌توانند درست مانند نور شدید مصنوعی، دردسرساز شود و اسباب ناراحتی نوزاد را فراهم سازد. ازاین‌رو استفاده از پرده‌های ضخیم و نازک در کنار هم کمک می‌کند در زمان بیداری نوزاد برای خوشحالی بیشتر خودتان و این فرزند کوچک، نور بیشتری را به اتاق راه دهید و در زمان استراحت پرده ضخیم را جلو بکشید تا به‌این‌ترتیب امکان تنظیم نور مناسب برایتان فراهم باشد و نوزاد بتواند با آرامش استراحت کند.

لوستر فانتزی بخرید
اگر می‌­خواهید ظاهر اتاق برای کودک شما جذاب باشد لوسترهایی با طرح و اشکال کودکانه را انتخاب کنید. اجازه دهید که این اشکال سرگرم‌کننده توجه نوزاد یا کودک را به سمت خودشان جذب کنند. حتی آویزهای فانتزی سقفی هم می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشند. پس جهت تزئین اتاق نوزاد و کودکان، خودتان را جای فرزندانتان بگذارید و در نورپردازی سلیقه کودکان را دخالت دهید.

خلاق باشید
همیشه لازم نیست که برای نورپردازی به سراغ روش‌های معمول و رایج همیشگی بروید. این بار کمی هم از قوه تخیلتان کمک بگیرید! به‌طور مثال می‌توانید لامپ‌های LED را به‌صورت ستاره روی سقف نصب کنید. علاوه بر این می‌توانید لامپ‌های ریسه را هم برای نورپردازی اتاق کودک به کار ببرید و آن‌ها را به شکل اشیا جالب روی دیوار کنار هم قرار دهید.

مضرات چراغ خواب بر بینایی
در بسیاری از خانواده‌ها برای جلوگیری از ترس شبانه کودکان (و حتی بعضی بزرگسالان) از تاریکی و برای افزایش روشنایی محیط داخلی منزل از چراغ خواب استفاده می‌کنند. استفاده از این نور مصنوعی شبانه ممکن است مشکلاتی هم در پی داشته باشد. نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که امکان کاهش قدرت بینایی در کودکانی که هنگام خواب شبانه، چراغ خواب در اتاقشان روشن است بیشتر از کودکان و نوزادانی است که در تاریکی مطلق می‌خوابند. این تحقیقات که روی ۴۷۹ کودک ۲ تا ۱۶ ساله انجام شد، نشان داد که کودکانی که قبل از ۲ سالگی عادت به خوابیدن در اتاق روشن را داشتند امکان ضعیف شدن بینایی چشم‌شان ۵ برابر بیشتر از سایر کودکان بود.

بچه‌ها و چراغ خواب
دکتر ریچارد استون، یکی از چشم پزشکان موسسه چشم پزشکی پنسیلوانیا، معتقد است که خطر ابتلا به نزدیک بینی در بین کودکانی که در دوران نوزادی از خوابیدن در محیط‌های کاملا تاریک محروم بودند، خیلی بیشتر از کودکانی است که در تاریکی مطلق می‌خوابیدند. حالا اگر فرزند شما خیلی از تاریکی می‌ترسد و این ترس را بهانه‌ای برای تنها خوابیدن در اتاق خودش کرده، ما چند پیشنهاد برایتان داریم:
کودکان زیر ۲ سال کمتر مفهوم ترس را درک می‌کنند، بنابراین نیازی به روشن گذاشتن چراغ خواب در اتاق آنها نیست. برای فرزندان بالاتر از ۲ سال‌تان چراغ خواب‌های تایمرداری که بعد از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه خاموش می‌شوند را خریداری کنید. در این صورت چراغ بعد از به خواب رفتن کودکان به طور اتوماتیک خاموش می‌شود.
اگر از چراغ خواب‌های معمولی استفاده می‌کنید، بعد از اینکه از خواب بودن فرزندتان مطمئن شدید، به اتاقش بروید و چراغ خواب را خاموش کنید.

نور آبی بهتر است
دکتر ماریانا فیلگویرو، پژوهشگر، بر اساس تحقیقاتی که روی افراد مختلف انجام داده به این نتیجه رسیده است که در بین چراغ خواب‌های فراوان موجود در بازار، آنهایی که نور آبی ملایم دارند، از بقیه بهترند. او می‌گوید: «هرچند ساعت بیولوژیک بدن طوری تنظیم شده که بهتر است خواب شبانه در تاریکی مطلق باشد اما افراد بالای ۵۰ سال و افراد مبتلا به آلزایمری که از اختلال خواب هم رنج می‌برند، بد نیست که در ساعات اولیه خواب‌شان از یک چراغ خواب با رنگ آبی استفاده کنند.» هورمون ملاتونین هورمونی است که شب‌ها در اثر تاریک شدن محیط در بدن ترشح می‌شود و حس خواب آلودگی را به فرد القا می‌کند. حال اگر در طول شب از چراغ خواب‌هایی با رنگ‌های زرد یا سفید استفاده شود ترشح این هورمون به ۳۰ تا ۵۰ درصد و در صورت استفاده از چراغ‌های آبی رنگ، این ترشح به ۶۰ تا ۶۵ درصد می‌رسد. بنابراین این چراغ‌های زرد و سفیدرنگ، اختلال خواب را در افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله تشدید می‌کند. هر چند که به گفته دکتر فیلگویرو، استفاده از نور آبی هنگام خواب آرام بخش است اما او همچنین عنوان می‌کند که استفاده از چراغ‏ خواب حتی با نور آبی باید تنها در ۹۰ دقیقه اولیه و نه در کل مدت خواب باشد. برخی افراد اعتقاد دارند چراغ خواب‌هایی که از خود نور سفید یا زرد ساطع می‌کنند موجب آسیب دیدن پوست و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شوند. دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو، با اطمینان می‌گوید:«نه تنها چراغ خواب، بلکه هیچ چراغ دیگری به اندازه‌ای نور ماورای بنفش ندارد که برای پوست مضر باشد.»

۷ توصیه درباره چراغ خواب
از چراغ خواب‌های سقفی یا دیواری که بالای تخت نصب می‌شوند و نورهای سفید، زرد و قرمز دارند، استفاده نکنید. استفاده از این چراغ خواب‌ها در طولانی مدت احتمال ابتلا به اختلال خواب را افزایش می‏‌دهد.
از چراغ خواب‌های حباب دار یا انواع رومیزی آنها که اطراف‌اش با پارچه پوشیده شده است، استفاده کنید.
در صورت امکان از قرار دادن چراغ‏ خواب داخل اتاق خودداری کنید. در غیر این صورت، بهتر است آن را پایین تخت بگذارید و از کم نورترین چراغ موجود در بازار استفاده کنید.
از چراغ خواب‌هایی که طیف‌های مختلفی از نور را در اتاق پخش می‌کنند یا مدام خاموش و روشن می‌شوند، استفاده نکنید؛ چون با این کار، به جای رسیدن به آرامش هنگام خواب، بیشتر عصبی می‌شوید.
سعی کنید چراغ‏ خواب را در آشپزخانه یا پذیرایی نصب کنید تا اگر نیمه‌های شب هم احتیاج به رفت و آمد در منزل پیدا کردید برخورد با وسایل منزل شما را به دردسر نیندازد یا ترس از تاریکی برایتان مشکل ساز نشود.
از شمع به جای چراغ‏ خواب استفاده نکنید. آتش سوزی در اثر افتادن شمع روی فرش یا رخت خواب یکی از رایج ترین علل آتش سوزی‌های خانگی است.
از چراغ خواب‌هایی که روکش سیم شان از بین رفته استفاده نکنید زیرا ممکن است در صورت برخورد دست‌تان با سیم برق بدون روکش هنگام خواب دچار برق گرفتگی شوید.

با چراغ خواب مخالفم
به طورکلی توصیه می‏‌شود محل خواب افراد تاریک باشد و از چراغ‏ خواب استفاده نشود. به طور طبیعی در ساعات پایانی روز با تاریک شدن هوا ترشح هوررمون ملاتونین که به هورمون خواب هم معروف است در بدن افزایش پیدا می‏‌کند. این هورمون به خواب راحت کمک می‌‏کند و در بهبود کیفیت خواب موثر است. قرار گرفتن افراد در معرض هر نوع نور مصنوعی موجب کاهش ترشح این هورمون و تاثیر نامطلوب بر کیفیت خواب می‏‌شود. روشن بودن چراغ‏خواب نیز به دلیل اینکه هنگام تاریکی نور را افزایش می‏دهد و موجب کاهش ترشح هورمون ملاتونین در بدن می‏‌شود روی کیفیت خواب تاثیر به سزایی دارد و موجب کاهش کیفیت خواب می‏‌شود. به همین دلیل توصیه می‏‌شود هنگام خواب از چراغ خواب استفاده نشود.
گاهی وقت‏ها افراد مجبور به روشن گذاشتن چراغ‏ خواب و روشن نگه ‏داشتن فضای خانه هستند. به عنوان مثال برخی از خانواده‌ها به دلایل مختلفی مانند راه رفتن فرزندان در خواب، ترس خود کودک از تاریکی یا حتی شیردادن به نوزاد مجبور به روشن گذاشتن چراغ‏ خواب هستند، بنابراین به همه افرادی که به هر دلیل مجبور به خوابیدن با چراغ روشن هستند توصیه می‌شود که از چراغ خواب‌هایی با کمترین نور ممکن استفاده کنند. چراغ خواب را در نزدیکی محل خواب قرار ندهند و دورترین فاصله ممکن نسبت به محل خواب را برای قرار دادن چراغ خواب انتخاب کنند. توصیه دیگر اینکه اگر مجبور به روشن نگه‏ داشتن فضای اتاق و استفاده از چراغ خواب هستند هنگام خواب از چشم بند استفاده کنند.

منبع:https://niniban.com/fa/news/201856/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

عیار تازه در سیسمونی‌های لاکچری / از پستونک و شیشه طلا تا کِش‌های طلاباف برای کودک
تب مدگرایی این بار به حوزه کودک رسیده و فروشگاهی در مشهد سیسمونی‌های لاکچری را به خانواده‌های ایرانی می‌فروشد.

به گزارش مشرق، تا حالا همه چیز شنیده بودم؛ الا پستونک و شیشه شیر طلا؟

چند روز پیش یکی از دوستان آدرس یک طلافروشی در خیابان راهنمایی را به من داد که این طلا فروشی تحت عنوان «گالری تخصصی طلا و جواهر کودک» مشغول به کار است. با توجه به اینکه سوژه جذابی به نظر آمد تصمیم گرفتم سری به این طلافروشی بزنم.

بیشتر بخوانید:
گوشت‌های لاکچری و ماساژ دیده، کیلویی یک میلیون تومان! +عکس
دغدغه لاکچری "BBC" برای ایران! +عکس
پشت ویترین مغازه انواع و اقسام وسایلی که می‌شد با آن‌ها عیار یک بچه را بالا بُرد، دیده می‌شد! از انگشتر و دستبند گرفته تا سنجاق‌سینه و گردنبند که هر کدام در طرح‌ها و مدل‌های مختلف ارائه شده بود.

 

جلوی تمام این سرویس‌ها، یک جعبه به شدت تو چشم بود که روی آن شیشه شیر، پستونک و تِل طلا خودنمایی می‌کرد.

برای اینکه از قیمت این وسایل مطلع شوم وارد مغازه شدم. فروشنده یک خانم بود و خیلی باحوصله به سوالاتم جواب داد. پرسیدم حالا واقعاً این وسایل طلا هستند(با توجه به اینکه مدتی پیش یک گزارش هم در مورد فروش دونات، بستنی و نوشیدنی طلا در مشهد کار کرده بودم و در آن گزارش مشخص‌شده بود که این دونات‌ها به اسم و به قیمت طلا فروخته می‌شوند؛ اما واقعاً طلا نیستند)، این سؤال را از صاحب مغازه پرسیدم که در جواب گفت: بله؛ طلا هستند اینجا مغازه طلا فروشی است.

فروشنده ادامه داد: به طور کل ما یک گالری تخصصی طلا و جواهر کودک در مشهد هستیم.

پرسیدم دقیقا چه چیزهایی برای کودکان می‌سازید که در جواب گفت: در حال حاضر علاوه بر انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و پلاک؛ شیشه شیر، پستونک، کِش مو، تاج، تِلِ سر و زنجیرِ پستونک، دستبند پسرانه، مدال و زنجیرِ گردن پسرانه هم می‌سازیم.

 

از قیمت وسایل پرسیدم که در جواب بیان کرد: قیمت‌ها متفاوت و بسته به میزان کاری که روی وسایل انجام می‌شود قیمت گذاری می‌شوند.

به‌طور مثال تِل 20 میلیون تومان، کِش مو 5 میلیون تومان، سنجاق‌سینه حدود 2 میلیون تومان، پستونک 2 میلیون تومان و شیشه شیر 8 میلیون تومان و چنانچه سرویس انگشتر، گوشواره، دستبند و گردنبند هم بخواهید قیمت‌ها از 4 میلیون تومان شروع می‌شود.

فروشنده ادامه داد: همچنین چنانچه یک سرویس کامل از موارد گفته‌شده را بخواهید حدود 40 میلیون تومان باید به چشمتان ببینید!

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها در مشهد شعبه داریم، اما چنانچه سفارش داشته باشیم به تمامی نقاط ایران کالاها را ارسال و یا مطابق با آنچه که مشتری تقاضا کند، سفارش می‌پذیریم.

 

موقع خروج از مغازه کارتشان را دادند و گفتند برای خرید این موارد احتیاج به سفارش نیست؛ هر زمان که بخواهید موجودی داریم.

سازمان صمت از تولید چنین مصنوعاتی حمایت نمی‌کند

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص گفت: واحدهای صنفی که در رابطه با مصنوعات فعالیت دارند، اقدام به دریافت پروانه کسب تولید می‌کنند که در اخذ این پروانه هیچ قیدی وجود ندارد که چه مصنوعی را تولید کنند یا چه مصنوعی را تولید نکنند.

علی غفوری مقدم ضمن بیان این موضوع که تاکنون گزارش مستندی در این خصوص نداشتیم، اما این مورد قابل بررسی است، ادامه داد: به عنوان سازمان صمت از تولید چنین اقلامی حمایت و پشتیبانی نمی‌کنیم، حتی چنانچه به لحاظ قانونی منعی برای تولید وجود نداشته باشد.

وی تولید این کالاها را عاملی در رواج مصرف گرایی و دامن زدن به عادت‌های نادرستی دانست که با هنجارهای اجتماعی ما همخوانی ندارد.

 

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: چنانچه چنین موردی مستند باشد پیگیری می‌کنیم که واحد تولیدی به جای پرداختن به این مورد که به جز ایجاد حس تجمل‌گرایی، مصرف گرایی و رقابت‌های غیرسازنده، نتیجه دیگری ندارد به تولید کالایی بپردازند که با فرهنگ کشور ما همخوانی داشته باشد.

در ضوابط منعی برای تولید چنین کالایی نیست

غفوری مقدم بیان کرد: تصور نمی‌کنم در ضوابط منعی برای تولید چنین کالاهایی وجود داشته باشد، چنانچه بعد از پیگیری این منع وجود داشت با آنها برخورد می‌شود، اما چنانچه ممنوعیتی وجود نداشته باشد، باید به سمتی رفت که زمینه برای عدم تولید چنین کالاهایی فراهم و چنانچه لازم است ممنوعیتی در نظر گرفته شود.

وی وجود استاندارد، رعایت نکات بهداشتی و مسائل شرعی را عاملی موثر در مسیر تولید یک محصول و اخذ پروانه خواند و گفت: این مورد خاص نه نیاز به استاندارد اجباری و نه نیازی به مجوز بهداشتی دارد، اما به هر حال خلاف ارزش‌های اجتماعی ماست که باید سعی شود دامن زده نشود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به نظر می‌آید در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد، اما برای اطمینان بیشتر باید بررسی شود.

جامعه ایرانی در برخی الگوها، یک جامعه مصرفی است

در ادامه یک جامعه شناس، جامعه ایران را در برخی از الگوهای مصرف و نه در همه الگوها، یک جامعه مصرفی دانست و بیان کرد: به ویژه حوزه مصرف تظاهری، یکی از این الگوهاست، همچنین در حوزه مصرف انرژی، بالاترین مصرف جهان را داریم.

 

غلامرضا حسنی ادامه داد: البته این مصرف در تمامی اقشار یکسان نیستند و طبیعتا دهک‌های پایین‌تر جامعه مصرف کمتری دارند.

وی تصریح کرد: در فرآیند جامعه پذیری، افراد الگوهای مصرف را به عنوان الگوهای نشان دهنده طبقه اجتماعی خود می‌بینند، بنابراین چنانچه مصرف تحت تاثیر جلوه‌های تبلیغاتی نمود یابد، افراد برای اینکه خودی نشان دهند، دست به انتخاب این نمادها می‌زنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه این جلوه‌ها را در مجالس بسیار ملاحظه می‌کنیم، افزود: حتی کار به جایی رسیده که در مجالس مذهبی هم این تظاهرها مشاهده می‌شود.

حسنی با تاکید بر اینکه دین اسلام مصرف‌گرایی را مذموم دانسته و بر مصرف معقول تاکید کرده است، خاطرنشان کرد: در الگوی اسلامی، مصرف براساس نیاز افراد تعریف می‌شود.

 

این محقق مسائل اجتماعی، فرهنگ سازی و در مرحله دوم تغییر در نظام تولید و بهینه کردن آن را مهم‌ترین عوامل ایجاد مصرف بهینه خواند و کاهش بیکاری، هزینه کَرد مصرف بهینه در افزایش تولید را از نتایج مصرف بهینه برشمرد.

وی با بیان این موضوع که الگوی مصرف در نحوه تولید هم هست، گفت: از بین رفتن بیش از 30 درصدی محصولات کشاورزی از زمان کشت تا زمان برداشت هم یک اسراف است.

به دنبال مُد رفتن؛ جلوه‌ای از فرهنگ نمایشی

حسنی در ادامه سخنان خود دنبال مُد رفتن را جلوه‌ای از فرهنگ نمایشی خواند و برنقش رسانه‌ها و نظام سرمایه‌داری که نفعش در سود و مصرف است، در تشدید این مُدگرایی تاکید کرد.

این جامعه شناس حاصل تمام این الگوهای بهینه را پس انداز بیشتر و به تبع آن ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد رفاه معقول برشمرد.

وی با بیان این موضوع که الگوهای مصرف بهینه یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است در خصوص تفاوت بین بدمصرفی و مصرف زدگی، ابراز کرد: بدمصرفی همان اسراف که علت آن عدم آگاهی فرد است به طور مثال تاکید بسیار داریم بر پُرخوری و پُرخوری را نشانه سلامتی می‌دانیم!

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تاکید بر استفاده از برندها و تجمل گرایی در مجالس را مصرف‌زدگی دانست و اظهار کرد: باتوجه به اینکه جامعه ما تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی است، باید الگوهای مصرف را به سمتی ببریم که این فشار را خنثی کنیم.

حسنی با بیان اینکه رفتن به این سمت یک همت همگانی می‌خواهد، گفت: رسانه، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و دیگر کانال‌های دارای نفوذ در اجتماع، باید خود تبدیل به الگوهای ساده‌زیستی شوند، البته این امر به معنی ریاضت کشی نیست، بلکه به معنای همگرا کردن الگوی مصرفی با متوسط مصرف جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر کنترل ثروت اندوزی اشاره کرد و متذکر شد: توزیع ثروت باید به گونه‌ای باشد که شکاف طبقاتی تشدید نشود، چراکه این امر کاهش اعتماد و همبستگی اجتماعی و افزایش شکاف اجتماعی را به دنبال دارد و این در حالی است که آموزه‌های دینی ما ثروت اندوزی و فخرفروشی را طرد می‌کند.

این محقق مسائل اجتماعی اثراتِ اجتماعی، شکاف اجتماعی را بسیار مضر دانست و تصریح کرد: زمانی که اصالت پول جایگزین می‌شود؛ همه می‌کوشند که تا پول بیشتری کسب کنند.

حسنی تاکید کرد: بنابراین تجمل و تظاهر یک بحث و اثرات آن بر اجتماع بحث دیگری است.

«اندازه نگهدار که اندازه نکوست»

متأسفانه افزایش میل به تجمل و مصرف، میل به دیده شدن توسط افراد دیگر و به عبارتی این تغییر ارزش‌ها به معنای رشد نیازهای کاذب در انسان است و حال افراد برای اینکه بتوانند این نیازهای کاذب را پاسخ بگویند، مجبور می‌شوند دست به هر اقدامی بزنند.

این سبک زندگی نه‌تنها تناسبی باارزش‌های عُرفی و دینی ما ندارد، بلکه در برخی موارد تخریب‌گر هم هست، چه بسیار مواردی را با چشم خود دیده و با گوش‌های خود شنیده‌ام که برای خریدِ به هر قیمت همین فلزهای طلایی‌رنگ دعواهای خانوادگی و بدهی‌های بزرگ به وجود آمده است.

متأسفانه چند سالی است که تب تجمل‌گرایی گریبان خانواده‌های اصیل ایرانی را گرفته و شدت این تب به‌اندازه‌ای است که حتی افرادی که از تمکن مالی قابل قبولی برخوردار نیستند هم برای این‌که به‌اصطلاح هم‌رنگ جماعت شوند و چشم دیگران را کور کنند به هر وسیله‌ای چنگ می‌زنند غافل از اینکه چه زیبا در ضرب‌المثل‌های ایرانی آمده است که «هر آفتی را سببی است و سبب درویشی اسراف».



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fatemeh

تهیه سیسمونی که یکی از رسوم قدیمی خانواده‌های ایرانی است، این روزها و درپی افزایش نرخ تورم و کاهش درآمد سرپرستان خانوار، به یک چالش اقتصادی سخت تبدیل شده و رکود بازار این حوزه در سال‌های اخیر باعث شده تعداد زیادی از فروشندگان سیسمونی به شغل‌های دیگر همچون اسباب بازی فروشی روی بیاورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانواده‌های ایرانی از دیرباز رسوم و قواعد خاصی در روند ازدواج فرزندان خود داشته اند، یکی از آنها که از سالیان دور تا کنون در میان خانواده‌های ایرانی اجرا می‌شود، تأمین وسایل مورد نیاز نوزاد پس از تولد توسط خانواده عروس است که اصطلاحاً به آن سیسمونی گفته می‌شود؛ بسیاری از خانواده‌ها، تنها تأمین سیسمونی فرزند اول دختر را وظیفه خود می‌دانند و تعدادی از آنها نیز بر خرید سیسمونی همه فرزندان دختر خود تاکید دارند؛ البته کاهش تعداد فرزندان هر خانواده در سال‌های اخیر و گرایش خانواده‌ها به تک فرزندی از اهمیت این اختلاف که روزگاری بسیار برجسته بود، کاسته است.

بر اساس رسوم کهن ایرانی که این روزها با نیازهای مدرن و بروز قرن بیست و یک عجین شده است، سیسمونی در خانواده‌هایی با درآمد متوسط شامل وسایلی همچون انواع لباس، کالسکه، کمد و تخت، کریر، سرویس غذاخوری، اسباب بازی و… می‌شود و اجرای رسم تأمین این لوازم توسط خانواده عروس باعث شده تا در زمان بارداری دختر، اعضای خانواده وی در تکاپو برای خرید مایحتاج سیسمونی باشند و در بازار به دنبال بهترین اجناس برای عضو جدید خانواده خود بگردند.

مطالبه‌ای که اغلب خانواده‌ها بر غلط بودن آن تفاهم دارند
البته افزایش نرخ تورم و قیمت کالاها و کاهش سطح درآمدی خانواده‌های ایرانی در سال‌های گذشته تا حد زیادی از کم و کیف تأمین سیسمونی کم کرده است اما همچنان این رسم که امروز تعداد زیادی از خانواده‌ها بر غلط بودن آن تفاهم دارند، حداقل برای فرزند اول دختر خانواده، اجرا می‌شود و به نوعی مطالبه خانواده داماد از خانواده عروس است.

بازار سیسمونی در ایران که از سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون وابستگی به کشورهای خارجی، تحریم، کمبود مواد اولیه و ناتوانی صنایع داخلی تأمین کننده لوازم مورد نیاز سیسمونی، مواجه بوده، دوره‌های افزایش قیمت و گرانی مکرری را در سال‌های اخیر تجربه کرده و اکنون به رغم همه مشکلات مذکور برندها و صنایع مختلفی در این بازار به ایفای نقش می‌پردازند و در حقیقت رقابت میان آنها در تولید محصولات با کیفیت، انتخاب کیفی برای خانواده‌های ایرانی را تا حدودی آسان‌تر کرده اما مشکل اینجاست که معضل اصلی اغلب خانواده‌های ایرانی در شرایط کنونی و به هنگام خرید سیسمونی، کیفیت محصولات مورد نیاز نیست بلکه قیمت آنهاست.

حق‌پناه، یک سیسمونی فروش که در خیابان تختی اصفهان فعالیت می‌کند، درباره وضعیت بازار سیسمونی و نوع نگاه مردم به محصولات این بازار، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "به رغم وجود تحریم‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده برای اغلب بازارهای ایرانی، عرضه محصولات خارجی مورد نیاز این بازار تاکنون با کوچک‌ترین نقصانی روبرو نشده و این بسیار عجیب است که واردکنندگان سیسمونی به ایران بهتر از واردکنندگان برخی از کالاهای اساسی عمل می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: اغلب خانواده‌هایی که برای خرید سیسمونی به این منطقه از شهر مراجعه می‌کنند، مشکلات مالی قابل توجهی برای تأمین وسایل مورد نیاز خود ندارد و همین که بچه دار شده‌اند نوعی تغییر لاکچری در روند زندگی‌شان در شرایط کنونی که بسیاری از افراد در فکر تأمین مخارج فردی خود هستند، محسوب می‌شود. بیشتر پدربزرگ، مادربزرگ‌هایی که برای خرید سیسمونی می‌آیند، لیستی از وسایل مورد نیازشان را آماده کرده‌اند و سعی می‌کنند تا به اصطلاح برای فرزند دخترشان، سنگ تمام بگذارند.

حق پناه ادامه می‌دهد: به نظر شما مهم‌ترین نیازی که باعث خرید سیسمونی های گران قیمت در شرایط کنونی می‌شود، چیست؟ فراهم کردن آسایش و راحتی نوزادان پس از تولد؟ خیر! مهم‌ترین نیازهایی که اغلب خانواده‌ها در خرید وسایل سیسمونی دنبال می‌کنند، مواردی مثل کم کردن روی فامیل، در آوردن چشم همسایه است. "

کسادی بازار و تغییر شغل!
رفیعی، یک پیشکسوت بازار سیسمونی، که در خیابان رهنان اصفهان فعالیت می‌کند، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "آخرین خریدار وسایل سیسمونی، سه هفته پیش به مغازه من آمده و از آن روز تاکنون تنها چند جوان برای آگاهی از قیمت‌ها به مغازه مراجعه کرده اند، به نظر می‌رسد بیشتر دنبال جواب این سوال هستند که بچه دار شدن چند در می‌آید؟

وی اضافه می‌کند: کسادی بازار سیسمونی فروشی‌ها مربوط به ماه‌های اخیر نیست بلکه وضعیت این بازار از سال ۹۵ به بعد این چنین شده و هیچ راهکاری هم برای بهبود اوضاع وجود ندارد، من که به فروش عروسک و لوازم کادویی در روزهای مناسبتی همچون ولنتاین و … رو آورده‌ام و دیگر همکارانم یا مغازه خود را تعطیل کرده‌اند و یا اسباب بازی فروش شده‌اند.

رفیعی ادامه می‌دهد: می‌شنوم که برخی از مشتریان در هنگام پرسش از قیمت‌ها و برند محصولات سیسمونی، با یکدیگر درباره کم و کیف سیسمونی اقوام و آشنایان خود، پچ پچ می‌کنند و گویا سعی دارند از هر طریق که شده، بهترین سیسمونی بازار را تهیه کنند. "

چرا قیمت لباس نوزاد از بزرگسالان بیشتر است؟
در میان گفتگو با این پیشکسوت بازار سیسمونی یک مشتری وارد مغازه می‌شود و از قیمت لباس نوزاد در یک برند خاص می‌پرسد. چشم‌های گرد و متعجب زن سالمند که گویا برای خرید سیسمونی فرزند دخترش به مغازه آمده با این سوال او همراه می‌شود؛ " مگر لباس نوزاد و بچه، نخ و پارچه کمتری مصرف نمی‌کند؟ پس چرا قیمت لباس نوزاد از بزرگسالان بیشتر است؟ "

فروشنده در جواب می‌گوید: بله! لباسی که برای سیسمونی نوزاد تهیه می‌شود به دلیل سایز بسیار پایین، مقدار نخ و پارچه ناچیزی مصرف می‌کند اما توجه داشته باشید که مواد اولیه به کار رفته در این پوشاک با توجه به حساسیت و لطافت بدن نوزادان استفاده شده و مواد اولیه معمولی نیست! اگر لباس ارزان‌تر بخواهید، مدل‌های شیک یک برند دیگر هست.

سیسمونی چند؟
یک مرد سالمند که برای خرید سیسمونی فرزند اول دختر خود به یکی از مغازه‌های سیسمونی فروشی در خیابان بهارستان اصفهان مراجعه کرده، خرید خود از بازار را این چنین توصیف می‌کند: "قیمت اجناس ایرانی و خارجی موجود در بازار به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ البته همسرم می‌گوید جنس خارجی بگیریم که دخترمان برای فرزندان بعدی خود هم از همان وسایل استفاده کند اما من معتقدم چند بار خریدن اجناس ایرانی از یک‌بار خریدن اجناس خارجی به صرفه تر است.

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس محاسبات من از وضعیت بازار قیمت سیسمونی با اجناس درجه یک ایرانی، تقریباً یک تا سه میلیون تومان است و قیمت سیسمونی با وسایل برندهای خارجی حاضر در بازار از شش تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است. "

عبداللهی، فروشنده سیسمونی که در خیابان احمدآباد اصفهان فعالیت می‌کند نیز درباره قیمت اجناس در بازار، می‌گوید: "وسایل مورد نیاز برای تهیه سیسمونی از نگاه خانواده‌های ایرانی متفاوت است و هریک از خانواده‌هایی که برای خرید سیسمونی به مغازه من می‌آیند، وسیله جدیدی را قیمت می‌کنند که تا پیش از این در اقلام مورد نیاز سیسمونی نوزادان نبوده و به قول خودشان این روزها مُد شده است.

وی اضافه می‌کند: قیمت مجموعه کامل وسایل ایرانی سیسمونی، از دو تا شش میلیون تومان متغیر است و با احتساب ماشین یا موتور شارژی که به تازگی از وسایل مورد نیاز خانواده‌ها در سیسمونی محسوب شده، چهار تا ۱۰ میلیون تومان هزینه‌ای است که خانواده عروس برای یک سیسمونی ایرانی باید بپردازد.

عبداللهی ادامه می‌دهد: قیمت مجموعه کامل وسایل خارجی و برند سیسمونی در بازار هم از هشت میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۳۰ میلیون تومان ادامه دارد، بسیاری از خانواده‌ها گرفتن وام برای خرید سیسمونی خارجی را به خرید سیسمونی ایرانی و عقب افتادن از اقوام و آشنایان خود ترجیح می‌دهند. "

قابل ذکر است، در هنگام تهیه گزارش میدانی از وضعیت بازار سیسمونی فروشی‌ها در اصفهان، اغلب این واحدهای صنفی مشتری نداشتند و تعدادی از آنها نیز به رغم تعطیل نبودن بازار، مغازه خود را به حالت نیمه تعطیل و غیر عمومی درآورده بودند.

منبع: https://www.imna.ir/news/410447/%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد